ENDLESS DUNGEON

ENDLESS DUNGEON

8.5

Vesmírny upratovač v roguelike mixe žánrov

Ako sa stať hrdinom? Stačí byť v nesprávnom čase na nesprávnom mieste a občas okolnosti vytvoria predpoklady na to, aby sa z obyčajnej osoby stal „niekto”. Upratovač Sweeper na bezmennej vesmírnej lodi by vám o tom vedel porozprávať svoje. Jedného dňa si nič netušiac mopoval podlahu v pilotnej kabíne, keď zrazu celú jeho loď pohltil galaktický Bermudský trojuholník a on sa ocitol na neznámej základni, spolu so znôškou ďalších prazvláštnych indivíduí. Všetci uväznení majú rovnaký cieľ - dostať sa odtiaľ von a to za každú cenu.

Sweeper čoskoro zistí, že medzi ním a slobodou stojí podivné zariadenie, ktoré má okrem iných zákerností aj schopnosť znova ho oživiť pri každom neúspešnom pokuse o útek. A tak sa Sweeper znova a znova ponára do miestností základne, znova a znova umiera a znova a znova sa narodí o niečo silnejší a odolnejší. Endless Dunegon tým pádom získava jasné kontúry rougelike akcie. Sweeper ja na začiatku slabučký a neprežije viac ako pár miestností. Každý pokus skončí neúspechom, ale vy sa dozvedáte viac o mechanikách hry, o schopnostiach hrdinov a najmä spôsoboch, ako aj nepodarený „run” premeniť aspoň na malé pozitívum.

Aby to bolo ešte o niečo komplikovanejšie a zároveň aby náplňou misií nebolo iba prebojovať sa stále hlbšie a hlbšie do útrob základne, musí vždy zabezpečiť aj to, aby spolu s ním k finálnym dverám dobehol aj CrystalBot. CrystalBot je malý robot, ktorého dokážete čiastočne ovládať a jeho hlavnou úlohou je otvárať dvere a sprístupňovať inak zakázané oblasti. CrystalBot môže byť zničený a rovnako ako v prípade zabitia hrdinu/hrdinov aj toto znamená okamžitý koniec vášho snaženia.

V procedurálne generovaných miestnostiach (= pôdorys základne je zakaždým náhodne vygenerovaný) stretávate rôzne typy monštier, ktoré sa, ako inak, pokúšajú prekaziť vám plány na útek. Tu je potrebné objasniť základné jadro hrateľnosti, ktorým je akcia z tzv. top down pohľadu. Ak ste hrali Hotline Miami, Enter the Gungeon alebo The Ascent, tak máte veľmi dobrú predstavu, čo sa od vás bude očakávať. Na postavy sa z každej strany rúti hora monštier, občas okorenená bossom. Prst prilepený Kanagonom na spúšti nie je tým najhorším riešením, ako sa s nimi vysporiadať.

Endless Dungeon
Endless Dungeon Vitajte vo vesmírnom Bermudskom trojuholníku.
Vitajte vo vesmírnom Bermudskom trojuholníku.

Endless Dungeon Medzi jednotlivými výpravami si oddýchnete v krčme.
Medzi jednotlivými výpravami si oddýchnete v krčme.

Endless Dungeon Tu by sa zišli nejaké veže, ale body radšej ušetríme do ďalšieho levelu...
Tu by sa zišli nejaké veže, ale body radšej ušetríme do ďalšieho levelu...

Sweeper nebude do dungeonov vchádzať sám, zo začiatku mu spoločnosť bude robiť jeden a neskôr dvaja parťáci. Niektorí sa zameriavajú skôr na bojovú podporu, iní spĺňajú definíciu tzv. tanku, ďalší sú čisto zameraní na DPS. Hrdinov a aj ich zbrane je možné vylepšovať a to permanentne, t.j. tak, že odomknuté vylepšenia ostanú aktívne už nastálo, ale potom aj dočasne, v rámci jedného „runu”. To platí aj o CrystalBotovi, ktorý rovnako môže byť upgradovaný permanentnými vylepšeniami, ale tiež pomocou úlomkov, ktoré sú aktívne len pre aktuálny pobyt v bludisku.

