PLAYING KAFKA

PLAYING KAFKA

5.0

Skromná pocta veľkému spisovateľovi

Keď sa rozoberá literatúra 20.storočia a hlavne tá česká alebo slovenská, vždy sa pripomenie meno Franz Kafka. Český, lepšie povedané pražský rodák, ktorý svojimi unikátnymi poviedkami nielen zaujal nemálo fanúšikov realizmu a fantastických príbehov v jednom, ale aj podľa jeho tvorby sa vytvoril termín Kafkaesque. Termín, ktorý rozoberá jednotlivca príbehu vhodeného do absurdných skutočností reálneho sveta.

Kafkove knižné diela sú základným kameňom, keby ste sa chceli vniesť do sveta tohto neobyčajného spisovateľa. Ale čo tak iné médiá? Filmy sú po knihách takou jasnou voľbou, ale sú to dokonca aj videohry, ktoré rozobrali niektoré Kafkove diela, témy alebo dokonca aj jeho kresby. Prvou takou hrou bol puzzle projekt zvaný Bad Mojo z roku 1996, ktorý sa inšpiroval dielom Premena. Resident Evil Revelation 2 má dokonca celú jednu epizódu, v ktorej dáva hold poviedke V trestaneckej kolónii. Avšak ani jedna hra neopisuje priamo dielo alebo život autora, ktorý zomrel ako mladý človek a v skutočnosti nemal chuť svoje diela zverejňovať. České štúdio Charles Games, ktoré zaujalo svojimi historickými adventúrami Atentát 1942 a Svoboda 1945, si povedalo, že svoju nastávajúcu adventúru venuje Franzovi Kafkovi a jeho trom poviedkam a poskytne ju úplne zadarmo.

Playing Kafka
Playing Kafka Cela tretia úroveň je väčšinou o blúdení.
Cela tretia úroveň je väčšinou o blúdení.

Playing Kafka Dabing a zvuk hry sú na vysokej úrovni.
Dabing a zvuk hry sú na vysokej úrovni.

Playing Kafka Graficky sa hra chce podobať na kultový Inside.
Graficky sa hra chce podobať na kultový Inside.

Playing Kafka je rozprávačská adventúra plná nepreniknuteľných intríg, zákerných zvratov a konverzácií, ktorým zdanlivo chýba zmysel. Hra čerpá zo života a diela Franza Kafku a bola vytvorená spolu s expertmi na jeho život a tvorbu. Takto by sa dala zľahka nadniesť táto dialógová point-and-click adventúra, ktorá sa síce snaží o svojský prístup v tomto žánri videohier a dokonca sa snaží byť aj edukačného charakteru, ale padá na základných pilieroch herného priemyslu.

Playing Kafka ponúka (len) tri úrovne, ktoré opisujú tri populárne poviedky známeho spisovateľa. Prvou je autorova najznámejšia klasika Proces. Jozefa K. ráno zobudia dvaja ľudia od polície, ktorí tvrdia, že je obvinený. Na otázku z čoho, Jozef K. nedostane odpoveď, ale následne vpadne do pavúčej siete plnej byrokracie, absurdít a intríg, z ktorej nebude vedieť vyjsť. Treba hneď na začiatku povedať, že hra sa všeobecne dotýka známych Kafkových diel len kľúčovými scénami a nerozoberá ich do detailu. Takže ak hráči očakávajú, že im hra pomôže k A+ z literatúry, tak budú sklamaní.

V každom prípade sa hra ovláda myšou, ktorou nielen prepínate a vyberáte komentáre, ktoré sa vám naskytnú na obrazovke, ale doslova presúvate postavy, veci a scény, s ktorými sa dá interagovať. To znamená, že keď chcete, aby daná postava prehovorila s inou postavou, zoberiete si ju na kurzor myšky a presuniete na druhú postavu. To isté platí o používaní vecí alebo pre presun do iných častí interiérov a exteriérov. A to je faktický celková hrateľnosť. Vec alebo postava, ktorá vás posunie v príbehu ďalej, sa automaticky vysvieti a vy len následne skúšate, či vám niečo ponúkne. Miestami nájdete aj pokusy o hlavolamy, ako je nájdenie určitých postáv v priestore alebo spájanie dverí či obrazov do seba. Čakal som zložitejšie hlavolamy, keďže tieto spomínané nedávajú veľkú výzvu hráčom.

