PRIHLÁS

ANNO 117: PAX ROMANA

ANNO 117: PAX ROMANA

8.5

Aká bude vaša cena za mier?

Recenzia na PC verziu

Budovateľská séria Anno je už niekoľko rokov populárnou stálicou daného žánru, pričom inak to s istotou nebude ani pri novom pokračovaní. Séria sa každou časťou snaží napredovať nielen hrateľnosťou, ale aj obdobím, v ktorom je hra zasadená. V prvej časti sme sa pred 27 rokmi pozreli do obdobia z počiatku 17. storočia, nasledovali časti zasadené do koloniálnej éry, prešli sme si cez priemyselnú revolúciu, pričom sme sa pozreli aj na predstavu autorov o vzdialenej budúcnosti. Jedno významné obdobie však hráčom stále chýbalo, a to obdobie Rímskej ríše. Ide o významný míľnik nášho regiónu, pričom väčšina populácie má Rímsku ríšu spojenú s obsadzovaním územia, politikou a budovaním. A to sú presne aspekty, kvôli ktorým je séria Anno populárna.

Séria sa však nepresúva len do nejakého náhodného obdobia Rímskej ríše, ale do rokov 117, ktoré boli známe vďaka (na danú dobu) relatívne dlho trvajúcemu mieru, prekvitajúcemu obchodu a tvrdej diplomacii. Vitajte v Pax Romana, staňte sa vzorným guvernérom a romanizujte novozískané časti ríše. Čo sa ale udeje, ak sa rozhodnete vzoprieť požiadavkám ríše a budete aj naďalej ctiť svoje tradície a kultúru?

Hra v čase vydania ponúka dve hrateľné oblasti, provinciu Albion a Latium. Bude len na vás, kde bude váš počiatočný štart, no každá z provincií disponuje svojimi vlastnými obmedzeniami. Budete sa musieť prispôsobiť nielen rozdielnym typom terénu, ale aj spôsobu prežitia a budovania ekonomiky. Rímska provincia Latium síce ponúka terén vhodný na pestovanie rôznych plodín, no výstavbu vám bude komplikovať viac hornatý terén a rieky, ktoré prechádzajú cez vaše územie. V keltskom Albione sa budete musieť prispôsobiť prevažne zalesnenému územiu, no s množstvom mokradí, ktoré si vyžadujú rozdielny typ stavieb a iné typy hospodárstva pre prežitie vašej provincie.  


Rozdiel medzi provinciami si dokážete všimnúť prakticky hneď po prvých minútach hrania. Slnečné Latium je priamym kontrastom k pochmúrnemu, daždivému Albionu. Rovnako rozdielna je aj samotná architektúra provincií. Zatiaľ čo rímske stavby stavajú na prepracovanom dizajne a využití kvalitných materiálov, Kelti stavajú na tradičné drevené stavby, a to aj v neskorších fázach hry. Pre kontrast, vaša rímska provincia bude v danom momente pozostávať už z honosných kamenných stavieb a funkčného primitívneho priemyslu. Už na prvý pohľad je teda vidieť väčšia vyspelosť Rímskej ríše, pričom vašou úlohou ako guvernéra bude pomocou vývojového stromu dozerať a plánovať vedu a výskum. Táto herná mechanika je ale z veľkej časti obmedzená pre Rimanov, prípadne kolaborujúcich Keltov. Ak sa rozhodnete Rímu vzoprieť, o možnosť výskumu prídete. Získate ale iné schopnosti, vďaka ktorým budete mať zjednodušené prežívanie v zalesnenej krajine.  

Vo vývojovom strome sa budete môcť pri výskume uberať tromi rôznymi smermi - výskumom ekonomiky, civilnej oblasti a armády. Plánovanie výskumu je pomerne intuitívne, stačí si vyklikať požadované oblasti pre výskum a následne už len čakať, než sa vám podarí dosiahnuť potrebnú úroveň vedomostí, aby sa prejavili dané vylepšenia. