WARIOWARE: MOVE IT!

WARIOWARE: MOVE IT!

7.5

Pohnite sa, čaká vás množstvo minihier!

Dva týždne po Super Mario Bros. Wonder k nám prichádza zo stajne Nintenda ďalší borec. Novinka je pokračovanie Wii titulu Smart Moves, ktorý tu recenzoval ešte Spacejunker s mocným skóre 9.0, takže očakávanie nie sú vôbec nízke.

Pažravý Wario nabehol raz do bufetu, kde kúpil 50 burgerov naraz a vďaka tomu vyšmátral aj lístok na magický ostrov v ďalekej cudzine a tam už jeho i ďalšie postavičky čakajú rôzne objavy. Hra sa delí na dve základné línie – singleplayer má určitú formu kampane, ktorá je poskladaná zo striedania miest, postáv a aktivít, zatiaľ čo multiplayer láka dvoch až štyroch hráčov v jednej obývačke.

Kampaň sa snaží nastoliť aj nejaký príbeh s pozadím ostrova, ale nečakajte epické rozprávanie. Je však prekvapivé koľko animácií a medziscén autori narvali do hry, hoci zaberá len 1,3 GB. Línia pre jedného hráča sa delí na jednotlivé levely, resp. epizódy – každú hráte za inú postavu, takže hoci prvá patrí Wariovi, druhá sa už venuje dievčaťu Mona a potom prídu aj dve-tri mená naraz. Každý level je akoby sekvencia, kedy sa niečo deje – Wario pátra po niečom blyšťavom, Mona sa ide potápať, iné dievča kŕmi mravčeka a popritom v bleskovom tempe naskakujú minihry... eee... skôr mikrohry.

Každý level vám vopred naznačí pózy. Niekedy sú dve, inde tri. Tie sa musíte naučiť a využívať – napríklad niekde rozpažujete ruky, inokedy držíte jednu pri tele alebo máte obe pred sebou ako pri golfovom postoji. Pózy majú svoj názov typu Váhy či Veľký syr a od nich sa odvíjajú minihry. Keď sa totiž odohrá sekvencia v levely, raz za čas sa zastaví, v bleskovom tempe sa vám ukáže póza, akú bude treba použiť a potom naskočí mikrohra.

Áno, doslova mikrohra, lebo trvá pár sekúnd a musíte splniť určitú úlohu. Napríklad zoťať strom. Chytiť guľu. Nakloniť misku váh na stranu, kde je väčší náklad. Vybrať si správne oblečenie (plavky vs. bunda, pričom za zrkadlom akože sneží). Prepichnúť papierovú guľu na pódiu u kúzelníka. Alebo zaliať stromček. Vyčistiť špinu na podlahe. Obliecť wrestlera do rukavíc. Umiestniť správne obraz na stenu (nie krivo!). Natočiť satelit k slnku. Otáčať ostnaté hroty preč, aby bosý mohol prejsť po dreve na druhú stranu. Púšťať za bránu iba ľudí, nie zvieratá (fungujete ako rampa).

Sú to triviálne pohyby, aj aktivity, no v krátkom časovom tempe sa musíte najmä zorientovať a rýchlo pochopiť, čo od vás hra chce a potom to vykonať. Váš mozog sa niekedy zapotí viac ako ruky, lebo sa treba sústrediť na zadanie. Časový limit býva extrémny, 5-6 sekúnd, takže niekedy vám ani nezapne, čo máte robiť. Alebo keď sa už dovtípite, máte azda sekundu a niekedy sa vám na poslednú chvíľu zadarí, ale často aj nie. Je to freneticky rýchla séria mikrohier a to sa ešte zvyšuje tempo levelu.

Samotný level totiž vyhodnocuje vaše úspechy a pokusy. Zväčša máte priestor na štyri chyby – ak sa vám mikrohra podarí, idete ďalej. Ak nie, prídete o jednu zo štyroch šancí a ak stratíte všetky, level sa akoby končí. Akurát dostanete ešte druhú šancu – ak v ďalšom časovom limite urobíte správnu pózu, môžete sa do levelu vrátiť a pokračovať.

