GALACTIC CIVILIZATIONS IV: SUPERNOVA

GALACTIC CIVILIZATIONS IV: SUPERNOVA

7.0

Ďalší let do vesmíru s novými očakávaniami

Recenzia na PC verziu

Séria Galactic Civilizations od Stardocku patrí medzi najznámejšie 4X stratégie v histórii videohier. Tretí diel vyšiel v roku 2015 a autori si povedali, že je čas na ďalšie pokračovanie. To po vzore iných súčasných hier vyšlo najskôr vo verzii s predbežným prístupom a napokon sa dostavil kompletný výsledok. No aj napriek tomu, že autori mohli počúvať pripomienky komunity, premiéra bola taká slabšia. Aktuálna Supernova edícia sa pokúsila zlepšiť, čo sa dá. 

V úvode kampane sa zdá byť všetko v poriadku. Na výber je viac ako dvadsať rôznorodých rás a civilizácií, niektoré s výraznými rozdielmi a k tomu si môžete vyformovať vlastnú. Dokonca sa dá vytvoriť aj unikátna rasa vygenerovaná prostredníctvom AI. Ďalšie nastavenia sú tiež super – voľba veľkosti galaxie, sektorov, planét, zdrojov, výskytu a agresivity rás a, samozrejme, obťažnosti. Plus prehadzovanie bodíkov pri črtách civilizácie. Ak vám to nestačí, ďalšie voľby sú v pokročilých nastaveniach. Čiže si hru vyformujete naozaj podľa svojej chuti a preferencií.

Hrateľnosť je priaznivcom žánru a predošlých častí povedomá, takže sa rýchlo zorientujú. Nováčikovia môžu mať trochu problém s menej podrobným tutoriálom a len priebežnými radami. Tvorcovia sa však štvorku snažili urobiť čo najviac intuitívnou a aj jednoduchšou. Na jednej strane to znamená, že sa neskúsení jedinci nebudú až tak trápiť, na druhej strane sú niektoré prvky orezané a ide to trochu menej do hĺbky.

Začínate s domovskou planétou, vedľa ktorej je výrobňa vesmírnych lodí a máte ambície dobýjať galaxie.  Absolútne víťazstvo sa dá dosiahnuť niekoľkými spôsobmi – vojenskou dominanciou, mimoriadnym kultúrnym rozvojom, vysokou prestížou alebo alianciou so všetkými rasami, ktoré prežijú vo vesmíre. Ale ono už len prežiť v univerze, kde sú mnohé rasy nevyspytateľné a väčšina z nich vám skôr či neskôr vyvolá vojnu – a spravidla pokojne aj niekoľko z nich takmer súčasne,  je dosť veľká výzva. Každopádne však, aspoň po istý čas, zaujímavá.

Galactic Civilizations IV: Supernova
Galactic Civilizations IV: Supernova Výstavba dištriktov je súčasťou dobrého hospodárenia.
Výstavba dištriktov je súčasťou dobrého hospodárenia.


Galactic Civilizations IV: Supernova Boje môžete sledovať z rôznych pohľadov kamery.
Boje môžete sledovať z rôznych pohľadov kamery.


Galactic Civilizations IV: Supernova Obliehanie planét je triviálne a obrancovia na ich povrchu nič nezmôžu.
Obliehanie planét je triviálne a obrancovia na ich povrchu nič nezmôžu.





Hra funguje v ťahovom režime, pričom vás v každom kole upozorní na veci, ktoré treba vykonať. Počas prvých krokov by ste mali prehľadať čo najširšie okolie sondami, okupovať nové, vhodné planéty kolonizačnými loďami a preskúmať čo najviac anomálií. Tie neraz vedú k spusteniu udalostí a objaveniu artefaktov, ktoré si môžete ponechať a využiť ako bonusové vylepšenia, rozobrať na suroviny či predať. V pásoch asteroidov sa uplatnia ťažobné lode. Vhodné je pomocou konštrukčných lodí stavať vesmírne stanice, ktoré môžu mať rôzne účely a moduly. Oplatí sa budovať hlavne vojenské stanice, lebo poskytujú dobrú základnú ochranu teritória a sú veľmi odolné. Ale užitočné sú aj ekonomické, komunikačné a ťažobné stanice s jasným zameraním.

