SPEED CREW

SPEED CREW

7.0

V prvom rade ide o rodinu

Recenzia na Xbox Series X|S verziu

Myslíte si, že ste našli lásku svojho života? Je tu jedna vec, ktorá dokonale otestuje silu vášho puta a vzťahu. Ak týmto testom prejdete a stále budete spolu, môžete sa hneď zobrať, už vám v živote nič nedokáže naštrbiť váš vzťah. O čom to vlastne píšem? O kooperačnom hite Overcooked, ktorý môžete milovať aj nenávidieť súčasne. Budete sa pri hre baviť, budete si pri hre nadávať a to všetko len preto, že niekto zabudol nakrájať cibuľu. Ak ste si tým všetkým už prešli a chceli by ste niečo viac, môžete siahnuť aj po iných hrách. Do konkurencie podobných rodinných kooperácií sa teraz pridáva Speed Crew. Prakticky je to to isté, ale na pretekárskych okruhoch.

A naozaj myslím, že to je to isté. Od Overcooked sa mechanicky hra líši napríklad len v tom, že tu chýba hádzanie predmetov, ktoré máte v rukách. Rozdiel je hlavne tematický a kým v Overcooked krájate suroviny a varíte, tu pracujete so zdvihákom, tankujete a vymieňate pneumatiky. Aj napriek automobilovej téme si však hru môžu užiť aj hráči, ktorí na pumpe nenasávajú výpary pri tankovaní. Užijete si ju s polovičkou, deťmi, prípadne aj rodičmi. Princípy sú jednoduché a našťastie aj náročnosť je o niečo nižšia ako v prípade Overcooked.

Ďalej sa hra líši aj príbehom. Ten začína v roku 1977 a uťahuje si z Rýchlo a zbesilo. Teda série, ktorá kedysi bola o autách, ale teraz už neviem, o čom je. Nevidel som asi dve časti, ale viem, že sa letelo do vesmíru a bola tam aj nejaká junácka pasovačka The Rocka s torpédom. Toho tu nenájdete, ale je tu Dominion Torrento, holohlavý svalovec v obtiahnutom tielku, ktorý váš rodinný tím mechanikov vyzve na súboj, aby sa raz a navždy určilo, ktorá rodina je najlepšia. Lebo tu ide práve o to – o rodinu.

Speed Crew
Speed Crew Príbehu nechýba ani zmysel pre humor
Príbehu nechýba ani zmysel pre humor

Speed Crew Začiatky sú jednoduché, postupne ale bude ťažšie
Začiatky sú jednoduché, postupne ale bude ťažšie

Speed Crew Hra každú chvíľu zavádza novú mechaniku
Hra každú chvíľu zavádza novú mechaniku

Tak dedo zvolá rodinnú poradu a ide sa do boja. Teda ide sa na šampionáty. Keďže Dominion je nielen celebrita, ale aj šampión, nemôžete ho len tak vyzvať, najskôr musíte vyhrať trojicu šampionátov, aby ste získali certifikáty a kvalifikovali sa na boj proti nemu. A to chvíľu potrvá. Konkrétne teda pár desaťročí. Prvý šampionát sa odohráva v roku 1977, druhý v 1988, tretí v 1999 a finále vás čaká v roku 2009. šampionáty sa však nelíšia len dekádou, v ktorej sa odohrávajú (každej zodpovedá hudba, výzor postáv, autá a podobne). Líšia sa aj tematicky, takže tu nájdete rally, Group B, pouličné preteky a aj GT.

Kampaň nie je práve najdlhšia. Ak si dáte jeden šampionát na večer, čo vám môže zabrať asi hodinku (každý má 10 levelov), tak máte za 4 večery po hre. Je to škoda a ako sa ukazuje, práve množstvo obsahu je tu hlavným nedostatkom oproti Overcooked, Moving Out a podobným hrám. A kampaň je navyše aj tým hlavným režimom. Aby ste sa posunuli ďalej a odomkli si nielen nové levely, ale aj vybavenie, musíte v každej úrovni dosiahnuť čo najlepšie skóre, ideálne aj skončiť na prvom mieste. Ak sa vám dostatočne darí a získate v šampionáte dostatok bodov, môžete si odomknúť aj dvojicu špeciálnych sponzorovaných pretekov.

A ako tu teda bodujete? Kým v Overcooked máte objednávky a recepty, tu zase prichádzajú autá do boxov a je na vás, aby ste opravili to, čo nie je v poriadku. Teda stojíte s kolegami v boxe a príde auto s defektom a prázdnou nádržou. Najskôr ale musíte zapnúť diagnostiku, aby ste zistili, aké problémy auto trápia. Jeden z vás zoberie zdvihák a auto zdvihne, druhý kľúčom povolí koleso, tretí ho vymení za nové. Nastupuje druhý, ktorý pritiahne koleso a prvý, ktorý dá auto dole zo zdviháka. No a počas toho celého štvrtý hráč tankuje. Ale dokážete to splniť aj vo dvojici, akurát sa musíte o niečo viac obracať.

