HAPPYFUNLAND

HAPPYFUNLAND

3.5

Chcete lacnú náhradu za Disneyland?

Recenzia na PS VR 2 verziu

Občas po hrách skáčem dosť bezhlavo. Pri niektorých som zvedavý na to, čo ponúknu, aj keď nevyzerajú dobre. Inokedy si chcem zase vyskúšať nejaký žáner, ktorý som dlhšie nehral. No a už nejakú dobu mi na PS VR 2 sadá prach, tak som si povedal, že by bolo fajn ho oprášiť a niečo si vo VR zahrať. Veľa noviniek teraz nie je, takže horor HappyFunland bol jasnou a asi aj jedinou voľbou, ako sa zase ponoriť do virtuálnej reality. Ale takto po dohraní rozmýšľam nad tým, či by nebolo lepšie, ak by som si ten čas ušetril na niečo zaujímavejšie a zábavnejšie. Napríklad poobedný oddych na gauči.

HappyFunland nie je dlhá hra, prejdete ju už za nejaké 2-3 hodiny, ale aj tak si myslím, že by sa ten čas dal využiť aj lepšie. Zároveň je hra ďalším príkladom toho, že VR trh úplne nefunguje. Tvorcovia rezignovali na nápady, rezignovali na snahu priniesť niečo nové. Najjednoduchšie je vo VR spraviť „bububu“ a niekto si to už kúpi. Aj keď to má dĺžku len nejakého techdema, ale už nie technickú kvalitu. Navyše to nie je jediná vec, ktorú tu nie je v poriadku. Problémy s HappyFunland sú hneď na niekoľkých rovinách a vo výsledku je tu tak hra, ktorá by mohla mať potenciál v niektorých ohľadoch, ale všade je ten potenciál zabitý.

Ak chcete mať predstavu o tom, aké to je v Disneylande, táto hra vám to vie ukázať. Akurát teda kým tu je hororom samotná hrateľnosť, v skutočnom Disneylande sú to nekonečné rady a hodiny čakanie vlastne na nič. Ale atrakcie, horské dráhy, kolotoče a ďalšie veci sú rovnaké. HappyFunland je hra, ktorá je výrazne inšpirovaná práve Disneylandom. Maskotom fiktívneho floridského parku v hre je tiež kreslený hlodavec, nájdete tu veľmi podobné atrakcie (paródie na Pirátov či Tomorrowland a podobne) a majiteľ a staviteľ parku tiež nemôže mať tak úplne čisté svedomie.

HappyFunland
HappyFunland Zábavný park si asi predstavujete trochu inak
Zábavný park si asi predstavujete trochu inak

HappyFunland Čakajú na vás aj smrtiace pasce
Čakajú na vás aj smrtiace pasce

HappyFunland Progres cez minigolf veľmi zlý a veľmi hlúpy nápad
Progres cez minigolf veľmi zlý a veľmi hlúpy nápad

Vy sa do parku nedostávate v dobe jeho najväčšej slávy, ale až v ére, keď už leží v ruinách. Taký zvláštny pánko vás tam vyšle, aby ste všetko pofotili a natočil a zistili, čo sa tam vlastne deje. Časom zistíte, aké boli jeho motivácie. No a taktiež zistíte, čo sa stalo samotnému parku. Jeho zakladateľ Mort Grisly bol kedysi mocný muž, ktorý však túžil po ešte väčšej moci. No kým v skutočnom svete takéto prípady končia v čele štátov, on sa väčšej moci nedočkal. Alebo predsa len?

Počas prechádzky parkom postupne odhaľujete útržky príbehu, bojujete a zažívate rôzne atrakcie. Prechádzka je pritom asi najlepší opis toho, ako v hre postupujete. Prechádzate úzkymi a lineárnymi koridormi, kde nemáte veľmi šancu niekam odbočiť. Cesta vpred je len jedna a ak by ste náhodou aj niekde chceli odbočiť, hra vás vždy jasne nasmeruje späť tam, kde máte byť. Nie je to tak veľmi pestrý zážitok. Ale zase nie je to ani jazda na horskej dráhe. Teda občas. A to je tá vec, ktorú som predtým naznačil. Hra akoby nevedela, čím chce byť.

Nájdete tu 4 horské dráhy, ktoré postupne prejdete. Vtedy len sedíte, nechávate sa vystrašiť okolitými výjavmi. Ako som už spomenul, jazdy sú inšpirované atrakciami s Disneylandu, väčšinou ste pasívni a  maximálne sa tak musíte uhýbať. Na jednej ale budete aj bojovať s pištoľou v ruke, podobne ako napríklad v The Dark Pictures: Switchback VR. Nie je to nejaká veľká zábava, ale povedal by som, že je to ešte jeden z tých lepších aspektov hry, kedy si aspoň môžete užívať dobre navrhnuté horské dráhy. Ak máte tieto veci radi, zabavíte sa, možno sa vám trochu dvihne žalúdok, ale to je tak celé.

