CYBERPUNK 2077: PHANTOM LIBERTY

CYBERPUNK 2077: PHANTOM LIBERTY

9.0

Útek z Dogtownu

Sú to už pomaly tri roky ako CD Projekt vydal Cyberpunk 2077, v ktorom sa po fantasy Witcherovi vrhol do úplne odlišného sci-fi sveta a rovno aj vo FPS pohľade. Znovu si síce licencoval značku, ale znovu si ju pretvoril po svojom s vlastným príbehom. Pôvodný Cyberpunk bol totiž v roku 2020, CD Projekt to posunul do roku 2077 a vytvoril mesto Night City, ktoré sme spoznávali v prvej hre. Teraz sa znovu do neho vrátime, aby sme objavovali jeho novú štvrť a nový príbeh.

Presnejšie CD Projekt teraz nevydáva len Phantom Liberty expanziu, ale aj Update 2.0 pre pôvodnú hru, ktoré tak spolu vytvárajú definitívnu verziu Cyberpunku 2077. Už totiž nepríde žiadna väčšia expanzia a zrejme ani väčší update, len následné pokračovanie, na ktorom sa už pracuje. Toto tak bude finálna verzia hry a ak ste ju ešte nehrali, teraz bude ten najlepší čas.

Zároveň ak ešte hrávate na starých konzolách, tu už rátajte, že ako update, tak aj expanzia prídu len na nové konzoly a PC. Staré konzoly hru už od začiatku nezvládali a CD Projekt postupne tieto verzie prestal updatovať, aby neobmedzovali hru na nových platformách.

Cyberpunk 2077: Phantom Liberty
Cyberpunk 2077: Phantom Liberty Vitajte v DogTowne
Vitajte v DogTowne

Cyberpunk 2077: Phantom Liberty Nosný príbeh bude so záchranou prezidentky, ale cesta povedie oveľa hlbšie
Nosný príbeh bude so záchranou prezidentky, ale cesta povedie oveľa hlbšie

Cyberpunk 2077: Phantom Liberty Dogtown má tri ulice a vlastnú tržnicu s obchodmi
Dogtown má tri ulice a vlastnú tržnicu s obchodmi

V prvom rade CD Projekt novým 2.0 updatom vylepšuje základ hry. Hlavne sa sústredil na zvýšenie ohrozenia samotných ulíc mesta, kde už budú aktívnejší policajti a agresívnejšie gangy. Policajti vás tak budú naháňať, vytvárať zátarasy, pribudli aj prestrelky na autách a zvyšovať sa bude aj váš wanted level. Spolu s tým sa zlepšila AI v bojoch. Zároveň bol prepracovaný systém skillov pre lepšie budovanie vašej postavy a upravené boli aj kyberware funkcie. RPG systém tak bude komplexnejší a viete ho lepšie zamerať na svoj štýl hry, a to aj keď budete hrať príbeh v pôvodnej hre.

Samotná Phantom Liberty expanzia je doplnkom priamo do hry, do jej mesta a teda netreba ju spúšťať samostatne. Nemusíte si ani vytvárať novú postavu. Či už hráte od začiatku, alebo pokračujete po nainštalovaní expanzie, vám v hre príde ponuka na misiu od tajomnej postavy Songbird (v novej hre príde po Transmission queste). Ak ju preberiete, zavedie vás k vstupu do doteraz uzavretej časti mesta Dogtown. Je to nebezpečná časť mesta ovládaná súkromnou armádou a práve tu padlo lietadlo prezidentky NUSA. Je potrebné ju zachrániť. Čiastočne tak príbeh pripomína Escape from New York, rovnako totiž bude v temnej zničenej časti futuristického sveta, ale tu pôjde príbeh hlbšie a hlavne sa postupne rozrastie inými smermi. Totiž zamiešajú sa do toho tajní agenti a vy s nimi budete spolupracovať, len aby vás vtiahli hlboko do ich sveta, až tak hlboko, ako ste sa nikdy nechceli dostať. Chceli ste len späť svoj život.

Zároveň to bude príbeh, v ktorom budete rozhodovať o tom, komu veríte a ku komu sa prikloníte. Neskôr v príbehu totiž spravíte jedno zásadné rozhodnutie, ktoré vás povedie úplne inými misiami a úplne iným smerom. Vďaka tomu sa pozriete na situáciu z dvoch strán a zažijete rôzne postupy príbehu. Je to veľmi dobre spravené, veľmi hlboké, s množstvami informácií, rozhovorov a rozmanitých misií.

Zároveň je to plné aj hlbokých postáv, kde sa vracia Keanu Reeves ako Johnny Silverhand, ale prichádza veľmi dobrá postava Idrisa Elbu ako Solomon Reed a pridáva sa hackerka Songbird, alebo aj iné výrazné postavy, ktoré obohatia váš pobyt v tejto časti mesta. Randenie nebude chýbať.