Lenže tu hrateľnosť nekončí a Endless Dungeon sa opiera ešte o ďalší významný prvok, ktorým je získavanie surovín a stavanie veží. Nepriatelia sa totiž rodia na vopred stanovených miestach a vy tak viete ich postup spomaliť, alebo úplne zastaviť, aj stavaním vhodných vežičiek. Keby sme to pripodobnili k ľubovoľnej tower defense hre, vôbec by sme neboli ďaleko od pravdy. Funguje tu systém papier-kameň-nožnice a teda na ohnivé monštrá budú účinné veže s jedovatým plynom, ale úplne nevhodné plameňomety. Na robotov platí elektrina, nie však sila svetla. Rovnako sú, mimochodom, rozdelené aj zbrane hrdinov a keďže naraz môžete niesť iba dve, má aj správna voľba zbraní vplyv na celkovú efektívnosť paľby.

Zbieranie surovín potrebných na prežitie v podzemí je vymyslené veľmi šalamúnsky. Za každé otvorené dvere získavate zároveň 4 jednotky na výskum, budovanie a liečenie. Výskumné body vám umožnia v rámci daného runu odomknúť nové typy veží, prípadne upgradovať tie existujúce (veže sa upgradujú aj zabitím dostatočného počtu nepriateľov, avšak vždy iba pre danú konkrétnu jednu vežu a iba v rámci jedného runu). Zoznam dostupných budov zahŕňa rôzne veže pre každý element, ale aj vybuchujúce kontajnery či podporné štruktúry určené na spomalenie monštier, automatickú liečbu atď.

Druhým typom zberaných bodov sú štruktúrne, za ktoré staviate veže na vopred stanovených miestach v rámci miestnosti. Do tretice získavate ešte body zdravia slúžiace na nákup lekárničiek alebo na upgrady hrdinu v rámci jedného runu. Navyše, v miestnostiach sa občas nachádzajú aj generátory, ktoré zvyšujú počet vami vybratého zdroja za otvorené dvere. Problémom je, že tieto generátory priťahujú monštrá a vy tak budete musieť okrem CrystalBota ochraňovať aj generátory a snažiť sa pri tom všetkom prežiť.

V praxi nakoniec vyzerá jeden pokus o prebehnutie bludiskom nasledovne: v centrálnej krčme sa porozprávate so všetkými NPC-čkami a ak máte dostatok peňazí, nakúpite/ upgradujete, čo potrebujete. Na mape si v hlave aspoň trochu pripravíte cestu (s ohľadom na monštrá, neobjavené bonusy, vedľajšie úlohy atď.), zvolíte troch hrdinov a pustíte sa jedným z troch výťahov do vnútra základne. Otvárate postupne jedny dvere za druhými s tým, že za nimi môže byť generátor, truhlica s korisťou, obchodník, ale aj rodisko monštier. To do momentu otvorenia dverí neviete, čo však viete, je, že každé otvorenie dverí vám pridá tak veľmi potrebné zdroje.

Aha, po otvorení dverí sme zistili, že sa tu rodia príšery citlivé na oheň. Postavíme tu dve plameňometné vežičky. Problém je, že obďaleč sa po ceste rodia aj monštrá imúnne voči ohňu, takže buď tu postavíme iné veže, alebo budeme danú cestu brániť s hrdinami. Navyše, v miestnosti kde chceme postaviť veže, nefunguje elektrina a my nemáme potrebný komponent na jej spustenie. Bez elektriny veže nefungujú, tak skúsime nájsť chýbajúci komponent. A aby toho nebolo málo, v miestnosti oproti spawnu sa zase nachádza drahocenný generátor výskumných bodov, ktorý budú príšery ničiť ako prvý. Čo teraz?