To je pritom len začiatok, veľmi skoro začne hra nabaľovať ďalšie mechaniky a funkcie ako snehová guľa, až sa časom nestihnete diviť, čo všetko tu vlastne musíte robiť. Niekde si musíte diagnostiku preniesť k autu, pričom vám naraz prichádzajú autá na dve rôzne dráhy. Časti levelov sú oddelené, takže si niektoré veci musíte medzi sebou podávať a vymieňať. Môžu padať aj meteority, vznikať požiare a podobne, takže okrem opravovania áut musíte aj hasiť. No a tu a tam sa zjaví aj samotný Dominion, aby vám kladivom poničil plechy, takže máte robotu navyše. Ak mu v tom chcete zabrániť, musíte ho poriadne prefackať.

No a potom je to už o tom, čo dobre poznáte - Podaj mi kľúč! Zapni diagnostiku! Uhas to! Prečo tu nemám kanister?! Už po sebe len kričíte, ale je to zábava. Navyše vám situáciu komplikujú už samotné levely a ich dizajn. Niektoré sú poriadne netradičné, musíte sa brodiť bahnom, prípadne musíte behať cez cestu, po ktorej jazdia iné autá, takže ak si nedáte pozor, zrazia vás. Respawn netrvá dlho, ale tých pár sekúnd môže byť drahocenných, keď sa počíta záverečné skóre. Ako postupujete dekádami, menia sa aj vaše nástroje. Kým v úvode plechy len vyklepávate, neskôr ich rovno brúsite. V úvode si autá musíte dvíhať ručne, neskôr dostanete k dispozícii plošiny, ale aj tie treba obsluhovať.

Hra veľmi pekne nabalí pomerne veľké množstvo nových mechanizmov a neskôr ich začne medzi sebou aj rôzne kombinovať, aby preverila vašu rýchlosť, ale aj spoluprácu. Možno vám občas až polezie na nervy to, ako často hra príde s niečím novým. Nejakou novou prekážkou, nejakým novým nástrojom, nejakou novou mechanikou. Na jednej strane je super, že hra postupne prinesie toľko noviniek. Na druhej strane je kampaň naozaj krátka a niekedy máte dojem, že každý druhý level musí priniesť niečo nové, čo môže občas pôsobiť trochu samoúčelne.

Speed Crew
Speed Crew Okrem kampane je tu už iba jeden ďalší režim
Okrem kampane je tu už iba jeden ďalší režim

Speed Crew Neustále budete mať plné ruky práce
Neustále budete mať plné ruky práce

Speed Crew Občas musíte robiť aj iné veci ako len opravovať autá
Občas musíte robiť aj iné veci ako len opravovať autá

Ale poviete si, že nevadí, aspoň to všetko môžete neskôr zúročiť v ostatných režimoch. No. Len ono akosi nie je kde. Hru sme mali už dlho pred vydaním a videli sme, že neskôr príde Arcade režim, takže to dalo nádej na ďalšie hodiny hrania. Pribudol režim sabotáže, kde sa jeden z hráčov stane Dominionom a má za úlohu kaziť hru ostatným. Hra tu pekne rozširuje jeho mechaniky a možnosti, aby to bolo vyrovnané. Ale napríklad vo dvojici je tento režim nepoužiteľný, potrebujete naň aspoň 3 hráčov.

Graficky je Speed Crew veľmi podarenou hrou. Grafika je veľmi jednoduchá, ale zato pekná a vhodne štylizovaná. A dosť pripomína toľko omieľaný Overcooked. Navyše sa hra hýbe dobre naprieč platformami a to prakticky na všetkom. Doplnené je to dobrým zvukom. Tých pár hudobných slučiek sa vám vryje do pamäte a budete chodiť zaspávať s melódiou z menu. Je to trochu otravné, ale ku hre to sedí. Fajn sú spracované aj efekty. Prekvapivo dobrý je tu dabing. Každý postava je nadabovaná a rozhodne ich tu nie je málo. To sa v takýchto indie hrách často nevidí.

Takže čo na záver? V cieli Speed Crew zaostáva za Overcooked, ale zas ostatná konkurencia mu až tak neutiekla. Je to zábavná hra, ktorú si veľmi dobre užijete v kooperácii, a to prakticky s kýmkoľvek. Je to rýchle, dynamické, zábavné a aj pekné. Znie to dobre a dabing je veľmi kvalitný. Akurát toho obsahu tu veľa nie je. Kampaň má dokopy 48 levelov a aj to s tými špeciálnymi bonusovými. Ako som už písal vyššie, sú to tak 4 večery. Maximálne týždeň hrania. Zachránili by to ďalšie režimy, ale je tu prakticky len jeden ďalší a ten nie je práve vhodný pre hranie vo dvojici. A ani to nie je niečo, k čomu by ste sa s obľubou vracali. Ďalší pridaný obsah tiež chýba. Je to škoda, lebo hra je inak kvalitná, ibaže dlho nevydrží.

napísal matus_ace 7.2.2024
7.0
n.u