HERETIC + HEXEN |
HERETIC + HEXEN |
Shadow dropy na QuakeCone sa za tie roky stali milým, no očakávaným prekvapením. Vlastne každý rok vieme, že to príde, akurát nevieme, čo nakoniec príde. Tušíme, prípadne tesne pred QuakeConom príde nejaký ten leak, ale skutočne to nevieme. Táto, dnes už tradícia začala v roku 2021 s prvou časťou série Quake, postupne prišla dvojka, Doom kolekcia a teraz je tu opäť kolekcia dvoch hier Heretic + Hexen, môžeme si tak pripomenúť fantasy spin-offy pôvodných Doomov, ktoré zobrali fungujúci formulku a postavili vás proti trochu iným démonom.
Obe hry vchádzajú z tradície prvých dvoch Doomov, ale zároveň na nich badať aj vývoj technológií či výrazových prostriedkov. A tiež rast štúdia Raven, ktoré sa o obe hry postaralo a postupne sa stalo výrazným menom v FPS oblasti, neskôr sme sa totiž dočkali hier ako Soldier of Fortune, Jedi Knight 2, Elite Force či dokonca Quake 4 alebo Wolfenstein. A celá táto ich FPS šnúra začala práve pri hre Heretic v roku 1994. Jej pokračovanie Hexen: Beyond Heretic prišlo o rok neskôr a aj keď stále s rovnakým základom, už aj s veľkými zmenami.
Démoni, perspektíva, herné mechanizmy - to sú asi hlavné body, ktoré majú tieto hry spoločné s pôvodnými Doom hrami. Heretic je v zásade taký fantasy Doom, aj kuša je tu variáciou na brokovnicu, akurát tu do démonov viac udierate melee zbraňami. Ale rovnaké korene sa nezaprú (ani technologické). Jedna vec však už ukazuje pokrok oproti Doomom a to je naratív. Zároveň sa tu zúročujú skúsenosti Ravenu z RPG hier predtým. Príbeh je bohatší a rozsiahlejší a stanete sa v ňom elfským bojovníkom, ktorý musí zabrániť invázii démonov v bohato vystavanom svete, kde už môžete badať aj prvky výstavby vlastnej mytológie.
Hexen to celé posúva ešte vyššie, ale aj do iného sveta. Ten sa snaží ovládnuť jeden z démonov známy z prvej hry a je na trojici hrdinov, aby ho porazili. Vy sa stanete jedným z nich a vydáte sa do ďalšieho boja proti ďalšej horde démonov. Je to bohatšie, komplexnejšie a hneď v úvode vás posadí do kresla naozaj pekne spracované intro. Dokonca by som povedal, že je aj lepšie a krajšie ako niektoré, ktoré vznikajú dnes. Lebo vtedy bolo technologicky limitované, tak muselo zaujať inak. A aj dodnes to funguje. Už len z tohto hľadiska aj dnes hry stoja za reč, môžete túto kolekciu vnímať ako okno do minulosti obľúbeného žánru a na jeho rýchly vývoj v polovici 90. rokov.
Recenzovať túto kolekciu z pohľadu hrateľnosti je dosť komplikované, lebo sa hry dosť líšia a naozaj vidíte, čo sa vtedy stihlo spraviť za rok. Prakticky vznikali úplne nové princípy a možnosti. Heretic je tak jednoduchšia hra, ale neznamená to, že by to bola zlá hra. Ak máte radi Doom, aj toto si užijete. Čakajú vás tak mnohé monštrá, pomerne pekný a rôznorodý arzenál zbraní a hlavne komplexné levely. Toto je vec, ktorú si na týchto hrách doteraz vážim najviac. Tie levely sú z dnešného pohľadu ako bludiská, nie sú lineárne a na progres vpred musíte hľadať rôzne farebné kľúče.
Samozrejme, z dizajnovej logiky už nedáva veľmi zmysel, že stlačenie tlačidla v jednom kúte mapy otvorí bránu na opačnom, ale aj tak si budete tú komplexnosť užívať. Oproti Doomom je navyše badať väčšiu vertikalitu. Nie nejako zásadne, ale predsa len už väčšiu. Hrateľnosť je rozšírená aj tým, že to nie je len o zbraniach, ale môžete zbierať a používať aj rôzne čarovné predmety, ktoré vám v boji pomôžu. Predsa len tu tých monštier nie je práve málo, takže bude po čom strieľať, hádzať bomby a podobne.
Hexen sa viac prikláňa k RPG. Výber troch postáv znamená aj tri postavy (bojovník, klerik, mág) s rôznymi atribútmi, takže sa líši ich sila, mágia a podobne. dokonca aj zbrane. To je prvý veľký rozdiel a vlastne aj dosť zásadný odklon od tradičnej deväťdesiatkovej FPS formulky. Druhým je štruktúra hry. Kým Heretic prináša priamočiary postup naprieč komplexnými levelmi z jednej kapitoly do druhej, Hexen je menej priamočiary a ponúka vedľajšie svety, kde musíte niečo získať. Čo ešte viac komplikuje už tak komplexný dizajn máp, ktoré sú plné aj rôznych skrytých lokalít a cestičiek. No za seba musím povedať, že by tento dizajn nevoňal kedysi a ani teraz nie som jeho fanúšikom.