Čoskoro dôjde k prvým kontaktom s inými rasami, ktorým nebudete rozumieť, kým vo výskumnom centre nevynájdete prekladač. Výskum zahrňuje viacero kategórií, ktoré vám pomôžu pri hospodárskom, technologickom a vojenskom rozvoji a ak neviete čo skôr, môžete dať na rady svojich poradcov. Na prebádanie je toho veľa, ale všetko chce svoj čas, ktorý skrátite predovšetkým vytváraním výskumných dištriktov. Tie môžete budovať pri geografickom rozložení domovskej planéty alebo kolonizovaných planét, ktoré dosiahnu patričný stupeň vývoja.  Pred sebou uvidíte povrch rozdelený na hexagónové polia s rôznym prostredím a podmienkami. Ľubovoľne tam môžete vystavať agrárne, zábavné, finančné, výrobné a výskumné dištrikty, ako aj vkladať špeciálne budovy, pričom na niektorých vhodnejších miestach môžu dištrikty obsahovať bonusy. Prinášajú viac potravy pre obyvateľov, vyššie finančné príjmy, rýchlejší výskum, väčšiu spokojnosť kolonistov, vplyv a svižnejšiu výrobu. 

Každej vyspelejšej planéte pod vašou kontrolou môžete prideliť guvernéra a aj ju prenechať na automatické spravovanie, takže sa o ňu nemusíte priamo starať. Guvernérov vyberáte z ponuky lídrov, ktorí môžu mať veľmi široké využitie, čo nastavujete na samostatnej obrazovke. Za ich najímanie musíte väčšinou zaplatiť a majú päť kritérií, podľa ktorých by ste sa mali orientovať. Prvým je lojálnosť, ktorá je u mnohých spočiatku nízka, ale časom sa môže zvýšiť. A potom sú to štyri atribúty – inteligencia, socializácia, usilovnosť (diligence)a riešenie (resolve), na základe ktorých sa lídri viac alebo menej hodia na rôzne funkcie a posty, ktoré im môžete prideliť. Plus je dobré všímať si aj ich dobré a zlé črty. Z kandidátov si po dostatočnom rozvoji môžete vyberať ministrov rôznych odvetví, vrátane kolonizácie, kultúry, vojny a zdravotníctva. Ďalej ich viete ustanoviť guvernérmi planét, čo sme už spomenuli. Vedia pomôcť pri vyjednávaní s inými rasami, keď ich vymenujete za diplomatov, prinášajú bonusy po zaradení do interných frakcií. V neposlednom rade ich môžete ustanoviť veliteľmi elitných vojnových lodí.

Diplomatické styky sú ale možné aj bez diplomatov, pričom s osloveným vodcom inej rasy uzatvárate dohody, napríklad obchodné alebo o voľnom vstupe do regiónu, časté sú obchody s platbami alebo výmenami technológií. Dá sa zjednávať, vyhrážať, zbližovať alebo, samozrejme, vyvolať vojnu. Videli sme už aj lepšiu diplomaciu, ale jej možnosti sa môžu rozšíriť patričným výskumom v určitých oblastiach. Väčšine rás sa ale nedá veriť, pretože sú nevyspytateľné a neraz vám napriek dobrým vzťahom zrazu vyvolajú vojnu. Na druhej strane, keď proti vám začne zbrojiť viacero rás, čo nie je nič neobvyklé, nejaký spojenec určite príde vhod.

Pri spravovaní vášho impéria sa uplatnia aj civilizačné vyhlášky. Na to je samostatná obrazovka, kde sa okrem nastavenia výšky daní odomykajú sloty, kam vkladáte dostupné politické rozhodnutia. Spravidla prinášajú súčasne nejaké výhody, ale aj negatíva. Napríklad keď ustanovíte voľný obchod,  zvýšia sa príjmy a zlepšia obchodné cesty, ale súčasne vzrastie kriminalita. Inokedy sa zvýši výroba, ale produkuje viac škodlivého odpadu. Ďalej si môžete vyberať rôzne ideológie v sekcii kultúrneho rozvoja. Na to potrebujete body za rozvoj a potom si odomykáte bonusy aj smery podľa svojich preferencií. Či už je to pacifizmus, nihilizmus, totalita alebo niečo iné.

Pri bežnom pohľade vidíte pred sebou vesmíru mapu, kde sú prepojené okrúhle sektory s hviezdami a planétami. Tam sa pohybujú vaše lode, ktorým môžete zadať aj automatické vykonávanie činností podľa ich zamerania. Vidíte aj farebné označenie teritórií jednotlivých rás a na spodnej časti obrazovky ikony so základnými funkciami a menu. Okrem už uvedených oblastí sú tam aj vykonávacie príkazy z benefitmi, ktoré sa aktivujú bodmi kontroly, respektíve ovládania. Môžu okamžite zvýšiť výnosy alebo vojenskú silu, pomôcť pri diplomacii alebo vyvolať obranné drony na planéte. Niekedy je to ale spojené s nevôľou občanov alebo rastom kriminality. 

