FARTHEST FRONTIER |
FARTHEST FRONTIER |
Mestské budovateľské manažmentovky sú pomerne obľúbeným subžánrom strategických hier. Tituly ako Sim City, Cities: Skyline alebo Anno majú veľkú fanúšikovskú bázu, v ktorej sa určite svojich zákazníkov pokúsi uloviť aj novinka od Crate Entertainment (Grim Dawn). Farthest Frontier po rokoch prichádza z Early access, aby vám predstavila svoje spracovanie života vo feudálnom meste.
Na začiatku je zopár osadníkov hľadajúcich lepší život. Koniec v nedohľadne, stovky šťastných obyvateľov v rozvinutom, dobre fungujúcom, prosperujúcom a bezpečnom kráľovstve. Z bodu A do bodu nekonečno sa musí mesto dostať na základe vašich rozhodnutí, strategického plánovania i trochu povestného šťastia.
Budovanie mesta je založená na klasických princípoch. Staviate budovu po budove (t.j. nie celé štvrte naraz), samozrejme, za predpokladu, že máte dostatok stavebných materiálov. Časť obyvateľstva bude teda dedikovaná pre rúbanie dreva, zbieranie kameňa a podobne, čas bude stavať a časť bude vykonávať špecializované povolania. Fungujúca osada si vyžaduje nielen remeselníkov, ale aj liečiteľov, lovcov, učiteľov, vojakov, čalúnnikov, atď. Každé povolanie potrebuje vlastné suroviny, nástroje alebo ďalšie vstupy. Dobré nastavenie ekonomických procesov síce chvíľu trvá, no o to uspokojivejšie je sledovať, ako sa začne dobrá povesť o vašom vládnutí šíriť po krajine a k vám bude prichádzať stále viac a viac osadníkov.
Veľmi dobrým príkladom komplexnosti FF je poľnohospodárstvo. Polia a rôzne typy pestovaných surovín nie sú ničím novátorským. Nastavenie cyklov používaných plodín na danom území v kombinácii s nutnosťou nechať si pôdu oddýchnuť ležaním úhorom (v živote by nás nenapadlo, že toto slovné spojenie použijeme v akejkoľvek recenzii) je o level vyššie, alebo skôr hlbšie zanorenie sa do problematiky. No a to, že vlastnosti pôdy môžete ovplyvňovať pridávaním piesku alebo hliny, aby ste tak posilnili predpoklady pre jeden daný typ plodiny, je povestnou čerešničkou na torte.
Nie všetky elementy idú až do takejto absurdnej hĺbky, avšak celkovo sa hra spolieha na pomerne komplexné mechaniky. Na výrobu určitých produktov, potrebujete nezriedka 3-4 vstupné suroviny. Celkovo v ponuke výstavby nájdete vyše 100 rôznych druhov budov a toto číslo hovorí samé za seba. Do toho vstupujú aj sociálne faktory. Ľudia chcú bývať v pekných, upravených štvrtiach. Neradi chodia ďaleko do práce. Zábava vo forme krčmy či divadla je vítaná, nedostatok jedla alebo neodprataný odpad na cestách až tak veľmi nie. Choroby, úrazy a zamorenie potkanmi taktiež znamenajú prepad v spokojnosti občanov.
Zlepšenie života a zefektívnenie práce nastáva najmä cez vynachádzanie nových technológií. Vývojový strom je znova veľmi široký a komplexný, nájdete v ňom od nových profesií, až po lepšie trénovanú armádu takmer všetko. Vylepšujú sa taktiež jednotlivé budovy a čo je najdôležitejšie aj samotná radnica. Tá funguje v tzv. „tieroch”, pričom prehupnutie sa do ďalšieho stupňa znamená sprístupnenie nových vynálezov a budov. Zaujímavou a možno nečakanou formou vylepšovania sú magické artefakty, ktoré sa buď dajú za horibilné sumy kúpiť od obchodníkov, alebo ich viete vykopať zo starobylých zrúcanín. A aby toho nebolo málo, ovplyvňovanie života sa deje aj prijímaním rôznych (ne)populárnych politík.
