FOOTBALL MANAGER 2024

FOOTBALL MANAGER 2024

8.5

Po krôčikoch k futbalovej dokonalosti

Človek by možno nepovedal, akým obrovským prekliatím môže byť úspech. Už je to kopa rokov, čo Sports Interactive našli recept na perfektnú futbalovú manažmentovku. Zároveň to bol však bod, keď sa tento žáner akosi prestal vyvíjať. Ich séria Football Manager je vynikajúca a viac-menej závisí len od toho, ako sa uchytia zmeny, ktoré jednotlivé ročníky prinášajú. Už dopredu viete, akú hru v jadre dostanete a že tá hrateľnosť bude dobrá aj hlboká. Ale nedostanete prekvapenia. Ale načo opravovať niečo, čo nie je rozbité, všakže? Football Manager 2024 je tu a je taký, aký ho fanúšikovia chcú mať – kvalitný, zábavný, hlboký. Ale tú formulku už dobre poznáte.

Jadro hry je vám dobre známe a ak sériu hráte dlhoročne, v menu sa viete orientovať už aj poslepiačky. Ani len to sa tu nezmenilo. Všetko je presne tam, kde to bolo aj minulé roky. Akurát tu teda dokážete robiť oveľa viac vecí a máte dojem, že celé vaše manažovanie má opäť o niečo väčší vplyv na výsledky, aké váš tím naprieč sezónami bude zbierať. A to je to, čo od takejto hry chceme aj my, čo ju roky hrávame a to každý rok.

Nezostáva to však len pri tom, čo už poznáme. Autori ani tento rok nezabudli na novinky a výnimočne priniesli aj niekoľko takých, na ktorých objavenie sa nemusíte hrabať pod povrchom hry. Napríklad dostávame hneď niekoľko nových režimov. Ponuka hry je vystavaná na tom, čo už poznáte – teda manažérske kariéry a to ako offline, tak aj online, kde môžete hrať proti priateľom. Môžete si vytvoriť vlastnú klub a nechýba ani Fantasy Draft. A keď už si vyberiete svoju kariéru, máte na výber z trojice herných režimov. Tie nijako zásadne nemenia herný zážitok, ale ovplyvňujú to, s akými dátami budete hrať.

Football Manager 2024
Football Manager 2024 Váš virtuálny manažér môže byť akýkoľvek
Váš virtuálny manažér môže byť akýkoľvek

Football Manager 2024 Grafika sa dočkala aj menších zmien a vylepšení
Grafika sa dočkala aj menších zmien a vylepšení

Football Manager 2024 Tím riadite v kabíne a aj na ihrisku
Tím riadite v kabíne a aj na ihrisku

Môžete si vybrať originálnu kariéru vo Football Manager, kde sú aktualizované súpisky na začiatku každej novej kariéry a to aj v prípade, ak sa niektoré transfery nestali vzhľadom na skutočné dáta. Môžete si vybrať kariéru podľa skutočných aktuálnych dát, kedy napríklad hráči odštartujú v kluboch tak, ako to zodpovedá skutočným dátam k dátumu začiatku kariéry. Toto je najaktuálnejší z režimov, ktorí na začiatku kariéry zodpovedá skutočnému futbalovému svetu. Alebo, ak chcete preskúmať alternatívnu realitu, tak si vyberiete Your World režim, kde transfery a aj rozpočty zodpovedajú začiatku sezóny 2023/2024, ale už nereflektujú to, čo sa stalo po začiatku. Takže stále môžete mať hráča, ktorý ale po pár týždňoch od začiatku sezóny prestúpil.

Nie sú to veľké zmeny, ale nejaké to oživenie to predsa len prináša a hlavne vám to dáva nové možnosti na výber. Nepáči sa vám, že Harry Kane opustil Tottenham? Môžete ho tam stále mať. A keď už si teda vyberiete aj to, je na rade tvorba vášho manažéra. Najskôr vizuálne, aby ste mu dali niečo zo seba. Rovno si ho aj oblečiete, môže byť elegán v obleku, ale rovnako aj sedieť na lavičke v teplákovej súprave. Taktiež prerozdelíte jednotlivé body do atribútov, ktoré zase definujú váš trénerský štýl a na čo sa zameriavate.

No a po tomto momente sa už len ponoríte do hromady tabuliek, ktoré vás pri riadení vášho tímu čakajú. Je na vás, aký tím si vyberiete, aké súťaže budete hrať a podobne. A, čo je opäť najlepšie, hra je v zásade pre každého. Každý rok to na nej chválim a každý rok to je pravda. Môže k nej sadnúť ktokoľvek a aj keď nehrá manažmentovky, ale len sa zaujíma o futbal, zabaví sa. Hrateľnosť je občas až strašidelne hlboká a detailná, máte kopu možností, no tiež tu máte kopu nástrojov na to, aby ste to všetko na niekoho delegovali. Funguje tu bohatý systém pomôcok, hintov a asistencií, ktoré vás odbremenia, vysvetlia vám herné mechaniky, prípadne vás rovno nahradia. Je na vás, ako si to nastavíte a na čo sa chcete sústrediť.