Pod ďalšou ikonou je zoznam výziev, ktoré slúžia na získavanie prestíže (objavovanie anomálií, získanie určitej technológie, vybudovanie divu sveta, zničenie lodí Dreadlordov atď.). Trezor vám zas otvorí výber artefaktov a vylepšení, najčastejšie získaných z anomálií, ktoré po aktivácii zlepšia brnenie či útok lodiam, pridajú minerály, bonus k výskumu alebo výhodu pre planétu. Napokon môžete v galaktickom bazáre kupovať alebo predávať najcennejšie suroviny. Pri planétach navyše vidíte jeden alebo viac slotov na aplikovanie špecifických vylepšení. Celkovo je hospodárska a manažmentová zložka v zásade dobrá a uspokojivá.

Čo sa týka vesmírnych lodí, ak im neurčite automatickú činnosť, postupujú podľa vašej navigácie. Získavajú skúsenosti s opakovanou možnosťou výberu vylepšení. Napríklad zvolíte ubikácie pre posádku, čím sa zvýši výdrž / body života lode a pri opakovanom prídavku tohto vylepšenia je poriadne ťažké takúto loď zničiť. Alebo namiesto toho pridáte komunikačný terminál či akcelerátor a zvýši sa účinok zbraní, dosah radarov alebo pohyb. Špeciálne je to pomoc pre vojenské lode, ale vylepšujú sa aj ostatné.

Galactic Civilizations IV: Supernova
Galactic Civilizations IV: Supernova Nekonečný vesmír rozdelený na okrúhle sektory začne byť skôr či neskôr pritesný.
Nekonečný vesmír rozdelený na okrúhle sektory začne byť skôr či neskôr pritesný.


Galactic Civilizations IV: Supernova Lídri sa uplatnia na mnohých postoch a určite aj ako velitelia lodí.
Lídri sa uplatnia na mnohých postoch a určite aj ako velitelia lodí.


Galactic Civilizations IV: Supernova Nepriatelia si z vojenskej stanice pri mojej planéte nič nerobia a navyše sa spojili proti mne.
Nepriatelia si z vojenskej stanice pri mojej planéte nič nerobia a navyše sa spojili proti mne.





K bojom dochádza pri stretnutí znepriatelených vesmírnych lodí či pri napadnutí staníc. Predchádzať im môže ostreľovanie napríklad raketami ešte na mape vesmíru. No keď už vypukne plnohodnotná bitka, zobrazí sa bojová obrazovka s porovnaním síl, predpokladaným výsledkom a možnosťou rýchleho priebehu a vyhodnotenia alebo sledovania potýčky. Ak zvolíte druhú možnosť, pred sebou vidíte prestrelky vo hviezdach, ktoré viete sledovať (bez zasahovania do ich priebehu) rôznymi kamerami – zhora, sledovaním lode, bojovou či kinematickou. Potiaľto je to v podstate OK, hoci zamrzí, že priebeh bitiek neviete ovplyvniť.

Prinajmenšom zvláštne je, akú úlohu môžu zohrať vojenské vesmírne stanice. V základe vypálenými raketami naozaj dobre obránia pred bežnými cudzími loďami, ktoré nablízku nemajú čo robiť. Nepriateľské bojové flotily však pokojne môžu preletieť popri vojenských staniciach a ak nemáte vlastné lode, dosiahnu tak bez odporu vaše planéty. Stanice buď vôbec nestihnú zareagovať, alebo sú ich strely na diaľku neúčinné. Protivníkov vôbec nezadržia a ich defenzívna úloha je teda nespoľahlivá.  Ak už sa protivníci rozhodnú priamo zaútočiť na stanicu, narazia na naozaj odolnú baštu, ktorá málokedy podľahne. Ale väčšinou na to nemajú dôvod, len keď majú snahu rozdrviť váš až na kosť pri vrcholiacej vojne.

Spočiatku som sa spoliehal na to, že vojenské stanice zabránia obliehaniu mojich planét, obzvlášť keď sú v ich tesnej blízkosti. Omyl. Tento nedostatok však môžete využiť aj vy – úplne odignorujte nepriateľské obranné štruktúry a rovno obliehajte planéty. To je už fáza, kedy treba zničiť letku agresora skôr, ako sa planéta vzdá. Pozemná obrana, bez ohľadu na jej silu, môže predĺžiť dĺžku obliehania, ale bez toho, aby spôsobila útočníkovi akékoľvek straty. Dá vám tak možno viac času na protiútok vesmírnymi loďami, ale jej bojový účinok je nulový.