Do pokojného života dedinčanov zasahujú aj exteriérové faktory. Niektoré sú nepredvídateľné a ťažko sa na ne pripravuje - choroby (či už ľudí, alebo aj obilnín), suchá, záplavy, požiare. Iné sa opakujú v pravidelných intervaloch - typicky zmena ročných období so všetkým, čo k tomu prináleží. Iné externality vám hra dopredu ohlasuje. Blíži sa k vám skupina nájazdníkov, treba začať budovať armádu. Boje sú z pohľadu manažmentu relatívne jednoduchou záležitosťou. Vytvárate čaty rôzne vyzbrojených vojakov, ktorých potom pošlete na miesto stretu s nepriateľmi a dúfate, že vaša armáda bude silnejšia ako ich. Ovládanie samotných jednotiek alebo nejaké komplikovanejšie strategické manévre sa nekonajú. Neoddeliteľnou súčasťou, alebo skôr dobrým základom obrany sú hradby. Okrem okrem toho, že vás ochránia pred nájazdníkmi, dokážu zabrániť aj ultimátnemu zlu - sliepkam voľne pobehujúcim po pšeničnom poli.
Nezanedbateľnou súčasťou každodenného života v meste je obchodovanie. Surovín a produktov, ktorých máte priveľa, sa dokážete na trhovisku zbaviť a naopak, ak vám niečo chýba alebo to nedokážete vyrobiť, pocestný obchodník vám to veľmi rád predá. Obchodníci k vám zavítajú iba párkrát do roka a častokrát nemajú to, čo by ste potrebovali. Chýbajúci tovar sa dá dopredu objednať, ale cena takto vyžiadanej komodity astronomicky rastie. Na druhej strane, udržať v chode armádu, lekárov, školy či ďalšie služby stojí nemalé peniaze, a tak výroba s úmyslom následného predaja musí byť súčasťou ekonomických rozhodnutí. Problém nastáva, keď vyrobíte 100 prenádherných sviečok a práve tento obchodník o ne nemá záujem...
Komplexnosť hry má mierne negatívny dojem na užívateľské prostredie. Vo viacerých obrazovkách by sa vyslovene žiadalo vyhľadávacie políčko. Najmä medzi budovami, ktoré sa podobajú ako vajce vajcu, a to aj napriek tomu, že sú porozdeľované do skupín podľa typu použitia. Vyhľadávanie by mohlo byť aj v strome vynálezov, kedy sa častokrát stáva, že síce viete, akú konkrétnu vec podľa názvu hľadáte, ale podľa ikoniek sa to neidentifikuje práve najlepšie. Nie najlepšie je spravované presúvanie komodít (posúvače sú častokrát nelogicky umiestnené) a prečo na minimape nevidieť útočiace jednotky, doteraz nechápeme. Ďalším neduhom prameniacim z povahy titulu je relatívna pomalosť. Môžete si meniť rýchlosť plynutia času, ale i na tom najrýchlejšom častokrát celé minúty na nič neklikáte a iba pozeráte, kým sa dokončia pridelené úlohy. Aby sme ale iba nekritizovali, všimnite si celkom podarený vizuál a mieru detailov. Čo vám nemáme ako zdokumentovať, je príjemná dobová hudba, ktorá vás bude výstavbou mesta sprevádzať.
Najväčším nedostatok hry ale nie je ani UI, ani pomalosť. Skrýva sa hneď v úvodnom menu. Nič iné okrem režimu „New settlement” v ňom totiž nenájdete. Áno, môžete si nastaviť početnosť nájazdov, krutosť prírody alebo rovinatosť povrchu a niekoľko ďalších nastavení. Lenže ucelený príbehový režim s pevne stanoveným koncom, príbehové misie alebo čokoľvek podobné ucelenému hernému režimu tu budete hľadať márne. Vždy začnete odznova, s mikrosadou a hra funguje „do nekonečna”. Je to problém? Pre niekoho zrejme nie, keďže na rovnakom princípe funguje aj Sim City, no nám tu niečo s hmatateľným endgame vyslovene chýba.
Výsledné číselné hodnotenie je možno pre Farthest Frontier trochu kruté. Častokrát sa v recenziách objavuje, že si nejaká skupina má k známke pridať bod vtedy a vtedy. Rovnakú pomocnú barličku môžeme aplikovať aj v tomto prípade - ak vám nechýba ucelená kampaň a / alebo misie a vystačíte si s „obyčajným” free to play herným módom, s čistým svedomím si k výsledku pripočítajte jeden bod. Zvyšok hry totiž spĺňa všetky požiadavky na kvalitnú budovateľskú stratégiu.
RECENZIE HRÁČOV |
|
PC
Vývoj: Crate Entertainment Štýl: Stratégia / Managementová
| |||
|
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
| |||