ALAN WAKE 2: NIGHT SPRINGS DLC

ALAN WAKE 2: NIGHT SPRINGS DLC

8.0

Aké alternatívne svety čakajú v Night Springs?

Recenzia na PS5 verziu

Alan Wake 2 je podľa mňa najlepšia hra minulého roka so strhujúci a neuveriteľne inteligentne napísaným príbehom, ktorý hráčov ešte viac vtiahol vďaka perfektnej grafickej stránke. Takto pohlcujúci zážitok sa tak často nevidí, preto je vždy super, keď sa k nemu môžeme ešte aspoň na pár chvíľ vrátiť s novou dávkou obsahu. Navyše v tomto prípade to má aj ďalší význam, keďže sa nedá povedať, že by hra zodpovedala všetky otázky, ktoré hráči mali. Preto tu máme teraz prvú z dvojice expanzií pod názvom Night Springs, avšak musím vás varovať. Pravdepodobne to nie je to, čo od expanzie Alan Wake 2 čakáte. Stále je to ale dobrý herný zážitok.

Mysleli ste si, že základná hra bola divná? Tak to si zahrajte Night Springs, kde Remedy prináša úplne novú úroveň meta divnosti. Remedy sa tam ponára nielen do pôvodnej hry, dokonca by som povedal, že tá s obsahom expanzie súvisí asi úplne najmenej, reflektujú tam skôr svoje ďalšie hry, popkultúru, filozofické aj vedecké tézy a mnoho ďalšieho. Night Springs je vlastne guláš s toľkými rôznymi koreniami, že by nemal fungovať. Nemal by byť chutný. Po prvom súste si poviete, že to chutí divne, ale nakoniec vylížete hrniec. Sam Lake si dal poriadnu dávku...kávy (pochopíte pri hraní), aby potom napísal niečo takto neobyčajné.

Night Springs je vo svete Alana Wakea televízny seriál o nadprirodzených veciach, ktorý by sme mohli porovnať s Twilight Zone alebo Outer Limits. Táto expanzia vás zavedie do mestečka Night Springs, ale nie do toho, ktoré poznáte z hier. Do jeho alternatívnej verzie, keďže skúma koncept multiverza, alternatívnych vesmírov a udalostí, ktoré sa mohli udiať inak. A rovnako ako vyššie spomínané seriály sa skladá z viacerých epizód, ktoré sú vlastne samostatné a oddelené príbehy. Ale naozaj také sú? Ak ste mali po dohratí Alan Wake 2 otázky, odpovedí tu veľa nenájdete. Zato sa budete chcieť autorov spýtať ďalšie a ďalšie otázky.

Alan Wake 2: Night Springs DLC
Alan Wake 2: Night Springs DLC Alan Wake môže mať rôzne podoby...ale ryba?
Alan Wake môže mať rôzne podoby...ale ryba?

Alan Wake 2: Night Springs DLC Takto dobrú zlú fan fiction len tak nenájdete
Takto dobrú zlú fan fiction len tak nenájdete

Alan Wake 2: Night Springs DLC Prvá epizóda na to možno nevyzerá, ale je najkrvavejšia
Prvá epizóda na to možno nevyzerá, ale je najkrvavejšia

Night Springs so sebou prináša tri epizódy a hneď na úvod tak odbijem najväčšie negatívum expanzie – herná dĺžka. Tri epizódy sú teda príbehovo a koncepčne nabité, ale herne krátke. Každá má zhruba hodinku, niektorá menej, iná viac. Najdlhšia je asi tá posledná, ale aj to hlavne kvôli tomu, že sa tam ľahko môžete stratiť (v čase). No a záleží aj od toho, či chcete objaviť všetky skryté odkazy, vyriešiť všetky hádanky a jednoducho nájsť všetko, čo expanzie ponúkajú. Herná doba tak v závislosti od vášho herného štýlu môže byť od 2 a pol do 4 hodín. To je máličko. Navyše sa expanzia nedá kúpiť samostatne, ale je len súčasťou Deluxe edície. Ak teda máte štandardnú, musíte upgradovať.

O čom je vlastne Night Springs? To je z istej časti na vašej interpretácii. Navyše je tu niekoľko rovín príbehu- jednak sú to príbehy epizód samotných. Taktiež je tu ale Warlin Door ako uvádzač jednotlivých epizód. A možno aj ako niečo viac, ktovie. A taktiež je tu rovina toho, čo vlastne tieto epizódy znamenajú. Prečo sa dejú? Ako sa dejú? Je Alan stále v Dark Place a toto je jeho pokus o únik? Ako to súvisí s Doorom? Ako je to prepojené s Control? A čo Quantum Break? Otázky, stále len ďalšie otázky. Odpovede hľadáte sami a možno ich ani nenájdete. Zatiaľ. Alebo si ich domyslite.