Celkovo si tak všimnete, že vojenská zložka je nedotiahnutá a nedomyslená. A hlavne v rozsiahlejších konfliktoch to poriadne škrípe. Obzvlášť vtedy, keď vy dobýjate vzdialené sektory a za vaším chrbtom si protivník poľahky berie späť to, čo ste už získali. Bez ohľadu na to, či ste sa snažili pripraviť tam nejakú obranu, alebo nie. Mnohé rasy sú však predvídateľné, pretože AI nie je veľmi vyspelá a často si všimnete, že postupuje podľa striktne nastavenej schémy. To si uvedomíte aj pri spustení nového ťaženia, hoci aj s inými mimozemšťanmi, ktorí však obzvlášť v úvode robia veľmi podobné kroky, ako ste to už zažili predtým. A opakujú sa aj rovnaké udalosti. Často. Je to také déja vu.

Galactic Civilizations IV: Supernova
Galactic Civilizations IV: Supernova Môžete kombinovať výdobytky rôznych ideológií.
Môžete kombinovať výdobytky rôznych ideológií.


Galactic Civilizations IV: Supernova Diplomacia je dobrá  hlavne na zlepšovanie vzťahov a výmenné obchody.
Diplomacia je dobrá hlavne na zlepšovanie vzťahov a výmenné obchody.


Galactic Civilizations IV: Supernova Skonštruovať môžete mnoho vesmírnych lodí, aj s v lastnými úpravami. V lodenici sú aj misie.
Skonštruovať môžete mnoho vesmírnych lodí, aj s v lastnými úpravami. V lodenici sú aj misie.




Okrem hlavného ťaženia si v hre môžete vyberať scenáre s predurčenými rasami a so špecifickými úlohami, ktoré je (aspoň v niektorých prípadoch) reálnejšie splniť, aby ste dosiahli absolútne víťazstvo. Medzi scenármi je jeden vyslovene výukový, v inom treba získať 5 planét, vyrobiť niekoľko sond, staníc a preskúmať signál. Inokedy je úlohou stabilizovať sektor či dosiahnuť všeobecný mier.

V ponuke hry je aj multiplayer, ale v lobby sa mi nikdy nepodarilo nájsť spoluhráčov, ani sa nikto neprihlásil do mojej hry. To svedčí o tom, že väčšina hráčov ho ignoruje. Možno ale dáte šancu aspoň vlastnému navrhovaniu dizajnu lodí a workshop umožňuje zdieľať svoje výtvory s komunitou.

S dizajnom, užívateľským rozhraním a grafikou si autori poradili celkom dobre. Hra síce nemá podporu najmodernejších technológií, ale vyzerá solídne, dobre sa ovláda a v jej možnostiach pri hraní sa rýchlo zorientujete. Hudba je veľmi pekná, ambientná a miestami doplnená speváckym zborom. Supernova nám fungovala bez akýchkoľvek technických problémov.

Galactic Civilizations IV: Supernova síce priniesla určité kvalitatívne zmeny k lepšiemu, ale ešte by sa na niektorých prvkoch dalo viac popracovať. Vojenská časť je nedotiahnutá, umelá inteligencia iných rás skôr slabšia a diplomaciu sme už tiež videli lepšiu. Na druhej strane, hra obsahuje kvalitný manažment a hospodársku zložku, ako aj bohaté využitie lídrov na rôznych postoch a funkciách. Nie je to úplne márne a ak nad niektorými vecami prižmúrite oko, budete sa baviť.


napísal uni 10.11.2023
Páči sa mi! (+1)
7.0
Vo svete
n.u
Ohodnotiť
GALACTIC CIVILIZATIONS IV: SUPERNOVA
+ bohatý výber rás (vrátane generovanej prostredníctvom AI), nastavení, náročnosti, parametrov vesmíru
+ hospodárska zložka a manažment
+ využitie lídrov a ich priraďovanie na rôzne pozície a funkcie
- časté opakovanie rovnakých udalostí a situácií
- nedostatky a nedomyslené súčasti v bojovej zložke
- slabšia AI iných rás a nepriateľov, schematické správanie
- diplomacia na nižšej úrovni


RECENZIE HRÁČOV
PC

Vývoj: Stardock / Stardock
Štýl: Managementová
Dátum vydania: 19. október 2023
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Vetráky: pripojenie 3-pin 5v a... (13)
čafte, mám staručký pc 2017/18 (Z270-i7-7700k) nak...
|Jedi survivor (2)
prosím, v akom case príde survivor do gamepass? je...
|Remake (1)
čo by ste hovorili na remake - manhunt 1-2,the pun...
|Televízor k ps5 (9)
Ahojte všetci. Veľmi sa nevyznám v elektronike. Ve...
|Bloodborne (2)
Získal som moon runu a nejde mi aktivovať pri stol...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19971)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk