ROADCRAFT |
ROADCRAFT |
Saber Interactive je veľmi produktívna firma, čo špeciálne ukazuje na sérii Mudrunner. Tá ponúka priam simulačnú jazdu na ťažkých strojoch cez nehostinnú divočinu. Už pred rokmi ju vývojári vytvorili s autorom titulu Spintires a pokračujú v nej stále ďalej, rozširujúc ju do rôznych smerov.
Priniesli už spomínaný Mudrunner a výrazne expandovali značku v Snowrunnerovi s množstvom následných rozšírení. Minulý rok priniesli Expeditions, ktoré sa stále odohráva v teréne, ale orientuje sa na expedície. Teraz s Roadcraftom vyrážajú do nových sfér.
V Roadcrafte to celé posúvajú do prostredia stavebnej firmy. Stále zostávajú v drsnom teréne, ale upúšťajú od čisto presunu materiálov a expandujú činnosťami a aj vozidlami. Vašou úlohou v hre je teraz zaisťovať potrebné práce po katastrofách, či už búrkach, tornádach alebo povodniach. Vo všetkom, čo zasiahne ľudí a čo je potrebné opraviť a zabezpečiť. Budete tak odstraňovať prekážky, stavať nové cesty, spojazdňovať elektrinu alebo vodu a vytvárať transportné trasy. Bude toho veľa a bude to iné, stále však na jedinečnom fyzikálnom základe z Mudrunnera.
V hre si doslova vytvoríte vlastnú stavebnú firmu, vyberiete logo, farby a aj vaše prvé auto. Respektíve hlavné auto na prieskum, keďže vy budete osobne musieť prejsť terénom, objaviť ďalšie časti mapy, ďalšie továrne alebo postihnuté oblasti, aby ste následne mohli začať stavať a opravovať. Budete sa tak často brodiť blatom, prechádzať vodou a hľadať cestu, ktorou následne priveziete veľké stroje. Vaše auto má, samozrejme, hák, aby ste sa dostali z problémov a rovno je zapracovaný aj senzor hĺbky, aby ste vedeli, či sa cez vodu prebrodíte. Oproti prechádzajúcim hrám tu úplne zmizlo ničenie alebo palivo. To nie sú primárne prvky. Rovnako aj samotná jazda je mierne zjednodušená, aj keď stále náročná.
Pritom jazda je len malý zlomok činností, ktoré dostanete. Každý zo scenárov, do ktorých sa dostanete, ponúkne veľkú mapu, ktorú budete postupne objavovať a aj dvadsať misií, ktoré musíte splniť povinne, a desiatku nepovinných. Misie pritom budú relatívne rozmanité, keďže stavebných činností bude veľa. Budete mať základné činnosti, ako odpratať niečo z cesty, či už buldozérom alebo žeriavom, naložiť betón alebo železo na auto a odniesť ho niekam. Ale aj spracovať železo na rúry v továrni a nahradiť pokazené na vodovode. Zložitejšie úlohy budú napríklad vypílenie a odnesenie stromov, vyrezanie ich koreňov, aby ste spravili novú cestu. Budete tiež ťahať elektrinu medzi oblasťami a opravovať cesty, respektíve budovať nové od základov.
Oprava cesty je najkomplikovanejší úkon. Musíte totiž priniesť piesok nákladným autom (v hre je to preložené ako piesok, ale má to byť skôr štrk), následne rozhrabať buldozérom, potom asfaltovacím strojom pokryť asfaltom a prejsť valcom. A ak máte všetky tieto autá ďaleko, musíte si ich tam aj doviesť na prepravnom aute a taký kolos ťahať krížom cez územie bez ciest nie je jednoduché. Niekedy si budete musieť cestu ešte predtým sami opraviť. Práce bude dosť.
