SOLIUM INFERNUM

SOLIUM INFERNUM

9.0

Intrigy a politika v boji o pekelný trón

Princ pekla sa vyparil. Teraz je vaša príležitosť – zaujmite konkláve a vyhrajte voľby. Dostanete sa na trón poctivo, cez lepšie financie a obliehanie miest moci? Alebo vyvraždíte postupne každého rivala? Nebodaj ovládnete konkláve samotné? Je to len na vás. Pamätajte však, že poctivosť a charakter nemajú v pekle miesto a neočakávajte ich ani od súperov.

Veľmi jednoduchá premisa, v hrateľnosti ale ide o pomerne komplexnú ťahovú stratégiu. Všetky základné mechaniky, našťastie, poctivo vysvetlí voliteľný obsiahly tutoriál. A či už sa stratíte v tutoriáli, alebo až v zložitejších mechanikách, máte naprieč celou hrou prístup k encyklopédii, ktorá jasne a zrozumiteľne vysvetľuje každý aspekt hry. Jedinou nevýhodou je, že nemá vyhľadávanie, takže sa môžete ľahko stratiť medzi všetkými definíciami.

Po tutoriáli odporúčam skočiť rovno do kroník, teda kampaní, v ktorých sa naučíte ako správne viesť vojny, manipulovať svojich nepriateľov a mať finančne navrch. Každá kampaň je pridelená jednému z archfiendov, pričom sa náročnosť stupňuje a hra postupne nabaľuje nové koncepty. Zo začiatku budete mať pomerne priaznivé podmienky, AI nebude tak rýchlo napredovať s financiami a jediným cieľom bude vyhrať voľby. V neskorších kronikách už budú mať vaši rivali od začiatku viac zabratých políčok, budú agresívnejší a podmienky na výhru pre vás začnú byť o niečo zložitejšie. Okrem hlavného cieľa máte aj vedľajšie misie, ktoré slúžia len na zlepšenie vašej známky za vyhranú kroniku. Ako ale vôbec hráč vyhrá voľby?

Každý archfiend má hodnotu prestíže, pričom hráč s najvyššou hodnotou vyhráva v 56. kole voľby. Prestíž získavate za úspešnú diplomaciu, obliehanie a udržiavanie miest moci a pod. Vyhrať môžete aj vyhladením všetkých súperov, prípadne ovládnutím pandemónia po dobu piatich kôl. Ak na pandemónium zaútočíte, budete vyhostení, čím si znepriatelíte naraz všetkých archfiendov. Zároveň to znamená, že môžu zničiť vašu pevnosť, čím vás kompletne vyradia z hry. Ak ich, samozrejme, nevyhladíte skôr, alebo sa nezmocníte pandemónia.

Vo svojej svätyni máte dôkladný prehľad o vašom archfiendovi, jeho úrovni, prestíži, schopnostiach atď. Môžete tu plánovať intrigy, čo sú špecifické misie, ktorých splnenie vám zvýši prestíž. Zverejnením svojich intríg získate väčšiu prestíž, riskujete tým ale, že sa vám ich súperi pokúsia prekaziť. Za určité množstvo prestíže si môžete zvýšiť váš rank, čím dostanete prístup k novým možnostiam. Každá úroveň je ale drahá a na určitú dobu vás posunie značne dozadu.

K bitkám máte k dispozícii základnú légiu, ktorá sa hodnotami líši medzi jednotlivými archfiendmi. Väčšina légií sa vie hýbať o dve políčka ďalej a zabrať územie, niektoré sa vedia pohnúť aj o tri, prípadne sa teleportovať, pričom ale zaberú len políčko, na ktoré sa teleportovali. Légie majú hodnotu bojov na blízko, na diaľku a pekelnú hodnotu, tie reprezentujú tri fázy potýčok. Légia s vyššou hodnotou danú fázu vyhrá a nižšia hodnota sa odpočíta od vyššej, čo sa rovná udelenému poškodeniu. V základe je to jednoduchý proces, ktorý sa dá sotva nazývať bojovým systémom. Začne ale byť trochu komplexnejší, keď sa dostanete k vylepšeniam.

