THE LORD OF THE RINGS: RETURN TO MORIA

THE LORD OF THE RINGS: RETURN TO MORIA

5.0

Trúchlivý osud trpaslíkov z Morie

Hor sa do fantastického sveta! Pán Prsteňov je konečne späť a my sa môžeme vyšantiť v novej hre! Paráda! Pokračovanie príbehu, pripravíme si horúci čaj a budeme tráviť hodiny tam, kde nám je najlepšie a kde to poznáme. V novej licencovanej hre štúdia Free Range Games (spolupracovalo aj na The Callisto Protocol) sa zhostíme trpaslíka ľubovoľného vzhľadu a mena a posnažíme sa vrátiť tam, kam patríme - do Morie. Lenže nebude to také jednoduché, bude to z hľadiska žánru boj doslova o prežitie, čo vyžaduje pevné nervy a trpezlivosť.

Návrat do Stredozeme nie je jednoznačne zlý ani dobrý – je príšerne priemerný. Pre tých, ktorí majú radi svet Pána prsteňov, si dovolím tvrdiť, že môže ísť o fatálne sklamanie, pretože v tomto titule je licencia Lord of the Rings doslova nálepkou alebo marketingovou značkou, ak chcete. Vôbec nie je potrebné ju tam mať z hľadiska hrania. Čisto herne ide o obyčajný survival, kde podobne ako v ďalších mrakoch hier podobného typu staviate, vyrábate, umierate a tak stále dookola. V skratke to robí všetko táto hra horšie než (lepšia) konkurencia. Ale ako som už naznačil, nie je to také jednoduché. Pretože určité plusy, ktoré zasiahnu vybrané publikum, hra má.

Do rúk dostanete jedného trpaslíka v náhodne generovanom svete, kde začínate od nuly. Musíte si vyrobiť jednoduchý nástroj a začať bojovať o život,  vytvoriť si ohnisko, pracovný stôl, vyhňu, výrobné materiály a zo všetkého najviac budete musieť kutať, kutať a kutať – ak vám bude smutno, môžete si aj zaspievať. Pre jedného hráča je to úmorná kombinácia ne-zábavy.

Zo začiatku to ešte ujde, pretože objavujete nové veci a možnosti, lenže po čase, keď už je príliš veľa umierania v nebezpečnom podzemí, tak hru ukončíte s tým, že za váš čas to nestojí. Každá smrť nie je fatálna. Ani o nazbierané veci neprídete, len si pre ne musíte prísť. Potvory na vás budú útočiť pomerne často (alebo aj vy na ne), sú zdrojom nejakých surovín. Ale ten systém boja je tragický – obyčajný, nudný a zle spracovaný. Do toho to uvedomenie, že sa zbrane kazia a treba vyrobiť nové. To vyžaduje zas hľadať nové suroviny (uhlie, kameň…).

Tak je to tu vlastne so všetkým. Je tu množstvo obsahu, môžete hrať desiatky hodín a objavovať nový obsah, pričom nejde o lacný titul, len o priemerný, šedý a bez duše. Najviac ma skutočne bavilo dolovanie zlata, renovovanie starých sôch a prastarých stavieb, za ktoré som získaval cenné bonusy a otvárali sa mi nové možnosti. To tajomno bolo návykové, skutočne aj v tomto titule som si našiel niečo dobré – zahádzané odpadom. Pri tomto bode by som poznamenal, že všetko to zaujímavé kazilo nepohodlné a zastarané ovládanie.

Čo sa výstavby týka, tak tá je azda najhoršia. Nešikovné, budete sa trápiť, podobne ako som sa trápil ja. Osadenie dverí je boj o život, v prípade, že vás do toho napadnú ešte vlci alebo škriatkovia – škoda hovoriť. Toľko dolovania materiálu vyšlo navnivoč. Zničili sme aj hromadu nástrojov, čo s nimi? Dajú sa opraviť? Na to som neprišiel, viem ho len hodiť na zem, kde mi bude zavadzať. Nie všetko autori vysvetľujú a na mnohé veci sa mi nepodarilo prísť samému. Je otázne, kto sa chce dobrovoľne trápiť v tomto marazme.

Myslel som si, že licencované hry bez kvality a duše sú minulosťou, no mýlil som sa. Lord of the Rings je silná značka. Zneužiť na biznis a rýchle peniaze sa dá s ľahkosťou a ľudia to zožerú aj s navijakom. Odhliadnuť od prísnej zahraničnej kritiky sú mnohí hráči napodiv celkom spokojní a hru si užívajú. Ale objektívne kvality nemá a zo sveta Pána prsteňov veľa neprináša. Až na pár dobrých úderov – hlas filmového Gimliho  (resp. herca Johna Rhys-Daviesa), úvod, multiplayer…

Hra pre viacerých hráčov je lepšia a prináša možnosť až ôsmich účastníkov v jednom svete. Môžete hostiť vy a zdieľať medzi kamarátmi alebo na Discorde vložiť kód a pozvať hráčov. Neskôr autori plánujú rozšíriť multiplayer aj iným spôsobom. Hranie v partii je zábavnejšie. Môžu vám pomôcť oživiť vás, dlhšie vydržíte nažive, rýchlejšie objavíte svet a celkovo vo väčšej skupine je to lepšie. Lenže sú tu aj technické problémy. Zatiaľ čo hostiteľ má hru, bez chybičky, ostatní hráči môžu zaznamenať nepohodlie, zasekávanie sa a podobne. Toto treba ešte doladiť. Inak to bude dobré.

Rovnako fajn je aj grafické spracovanie. Na pomery survival crafting hier je nadpriemerné, ale treba dodať, že to nie je vysoká méta, ktorú bolo potrebné prekonať. Hudobnú stránku som ani neevidoval poriadne a to isté platí o zvukoch. Ťažko toto hodnotiť, lebo by som sa s výslednou známkou dostal ešte nižšie. Zvuky sa už dnes dajú spracovať určite dokonalejšie. Toto nie je ten prípad. Dabing je fajn, trpaslík si zvykne niečo mrmlať popod fúzy a občas povie aj niečo múdre. Nuž, trpaslík, múdry, silný, pracovitý chlapík.

Svet je tu obrovský a objaviť ho celý vám zaberie desiatky hodín – je čo objavovať. Ak máte partiu kamarátov, ktorí do toho s vami pôjdu a baví vás hra zameraná na prežitie, výrobu a boj a do toho tajomný svet trpaslíkov, ste tu správne. Ak hľadáte príbeh Pána prsteňov, pokojne môžete ísť hľadať ďalej – máte to na hernom poli dnes veľmi ťažké. Kvalitných noviniek je málo a tie čo sú, nestoja za zlámaný groš. Každopádne, tento titul má určite svoje cieľové publikum a po dotiahnutí množstva technických chýb má šancu ustajniť sa na ťažko dobýjanom území, kde dlhodobo vydrží len veľmi málo hier.

napísal Possol 9.11.2023
Páči sa mi! (+2)
5.0