Dĺžka hlavného príbehu expanzie je približne 10 hodín, ale to len ak ho prechádzate raz. Ak sa rozhodnete vyskúšať aj druhé rozhodnutie (čo určite urobte) prirátajte si ďalších 5 hodín a k tomu celému sa pridáva aj séria vedľajších voliteľných džobov, ktoré hrateľnosť ešte rozšíria. V zásade viete nad novým obsahom stráviť okolo 20 hodín. A možno aj strávite, keďže čo sa týka vedľajších misií, už rovno hlavný príbeh vám necháva čas, aby ste si ich užili, keďže podobne ako v hlavnom príbehu aj tu musíte čakať, kým sa vám niekto ozve. Nie je to však na škodu, keďže sú zaujímavé, ukážu vám iné stránky tohto sveta a oddýchnete si v nich od hlavného príbehu.

Misie budú miešať akciu, kde využijete teraz znovu rozšírený arzenál zbraní, prídu drsnejší nepriatelia a aj séria bossov. Od pavúčích robotov, až po odolných veliteľov a aj hlavných nepriateľov. Dopĺňať to budú priam špiónske misie, či už so zakrádaním, maskovaním sa, zastavíte sa aj v kasíne, na rôznych party, alebo sa budete zakrádať pred robotmi. Pričom každá misia je iná a vytvára to zaujímavý mix. Aj keď zároveň to vytvára riziko, že nie každá misia vás bude baviť. Osobne sa mi niektoré zdali príliš urečnené alebo príliš pomalé. Síce to všetko rozširuje hĺbku hry, ale viac by sa mi páčil vyšší pomer akcie

Takmer všetko z nového obsahu sa bude odohrávať v novej časti mesta v Dogtowne. Ten zahŕňa približne tri ulice a veľký zničený štadión. Predtým ste sa dnu nedostali, ale teraz už sa vám prístup otvára a zároveň budete môcť chodiť von a dnu, ako budete potrebovať a teda môžete kľudne občas navštíviť Judy a ďalšie svoje kontakty. Nie každý však môže vchádzať a vychádzať, ako chce a preto je Dogtown prakticky malé mesto vo veľkom meste. Má svoje obchodné centrum, obytné komplexy, kultúrne centrá. Celé to má pod palcom samozvaný veliteľ Hansen, ktorý tu na to dozerá tvrdou rukou so svojimi vojenskými jednotkami. Tie tu nahrádzajú aj políciu a dohliadajú, aby sa nikto nestaral do nelegálnych obchodov, ktoré sa v tejto časti mesta realizujú. Otázne je, čo má Hansen s pádom lietadla prezidentky? Čo sa tu vlastne deje? To už budete musieť vyriešiť. Len rátajte s tým, že ste v zóne bez ruky zákona.

Cyberpunk 2077: Phantom Liberty
Cyberpunk 2077: Phantom Liberty Misie budú rozmanité a v jednej sa budete skrývať pred robotmi.
Misie budú rozmanité a v jednej sa budete skrývať pred robotmi.

Cyberpunk 2077: Phantom Liberty Znovu si vychutnáte jedinečný architektonický chaos.
Znovu si vychutnáte jedinečný architektonický chaos.

Cyberpunk 2077: Phantom Liberty Tešte sa na nové implantáty.
Tešte sa na nové implantáty.

Samotný herný štýl zostáva zachovaný z pôvodnej hry, a teda jazdíte autami, motorkami, kontaktujete ľudí a vydávate sa na misie. Akcia sa rovnako nemení, ale čo sa zmenilo, je možnosť prispôsobenia si postavy. Súvisí to s prepracovaním skillov a perkov, s ktorými si viete teraz výrazne špecializovať svoju postavu na určitý štýl hrateľnosti. Môžete si investovať body do tela, technických schopnosti, inteligencie a ďalších častí, pričom každá časť má rozvetvenia na určité typy využitia. Napríklad pri tele sa viete zamerať na ťažké zbrane alebo na maximum vylevelovať zbrane na telo, rôzne možnosti hackovania alebo iné oblasti.

K tomu si môžete odobrať perky ktoré nechcete a presunúť inde, alebo to celé raz resetnúť a preskladať si upgrady ako potrebujete. Dá sa s tým experimentovať. To je všetko ešte súčasťou updatu 2.0, ale Phantom Liberty k tomu pridáva ďalšiu časť, a to skilly relikvií. Tie vám pre vaše elektronické systémy odomkýnajú ďalšie možnosti, ako vylepšenie kybernetických rúk, zlepšenie neviditeľnosti, zistenie slabín nepriateľa. Všetko vám môže obohatiť hrateľnosť, aj keď ak nevyhnutne nechcete, nemusíte sa na to výrazne orientovať.

Čo je však veľkou výhodou skillov, podľa toho ktorú oblasť si vylevelujete, viete prekonávať napríklad pevné dvere silou alebo hackovať zložitejšie počítače, prípadne v rozhovoroch použiť špeciálne odpovede. Ak danú oblasť nemáte vylevelovanú, vždy je síce iná cesta, ale táto bude jednoduchšia. Osobne som nevedel niektoré cesty nájsť, a tak som radšej vyleveloval danú oblasť. Presnejšie sa mi v hre stali dve situácie, ktoré som nevedel ako ich prejsť inak, respektíve či tam náhodou nie je niekde chyba v dizajne.