Načasovanie spawnovania a vlny nepriateľov sa dajú predpokladať, resp. ich spúšťate priamo vy, čiže na rozmýšľanie a prípravu obrannej stratégie máte, našťastie, aj trochu času. Lenže zdroje sa vám prenášajú medzi poschodiami a vyplytvanie si všetkých bodov na veže hneď v prízemí nie je dobrá voľba. Budete teda preto „syslíkovať" body a otvárať všetky dvere aj keď viete, že za nimi môžu byť ďalšie monštrá, ktoré vás v konečnom dôsledku prevalcujú. Smrť. Znovuzrodenie. Ďalší run, o niečo silnejší hrdinovia, lepšie zbrane, odolnejší CrystalBot.

Ako pri každej inej hre aj tu platí, že  celý zážitok je intenzívnejší pri zapojení živých hráčov a Endless Dungeon je priam ideálnou kooperačnou hrou. Umelá inteligencia sa postará o relatívne dobrú kontrolu hrdinov, ak hráte sám, ale napríklad sme zaregistrovali veľmi obmedzené používanie ich superschopností a vôbec nezaregistrovali používanie ultimátiek (áno, aj ultimátky požičané z Doty alebo LoL tu nájdete a častokrát majú veľký vplyv v tých najhorších momentoch na bojisku). AI riadeným spoluhráčom môžete prikázať, aby vás čakali na jednom konkrétnom mieste a pokúsili sa ho brániť, alebo aby vás nasledovali pri každom kroku - a to je tak všetko. Pri živých hráčoch a dobrej komunikácii tieto problémy nenastanú. Napriek tomu na obťažnosti Normal po pár desiatkach runov je možné finálneho bossa poraziť aj výhradne s AI postavami.

Endless Dungeon
Endless Dungeon ...avšak tu už určite veže umiestnime.
...avšak tu už určite veže umiestnime.

Endless Dungeon Občas sa na obrazovke dejú neuveriteľné veci.
Občas sa na obrazovke dejú neuveriteľné veci.

Endless Dungeon Mapa poschodia s otvoreným, zatvorenými a neprístupnými dverami bude vaším dobrým pomocníkom.
Mapa poschodia s otvoreným, zatvorenými a neprístupnými dverami bude vaším dobrým pomocníkom.

Grafika, alebo skôr hovorme o použitom vizuálnom štýle, sa hodí pre Endless Dungeon ako uliaty. Je farebný, s miernym komiksovým nádychom, dostatočne detailný a rozmanitý. K technickému spracovaniu máme, bohužiaľ, ale aj pár výčitiek. V prípade, že sa budovací bod pre vežičku nachádza príliš blízko pri dverách, občas sa v zápale boja stáva, že namiesto jedného omylom spravíte druhé. Netreba asi hovoriť, čo sa stane, keď sa uprostred obrovskej vlny prekliknete a namiesto postavenia veže otvoríte dvere, za ktorými je ďalší brloh nepriateľov.

Raz či dvakrát sa nám tiež stalo, že sa postavy úplne zasekli a dalo sa s nimi iba točiť na mieste, pohybovať sa však nedokázali. No a z hľadiska herných mechanizmov nám chýbala možnosť rozobrať nepoužívané, resp. zle umiestnené vežičky. Za najväčší nedostatok titulu považujeme fakt, že všetky permanentné upgrady odomknete pomerne rýchlo a pri neskorších runoch tak táto motivácia úplne absentuje. Čiastočnou náhradou sú výzvy  aktivovateľné u barmana v centrálnej krčme, ktoré za väčšiu mieru odmeny pridávajú na obťažnosti, no až tak dobre to nefunguje.

Endless Dungeon je naozaj výborne namiešaným mixom rôznych žánrov. Neprináša nič zásadne inovatívne, ale to čo robí, robí poriadne. Požičiava si najlepšie prvky rogulike top down akcií, tower defense hier a aj MOBA stratégií, spája ich do výborného celku, ktorý si síce užijete najlepšie so živými spoluhráčmi v kooperácii, ale výborne zabaví aj pri singleplayeri s botmi.

napísal Je2ry 31.10.2023
8.5
7.8