SUPER MARIO BROS. WONDER

SUPER MARIO BROS. WONDER

8.0

Dokáže Mario stále robiť zázraky?

Ako dlho sa dá vo veľkom inovovať? Rok, päť, desať, štyridsať? Séria Super Mario Bros. je tu s nami už 38 rokov a patrí k tomu najúspešnejšiemu, čo vo videohernej histórii vzniklo. A aj k tomu najlepšiemu. Zo svojho fúzatého maskota Nintendo stále žije a neustále dokazuje, aký nadčasový koncept predstavuje. Navyše už nielen v hrách, ale aj vo filme. Ako sa však hovorí, nie každý deň je nedeľa a ak to občas nedopadne úplnou skákačkovou dokonalosťou, v prípade Maria to zabolí o niečo viac. Pričom stále prekonáva väčšinu konkurencie, ale očakávania máme nastavené niekde inde.

Mám dojem, že sme sa opäť ocitli v ére New Super Mario Bros. 2. Aj keď to stále bola výborná skákačka, jednoducho nepriniesla to, na čo sme zvyknutí. S každou ďalšou časťou vždy prichádza niečo, čo výrazne obmieňa hrateľnosť, výsledkom čoho je nový druh zážitku a vlastne aj nová hrateľnosť. A to je tu trochu problém. So Super Mario Bros. Wonder dostávame obrovskú porciu noviniek, no v zásade to nemení hrateľnosť a tá je aj napriek novinkám len veľmi štandardná. Až sa budete čudovať, ako môže hra predstaviť niekoľko nových mechaník, no aj tak sa hrá rovnako ako oveľa staršie časti.

Prvou veľkou zmenou je, že nie je ohrozené Hríbikovo. Tentoraz sa totiž pozrieme do susedného kvetinového kráľovstva, čo nie je veľká novinka, ale aspoň to tam vyzerá inak. Vládne tam malý kráľ Florián a tentoraz to bude on, kto bude potrebovať vašu pomoc. Peach je v pohode, pravdepodobne bola na liečení a dostala sa zo svojho chronického unášania. To ale neznamená, že sa na scéne neobjaví Bowser. Ten ukradne zázračné semienko, čím kráľovstvo pripraví o všetku jeho čarovnú moc, ktorú využije na to, aby sa stal všemocným. Vám tak nezostáva nič iné, len si obliecť montérky a poskákať mu po hlave.

Super Mario Bros. Wonder
Super Mario Bros. Wonder Na výber je naozaj kopa postáv
Na výber je naozaj kopa postáv

Super Mario Bros. Wonder Všímajte si kvety po leveloch
Všímajte si kvety po leveloch

Super Mario Bros. Wonder Svet je teraz oveľa živší
Svet je teraz oveľa živší

Nemusíme sa tváriť, že tu je príbeh nejako dôležitý. Nie je. Ale musím pochváliť obmenu v niekoľkých ohľadoch, kedy s novým kráľovstvom dostávame nové vizuálne témy, nový koncept herného sveta a ešte nejaké ďalšie veci. Hru si môžete zahrať až vo štvorici lokálne a naozaj ide o rodinné hranie. Na výber je až 12 postáv, takže si každý môže vybrať takú, ktorá sa mu páči. Pričom 7 základných postáv má totožnú hrateľnosť. Tie ostatné sú ale vhodné pre decká, keďže ponúkajú trochu viac. Yoshiovia a Nabbit nedostávajú damage z väčšiny prekážok. Yoshiovia navyše stále majú flutter jump. Hranie je tak zjednodušené, aby ste vy s Mariom dostali štandardnú výzvu, ale deti za vami nezaostávali, čo by ich mohlo frustrovať.

Nintendo naozaj rozumie rodinnej zábave a hraniu pre celú rodinu. Máločo dokáže ponúknuť takto kompletný a dobre nastavený herný zážitok vám aj ratolestiam. Akurát vám dojem, že niektoré veci mohli zostať po starom. Napríklad nemusel zmiznúť časový limit levelov, kde vlastne teraz často nepociťujete žiaden tlak. Áno, levely vedia byť pekelne ťažké, ale ten časový limit by tu mal byť, keďže vás ženie vpred, aby ste nestrácali čas so získaním niečoho skrytého. Chcete to? Tak si level pustite znovu.

