CROWN WARS: THE BLACK PRINCE

CROWN WARS: THE BLACK PRINCE

6.5

Boj o korunu, ktorý možno ani nestojí za námahu

Taktických ťahových stratégií alebo RPG, kde ovládate svoj tím, sa dá nájsť mnoho, ale väčšinou sú z obdobia druhej svetovej vojny alebo s prvkami fantasy či sci-fi. Crown Wars vás vráti do 14.storočia, do historickej epochy, kedy vo Francúzsku zúri občianska vojna. Šľachtické rody bojujú proti sebe, ale aj proti banditom, uzurpátorom a korupciu šíriacemu rádu a vy už asi tušíte, že ste to práve vy, kto by mal zjednotiť krajinu. Cieľ je jasný a zábava... Nuž, nejakú si užijete, ale...

V úvode kampane, po krátkom rozbehu, si teda zvolíte svoj rod, s ktorým vás čakajú výpravy a súboje na mape Francúzska s nepriateľmi, ale aj zveľaďovanie svojho sídla. Na výber sú tri obťažnosti, plus hrdinský mód s jediným slotom na ukladanie progresu a obmedzený autosave. Primárnou zložkou sú ťahové bitky, na ktoré sa pripravujete na hrade a následne si volíte hlavné či vedľajšie misie. Vždy ide vlastne len o to, niečo v nich vybojovať. No zatiaľ čo tie hlavné sú aspoň trochu nápadité, vedľajšie sú dosť fádne, hoci majú rôzne ciele.

Bežným zadaním je likvidácia všetkých nepriateľov v oblasti, ktorá síce nie je veľká, ale bez akejkoľvek mapy sa tam zle orientuje. Spravidla je tam aj časový limit, za koľko kôl musíte okolie vyčistiť, inak sa to považuje za prehru. Vymedzenie času je pritom úplne zbytočné, nie je žiadny dôvod, prečo by ste to mali urobiť rýchlo. A navyše občas prehráte skrátka len preto, že vám dlhšie trvá, kým nájdete a porazíte všetky skupinky nepriateľov. Fakt dosť hlúpe. Zmysluplnejšia je vražda - likvidácia konkrétneho protivníka alebo oslobodenie zajatca s následným premiestnením svojho tímu na východiskový bod.  A celkom fajn je zajatie vybranej postavy, ktorú treba najskôr zraniť a oslabiť a potom sa jej zmocniť vojakom, ktorý ma u seba putá. Tým to ale nekončí. Zajatec môže totiž priniesť do vašej pokladnice nejakú sumičku, ak ho prepustíte, alebo permanentný bonus, ak si ho ponecháte vo väzení vo vašom sídle.

Crown Wars: The Black Prince
Crown Wars: The Black Prince V mnohých misiách je zakomponovaný úplne zbytočný časový limit. Tu to bude naozaj o fúz.
V mnohých misiách je zakomponovaný úplne zbytočný časový limit. Tu to bude naozaj o fúz.

Crown Wars: The Black Prince Väzenie je jednou z najzaujímavejších súčastí hry. Zajatci z misií prinášajú bonusy.
Väzenie je jednou z najzaujímavejších súčastí hry. Zajatci z misií prinášajú bonusy.

Crown Wars: The Black Prince Pán šeliem je sympatická trieda bojovníkov. Samozrejmosťou je zvyšovanie levelu a nové schopnosti.
Pán šeliem je sympatická trieda bojovníkov. Samozrejmosťou je zvyšovanie levelu a nové schopnosti.

A keď už sme načali hradné priestory, priblížime si aj tie ostatné. Hlavnou miestnosťou s kódexom, zoznamom získaných unikátnych zbraní a označením celkového progresu, je veľká hala. Postupne sa zvyšuje jej level a s ním získate nejaké menšie výhody. Napríklad  namiesto štyroch postáv v štandardnom tíme ich môže byť päť a súčasne na plnenie rôznych misií môžete poslať o jednu výpravu navyše. Laboratórium je miesto, kde robíte výskum odvarov a rôznych doplnkov. Tie tam potom rovno aj kúpite a dajú sa umiestniť do slotov vašich vojakov, aby ich posilnili alebo rozšírili výzbroj. V kaplnke liečite ťažko zranených z boja, čo sa počíta na dni. Na tržnici nakupujete vybrané suroviny. U kováča vylepšujete zbrane.

