UNHOLY

UNHOLY

4.5

Chlóra buanda salara banda

Naši severní susedia sa na nedostatok herného obsahu zo svojej domoviny sťažovať rozhodne nemôžu. A tentoraz nie je reč o nezávislých či mobilných tituloch. Vymenovaním všetkých väčších tímov by sme dokázali zabiť dostatok času. Podstatnejšou informáciou je, že sa k nim chceli zaradiť tvorcovia z Duality Games. Po vzore úspechu Bloober Team (Layers of Fear, Observer, The Medium, Blair Witch) chceli skúsiť šťastie s hororovým projektom - Unholy. Neúspešne.

Samotné ingrediencie vyzerajú navonok viac než príťažlivo: príbeh matky, ktorá chce zachrániť svojho syna z rúk podivného kultu, cestovanie medzi realitou a pekelným svetom, podarený vizuál, skúmanie depresívneho sveta a jednoduché adventúrenie, stealth v pekelne bizarnom univerze, kde vám ide o život doslova na každom kroku. A to všetko zasadené do východoeurópskeho strihu, takže vám budú interiéry skutočného sveta dobre známe, ak ste získali aspoň odznak iskričky. Neveríte, že by sa tento zaujímavý mix mohol nepodariť?

Dorothea ako matka stratila svojho syna kvôli náboženskému kultu, ktorého je súčasťou. Zaslepenosť mesiášom ovládajúcim masy ľudí si vyberie daň počas krvavého rituálu, no definitívnu smrť potomka chce hrdinka zvrátiť návštevou paralelného sveta odetého do maximálnej beznádeje, strachu a utrpenia. Ohúrenie krutosťou je však prvoplánované a po počiatočnom vytriezvení zistíte, že je zápletka pomerne stupídna, rozprávanie samotné chaotické, správanie sa ostatných postáv nesmierne ploché. Celý príbeh je tak naivne ohraný, že portál do pekla prestane byť po hodine hrania zaujímavým.

Unholy
Unholy Väčšina lokácií je tmavá a depresívna.
Väčšina lokácií je tmavá a depresívna.

Unholy Kútik domáceho majstra.
Kútik domáceho majstra.

Unholy Napriek vizuálnej kvalite vás prostredie prestane ohurovať.
Napriek vizuálnej kvalite vás prostredie prestane ohurovať.

Vzhľadom na to, že celé dianie sledujete z vlastných očí, je adventúrenie okresané na hľadanie konkrétnych predmetov v uzavretom prostredí a ich použitie tamto za rohom. Hľadáte kódy, ktorými odomykáte dvere či truhlice, aktivujete stroje a podobne. Nič, čo by ste nevideli a zábava z namáhania má podkopnuté nohy tým, že pomoc k rôznym kódom je umiestnená tu stupídne a neprirodzene, tam nelogicky, že by ste to naozaj nečakali. Navyše vás tlačí čas, tak je niekedy to proste uklikáte aj keby ste nechceli. Baviť sa pritom nebudete, žiadna veľká výzva to taktiež nie je.

Ak dôjde k stretu s nepriateľom, máte jedinú možnosť ako sa ich zbaviť: výstrelom do vybuchujúcich barelov. Preto je hlavným prvkom hrateľnosti v pekle stealth. Máte síce prak s rôznymi druhmi magického streliva (značne obmedzeného), takže červenou zničíte červené dvere, sivým vytvoríte nepreniknuteľnú hmlu a protivník vás v nej neuvidí, modrou spôsobíte skrat a podobne. Nepriateľa však nezničíte a po dvoch úderoch trápne zomierate. Bac-bac a game over. Skrývať sa môžete v skriniach alebo tmavých zákutiach, no zo stealthu nemáte žiadne potešenie. Ovládanie je nesmierne toporné, neintuitívne až neohrabané a nepriatelia sú svojou hlúposťou a strojovosťou nevyspytateľní.