Celé kráľovstvo je opäť delené na 6 rozdielnych tematických svetov, na záver vás čaká Bowserov svet a, keďže aj toto je poctivá Mario hra, aj tu nájdete jeden skrytý svet. Počty levelov sa rôznia, sú pestré, variabilné a aj bohaté. Musím pochváliť, že tentoraz to naozaj nie je len o doskákaní na koniec levelu. Nájdete tu puzzle levely. Nájdete tu „preteky“, kedy musíte do cieľa prísť skôr ako AI. Nájdete tu aj výzvy. Niektoré levely tak skončíte do minúty, iné vám možno zaberú aj desať. Pritom každý level má určenú náročnosť, aby ste vedeli, do čoho idete a na základe toho sa vybavili. To je tiež novinka a pomôže vám to pri hraní s deťmi. Ale možno si aj rozplánovať čas. Ak už chcete ísť spať, možno nie je najlepšie pustiť sa do levelu za 4 hviezdičky.

Veľkou novinkou sú tu Badge. Odznaky, ktoré získate hraním, prípadne si ich kúpite za nazbierané dukáty. Existujú tu 3 druhy – aktívne, pasívne a expert. Aktívne využívate v rámci schopností, napríklad vyšší skok, plachtenie vzduchom a podobne. Pasívne zase nedokážete ovládať a dajú vám pasívnu schopnosť. Napríklad vyskočiť z lávy, ak do nej náhodou padnete. Expert odznaky vám dajú pokročilé schopnosti. Vybrať si môžete vždy len jeden a pokojne ich môžete pred levelom meniť podľa ľubovôle. Napríklad si level vyskúšate, nevyzbierate ho na 100%, lebo by sa vám hodilo doskočiť ďalej. No tak si dáte druhý pokus a s iným odznakom. Je to pekný prídavok, ale v zásade nič zásadné.

To isté sa týka aj power-upov. Máme tri nové, ale hrateľnosť veľmi nemenia. Bubble Flower je ako všetky ostatné svety v sérii predtým, akurát tu po nepriateľoch vypúšťate bubliny. Drill vás premení na vrták a umožní vás zavŕtať sa do zeme, čo už prináša trochu zaujímavejšie možnosti. Elephant Fruit vašu postavu zmení na slona, takže máte väčšiu silu a v chobote môžete uložiť trochu vody (a použiť neskôr), no opäť to zásadne nemení hrateľnosť. Dokonca by som povedal, že je tento posledný power-up skôr sklamaním, keďže od neho očakávate nový herný zážitok. Nie iba rozbíjanie kociek a nepriateľov. Okrem toho tu nájdete ak tri klasické power-upy zo starších častí.

Jedna z ďalších veľkých vecí v rámci herných prezentácií bol Wonder Flower. Teda predmet, ktorý zmení veľkú časť levelu pred vami, kým nezoberiete Wonder Seed. Autori hovorili, že nikdy neviete, ako sa level zmení. Ale efekt je v zásade vždy len jeden a znamená to, že väčšina levelov má dve formy – jednu s Flowerom a druhú bez. Ak ho nezoberiete, level klasicky pokračuje ďalej. Ak ho zoberiete, môže sa zmeniť perspektíva na top-down, level môžu zasypať bubliny, svet okolo vás môže ožiť a podobne. Pomáha to variabilite hry, ale v zásade to zase nemení samotnú hrateľnosť. Alebo inak. Bez toho by hra bola horšia. S tým ale nie je nijak zvlášť lepšia.