Zaujímavé je, že niektoré veci môžete zautomatizovať, iné nie. Napríklad ak k ceste, ktorú musíte v misii opraviť, dovediete stroje, môžete ich zapnúť na automatiku. Tie to následne samé spravia, aj keď pokojne môžete prácu prebrať aj sami, ale je lepšie nechať to na nich, keďže sú efektívne a prechádzajú cez seba. Zároveň napríklad autu so štrkom nikdy zásoby nedôjdu, ale vy si ich musíte chodiť naberať do najbližšieho štrkoviska. Asfaltovacie auto nepotrebuje zásoby asfaltu, ani keď ho ovládate vy, čo je trochu škoda. Celkovo pri stavbe ciest a hlavne na spracovaní štrku vidieť, že mechaniky nie sú až také hlboké ako v ostatných aspektoch. Ale stále cítite tú komplikovanosť stavby cesty.
Doplnkom je aj stavba mostov, ktorá je však už plne automatizovaná a stačí doniesť materiál na stavbu a most sa postaví sám. To už autori zrejme nechceli komplikovať, keďže mosty sú vyšší level stavieb. Oproti tomu napríklad žeriavy a nakladanie už majú zapracované od prvej hry a sú parádne. Síce sa ťažko ovládajú a treba sa s nimi naučiť pracovať a zaberie veľa času, aby ste všetko naložili tak, ako potrebujete, ale vidieť hĺbku prepracovania. Následne všetko preniesť tam, kde je potrebné, tiež nie je jednoduché a blato, voda, popadané stromy vytvárajú náročné prekážky.
To sú všetko samostatné činnosti, ktoré budú od vás jednotlivé územia vyžadovať. Postupne budete nachádzať budovy, zapájať ich do elektrickej siete, rozbiehať výrobu, ale všetko potrebuje tovary a dodávky a spolu s tým prichádzajú aj plánovania trás pre konvoje. Dediny alebo továrne potrebujú zásoby a vy sa tak musíte postarať o zaistenie cesty. Hra vám umožní naplánovať cestu, kde si musíte vybrať čo najschodnejšiu trasu, aby ju autá prešli. Ak sa vyskytne prekážka alebo hlboké blato, musíte sa o to postarať. Následne už AI bude presúvať vozidlá samostatne, ale stále je tam zapracovanie fyziky a keď sa AI zasekne, cesta sa zablokuje a musíte sa postarať o opravu cesty alebo úpravu plánu.
Je to pekná funkcia, ale miestami je dosť otravné stále sa o AI stroje starať, alebo tam chodiť riešiť cestu. Ale ak vás to bude baviť, môžete si každú oblasť úplne vyčistiť a prepracovať. Totiž aj po splnení všetkých hlavných a vedľajších misií v danej oblasti môžete zostať a realizovať sa.
Za toto všetko dostávate rôzne odmeny, či už peňažné alebo získate materiály, prípadne palivo. Napríklad palivo použijete na rozbehnutie továrne a ak máte rôzne materiály, nemusíte ich vyrábať z recyklovaných vecí, ak to budete potrebovať. Veci sa vyrábajú v továrňach a napríklad zlievareň berie staré hrdzavé železo, ktoré tam môžete nanosiť a vytvorí vám z neho oceľové nosníky, ktoré potrebujete na stavbu mosta. Podobne tu máte aj sklady, alebo máte aj svoju hlavnú garáž, kde máte všetky svoje odomknuté vozidlá. Odtiaľto budete vyrážať s vozidlami a ak sa niekde prevrátite, práve sem si ich môžete nechať obnoviť, ak niekde nadobro zapadnete alebo sa prevrátite.
Kampaň ponúkne osem rozsiahlych prostredí a rovno aj prvé DLC prostredie. V nich môžete stráviť aj 20-30 hodín a viac, záleží na tom, či budete plniť aj vedľajšie misie a chcete vyťažiť maximum zo scenára. Zároveň, ako sme zvyknutí pri Mudrunner hrách, nemusíte hrať sami, rovno je zapracovaná aj kooperácia. Práca tak môže byť lepšie rozdelená. Pridaná je aj podpora modov, kde môžeme postupne čakať ďalšie vozidlá a možnosti. Plus, samozrejme, autori budú prinášať pravidelný DLC obsah s novými mapami a vozidlami.
