PAYDAY 3

PAYDAY 3

6.0

Viac hĺbky, ale menej obsahu

Starbreeze Studios svojho času spustili veľmi kvalitnú kooperačnú akciu PayDay, v ktorej bolo jedinou úlohou hráčov spolupracovať a kradnúť peniaze. Hráči si titul obľúbili a rovnako to pokračovalo aj v PayDay 2, kedy síce začiatok nebol najľahší, ale postupne to autori doladili a ponúkli na obsah bohatú hru s hlbšími možnosťami. Teraz v trojke to opakujú, s možnosťami idú ešte hlbšie, ale rovnako nechýba ani úvodná nedotiahnutosť.

Tentoraz nejde ani tak o nedotiahnutosť v kvalite, ale skôr v postupe hrou a aj v obsahu. Síce v prvých dňoch vypadávali servery, ale postupne to autori celé zafixovali. Ale aj tak bude vývojárom trvať ešte roky, kým to obsahovo a hrateľnosťou dotiahnu na PayDay 2. Trojka totiž začína len s 8 lúpežami a pre porovnanie dvojka má teraz 78 lúpeži a začínala s dvanástimi. Aj keď treba povedať, že lúpeže sú oveľa hlbšie, s oveľa väčšími možnosťami. Otázne je, či to stačí.

V zásade sa PayDay 3 dostáva do podobného problému ako pokračovania všetkých úspešných multiplayeroviek. Teda musí prekonať a doladiť úvodné problémy a hlavne rozširovať obsah. Vidíme to napríklad teraz aj na Counter Strike 2, ktorý bol tiež rozporuplne prijatý hlavne pre orezaný obsah, ale aj možnosti oproti CS: GO.

PayDay 3
PayDay 3 Tím je späť v akcii
Tím je späť v akcii

PayDay 3 Máp bude len 8.
Máp bude len 8.

PayDay 3 Dostanete sa aj do nočného klubu.
Dostanete sa aj do nočného klubu.

PayDay 3 vás teraz zavedie o 5 rokov neskôr po udalostiach dvojky, kde sa hrdinovia Dallas, Chains, Hoxon a Wolf  vracajú späť z dôchodku, aby si znovu privyrobili. Tentoraz je miestom akcie New York a samotné misie sú ako hlbšie, tak viac zamerané na stealth. Môžete si však vždy vybrať či skúsite plne stealth prístup, alebo pôjdete na to akčne. Často je však prechod zo stealthu nedobrovoľný, keď vy alebo niekto so spoluhráčov niečo pokazí.

Osem lokalít tu bude zahŕňať, samozrejme, banky, z ktorých kradnete peniaze alebo zlato, ale aj nočný klub, z ktorého môžete aj potichu ukradnúť USB kľúč, vykradnete aj nákladný priestor, alebo sa pokúsite vykradnúť obrnený voz na ulici počas pripravenej nehody, pridá sa aj krádež šperkov alebo vykradnutie galérie.

Lokality sú dostatočne rozmanité. Niektoré mapy sú úplne jednoduché a lineárne, iné rozsiahle a hlboké s hlbokými možnosťami infiltrácie, potrebou si dávať pozor na kamery, senzory, samozrejme, stráže. Tie  vás niekedy nesmú vidieť v zakázaných priestoroch alebo pri vykonávaní podozrivých činností, špeciálne páčení zámkov. Často sa to následne zmení na akciu a na scénu prichádza plán B. Všetko vám komentuje vaša spojka do ucha a radí vám, čo sa teraz dá spraviť alebo čo už v danej chvíli musíte spraviť. Miestami to pripomína Hitmana, ale s výrazne menšími možnosťami.

Zatiaľ čo úvod misie nebýva úplne jasný a musíte nájsť, aké máte možnosti a čo sa všetko dá spraviť, keď sa to rozbehne a hlavne, keď začne akcia, už vám hra presne naznačuje kam ísť a čo robiť. Napríklad zo začiatku môžete hľadať možnosti vstupu do lokality bez toho, aby vás niekto videl, hackovať systémy a dvere. Ak sa začne strieľať, už musíte z rôznych miest nosiť napríklad termity na prepálenie cesty k trezoru, alebo odnášať tašky a čakať na vyzdvihnutie.

Od AI nečakajte zázraky ako v NPC oblasti, tak v tíme. NPC policajti a strážnici majú len veľmi základnú AI. Často nevidia ani to, čo je pred nimi a niekedy sa mi zdalo, že vidia to, čo by reálne nemali vidieť. Postupne však prídete na to, ako sa k nim správať, ukrývať a či ich niekedy rovno zastreliť. Na druhej strane, možnosti im autori spracovali hlboko, keďže sú dôležitou súčasťou postupu a AI vás niekedy môže zahliadnuť a len vyzvať, aby ste  oblasť opustili. Inokedy sa môžete zdať podozrivým, postupne vás bude sledovať, až nakoniec vyvolá poplach. Prípadne začne strieľať. Podobne je to aj s kamerami, tie síce nestrieľajú, ale musíte si na ne dávať pozor.

K tomu viete brať aj rukojemníkov ako živé štíty, čo vás obráni pri prestrelkách, alebo vám vedia získať čas v misii, k tomu ich môžete aj prepúšťať. Je to dobrý doplnok, ale len veľmi zbežne zapracovaný. Popritom počas misie si sami vyberáte, kedy si dáte masku, ale problém je, že napríklad skákať alebo liezť cez šachty bez masky nemôžete, čo je zvláštne keďže to obmedzuje stealth postup. Je potrebné si ju tak nasadiť a to už znamená akciu. Rovnako ak chcete strieľať, už musíte mať masku, čo dáva väčší zmysel.