Druhou poviedkou sú Listy otcovi a líči skutočný vzťah Franza Kafku s jeho prísnym a odmeraným otcom. Síce je tu menšia obmena v hrateľnosti, kde fakticky píšete list spolu s hlavným protagonistom v štýle spájania slov na obrazovke za účelom tvorby viet, ale tiež to nie je výzva alebo typ zábavy, ktorej by sa potešili fanúšikovia adventúr. Jedinou zaujímavosťou hry je len výber kľúčových komentárov, ktoré vám ukážu druhú linku príbehu, mierne oživia už aj tak nudný dej, ale môžete tak spoznať nové postavy, ich zmýšľanie alebo sa dozvedieť udalosti príbehu z iného uhla pohľadu.

Playing Kafka
Playing Kafka Hra dáva hold klasickým Kafkovým dielam.
Hra dáva hold klasickým Kafkovým dielam.

Playing Kafka Využívanie metafor v rozprávaní príbehu je tu samozrejmosťou..
Využívanie metafor v rozprávaní príbehu je tu samozrejmosťou..

Playing Kafka Chcem len pripomenúť, že Playing Kafka je zadarmo.
Chcem len pripomenúť, že Playing Kafka je zadarmo.

Tretia a posledná úroveň má názov Zámok a opisuje podobne ako poviedka Proces absurditu byrokracie, zneužitia pravomocí a nelogických konaní. Tento level je z ponúkaných troch asi najdlhší, ale aj najnudnejší. Väčšinou času budete blúdiť vo fujavici, interagovať s hlúpymi postavami a okrem jedného hlavolamu vám táto úroveň nič nové neprinesie.

Celkovo Playing Kafka prináša veľmi málo obsahu, veľmi málo možností hrateľnosti a veľmi málo zábavy. Základ hry prejdete za hodinku a keď budete mať chuť vyskúšať alternatívne dialógy, tak si pripočítajte 20 minút navyše. Osobne som si myslel, že vo výbere poviedok bude aj klasika Premena, ktorá patrí medzi najznámejšie a často rozoberané dielo z Kafkovej bibliografie.

Graficky táto hra napodobňuje kultovú 2,5D adventúru Inside, ale ani z polovice neponúka to, čo tento skvost v žánri adventúr. Sledovať prázdne tváre má svoj zmysel, keď ostatok deja a interakcií má čo povedať. Playing Kafka to rozhodne nemá, čo určite zamrzí, keď viete, že hra ponúka skvelý zvuk a hlavne kvalitný český dabing. Dokonca miestami má ten šmrnc surreálnych kafkových scén z knižných predlôh a dáva do rozprávania metafory, ktoré sa odzrkadľujú v hrateľnosti hry.

Playing Kafka
Playing Kafka Jedna z mála výziev hry.
Jedna z mála výziev hry.

Playing Kafka Kafkove obrazy tiež dostanú slovo.
Kafkove obrazy tiež dostanú slovo.

Playing Kafka Menšie oživenie už tak nudnej hrateľnosti.
Menšie oživenie už tak nudnej hrateľnosti.

Tlieskam myšlienke vytvoriť hru podľa známych Kafkových poviedok. Nielen tak tvorcovia dali do povedomia modernému publiku kultového autora, ktorý už dávnej minulosti poukázal na problémy byrokracie, ktoré sa dejú aj v súčasnosti, ale aj dodali do ďalšieho média diela Franza Kafky. Aj keď je však hra úplne zadarmo a ponúka skvelý český dabing a české titulky, padá na základnej zábave videohier, nudnej hrateľnosti a na primitívnych hlavolamoch.

napísal jinxed 31.5.2024
5.0
PLAYING KAFKA