RESIDENT EVIL REQUIEM |
RESIDENT EVIL REQUIEM |
Séria Resident Evil by sa vlastne dala deliť na trilógie, ktoré sú podobné technologicky, tematicky a aj hrateľnostne. Len sa pozrite na prvé tri hry a potom diely od 4 do 6. sú tam jasné línie, ktoré majú tieto časti spoločné a po trojici hier prišla zmena. Teraz sme na konci ďalšej trilógie a deviata časť hlavnej série vyjde začiatkom budúceho roka. My sme teraz na Gamescome dostali možnosť si pripravovaný Resident Evil Requiem vyskúšať a to rovno v rukách Capcomu a Nvidie, keďže tá na hre prezentuje svoje technológie.
Úprimne poviem, že neviem, v akej miere bolo naše Gamescom demo reprezentatívne pre konečný produkt. A vlastne ani neviem, či sa nakoniec vo finálnej hre objaví presne taká istá pasáž, akú nám Capcom dal možnosť vyskúšať. Ale rozhodne to stálo za to. V istých smeroch mi to pripomínalo začiatky série, ktoré milujú milióny hráčov. Pritom jasne ide o modernú hru so všetkým, čo k tomu patrí. A aj zodpovedajúcim audiovizuálnym spracovaním.
Po leakoch majú asi mnohí z vás rôzne otázky a najčastejšou je, či má hra viac hrateľných postáv a či je medzi nimi Leon. Neviem, nikto nám tu o tom nič nepovedal a ani sme si nič také nemohli vyskúšať. V novinárskom deme bola hlavnou postavou Grace Ashcroft, dcéra reportérky Alyssy Ashcroft, ktorá sa objavila v niekoľkých predchádzajúci hrách a spomenutá bola napríklad v Resident Evil 7. Grace, analytička FBI, teraz vyšetruje sériu záhadných vrážd, ktoré môžu mať prepojenia na jej matku. Čo ste koniec koncov videli aj v samotnom traileri počas Gamescomu.
Dej sa odohráva 30 rokov po zničení Raccoon City a aj keď sa na prvý pohľad môže zdať, že je dej samostatný, určite prinesie prepojenia ako na klasické hry, tak aj na posledné dve časti. Minimálne vizuálne to tak pôsobí už z dema, z ktorého sme vám nižšie priniesli aj krátke video. Tam vidíte aj estetické prepojenie na poslednú dvojicu Resident Evil hier. Grace tam čelí príšere, ktorá nápadne pripomína niektoré z tých, s ktorými sme sa už stretli.
Síce som v úvode napísal, že neviem, v akej miere demo reprezentovalo plnú hru, ale to len po obsahovej stránke. Grace je v problémoch, z ktorých sa musí vyhrabať a vy jej s tým musíte pomôcť. Ale zabudnite na zbrane. To sme tu nenašli. Tu sa musíte spoľahnúť na nenápadný postup, rýchlosť a aj vlastné schopnosti, ako príšerám prejsť cez rozum.
Čo teda dostanete do rúk? Sklenenú fľašu, zapaľovač a to je tak všetko. Ešte aj to si musíte nájsť. Fľaša na odlákanie pozornosti, zapaľovač, lebo bez neho len ťažko uvidíte v tmavých kútoch herného levelu. Tu a tam musíte nájsť poistku, inde zas kľúč, ale nepôjde to bez toho, aby ste sa dostali k skrutkovaču. Toto je presne tá hrateľnosť, akú chcete od Resident Evil, nechcete zombíkov strieľať bazukou. Opatrný postup, skrývanie sa pred monštrami a strach z toho, čo na vás vyskočí za rohom. A vyskočí vôbec niečo?
Ak by som mal vyzdvihnúť len jedinú vec z novinárskeho dema, bola by to atmosféra. Hraním sme mohli stráviť len asi 20 minút, bolo to naozaj krátke demo, ale naozaj plnotučné z pohľadu atmosféry. Všetko bolo dokonale vypointované - každý blesk za oknom, každé šuchnutie niekde vzadu a aj hra tieňov a svetla. Nechcete sa tam ísť pozrieť. Ale vlastne aj hej, že tam na vás niečo zaútočí? Presne o tom to je. Jedno uhryznutie príšerou ešte neznamená smrť, ale poučíte sa. Zistíte, kde máte výhodu, čomu sa naopak musíte vyhýbať.
Až som prekvapený, koľko sa toho dokázalo napchať do takého krátkeho dema a je len škoda, že vám nemôžeme ukázať úplne všetko, museli sme sa zmestiť do 10 minút a nesmeli sme ukázať, ako na Grace niekto zaútočí, prípadne, nedajbože, Grace zomrie. Nemôžete napríklad vidieť niektoré z útokov, ktoré Grace musela skúsiť prežiť, lebo naozaj to nie je len tak jednoduché, že sa skryjete vo svetle. Najskôr sa k tomu svetlu totiž musíte dostať.
A keď už som spomínal svetlo a tieň, musím sa pozastaviť pri grafike, ktorá je jednoducho skvelá. Je pravda, že sme mali možnosť si hru vyskúšať to najvýkonnejšom, čo je teraz na trhu, ale ak máte doma podobné železo, padne vám sánka. Pritom si ani nemyslím, že by bol RE Engine dnes nejakou výnimočnou technológiou, ale tu z neho Capcom fakt ťahá úplné maximum a hra vyzerá dobre bez ohľadu na perspektívu, všade to kypí detailmi a o efektoch ani nemusím hovoriť, pozrite si video.
K budovaniu skvelej atmosféry patrí aj zodpovedajúca zvuková kulisa a tu sa, podľa dema, Capcom taktiež vytiahol. Na Gamescome je ťažko si užiť hry z pohľadu zvuku, lebo všadeprítomný ruch prehlučí všetko, ale tu aj tak zvuk dokázal pohltiť. Minimalistická, dokonca takmer žiadna hudba, doplnená o efekty s výborným priestorovým podaním v slúchadlách sa postarali o to, že demo dokázalo pohltiť. Dabingu tam však veľa nebolo, tak ťažko posúdiť.
Bude naozaj ťažké čakať do februárového vydania Resident Evil Requiem. Už tak som mal od hry vysoké očakávania, ale teraz? Toto je krása. Jednoznačne najlepšia hra môjho prvého (alebo skôr nultého) Gamescom dňa. Síce ma jedna iná hra bavila viac, ale skôr tým, že ma veľmi príjemne prekvapila. Tu som si ale náramne užíval atmosféru, kochal sa vizuálnym spracovaním a snažil sa objavovať, čo tu všetko je. Útržky príbehu, drobné odkazy, veľké odhalenia.