Do expanzie sa dokážete dostať dvomi spôsobmi. Ten jednoduchší a rýchlejší je z menu, kde si kliknete na Expanzie a zahráte si tú, ktorú chcete. Alebo aj počas hlavnej hry, kde na troch miestach môžete naraziť na TV, ktoré vám po interakcii spustia príbeh jednej z epizód. Konkrétne je to v misiách Casey, Room 665 a Zane’s Film. V Remedy to tak zaujímalo preplietli do základnej hry, ak ju hráte prvý raz teraz a máte aj zodpovedajúcu edíciu, ktorej súčasťou sú expanzie. To ešte viac podčiarkuje meta aspekt týchto príbehov, lebo dôležité je aj to, kde na tieto TV narazíte, čo dotvára celkový kontext.

Poďme na to ale po jednotlivých príbehoch. Líšia sa totiž aj hrateľnosťou. Pamätáte si ešte Rose Marigold, čašníčku z Oh Deer Diner? Tak toto nie je ona. Alebo žeby? Vyzerá tak a sú tu aj nejaké spoločné črty, napríklad má rada Alana Wakea a jeho knihy. Ale predsa len je tento svet iný a iná je aj Rose. Je úspešná, má najlepšiu fan stránku na svete, každý si k nej chodí po radu a Alan Wake potrebuje, aby ho zachránila. Berie tak do ruky brokovnicu a neváha každého Alanovho hejtera rozstrieľať na kusy. Čože?

Viete, čo je to fan fiction? A čo je zlá fan fiction? Tak toto je dobre napísaná zlá fan fiction a skvele zobrazuje tému posadnutosti a odtrhnutia od reality. Príbeh o láske je tu sladší ako cukrová vata s karamelom, ale to je zámer. Láska a brokovnica totiž dokážu všetko, najmä keď postupujú ruka v ruke. Number One Fan epizóda je vlastne lineárnou akčnou jazdou, kde Rose má Rose neustále ukazovák na spúšti svojej automatickej brokovnice (je tu aj lovecká puška, ale s ňou nie je toľko srandy) a doslova ňou trhá na kusy všetkých hejterov. Paradoxne je tak tá najviac „romantická“ časť Alan Wake univerza aj tou najkrvavejšou a hlavne vizuálne tu DLC veľa stavia na tomto kontraste ružovej, červenej a odstrelených častí tela.

Number One Fan je vtipná vec, naozaj sa budete smiať na tom, aký zlý a klišovitý príbeh sa tam vlastne odohráva. Preto je fajn, že druhá epizóda s názvom North Star úplne zmení tempo a atmosféru. Jesse Faden, alebo teda niekto, kto sa na ňu podobá, prichádza do podivného kávového zábavného parku, aby zachránila svojho brata, ktorý sa stal obeťou tajnej vládnej konšpirácie. Práve tam jej brata uniesol tajomný kult a Sestra (ako je táto postava nazvaná) sa tam vydáva vyzbrojená iba svojou odvahou. Nie je ale sama, spoločnosť jej robí mimozemšťan, ktorého nie je vidno a iba ona s ním dokáže interagovať. Časom Sestra narazí na šerifa so známou tvárou a musí si k odvahe vo svojej výzbroji pridať aj baterku a pištoľ.

Alan Wake 2: Night Springs DLC
Alan Wake 2: Night Springs DLC Jesse sa vracia, ale je to vlastne ona?
Jesse sa vracia, ale je to vlastne ona?

Alan Wake 2: Night Springs DLC Druhá epizóda stavia na atmosfére
Druhá epizóda stavia na atmosfére

Alan Wake 2: Night Springs DLC V expanzii si zahral aj sám Sam Lake
V expanzii si zahral aj sám Sam Lake

North Star je viac hororový segment a má naozaj dobrú atmosféru. Naozaj dobrú. Pritom je to zase uletený béčkový meta príbeh, ktorý vlastne ani nedáva veľký zmysel. A zase tu hrá hlavnú úlohu káva. Sestra tu bojuje proti tajomným tieňom. Najskôr ich musí oslabiť svetlom, až potom ich môže zastreliť. Namiesto lineárneho chodníčku vpred dostanete jedno väčšie prepojené prostredie, kde musíte postupne vyriešiť sériu hádaniek, aby ste sa dostali ďalej. Viac tak zodpovedá klasickému Alan Wake zážitku, takže je tu primárna atmosféra, potom trochu akcie, hádaniek a aj nejaké to zakrádanie.