Graficky je hra znovu parádna, nakoniec engine majú výborný od Snowrunnera a ďalej ho vylepšujú. Sú tam síce drobnosti, ktoré by mohli doladiť, ale ako celok je to pre tento štýl veľmi dobrý engine. Dobre vyzerá a hlavne má zapracovanú rozsiahlu fyziku. V tejto hre síce nešli až tak do reality, ale stále máte problémy prekonať terén, blato, musíte používať navijak a dávať si pozor na náklad. Parádne je spracované nakladanie vecí žeriavmi.
Trochu škoda, že nezapracovali na fyzike štrku, ten je tak poloskriptovaný a dosť to vidieť v porovnaní s ostatnou fyzikou. Piesok sa vyrovnáva dosť ďaleko pred buldozérom alebo sa vysypáva z nákladiaku po kusoch a nie plynule. Tajomné napĺňanie nákladiakov štrkom priamo zo vzduchu to celé dopĺňa. Je to škoda, keďže to ničí ten viac realistickejší nádych hry.
Ale okrem toho všetko vyzerá pôsobivo, spracovanie áut a ich pneumatík, ktoré sa deformujú, fyzika vody vytvárajúca vlny pred autami. Možno z vizuálneho hľadiska škoda, že stále nedotiahli LOD systém a malé kamene sa objavujú veľmi blízko vás, podobne textúry niekedy nenatiahnu najvyššiu kvalitu alebo ju len tak znížia. Občas sa objavia skriptové chyby, hlavne pri AI vozidlách, zlé nápisy a česká lokalizácia má len povrchný preklad Niektoré názvy nesedia alebo sú zle vyskloňované, a potom neviete, čo presne majú autá spraviť, ale prídete na to.
Výkonovo je engine slušný, viete si ho dobre nastaviť, pričom na maxime v 4K beží na RTX 5080 okolo 70 fps bez DLSS a 100 fps s DLSS na quality. Je to prijateľný výkon, aj keď hra má síce Frame generation, minimálne teraz pred vydaním mi ešte nefungoval a len stiahol framerate, minimálne s DLSS nefunguje. Čo je dobre zapracované, je ovládanie či už klávesnicou, alebo gamepadom, kde ovládanie vozidiel je intuitívne, a pekne sedí (len mi trochu vadilo, že aj hlavné jeep vozidlo chodí dosť pomaly). Viac-menej je všetko z ovládania dobre nastavené, až na žeriavy, ktoré potrebujú skutočne veľa klávesov a pohybov, aby ste na nich ovládali všetko potrebné. Treba sa do toho dostať, ale je to dobre zapracované.
Zvuková stránka nesklame, Saber to už má dlho veľmi dobre zapracované, a teda pekne počujete motory, otáčky, ale aj cítite, kedy motor už nevládze. Rovnako pekne počujete prostredie, každú prekážku alebo objekt, ktorý sa dostane pod koleso.
Celkovo je Roadcraft prekvapivo dobrý a hlboký. Je to iné ako Mudrunner alebo Snowrunner, ale môže si to získať aj hráčov týchto hier a nájsť si aj nových, ktorí sa viac zaujímajú o stavby a techniku tohto druhu. Znovu autori dokázali spraviť pôsobivé scenáre ako vizuálne, tak technicky a hlavne dynamické blato nikdy neomrzí. Čo tu trochu môže omrzieť, sú postupne repetitívne úlohy, kde často opakujete podobné činnosti a chodíte rovnakými trasami. Možno viac automatizácie by nebolo zlé. Stále je to však veľmi slušná hra zameraná na stavby v ťažkých podmienkach.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Xbox Series X|S PS5 Vývoj: Focus / Saber Interactive Štýl: Simulácia
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|