Napokon v kasárňach si najímate nové postavy a môžete upravovať zbrane a doplnky vojakov, ktorých už máte, ako aj meniť ich vzhľad. Na tom si autori dosť zakladajú, ale reálne to veľký význam nemá. No podľa chuti sa dá upraviť aj vlajka vášho rodu. Regrútov si môžete vyberať podľa ich povolania.  Vo výbave alchymistu je najčastejšie kuša alebo luk a špecializuje sa na vrhanie liečivých a devastačných odvarov s jedom či výbušninou. Sympatický je pán šeliem, ktorému vždy asistuje buď bojový pes, alebo medveď. Do prvej línie sa hodí dobre obrnený križiak, obvykle s jednoručným mečom a štítom, alebo obojručným mečom či halapartňou.V boji si prepína útočný alebo obranný štýl. S dvomi zbraňami rád útočí duelant. Sekeru a malý štít, ale pokojne aj luk, obľubuje sťahovač koží.

Rozdiel povolaní sa prejaví hlavne pri zvyšovaní levelu postáv, kedy im vždy vyberáte jednu z dvoch schopností, ktoré súvisia daným zameraním. Inak výzbroj a doplnky môžete pokojne meniť a zbrane častým používaním alebo po platenom tréningu prinášajú zvýšené majstrovstvo a nové schopnosti. Všetky budovy môžete upgradovať a pri výskume, nákupoch, verbovaní alebo liečení v nich utrácate peniaze, kov, kože a drevo, ktoré najčastejšie získate ako odmenu z misií. A kvôli tomu sa oplatí plniť aj tie vedľajšie.

Do misie nastupuje spočiatku maximálne štvorčlenný, neskôr aj početnejší tím vojakov, ktorý ste vytvorili a vyslali. Ak v ňom máte pánov šeliem, rovno máte pri sebe nejakého psa či medveďa navyše a tieto zvieratá ovládate rovnako ako ostatných jednotlivcov v skupine. Misia je hneď od začiatku v ťahovom režime. Nie je to vyslovene chyba, ale praktickejšie by bolo, keby ste svoju skupinku presúvali v reálnom čase až do chvíle, kým nenatrafíte na nepriateľov. Takto je postup zbytočne zdĺhavý – aspoňže priestory misie nie sú rozsiahle, takže sa až tak veľa nenachodíte. Niekedy vás ale v hlavných príbehových úlohách čaká viac nadväzujúcich úsekov. Každá postava má v kole jeden pohybový bod a dva akčné. V praxi to znamená dva možné útoky v jednom ťahu a zmenu polohy, a to aj po vykonaní akcie. Ale dajú sa aj všetky tri body využiť výlučne na pohyb.

Postavám čiastočne pomáha krytie za objektmi a zasiahnutie nepriateľa zo strán alebo odzadu spôsobí väčšie zranenie. Preto je aj dôležité, ako na konci kola máte otočenú postavu. A počítajte s tým, že vás protivníci budú chcieť často obísť, aby dali lepší zásah. Niektoré útoky môžu cieľ minúť. Nevyužité body v kole viete využiť na bonus k obrane alebo hliadkovací režim – overwatch.  Vojak teda zareaguje na pohyb nepriateľa v dosahu počas jeho ťahu. Niekedy máte možnosť vyliezť na vyvýšenú plochu, ako je plošina so schodiskom alebo hradby. Na tých  môže byť balista alebo katapult a ak tam premiestnite svoju postavu, vie tieto ničivé zbrane použiť. Veľmi to pomáha hlavne proti presile, čo zažijete často.