PayDay 3
PayDay 3 Hrať viete aj sólo, ale základ je tu kooperácia.
Hrať viete aj sólo, ale základ je tu kooperácia.

PayDay 3 Vizuál miestami prekvapí, ale väčšinou je v štandardoch alebo pod nimi.
Vizuál miestami prekvapí, ale väčšinou je v štandardoch alebo pod nimi.

PayDay 3 Viete postupovať stealth, ale akcia je dobre spracovaná
Viete postupovať stealth, ale akcia je dobre spracovaná

Samotnú hru si môžete zahrať buď sólo s AI, prípadne si viete zvoliť kooperáciu čisto s priateľmi, alebo v plnom matchmakingu, ktorý vám nájde ľudí z internetu. Zároveň si môžete určiť obťažnosť, ktorá určuje aj výsledný zárobok. Len treba rátať s tým, že vyššie obťažnosti sú ťažšie a napríklad pridajú sa nezničiteľné kamery alebo nekonečné respawny stráží. Od toho sa už musí odvíjať vaša taktika.

Samotná akcia je relatívne dobrá, gunplay je dobre vyvážený. Síce si na štýl pohybu musíte zvyknúť, ale likvidovať nepriateľov na jednej strane viete efektívne, ale na druhej vám vedia narobiť aj problémy, ak ich príde veľa a navyše prídu so štítmi. Za nimi sú až prekvapivo dobre schovaní. Spolupráca s ostatnými hráčmi je následne viac ako vhodná. K tomu sa pridávajú aj ďalšie obrnené a ťažkými zbraňami vyzbrojené jednotky alebo snajperi zo striech.

Čo sa týka vybavenia, v základe máte pištoľ a samopal, ale progres v hre je stavaný na to, aby ste si zbrane rozširovali. Problém je, že odomknutia sú naviazané na určité výzvy, a teda napríklad zabiť určitý počet nepriateľov jednou zbraňou. Čo nie je ideálne, keďže sa potom ťažko budete orientovať na stealth, ak chcete splniť akčný challenge  Autori už potvrdili, že to budú prepracovávať. Možno väčším problémom je len 8 máp a teda vám neostáva nič iné, len aby ste ich hrali dookola a grindovali, aby ste získali všetko, čo chcete. Je to škoda vzhľadom na to, že zrejme odchádzate z PayDay 2, ktorý má výrazne viac obsahu. Možno práve pre tento obsah je lepšie počkať, kým sa hra nerozrastie.

Grafická stránka je taký mix miestami pekne spracovaných budov a scenérií a na druhej strane často sú prostredia plné nevýrazne spracovaných postáv a miestami menej detailných miestností alebo slabých textúr. Viac-menej na multiplayerovku to nie je zlé, možno niektoré detaily mohli byť viac dotiahnuté. Zatiaľ je hra na Unreal Engine 4, ale autori chcú priebežne prejsť na UE5 a uvidíme, ako sa im to podarí. UE5 hry sú väčšinou neoptimalizované a problematické a je tak aj lepšie, že aspoň teraz pri vydaní zostali autori na štvorke.

Minimálne s framerate tu nebudete mať problémy, hýbe sa to dobre ako na PC, tak konzolách. Na konzolách sa dokonca dá nastavovať kvalita upscalingu a môžete si tak upraviť kvalitu, aká vám vyhovuje. Čím nižšie nastavenie, tým plynulejšia hra. Na PC má hra dostatočne hlboké nastavenia vizuálu, vrátane DLSS nastavenia, aj keď mal som tam problém s nastavením rozlíšenia. Na 4K monitore mi išlo nastaviť len 960p rozlíšenie, zrejme pre škálovanie priamo vo Windowse, ktoré si autori nekontrolujú a potom nemáte šancu dosiahnuť čistý obraz. Zároveň na jednom monitore som mal len windowed a borderless mód, na druhom aj fullscreen. Tieto veci by mohli dotiahnuť.

Samotný matchmaking bol teraz po vydaní už dobrý, hráčov našlo rýchlo, aj keď nie vždy doplnilo tím na štyroch hráčov. Spojenie výrazne nepadalo, možno raz ma odpojil z jednej hry z nejakého dôvodu, ale inak bez problémov odozva a aj synchronizácia. Pritom viete hrať čisto s hráčmi z vlastnej platformy, alebo aj crossplay s ostatnými platformami.

PayDay 3
PayDay 3 Na každej mape sa nejako musíte dostať k svojmu cieľu
Na každej mape sa nejako musíte dostať k svojmu cieľu

PayDay 3 Peniaze nechýbajú.
Peniaze nechýbajú.

PayDay 3 Extrakcia po misii je tiež potrebná.
Extrakcia po misii je tiež potrebná.

Celkovo PayDay 3 vylepšuje dobre nastavený koncept, kde sa autori snažia o hĺbku a možnosti pri každej lúpeži. Oplatí sa skúšať rôzne možnosti postupov, ale vždy záleží od vášho tímu, pričom je ideálne, ak máte spoluhráčov kamarátov, ste v spojení a komunikujete o tom ako postupovať ďalej. Väčšinou sa totiž až príliš často stealth postup premení na akciu. Zároveň tomu celému chýba viac obsahu, 8 máp prejdete za deň-dva a za týždeň ich viete naspamäť a potom už ostáva len grindovať alebo čakať na ďalšie mapy. Možno o rok sa na to oplatí pozrieť bližšie.

napísal saver 20.10.2023
6.0
6.7