Super Mario Bros. Wonder
Super Mario Bros. Wonder Progres je o niečo menej lineárny
Progres je o niečo menej lineárny

Super Mario Bros. Wonder Narazíte na viacero sviežich nápadov
Narazíte na viacero sviežich nápadov

Super Mario Bros. Wonder Variabilita je dobrá, niektoré levely sú dosť unikátne
Variabilita je dobrá, niektoré levely sú dosť unikátne

Wonder rozhodne nie je krátkou hrou. Základ prejdete za nejakých 15 hodín, čo na 2D skákačku nie je zlé. Stále vám tu zostanú niektoré nedokončené levely, niektoré neobjavené tajomstvá, možno aj celý tajný svet. celková herná doba tak presahuje 20 hodín a to už je úctyhodné číslo. Ešte lepšie však je, že sa počas hrania nebudete nudiť, lebo variabilita levelov je naozaj výborná. Prakticky tu nenájdete dva rovnaké a často sa tu pekne hrá aj s perspektívou, farbami, kontrastmi a podobne.

Zaujímavo je tu zapracované online hranie, kde môžete vytvárať súkromné miestnosti a zahrať si s priateľmi spoločne, ale je tu aj niečo viac. Môžete hrať online aj s cudzími hráčmi, aj keď v istej asymetrickej podobe. Ak ste online a zvolíte túto možnosť, vo forme „duchov“ sa v reálnom čase vo vašom leveli objavia aj iní hráči. Môžete si posielať odkazy, dokonca aj pomáhať, aj keď trochu nepriamo, napríklad nechať hráčom nejaký item. Hráči taktiež môžu v leveloch nechávať makety postavičiek, ktoré zase pomôžu oživiť iných hráčov v istom časovom limite. Môžete tak ostatným pomôcť tým, že túto maketu necháte pred nejakou nebezpečnou pasážou. Toto sú asi najlepšie novinky, s ktorými hra prišla.

Hra prichádza s obrovským množstvom noviniek, ale väčšina z nich nemá dopad na samotnú hrateľnosť. Vylepšujú celkový zážitok a po Wonder sa vám už bude ťažšie vracať k starším hrám, no bez noviniek v hrateľnosti to vyznieva trochu povrchne. Svet je živší, väčší, postup menej lineárny. V leveloch sú nadabované rozprávajúce kvety, ktoré sa oplatí počúvať, lebo vám neraz dokážu pomôcť. Noví nepriatelia tiež prinášajú niečo trochu nové, rovnako ako iné drobnosti. Stále sú to ale len detaily.

Super Mario Bros. Wonder
Super Mario Bros. Wonder Power-upov je tu menej
Power-upov je tu menej

Super Mario Bros. Wonder Grafika je veľmi pekná
Grafika je veľmi pekná

Super Mario Bros. Wonder Hra prichádza s novými animáciami
Hra prichádza s novými animáciami

Rovnako je veľmi pekne vylepšená grafika, ktorá sa rozrástla o mnoho nových animácií, ktoré si možno ani nevšimnete, ale celé to viac oživujú, rozžarujú. Možno sa na prvý pohľad zdá, že to vyzerá rovnako ako predchádzajúca hra, ale len sa pozrite detailnejšie. Modely sú iné, rovnako nasvietenie hry, animácie sú úplne prepracované a rozšírené a celkovo to vyzerá veľmi pekne, pričom si to jasne zachováva identitu Mario série. Zvuk taktiež túto identitu potvrdzuje, hudba je úplne nová, aj keď pracuje so známymi motívmi, ale pekne k tomu celému dianiu sadne. Pritom rovnako ako levely, tak pestrá je aj hudobná stránka hry. Potešia nové efekty, dabing a podobne, aj keď zamrzí, že hlavné postavy stále vydávajú len pazvuky.

Super Mario Bros. Wonder je veľmi dobrá 2D skákačka plná rôznych drobných noviniek, ale aj napriek tomu všetkému nepôsobí ako nejaká veľká revolúcia. Hrá sa veľmi podobne ako Super Mario Bros. 2 a to je už 35 rokov stará hra. Najväčším problémom tu tak je, že to síce je stále kvalitná hra, kvalitnejšia ako väčšina aktuálnej 2D konkurencie, ale očakávania už máme dosť vysoké a nestačí priniesť len nejaký kvalitatívny štandard. Chceme inovácie v hrateľnosti, svieže nápady a to všetko s dopadom na celkový zážitok. No a to mi tu chýbalo.

napísal matus_ace 18.10.2023
8.0
SUPER MARIO BROS. WONDER