RESIDENT EVIL 4: SEPARATE WAYS

RESIDENT EVIL 4: SEPARATE WAYS

7.0

Nová perspektíva známeho príbehu

Recenzia na Xbox Series X|S verziu

Tí starší z vás si asi všimli, že keď hrali nový Resident Evil 4 remake z tohtoročnej jari, nebolo to úplne to, čo si mohli pamätať z pôvodnej hry, ktorá vyšla v roku 2005. A to nepíšem o tom, že hra vyzerala oveľa lepšie a modernejšie, či sa inak hrala. Niečo tam chýbalo. Pôvodná hra mala totiž aj druhú bonusovú kampaň, ktorá rozšírila príbeh a ponúkla perspektívu šarmantnej špiónky Ady Wong. Tá totiž vstupovala do deja základnej hry, ale mala svoju vlastnú agendu, za ktorou stál niekto tajomný v pozadí. Až taký tajomný tento veľký záporák síce nakoniec nebol, ale bola to zaujímavá odbočka z Leonovej cesty. V prípade remaku si však autori zmysleli, že sa tejto krátkej kampane dočkáme samostatne vo forme DLC.

Resident Evil 4: Separate Ways je teraz vonku a môžeme sa pozrieť na to, či to stálo za to. Respektíve za tých 9,99€, čo za DLC dáte. Príbeh vlastne dobre poznáte a to aj v prípade, že ste si kampaň za Adu nezahrali pred 19 rokmi. Hra tu nerozpráva vlastne nič nové, akurát dodáva hĺbku a viac kontextu tomu, čo sme prežili v marci. Leon sa na ostrove snaží zachrániť dcéru amerického prezidenta, v čom mu bráni horda dedinčanov napadnutých parazitom Las Plagas, ktorých vedie megaloman s cieľom ovládnuť svet. To je ten hlavný príbeh.

Ada na ostrove nie je kvôli tomu, aby Leonovi pomohla, aj keď teda to nakoniec aj celú dobu robí, ale má pre Weskera získať Amber, teda vzorku parazita, ktorý by umožnil Weskerovi naštartovať jeho novú vízie sveta, kde síce zomrú miliardy, ale bude to svet podľa neho. Nie je to osobné, je to čisto profesionálne, čo môžete vyčítať aj z chladného prístupu hlavnej hrdinky, ktorej srdce však postupom naprieč kampaňou obmäkne, takže Ada okrem tohto hlavného cieľa začne robiť aj niečo, čo nemusí. Napríklad pomôže Luisovi, aby vytvoril protilátku, ktorá následne pomôže Leonovi a aj Ashley.

Resident Evil 4: Separate Ways
Resident Evil 4: Separate Ways Atmosféra je stále veľmi slušná
Atmosféra je stále veľmi slušná

Resident Evil 4: Separate Ways Ada to so zbraňami vie
Ada to so zbraňami vie

Resident Evil 4: Separate Ways Čaká vás aj niekoľko naozaj dobrých scén
Čaká vás aj niekoľko naozaj dobrých scén

Toto je jeden z príkladov, ako Separate Ways pristupuje k príbehu. Tú protilátku ste v hlavnom príbehu od Luisa dostali. Tu akurát uvidíte, ako vlastne vznikla a čo bolo potrebné na jej výrobu. Rovnako sa pozriete na to, ako sa vlastne ozval zvon, ktorý Leonovi v dedine zachránil život. No a celkovo uvidíte veľa známych scén z iného pohľadu. Možno vás až prekvapí, kde všade vlastne Ada bola. Z tohto pohľadu tak DLC naozaj prináša niečo zaujímavé a ak vás zaujíma o niečo hlbšie ponorenie do príbehu Resident Evil 4.

Akurát to teda nebude veľmi dlhé ponorenie. Síce hlboké, ale dosť krátke. Už prvé prejdenie (keďže sa aj do DLC môžete pustiť opäť s už získaným vybavením) vám zaberie len zhruba 3 a pol hodiny. Možno niečo cez štyri hodiny, ak sa rozhodnete tu splniť úplne všetko. Okrem hlavnej príbehovej línie má expanzia aj niekoľko vedľajších úloh a tiež výziev. Tých je tu, rovnako ako kapitol v príbehu, sedem. Avšak nečakajte nejakú veľkú variabilitu. Hneď dvakrát vás čaká strieľanie modrých terčov rozmiestnených v nejakej lokalite a podobne. Nie je to tak žiaden veľký zázrak a tu a tam vám to akurát pridá nejakých 5 minút k hernej dobe. Dôležitejšie je to možno kvôli tomu, že takto získate nejaké tie dukáty navyše, aby ste si u obchodníka kúpili nové zbrane či vylepšili tie staré.