Aby to nebolo jednoduché, v leveli sa postupne zvyšuje tempo pohybu i mikrohier. A všetko vrcholí úrovňou s bossom, kde máte tri životy a snažíte sa niekoho poraziť alebo kamsi doletieť. To bola mimoriadne frustrujúca mikrohra, kde Joy-Con úplne dobre nezachytával moju pózu; hoci som mával krídlami o dušu, postava naráža do skál či padala do vody (vtedy mikrohra končí). No keď opakujete určitú mikrohru aj tri-štyri razy (bossa aj 8x), postupne sa vám unavia ruky a robíte tie chyby. S tým sa treba zmieriť, no niektoré levely vedia byť pekne vypäté, keď sa dostanete do kolobehu pascí: nejdú vám minihry, míňajú sa životy, neviete urobiť pózu na druhú šancu – a zrazu nápis Game Over a celý level treba ísť od začiatku.

Všetko závisí od póz a aktivít. Ak ich zvládate, postupujete dobre. Ak ste v nich noví, učíte sa. To je prirodzene aj vzpruha do ďalších pokusov. WarioWare: Move It! obsahuje viac ako 200 mikrohier, tie sú roztrúsené do jednotlivých levelov po 15-20 kusoch, ktoré sa opakujú. Keď idete level piaty raz, už približne viete, aké minihry očakávať a máte väčšiu šancu na úspech, ak poslúcha Joy-Con. K týmto minihrám sa dá potom vrátiť aj v samostatnom menu, kde sa vám podľa levelu zbierajú a môžete si ich dopriať v troch variantoch s rozličnými obmenami.

Prelúskať kampaň teda nemusí byť záležitosť na 1-2 hodiny, ako som pôvodne očakával, lebo niektoré levely mi dali celkom zabrať. No je dobré absolvovať ju a zoznámiť sa s množstvom póz, módy pre viac hráčov sú miestami ešte rýchlejšie a navyše sa pred jednou obrazovkou môžete tlačiť viacerí. Je tu kooperácia, kde sa hráči snažia dopĺňať a synchronizovať svoje pohyby, čo je dobrý nápad – ale opäť je to o presnosti pohybov, póz a beda, keď sa vám nedarí a začnete sa hádať.

Veľkú švandu prinesie aj multiplayer, kde dvaja až štyria hráči súperia v mikrohrách proti sebe, kto dosiahne lepší výsledok. Sú tu opäť rôzne drobné aktivity typu simulujete napenené fľaše, ktoré potom vybuchnú alebo vyťahujete z nosa chlpy a kto vytiahne dlhší, vyhráva. Ehm, o bláznivé kúsky nie je núdza. Multiplayer módy sú koncipované navyše aj ako stolové hry, t.j. vyberiete si jednu z 19 postáv, čo vás reprezentuje a hýbete sa po hracej ploche. Tam sú rôzne políčka (každé prezentuje mikrohru) a pohyb medzi nimi podporí aj hod kockou – o koľko políčok sa posuniete a najmä čo sa stane ako bonus. Niekedy musíte polovicu bodov venovať súperovi, inokedy on hodí a zrovnoprávni pozície, takže všetci sa môžu posunúť aj o tretinu plochy vpred.

S WarioWare: Move It! sa zabavia sólo hráči i partie. Mikrohier je fakt dosť veľa, aby sa nezunovali za jeden či dva dni, no fakt sú niekedy ultrakrátke a tento systém nemusí vyhovovať každému. Aj to ovládanie nezachytáva niekedy všetky pohyby – hra sníma aj infračervenú kameru z jedného Joy-Con a subjektívne mám pocit, že nie vždy správne.

Ale ak zoberiete tento titul na párty, takže sa o zábavu i výzvy podelia viacerí hráči, jeho hodnotenie stúpa. Najmä variabilita póz i mikrohier zaručí fajné večery a rozhodne si ju užijú aj deti, ktoré s hrami začínajú, až by som povedal, že je primárne určená pre minihráčov ako celok.

napísal Korec 1.11.2023
7.5
WARIOWARE: MOVE IT!