Môžete robiť každú jednu vec v klube a všetko mať pod palcom. Nastavovať nielen tréningový plán, ale aj individuálne tréningy, skautovať hráčov, riadiť komplet celý realizačný tím, chodiť na tlačovky, viesť prípravu na zápasy a ešte aj tie si celá poctivo odohrať. Ale možno vás niečo z toho nebaví. Napríklad sa vám nechce riešiť transfery. Prípadne vás nebaví stále nastavovať tréningy a podobne. Veľa z týchto vecí viete jednoducho presunúť na umelú inteligenciu a postará sa o to nejaký váš asistent a podobne. Vy sa tak budete sústrediť iba na to, čo vás baví. Napríklad ani na tie tlačovky nemusíte chodiť. Zjednodušíte si to, ale zároveň počítajte s tým, že tým pádom nebudete mať takú dobrú kontrolu nad tímom.

Niekedy dokáže napríklad morálku povzbudiť to, ako zareagujete práve pri nejakej tlačovke alebo nejakom rozhovore. Nemusíte sa detailne venovať hráčom a viesť s nimi rozhovory, ale aj tým viete niektoré veci ovplyvniť. Ak sa vzdáte kontroly nad transfermi a zmluvami, aj tam môže kvalita tímu postupne zaostávať, prípadne budete mať tímové financie v nie práve najlepšej kondícii. Stále tu ale tie možnosti sú a po toľkých rokoch aj ja už niektoré len delegujem na asistentov a sám si herný zážitok prispôsobujem tak, aby to mňa bavilo čo najviac.

Hrateľnosť je tu opäť naozaj hlboká a ak vás láka hodiny prechádzať rôzne tabuľky, pripravovať taktiky, transfery a mnoho ďalšieho, prídete si tu na svoje. Ale to sú veci, ktoré už roky poznáte. Čo veci, ktoré ešte nepoznáte? Musím pochváliť prepracované štandardky a ich plánovanie, ktoré je detailnejšie a dáva vám viac kontroly nad tímom. Rovnako pribudli aj nové ciele v rámci kariéry, kde teraz môžete nastavovať aj individuálne ciele, čo je tiež pekný prídavok. Rovnako aj drobné vylepšenia, napríklad updaty v brífingoch a podobne. Pribudli noví agenti, ktorí môžu lepšie formovať dianie mimo ihriska a prekopané sú transfery, ktoré sú teraz o niečo živšie a aj náročnejšie, ale zároveň to je celé zábavnejšie.

Football Manager 2024
Football Manager 2024 Štandardky sa dočkali vylepšení
Štandardky sa dočkali vylepšení

Football Manager 2024 V novom ročníku sa podozrivo kopia závažné zranenia
V novom ročníku sa podozrivo kopia závažné zranenia

Football Manager 2024 Po novom môžete stanoviť aj jednotlivé osobné ciele
Po novom môžete stanoviť aj jednotlivé osobné ciele

Väčších noviniek sa dočkal aj zápasový engine. Stále nevyzerá ako skutočný futbal alebo iné futbalové hry. Dokonca iné manažmentovky (aj keď ich nie je veľa) vyzerajú lepšie. Ale o grafiku tu veľmi nejde. Zápasový engine je pestrejší, dynamickejší, realistickejší a celkovo sa na to lepšie pozerá, pričom pôsobí opäť o niečo viac futbalovo. Pritom hra stále veľmi dobre beží aj na starých haraburdách. Ja sám ju hrávam na notebooku s i5 siedmej generácie a grafikou 940MX, čo sú veci, ktoré majú svoju najlepšiu éru dávno za sebou. Ale hra beží hladko a rýchlo. Zvuk je stále rovnako minimalistický ako vždy, takže už ani neviem koľký rok v rade počúvame tie isté ruchy. Poteší však oficiálna hudba k licencovaným súťažiam, napríklad počas nástupu na zápas Konferenčnej ligy.

Ale teda nie je to všetko také dokonalé a sú tu aj neduhy. V zásade počítajte s tým, že je to zase tá istá hra ako predtým. Ale s tým asi aj počítate. Nejaké menšie bugy tu sú tiež, ale zase veľmi hru neznepríjemňujú. Skôr sú to menšie glitche, napríklad vám zostane v grafike svietiť skóre na mieste, kde nemá čo robiť. No a problémom je aj balans herných situácií, čo je vždy pri vydaní každého nového ročníka. Ako na ihrisku, tak aj mimo neho. Napríklad zranení je občas aj nerealisticky veľa naraz. A to vážnych zranení, nie chrípky a podobne. Rovnako správanie hráčov by si ešte zaslúžilo trochu balansu po rôznych interakciách (hráte skupinu EKL, v lige ste bez prehry, ale váš hráč chce viac v kariére viac, tak ide do saudského tímu na dne tabuľky).

Football Manager 2024 sa drží dobre fungujúcej formulky, ktorú sa nesnaží meniť, ale obohacuje ju o menšie novinky. Tie sú cielené hlavne na skúsených a hardcore hráčov, no stále hra pomocou série pomôcok a asistentov dokáže osloviť aj nových hráčov. Ponúka hlboký futbalový zážitok na desiatky hodín, ktorý si fanúšikovia naozaj užijú. Rovnako nechýba bohatá databáza líg aj hráčov, aj keď bez oficiálnych mien tímov v mnohých z nich. Tých niekoľko nedostatkov by tu síce nemuselo byť, ale zážitok vám nepokazia.

napísal matus_ace 23.11.2023
8.5
8.4