Je nutné spomenúť aj strom schopností, ktorý je zložený z piatich častí, každá sa sústreďuje na iný aspekt vašej postavy, či už sú to vaše vojnové schopnosti alebo charizma. Tu si odomykáte nové rituály, intrigy, strategemy, prípadne zvýšite počet légií, ktoré môžete naraz ovládať.

Hráč môže ku každej légii prideliť dané množstvo vylepšení – artefakt, generála alebo takzvaný strategem. Artefakty a generáli sa nakupujú v bazáre, ktorý všetci hráči zdieľajú, zatiaľ čo strategemy sa získavajú vylepšovaním schopností vašej postavy. Tieto vylepšenia vám môžu zvýšiť hodnoty, prehodiť fázy súboja, atď. Poslednou položkou sú útržky manuskriptov, ktoré môžete okrem nakupovania aj hľadať rovnako ako takzvaný hold.

Hlavnou akciou, ktorej sa až prejete, bude hľadanie holdov. Sú tu štyri typy, hráč ich využíva najmä na vylepšovanie archfienda a nakupovanie v bazáre. Okrem bežných légií si môžete kúpiť aj titana, ktorý je zvyčajne pomalší (v jednom kole sa môže pohnúť len o jedno políčko) ale má lepšie parametre. Veľkou nevýhodou je, že každé kolo musíte titanovi zaplatiť po dva z niektorého holdu. Oplatí sa ich kupovať, len ak ste finančne viac než zabezpečení.

Dobrým spôsobom ako nenápadne, z bezpečnej vzdialenosti, útočiť na svojich rivalov, sú rituály, ktoré stoja hold a majú rozličné využitia. Niektoré môžu nepriateľskú légiu zastaviť na jedno kolo, odhaliť tajomstvá súpera, či vám prideliť jeden bod k sile hlasu pri pravidelných voľbách konkláve. Tie môžu opäť nejakým spôsobom prilepšiť alebo poškodiť vybranému archfiendovi, prípadne je ich výsledok celoplošný. Dobrým príkladom je rovnomerné roztriedenie všetkých holdov každému hráčovi. Do úvahy musí hráč brať aj kartičky udalostí, ktorých najzaujímavejším výsledkom je príchod niektorého z titanov, ktorí sa môžu ľubovoľne pohybovať po mape, zničiť vaše légie alebo vám vziať miesta moci a následne odídu.

Jedným z hlavných prínosov prestíže sú diplomatické akcie, v ktorých sa archfiendi hádajú, dávajú si ponuky, prípadne sa z nich stanú spojenci. Tieto si hráč musí dobre premyslieť, pretože ak nemá postačujúce zdroje, môže ľahko prehrať potýčku. Najzaujímavejším výsledkom diplomatickej potýčky je vendeta, ktorá vám umožňuje po dobu daného počtu kôl viezť vaše jednotky cez nepriateľské políčka a splniť cieľ vendety, ktorý si stanovíte. Po troch vendetách môžete so súperom započať krvnú pomstu, ľubovoľne na seba navzájom útočiť, a dokonca kompletne svojho oponenta vyhladiť a vyradiť z hry.

Každý archfiend má vlastné temné umenie, ktoré zvyčajne určuje spôsob, akým sa snažíte pristupovať k celej hre. Napríklad Murmur môže povolať na ľubovoľné zo svojich políčok slabú légiu, ktorá každé kolo slabne, môže ich však povolať niekoľko a zvíťaziť tak čisto len na početnú výhodu. Erzsebet môže započať krvnú pomstu už po jednej vendete, čo jej umožňuje rýchlo vyhladiť svojich oponentov. Mammon zas môže iniciovať dočasnú dohodu so súperom, v ktorej bude získavať prebytky jeho holdov. Okrem temného umenia má každý archfiend v základe iné prerozdelenie bodov v strome schopností.