Pomedzi to ale s postavou chodíte a zozačiatku nič viac nerobíte. A vlastne ani neskôr toho veľa nerobíte, ale sú to v zásade iba dva druhy interakcie s prostredím. Tou prvou interakciou je golfová minihra na odomknutie postupu ďalej. A za toto by som dával drakonické tresty, lebo pri tom budete naozaj neľudsky trpieť. No a tou druhou interakciou je boj. Zoberiete do rúk metlu, šabľu, golfovú palicu alebo niečo a budete ukrutne nezábavne udierať nepriateľov, ktorí sa na vás začnú vrhať asi po prvých 30 minútach hrania. Park totiž nie je prázdny, ale obývajú ho stroje maskotov a kadečoho. Akoby sa niekto inšpiroval vo FNAF, ale úplne tento nápad nedotiahol.

Poďme najskôr na ten golf. Zdá sa to jednoduché, do rúk zoberiete palicu, napriahnete sa a udriete. Ale tu nie. Udriete rovno, ale loptička letí do strany. Alebo dokonca dozadu či niekam úplne inam. Prečo? Tak kvalitne je tu totiž spracovaná fyzika. Takže úplne elementárna úloha umiestniť loptičku do jamky pre postup ďalej v rámci parku sa niekedy javí ako nadľudský výkon. Navyše to nie je jediná oblasť, kde si túto parádnu fyziku užijete. Aj v tých súbojoch je to niečo, na čo len tak nezabudnete.

S palicou v rukách stačí len šibrinkovať po hlave nepriateľov a keďže sú poriadne odolní, po nejakom čase im odpadne hlava a padnú na zem. Akurát to trvá nepekne dlho. Alebo ich palicou odstrelíte na strom, prípadne sa tam sami nejako vystrelia po kolízii s kríkom napríklad. Pri takto zlej hernej fyzike nikdy neviete. Takéto zlé súboje som v žiadnom horore snáď ešte ani nezažil. Nehovoriac o tom, že nepriatelia vám uberajú zo života už aj vtedy, keď model ich postavy koliduje s tým vaším. Takže napríklad nevidíte, že by na vás niekto útočil, ale robot vám leží pod nohami a vy o pár chvíľ dostanete obrazovku s tým, že ste zomreli. A hra vás hneď respawnuje na presne tom istom mieste, čo vie byť strašne frustrujúce.

HappyFunland
HappyFunland Atmosféra je občas slušná
Atmosféra je občas slušná

HappyFunland Postupne odhaľujete temné tajomstvá
Postupne odhaľujete temné tajomstvá

HappyFunland Boje sa ovládajú úplne príšerne
Boje sa ovládajú úplne príšerne

Ako som už spomínal, hra nevie, čo chce byť. Či je to on-rail imerzívny VR zážitok na horskej dráhe, first person akčná adventúra s občasnými bojmi a hádankami alebo psychedelický hororový trip. V rôznych pasážach skúša všetky tri tieto roviny, no ani jednu nevie dotiahnuť či ukázať v dobrom svetle. To isté platí pre humor. Veľmi by to chcela byť satira na všetko možné od Disneyho až po spoločnosť ako takú, ale neprospievajú tu vyslovene až primitívne vtipy. Niekde si všimnete dobrý náznak niečoho, za ďalším rohom sú zase páriace sa hrochy...lebo...prečo preboha vlastne? To je humor na úrovni Ace Ventura 2.

Graficky to ujde a niekde výhľady v parku sú fakt pekné. A naozaj si myslím, že tie horské dráhy sú dobre navrhnuté. Minimálne teda z pohľadu toho, čo všetko vám ukážu a ako to vyzerá. Kiežby bola takáto celá hra, mohla byť známka o niečo málo vyššia. Hudba tiež nie je najhoršia, aj keď sa nedá povedať, že by vám nejako utkvela v pamäti. No a dabing tých pár postáv je vlastne asi tiež fajn, aj keď teraz neviem, či už umelo na hre nehľadám aspoň niečo pozitívne. Ovládanie nie je vydarené, lebo padá na príšernej fyzike. A občas vám napríklad ruka z nejakého dôvodu oddriftuje niekam preč. Ideálne, ak v nej máte baterku. Nájdete to na obrázku niekde hore. Taktiež nepotešia minimálne nastavenia, takže tu napríklad nie je plynulé otáčanie.

A dalo by sa pokračovať ďalej v tom, čo všetko tu chýba. Okrem iných tu chýba napríklad aj dobrý vkus, ktorý by sa mohol postarať o to, že dostanete zábavný a dobre vyvážený herný zážitok. Namiesto toho tu je hra, ktorá sama nevie, čím vlastne chce byť. Takže pre istotu je každý z jej aspektov dosť zlý. Akčnú hrateľnosť ťahá dole fyzika, hororovú horskú dráhu zas nedostatok obsahu, spoločenskú satiru zas prízemný humor. Aj tie dva konce vyšumia do prázdna, lebo chcú byť len prvoplánovo šokujúce.

napísal matus_ace 5.6.2024
3.5
n.u