DISCIPLES 2: DARK PROPHECY

DISCIPLES 2: DARK PROPHECY

8.0

Kariéra barbarského hrdinu už dnes nemá žiadnu budúcnosť. Keby ste zabili draka, môžete si byť istí, že sa na vás pôjde niekto sťažovať kvôli týraniu zvierat. Napriek tomu priaznivci fantasy žánru, poctivých ostrých čepelí a monumentálnych súbojov nemusia vešať hlavu. Na bitevnom poli sa k 3DO a ich úspešnej strategickej sérií Heroes of Might and Magic pripája aj softwarový dom Strategy First s najnovším počinom Disciples 2: Dark Prophecy. Rozhodne očakávajte veľké veci: Obdobie Veľkých vojen! Kráľovstvo zmietané v boji o moc! Gigantické súboje! Armády nemŕtvych! Surová mágia! A dokonca možno príde aj Yeti...

Disciples 2: Dark Prophecy
Disciples 2: Dark Prophecy
Disciples 2: Dark Prophecy

Nedá sa povedať, že by Disciples prichádzali v koncepte s niečím prevratným alebo revolučným. Fungujú na osvedčenom princípe miest a hrdinov. Vašim útočiskom počas celej hry bude hlavné mesto, z ktorého každý quest začínate. V ňom staviate všetky budovy, organizujete armádu a najímate si prvých hrdinov. Nasledujú súboje, pri troche šikovnosti výhry, ďalšie dobyté mestá. Prostredníctvom miest kontrolujete určité územie v jeho blízkosti a teda aj zdroje dôležitých surovín, ktoré sa tu nachádzajú: od zlata po manu. Hlavnými aktérmi ozbrojených potýčok  sú samozrejme partie na čele s hrdinami a podporou ďalších vojenských či kúzelných jednotiek. V svete Disciples nájdete tri štandardné a dva špeciálne druhy hrdinov. Medzi obvyklých sa radia bojovníci disponujúci veľkou silou a výdržou v boji, rýchly prieskumníci s ďalekým dosahom a kúzelníci trestajúci nepriateľov mágiou. Špeciálne postavenie majú správcovia rodov, ktorí ako jediní môžu sadiť a ničiť rody (zvláštne značky, ktorými sa rozširuje územie) a zlodeji, na tých ostáva špinavá práca špionážou počnúc, otravami končiac. Vojsko sa skladá z rozmanitých radových jednotiek.  Majú rozličný dosah, silu a rozsah útokov, odlišný počet hitpointov a niektoré aj kúzelnícke schopnosti. Atribúty sa vylepšujú prostredníctvom postavených budov v hlavnom meste, umožnia vám tiež liečiť zranených a oživovať mŕtvych zverencov a výskumnú činnosť. RPG pozitívnych jedincov potešia detailné štatistiky vrátane skúseností. Po vycvičení jednotiek na určitú hranicu sa dočkáte upgradu na vyššiu úroveň. Nechýbajú ani poklady, artefakty, kúzelné knihy či drahocenné prstene. Bitky sa ako inak odohrávajú na ťahy a treba dodať, že na vyšších obtiažnostiach sú riadne vypečené. K víťazstvu vám pomôže strategické plánovanie, ale vzhľadom na limitovaný pohyb vám hra príliš veľa priestoru na taktizovanie nenechá. Takže sa musíte spoľahnúť hlavne na vybalancované schopnosti partie, premyslené usporiadanie vo formácií a často aj na náhodu a šťastie.

Disciples 2: Dark Prophecy
Disciples 2: Dark Prophecy
Disciples 2: Dark Prophecy

Grafický kabátik, elegantne kombinujúci kreslenú a renderovanú grafiku, Disciples naozaj pristane. Prostredie na mape je pekne prepracované, nechýba roztomilá krajinka a stavby ako bane, zrúcaniny, obchodíky.  Bojujete plne v tri dé, kde si pre zmenu vychutnáte kvalitne animované útoky spolu s špeciálnymi vizuálnymi efektmi. Mimoriadnu pochvalu si zaslúži dizajn interfejsu, na ktorý si po chvíli hrania zvyknete, hlavne artworky a niektoré animované vychytávky. Veľmi šťastný bol aj výber ozvučenia, ktoré tak dotvára viac ako dôstojnú kulisu. Ale vďaka čomu sa môžu Disciples pochváliť svojou výbornou hratelnosťou? Atmosféra. Obrovským plus je výber zo štyroch odlišných rodov. Všetky fantastické možnosti, ktoré sa priam ponúkajú využili autori jednoducho dokonale. Hra ponúka štyri rozdielne ságy (za ľudí, nemŕtvych, škriatkov a démonov) a štyri rozdielne sady samostatných questov, mimochodom vydarených. A najsenzačnejší je dizajn jednotiek. Stretnete sa s hrdinami pripomínajúcich obrázky z rozprávkovej knižky, temnými monštrami z vašich nočných môr, ale aj s potvorami o akých sa vám ani len nesnívalo: bojovníci v dlhých čiernych plášťoch s obojručnými sekerami, rýchli, ozbrojení a agresívni kostlivci, rytieri na lietajúcich koňoch, trpaslíci s obrovskými kladivami, ľadoví obri, veľké zmutované netopiere, technokratickí elfí inžinieri, stredovekí vrhači plameňov, pekelní démoni s chápadlami a ďalší a ďalší. Stačí sa nechať vtiahnuť do víru vojnového šialenstva a okamžite vám okolo hlavy začnú svišťať smrteľne ostré meče, ohnivé gule, ľadové dažde. Nikdy neviete, čo na vás nabudúce vybafne. Je to jednoducho úžasné. Pocit z hrania mi tak trochu pripomenul geniálne Majesty.

Disciples 2: Dark Prophecy
Disciples 2: Dark Prophecy
Disciples 2: Dark Prophecy

Ako som už naznačil v úvode, Disciples sa nesnažia zabodovať novými nápadmi. Vzali myšlienku ťahových hrdinských stratégií a prerobili ju vo vlastnom mimoriadne nadupanom štýle. Podarilo sa. Pre niekoho je to málo, pre niekoho je to to pravé orechové. Tiež nám chýba porovnanie s ich najvážnejším konkurentom Heroes of Might and Magic 4. Ale ani to už na ich kvalitách nič nezmení. Ak máte chuť pustiť sa do nového fantasy dobrodružstva, môžem vám Disciples s radosťou odporúčať.

Plusy:
pravá fantasy stratégia,
technické spracovanie,