Pred hrou si môžete vybrať prsteň a amulet, prípadne len korunu, ktorá zaberá oba sloty. Tieto vám dávajú permanentné vylepšenia a výhody hneď zo začiatku. Väčšinou sa rozhodujete pre tie, ktoré pasujú k vášmu temnému umeniu a celkovému štýlu hrania. Osobne si myslím, že by sa archfiendom zišiel ešte aspoň jeden unikátny aspekt, ktorý by ich ďalej diferencoval od ostatných postáv, napríklad by ich defaultná légia mala pasívnu vlastnosť navyše. Naratívne ale sú aspoň trochu diferencovaní. V kronikách vám budú súperi posielať už prednastavené správy, ktoré súvisia s jednotlivými vzťahmi a s premisou každej kampane. V obyčajnej hre proti AI sú správy súperov viac generické a vychádzajú len z osobnosti každého archfienda.

Nad všetkými týmito mechanikami musíte neustále premýšľať, pričom máte k dispozícii len dva ťahy (s jedným upgradom tri). Hra vás tlačí k tomu aby ste si dobre premysleli každý krok, kým ukončíte kolo. Jedno zlé rozhodnutie vás môže stáť légiu, miesto moci, váš hold alebo vám rovno zruinuje celú vašu taktiku.

Hra je veľmi dobre vybalancovaná – aj slabšie jednotky majú svoje unikátne pasívne schopnosti a do súboja ich môžete poslať so silnejšou jednotkou a vylevelovať ju, takže sa stane efektívnou trochu neskôr. Silnejšie jednotky sú drahšie, tie najsilnejšie (titani) si dokonca vyžadujú pravidelnú platbu. Žiadny archfiend nie je príliš silný, rovnako ani žiadny manuskript alebo artefakt. Veľmi málo v tejto hre je ponechané náhode, jednoducho musíte hre rozumieť a rozmýšľať.

Vizuálne je hra veľmi podarená. Keďže ide o peklo, prostredie je veľmi jednoliate a pozerať sa budete prevažne na odtiene sivej, archfiendi však majú všetci podarený a unikátny dizajn, légie, artefakty, generáli, manuskripty a miesta moci majú všetci vlastné kartičky s peknými 2D vyobrazeniami. Soundtrack sám osebe nie je veľmi zapamätateľný a je repetitívny, sedí však atmosfére hry. Je zložený prevažne z huslí, operného spevu a ambientných zvukov. Dobre sprevádza vaše kutie zlovestných plánov a politickú manipuláciu v pekle. Archfiendom by som ale vytkol, že ich modely vyzerajú mierne umelo a zvláštne.

Okrem kroník máte k dispozícii hru proti AI, kde si môžete zvoliť vlastného archfienda a nepriateľských archfiendov, počet hráčov od štyroch do šesť, mapu, na ktorej budete hrať, a dokonca aj zmeniť počet kôl. Mapy sú tu len tri a okrem veľkosti sa veľmi nelíšia. A v neposlednom rade je tu, samozrejme, multiplayer, kde sa môžete stretnúť s kamarátmi alebo s cudzími hráčmi a predviesť, čo ste sa naučili v kronikách.

Nájde sa len zopár drobných chýb, ktoré ale nemajú takmer žiadny vplyv na celkovú kvalitu Solium Infernum. Ide o veľmi komplexnú a zábavnú hru, ktorá vás donúti používať hlavu a premyslieť si každý krok. Zároveň úspešne napĺňa fantáziu vojnových a diplomatických potýčok a intríg v pekle, a to nielen hrateľnosťou, ale aj podareným umeleckým spracovaním. Hra rozhodne stojí za kúpu.

napísal Sammy 12.3.2024
Páči sa mi! (+3)
9.0