Hrateľnosť je tu zmenená len minimálne. Ada, aj keď pôsobí nežne, sa s nepriateľmi nemazná a aj vo vysokých podpätkoch rozdáva rany a kopy ako skúsený bojovník. Rovnako umne zaobchádza aj so zbraňami, pričom sa vám do rúk dostanú dobre známe kúsky, aj keď teda v menšom počte. Nenájdete tu všetky zbrane, ktoré dokážete získať v základnej kampani. Ale zase ponuka je stále pomerne pestrá a stále je tu aj priestor na upgrady všetkého od noža až po kušu. Rovnako budete stále zbierať staré čačky, pridávať im drahokamy a na záver s vysokým ziskom predávať obchodníkov, za čo sa vám do kapsy zakotúľajú ďalšie dukáty. Taký ten kolobeh zbierania koristi, predávania, vylepšovania. Zíde sa aj väčší inventár, aby ste mali kde skladovať všetky tie liečivé séra.

A tu už začínam mať trochu problém s tým, čo expanzia prináša. Museli sme čakať pol roka a musíme si aj zaplatiť, no dostaneme viac menej rovnaký herný zážitok, aký je aj v základnej hre. Chcete vedieť jediné tri hrateľnostné zmeny oproti základnej hre? Ada na pritiahnutie sa k vzdialeným plochám využíva hák. Jej melee finisher tiež využíva hák a dokážete doraziť aj trochu vzdialených nepriateľov. No a využíva I.R.I.S. systém na to, aby našla stopy postavy, ktorú hľadá, napríklad Luisa. Dá sa ale využiť aj na zistenie kódu na elektronicky zavretých dverách. Takže len drobnosti, ktoré vlastne nič skutočne nové neprinášajú.

Podobný dojem budete mať aj z prostredí, ktorými postupne prejdete. Z naratívneho hľadiska dáva zmysel, že prechádzame lokalitami, ktoré poznáme zo základnej hry. Už trochu nedáva zmysel, že sú na rovnakých miestach plné drevených debien na rozbitie, liečivými rastlinami či truhlicami s pokladmi. Veď to tu už raz vyraboval a porozbíjal Leon, prečo to tu je zase? No a okrem problému s hernou logikou je tu aj ten problém, že prechádzate niečo, čo ste už videli. Takže to už druhý raz až tak nebaví. Sú tu asi len dve nové prostredia a nie sú práve veľké, inak stále beháte po tých starých. Ak by bolo Separate Ways súčasťou hry ako pri pôvodnom vydaní, je to v poriadku. Tu sme ale čakali 6 mesiacov a ešte si za to musíme priplatiť, aby sme prechádzali tie isté lokality.

Nemôžem povedať, že by expanzia nepriniesla dobré momenty. Narazíte tu na tri bossfighty. Nie síce úplne originálne, ale zaujímavé a zábavné. nájdete tu aj niekoľko hádaniek. Opäť nie sú veľmi originálne, keďže opakujú to, čo ste videli v základnej hre, ale je to nejaké spestrenie. Výborne sa pozerá na scénu s lasermi v chodbe, ktoré musíte prekonať. Je to iba o QTE, takže vlastne žiadne veľké herné vzrušenie, ale jednoducho sa na to výborne pozerá. Pripomenie vám to spracovanie podobnej filmovej scény.

Resident Evil 4: Separate Ways
Resident Evil 4: Separate Ways Dostanete nový kontext k známemu príbehu
Dostanete nový kontext k známemu príbehu

Resident Evil 4: Separate Ways Nechýbajú hádanky, ale už ich dobre poznáte
Nechýbajú hádanky, ale už ich dobre poznáte

Resident Evil 4: Separate Ways Prvým pravidlom každej špiónky je vhodne sa obliecť na každú príležitosť
Prvým pravidlom každej špiónky je vhodne sa obliecť na každú príležitosť

Je to len expanzia, takže z audiovizuálneho hľadiska sa tu oproti základnej hre veľa nezmenilo. Problém je, že už základná hra ponúkla niekedy momenty, kedy jednoducho nevyzerala dobre a to hlavne kvôli textúram. Keďže v drvivej väčšine času stráveného s expanziou prechádzate totožnými lokalitami, totožný je aj celkový grafický dojem. Aspoň zvuk je stále veľmi dobrý a hudba nevtieravo buduje hutnú atmosféru. Jeden problém by tu však predsa len bol. Ada tu má väčší priestor, no herečka Lily Gao sa tohto väčšieho priestoru veľmi dobre nezhostila. Tú chladnú polohu zvláda, akurát všetko ostatné vyznieva veľmi plocho a bez záujmu.

Je to divné. Resident Evil 4: Separate Ways vlastne robí veľa vecí dobre, no aj tak po dohraní zostala trochu horká pachuť. Základ je dobrý, lebo pochádza z veľmi dobrého survival hororu. Atmosféra, niektoré efekty a boje sú zvládnuté dobre. Vlastne v jadre samotnom tu veľa problémov nie je. Akurát by ste ale po toľkých mesiacoch a za príplatok čakali niečo viac. Čakali by ste pestrejšiu a dlhšiu hernú náplň. Čakali by ste viac noviniek v hrateľnosti. Čakali by ste viacero nových prostredí, nové hádanky, nových nepriateľov, nové zbrane. Ale to tu nie je. Dostali sme iba to isté, čo sme tu mali v marci. Len teda v červených obtiahnutých šatách.

napísal matus_ace 26.9.2023
7.0
8.7