Aj keď to takto napísané neznie zle, v praxi tomu niečo chýba a nefunguje to úplne ideálne. A k tomuto pocitu prispieva aj nevalná štruktúra misií a správanie nepriateľov pri prvom kontakte. Keď spozorujete protivníkov, môžete k nim bezpečne prísť až po vyznačené políčka v ich okolí. Kým na ne nevstúpite, súperi sú pasívni, hoci je neraz zrejmé, že v realite by vás dávno museli vidieť. Takže až keď s prvou postavou vkročíte do tej bezpečnostnej zóny, nepriatelia sú zalarmovaní a začnú postupovať proti vám. Na jednej strane vám to síce umožní dobre si rozložiť postavy pred bitkou, no na druhej strane to pôsobí veľmi neprirodzene a sterilne. Priamo v boji vám už ale protivníci vedia poriadne zavariť. Aj pri takých úlohách, ako je oslobodzovanie zajatca či vražda vybraného cieľa, sú nepriatelia len voľne rozmiestnení v priestore a nečakajte, že sa ku kľúčovým postavám budete musieť nejako systematicky prebojovať. A keď je v oblasti opevnenie, brána je dokorán a žiadne hliadky na hradbách, čo by vám zabránili vojsť dnu.

Crown Wars: The Black Prince
Crown Wars: The Black Prince Misie majú rôznu náplň, ale biednu štruktúru.  Stačí nájsť nepriateľov a zabíjať.
Misie majú rôznu náplň, ale biednu štruktúru. Stačí nájsť nepriateľov a zabíjať.

Crown Wars: The Black Prince Vojakov posielate plniť hlavné a vedľajšie úlohy na mape Francúzska.
Vojakov posielate plniť hlavné a vedľajšie úlohy na mape Francúzska.

Crown Wars: The Black Prince Príbeh je dosť sterilný, ale občas aspoň načrtne nejaké nevšedné situácie.
Príbeh je dosť sterilný, ale občas aspoň načrtne nejaké nevšedné situácie.

V konečnom dôsledku je napokon príprava vašich postáv pred bojom neraz zaujímavejšia ako samotné boje, ktoré sa rýchlo stanú stereotypnými. Autori sa bitky pokúsili urobiť atraktívnejšími zakomponovaním brutálnych scén, hlavne pri finiši nepriateľov. Niežeby to vyzeralo zle, niekedy to skutočne má požadovaný efekt. Ale pritom sa nedá zbaviť pocitu, že týmto masakrom tvorcovia venovali priveľa času, ktorý radšej mohli využiť na zlepšenie samotnej hrateľnosti. Navyše takýmto spôsobom zbytočne zvýšili rating hry na 16+,hoci inak by bola dobrá aj pre mladších záujemcov, hlavne začiatočníkov v tomto žánri.

Grafika hry je obstojná. Neuchváti, ale ani neurazí, nečakajte žiadne pokročilé efekty a technológie. Ale v misiách aspoň poteší možnosť rotácie, približovania a vzďaľovania povrchu. Tá mapa alebo aspoň minimapa však fakt chýba. Ozvučenie je decentné, hudba sa hodí k historickému štýlu hry. Okrem vhodného ovládania myšou, respektíve klávesmi, môžete aj na PC použiť konzolový ovládač.

Crown Wars má dobrý základný koncept, ktorý spája manažment hradu s bojovými misiami z historického Francúzska. Čo je pomerne neokukané a vhodne zvolené obdobie. Samotná hrateľnosť je však dosť nedotiahnutá, pôsobí prvoplánovo a namiesto jej doladenia sa vývojári zbytočne zamerali na násilné scény. Môžu byť síce efektné, ale na úkor celkovej kvality obsahu. Navyše predstavujú bariéru pre mladších záujemcov, pre ktorých by inak pomerne jednoducho štruktúrovaná hra bola vhodná na rozbeh v danom žánri. Tolerantným hráčom však napokon predsa len dokáže poskytnúť prijateľnú zábavu.

napísal uni 6.6.2024
6.5
5.8