Nemusíme hneď vzhliadať k Thiefovi, Deus Ex, Metal Gear Solid, či Hitmanovi. Stealth v Unholy je nedôstojný, nezaujímavý, nudný a umelý. Priestor okolo vás je dizajnovo navrhnutý tak, aby vás posun vpred maximálne iritoval – tupo a striktne obmedzujúci. Počas hrania sa nedostaví pocit z dobre odvedenej práce, ak si všetko naplánujete (choď rovno za nosom a načasuj si to na stotinu sekundy presne, ženská) a máte možnosť zakrádať sa. Mapa je príliš obmedzujúca bez akýchkoľvek náznakov toho, že by vám ponúkala viac ciest. Niekedy bolo jednoduchšie hlúpo danou lokalitou preletieť. Rôznorodosť nepriateľov je rovnako mizerná a skutočne nepomáha ani to, ak niektorých uvidíte až po nasadení masky.

Aha, máte aj rôzne masky – pretože je to super a vyzerá to drsne. Takže si nasadíte jednu a vidíte ako predátor so zvýraznenými aktívnymi predmetmi a podobne. Logiku za tým nehľadajte žiadnu. Dokonca po vyzbieraní špeciálnych predmetov môžete maminku vylepšiť. Pokrčenie plecami, trápne zamrznutý úsmev a chápavý pohľad, že áno, toto určite spraví Unholy riadnou bombou. Ibaže by nie. Prostredie je neosobné, neinteraktívne, zápisky, ktoré nachádzate nemajú dostatočný drive, aby ste ich čítali. Atmosféra, ktorá by mala hru ťahať a hráča dusiť svojou depresívnosťou, sa v podstate ani nedostaví.

Ovládanie už bolo načrtnuté a okrem toho, že samotný pohyb je neprirodzený, tak sa často zasekávate o rôzne steny. Ak chcete vyskočiť, musíte sa správne nastaviť, aby sa zjavil kurzor skoku (čo pri úteku je to posledné, čo chcete, a teda si správne stúpnuť pred krabicu, aby ste na ňu vyskočili a zbavili sa akéhosi zombíka). Samotný pohyb pôsobí neprirodzene, príliš arkádovo, nehovoriac o interaktívnych scénach ako napríklad lezenie po rebríku, kedy sa kdekomu spraví nevoľno pri besne pohybujúcej sa kamere. Niektoré prednastavené klávesy nefungujú, respektíve si ich prekonfigurujte alebo zmeňte klávesnicu na anglickú. Takže na jednotke baterka, na dvojke maska, muníciu meníme R-kom... to musel niekto fakt veľmi premýšľať ako takú prostú hru zohaviť.

Ako už býva zvykom, je finálne vydaná verzia hry v tak spotvorenom stave, že framerate skáče ako besný pes, hra sa občas nezmyselne spomalí, textúry sa zrazu dlhšie načítavajú a hra zvykne sebou seknúť. Najlepšie pri nahrávaní úrovne. To poteší, ale problém s treťou kapitolou (z celkovo desiatich) je už vyriešený a hra sebou nehádže do systému. Aby toho nebolo málo, celé to zalejeme stupídne frustrujúcou obťažnosťou. Niekedy netušíte kde je nepriateľ, kam sa pozerá a či po vás ide. Stret s ním je vždy smrteľný a bodka. Checkpointy sú od seba vzdialené zbytočne ďaleko a nelogicky, takže mnohokrát sa k problematickej pasáži musíte znovu dlhšie prepracovať (a znovu zomrieť). Znovu a znovu, pretože musíte opakovať strojovo akcie, kedy už ovládate postup.

Unholy
Unholy Duše mŕtvych sú vašou muníciou.
Duše mŕtvych sú vašou muníciou.

Unholy Začínate v byte, z ktorého cítiť závan nostalgie.
Začínate v byte, z ktorého cítiť závan nostalgie.

Unholy Logické hádanky nudné a pasáže so skákaním či lozením taktiež veľmi nezaujmú.
Logické hádanky nudné a pasáže so skákaním či lozením taktiež veľmi nezaujmú.

Unholy má dobrý základ pre hororovú hru, ale máločo je dotiahnuté do úspešného konca, aby bolo možné hru ohodnotiť ako zábavnú. Nefunguje stealth, nevtiahne vás príbeh, nechytí atmosféra, hlavná hrdinka vás vôbec nezaujíma a pôsobí neprirodzene (vrátane priemerného dabingu). Do toho nedostatočná optimalizácia, za hrsť bugov, frustrujúca náročnosť, nemotorné ovládanie a môžeme už len vzdychať a rozmýšľať nad tým, čo by bolo keby... keby toho bolo radšej menej a poriadne spracované.

napísal kordi 5.9.2023
4.5
5.3