Cyberpunk 2077: Phantom Liberty
Cyberpunk 2077: Phantom Liberty Idris Elba prebral postavu agenta v utajení a veľmi dobre mu to sadlo
Idris Elba prebral postavu agenta v utajení a veľmi dobre mu to sadlo

Cyberpunk 2077: Phantom Liberty Keannu Reeves nebude chýbať ani teraz
Keannu Reeves nebude chýbať ani teraz

Cyberpunk 2077: Phantom Liberty Pridá sa aj výrazná postava Songbird
Pridá sa aj výrazná postava Songbird

Vizuálne je hra jedinečná, a to ako pôvodná hra, tak aj nová expanzia. Samotná expanzia vizuál neupravuje, ale prišli nové technológie, ktoré ešte vylepšujú dokonalosť grafiky. V grafike hlavne od expanzie a Dogtownu čakajte viac temnoty a viac zanedbané mesto. Temnota tu zvýrazňuje atmosféru sveta, do ktorého ste sa dostali, ale miestami sa mi zdala príliš veľká a keďže baterka tu nie je, hlavne cez deň sa tak ťažko v niektorých častiach orientovalo a musel som zvyšovať jas.

Možno je to aj tým, že hrám na plnom Ray-tracingu, ktorý hra má už dlhšie zapracovaný a celý obraz sa prepočítava cez Ray tracing, od svetla, cez tiene, až po rôzne ďalšie efekty, ktoré sa v štandardnom renderovaní grafiky len doliepajú. Tu sa vytvoria naraz Ray-tracingom. K tomu je tu pridané DLSS a rovno aj nové DLSS 3.5 s rekonštrukciou Ray-tracingu. Znamená to prakticky dokonalý obraz a zároveň prekvapivo slušný výkon. Totiž hra na maxime na 4K ide okolo 50-60 fps s quality DLSS s frame generation na RTX 4080. Je to pekný výkon na takýto plný Ray tracing. Pre porovnanie rovnaký výkon dáva napríklad Starfield alebo Crew Motorfest, ale tu je iný level grafiky.  Len je potrebné rátať s tým, že to má veľký dopad na videopamäť, kde 16 GB na DLSS quality je len tak-tak (nižšie nastavenia vždy uvoľnia pamäť). Niekedy pri prepínaní mapy a hry trvalo, kým sa precachuje. Na kvalitu textúr sa mi to zdalo až veľa.

Totiž textúry sú jediným otáznym prvkom v grafike, kde cítiť, že hra bola už desaťročie vo vývoji a išla na staré konzoly. Síce veľa textúr je pekných a ostrých, ale veľa je aj takých, ktoré by potrebovali o level vyššiu kvalitu. Je to škoda, ale nie je to zásadný problém. Vynahradzuje to parádne nasvietenie, výhľady a aj jedinečné prepracovanie detailov postáv a hlavne ich tvárí a parádnych animácií pri rozhovoroch. Tie dopĺňa kvalitný dabing a celé to dotvára jedinečnú atmosféru.

Aj keď mimo textúr grafika nie je bez chýb, sú tam detaily, ktoré sa ešte dajú dotiahnuť. Ukázala sa napríklad jedna chyba s frame generation, ktoré nevie dobre sledovať lietajúce noviny po zemi, a tak preblikajú. Občas vidieť aj prelínajúce sa polygóny a keď sme pri polygónoch, narazil som aj na AI vojaka, ktorý pri boji prešiel cez stenu kontajnera a zrejme tam už zostal navždy. V zásade som však nevidel väčšie chyby alebo problémy.

Cyberpunk 2077: Phantom Liberty
Cyberpunk 2077: Phantom Liberty Akcie bude dostatok a nebude chýbať ani séria bossov
Akcie bude dostatok a nebude chýbať ani séria bossov

Cyberpunk 2077: Phantom Liberty Užijete si aj pokojné pomalšie misie. Možno niekedy až príliš pomalé a príliš urečnené.
Užijete si aj pokojné pomalšie misie. Možno niekedy až príliš pomalé a príliš urečnené.

Cyberpunk 2077: Phantom Liberty Dogtown je malá štvrť z mesta.
Dogtown je malá štvrť z mesta.

Celkovo je Phantom Liberty expanzia veľmi pekným prídavkom do Cyberpunk 2077, kde na jednej strane ukazuje temnú verziu mesta, pričom herne a príbehovo siaha do oblastí, v ktorých ešte základná hra nebola. Dostanete sa tu medzi vládne kruhy a medzi špiónov, čím ponúkne zaujímavý pohľad do inej časti tohto futuristického sveta a nakoniec posúva celý príbeh vašej postavy ku koncu. Pridáva totiž aj nové ukončenie príbehu. Zároveň to celé prichádza v jedinečnom vizuále. K tomu update 2.0 rovnako hru posúva vpred.

napísal saver 20.9.2023
Páči sa mi! (+7)
9.0