Time Breaker je tou najlepšou a aj najdôležitejšou súčasťou Night Springs DLC. Z hľadiska hrateľnosti a aj z pohľadu príbehu. Hlavných hrdinom je Shawn Ashmore, ten herec. Nie jeho postava z Alan Wake 2, aj keď, v rámci tohto multiverza ktohovie. Sam Lake s ním chcel už dlho zase pracovať a konečne napísal hru Time Breaker, kde Shawnova postava manipuluje s časom. Zdá sa vám to povedomé? Tých odkazov na Quantum Break tu bude halda. Sam Lake tu Shawnovi prezradí detaily príbehu svojej novej hry a v tom momente sa začnú diať poriadne divné veci. Shawn síce v tomto DLC nedokáže manipulovať s časom, ale dokáže prechádzať dimenziami, kde sa snaží zachrániť si krk a poraziť zloducha.

Navštívite známe miesta, ale v neznámom prevedení. Stretnete známe postavy, ale v ich neznámych verziách. Jedinou konštantou je tu Warlin Door a už už sa zdá, že konečne prídete na to, kto to je. A možno aj prídete. A možno nie. Jednu vec tu hra povie dosť priamočiaro a dalo by sa jej veriť, ale jej interpretácia a zasadenie týchto informácií do celkového kontextu si vyžaduje ešte niečo viac. Možno ďalšiu expanziu? Príbeh Time Breakera je tak naozaj dobrý. Hrateľnosť je relatívne klasická – svietite, strieľate, používate oslepujúce granáty. No a nechýbajú ani nejaké tie hádanky, ale tu v nápaditej podobe, ktorá sa hrá s časom aj priestorom. Navyše táto kapitola dosť experimentuje s formami a to si naozaj užijete. Máte radi komiksy? A čo textovky?

Alan Wake 2: Night Springs DLC
Alan Wake 2: Night Springs DLC Vrátite sa na známe miesta
Vrátite sa na známe miesta

Alan Wake 2: Night Springs DLC Remedy sa neboja meniť mediálne formy
Remedy sa neboja meniť mediálne formy

Alan Wake 2: Night Springs DLC Nájdete tu naozaj rôzne druhy hrateľnosti
Nájdete tu naozaj rôzne druhy hrateľnosti

Viete, prečo vznikajú takéto expanzie? Aby vývojári zarobili. Na jednej technológii a s tými istými prvkami pripravia ďalší obsah, ktorý môžu predávať. Vyplýva z toho, že Night Springs, aj keď sľubuje nové zasadenie, využíva všetko to, čo ste videli v Alan Wake 2. A napríklad v prvej epizóde to pôsobí už trochu obohrato, ďalšie dve pôsobia lepšie. Aj graficky viete, na čom tu ste. Pôvodná hra vyzerá skvele, skvele vyzerá aj expanzia.

Hudbu v Night Springs si zamilujete. Každá epizóda má vlastný a svojský soundtrack. Nemyslím tým Poets of The Fall a ani iné licencované skladby. To tu nenájdete. Je tu vlastne len jedna licencovaná skladba po každej epizóde, ktorá humorne sumarizuje toto DLC a z jej textu tak o celkovom kontexte zistíte viac ako z jednotlivých epizód. Ale Petri Alanko sa tu prekonal. Pre Number One Fan vytvoril návykový rockabilly soundtrack, ktorý krásne zapadol do celej tej bizarnej atmosféry. North Star zase hrá primárne na atmosféru, takže čakajte hudbu, ktorá chce nahnať husiu koži. A Time Breaker? Ten prechádza dimenziami, takže aj hudba je pestrejšia a...je tam aj Ahti?

Nečakajte definitívne odpovede. Čakajte ďalšie otázky. Alan Wake 2: Night Springs možno nie je tým, na čo ste čakali, ale skutoční fanúšikovia si expanziu užijú. Skutočnými myslím tých, ktorých zaujíma svet, folklór a možnosti, ktoré skrývajú. Lebo práve o objavovaní tých možností to je. Alan Wake sám tu má len vedľajšiu úlohu, aj keď je v každej epizóde, nie je kľúčovou postavou. A kto ňou je? Vy, hráči. Vy budete skákať naprieč alternatívnymi realitami a pokúsite sa odhaliť ich význam. Pokúsite sa rozšifrovať záhadu Warlina Doora. Zastrieľate si, zabavíte sa. Ibaže krátko. Veľmi krátko. A s nejakými bugmi, ako je napríklad rozhodená synchronizácia medzi hlasmi a postavami a podobne.

napísal matus_ace 10.6.2024
Páči sa mi! (+5)
8.0