Taktiež sa Hexen trochu inak hrá. Teda okrem už spomenutých aspektov s trojicou tried a hub svetov. Hexen prináša viac hádaniek v prostredí a aj pridal aj väčšiu interaktivitu s predskriptovanými udalosťami. Špecifické vlastnosti predmetov pre triedy sú tu tiež unikátne oproti predchodcovi a aj žánrovým súrodencom, rovnako aj viacstupňové zbrane. A vlastne je Hexen aj ešte temnejší ako Heretic. Nielen tematicky, ale niekedy aj doslova, lebo budete prechádzať naozaj temnými jaskyňami, chodbami, skladmi a podobne. Umelecky to tak pôsobí inak a osobne mi to nesadlo až tak ako Heretic.
Dobre, poviete si, že ste dostali v jednej várke dve staré hry, prečo by ste sa po nich mali ísť potrhať. Ale ono to nie je úplne pravda a to hneď z niekoľkých pohľadov. V prvom rade to nie je len o dvoch starých hrách. Je tu toho oveľa viac. Okrem pôvodného Heretica tu nájdete aj úplne novú expanziu Faith Renewed. Hexen je zas doplnený klasickou expanziou Deathkings of the Dark Citadel a aj úplne novou Vestiges of Grandeur. Vo výsledky tu tak dostanete neuveriteľných 117 levelov, čo je na klasické hry obrovská nálož a budete ich hrať naozaj veľmi, veľmi dlho. A ak by vám to bolo náhodou málo, je tu aj nejakých 120 máp pre Deathmatch, lebo v klasických hrách nesmie multiplayer chýbať. Môžete sa tak vrátiť do starých zlatých čias LAN párty.
Ani to však nie je úplne všetko. Bethesda zobrala klasické hry a remastrovala ich, k čomu sa ešte dostanem. Nechala tiež id Software a Nightdive Studios vytvoriť úplne nový obsah v podobe expanzií. No a tiež prekutrala staré šuplíky a skrinky (respektíve skôr servery) tvorcov pôvodných hier, odkiaľ všetci spoločne vytiahli množstvo archívnych materiálov, ktorými môžete v hernej galérii listovať a nazrieť tak do zákulisia tvorby týchto ikonických hier. Pozriete si koncepty a rôzne ďalšie materiály z pôvodnej produkcie.
No a ani tam to vlastne nekončí. Je tu naozaj kopa obsahu od niekoľkých štúdií, no okrem toho má kolekcia aj podporu modov, pričom si ich jednoducho viete vyberať priamo z menu. Nie všetky, pravdepodobne tu niektoré populárne mody ani nenájdete, no stále je ich tu kopa, môžete v nich vyhľadávať, filtrovať si ich a aj jednoducho sťahovať a inštalovať. Takto si mody užijú aj hráči, ktorí nevedia, ako s nimi pracovať, čo je pre mnohých tiež plusom. A taktiež to znamená ďalšie desiatky hodín hrania, ku ktorým sa dostanete naozaj jednoducho.
No a vlastne sú to staré hry len v jadre, ale dočkali sa mnohých nových vylepšení a úprav. Napríklad ovládanie, takže môžete pohodlne hrať s myšou a aj pri voľnom pohľade nie je svet taký deformovaný ako napríklad pri podobnej verzii Rise of the Triad. Taktiež hry podporujú ovládanie súčasnými gamepadmi, ak ich preferujete. Nájdete tu lokálne hranie pre až 4 hráčov a online až pre 16. pridané sú rôzne drobnosti, napríklad rýchly save a load. Opravené sú chyby v engine, je tu pridané širokouhlé zobrazenia a pribudli aj nastavenia prístupnosti hry. pochváliť musím aj drobné tweaky, ktoré si mnohí z vás asi ani neuvedomia - upravený balans zbraní (už nedokážete toľko mainovať brokovnicovú kušu) alebo mierne upravený dizajn úrovní. Jednoducho je toho veľa a je to lepšie ako originálne verzie. Ak sa vám nové vylepšenia nepáčia, prepnete sa jednoducho na pôvodné nastavenia.
A celé to aj o niečo lepšie vyzerá bez toho, aby to nejako menilo výzor pôvodných verzií. Akurát sú hry ostrejšie, krajšie. Až si uvedomíte, že je škoda, že Hexen už pôvodne nevyzeral umelecky až tak dobre. ale naozaj vylepšenie grafiky dopadlo dobre a s citom. Všetko to môžete hrať v 4K (ak to vaše PC zvládne, prípadne máte konzolu, ktorá to podporuje). A aj na 120fps. Hudba bola už pred 30 rokmi dobrá a zostarla fajn. Ale ak by sa vám chcelo počúvať niečo modernejšie, Andrew Hulshult spracoval nový herný soundtrack vychádzajúci z toho pôvodného, ktorý si tiež môžete jednoducho zapnúť.
Sú tu nedostatky. Niektoré dokonca spred 30 rokov. Ale stále si myslím, že toto je kolekcia, ktorá by v zbierke fanúšikov žánru nemala chýbať. Mnohí ju dokonca dostali zadarmo do knižnice aj tak. Dve kedysi populárne fantasy akcie oživuje v príjemnom modernizovanom spracovaní, ktoré prináša obrovskú hŕbu obsahu, kopec vylepšení a noviniek, ktoré z toho robia ešte lepšie hry. Za takých podmienok nejaké tie negatíva radi ochotne odpustíte a prenesiete sa o tri dekády späť, prípadne preskúmate, ako sa žáner vyvíjal v polovici 90. rokov.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS4 Xbox One Xbox Series X|S PS5 Switch Vývoj: Microsoft / Nightdive Studios Štýl: Akcia
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|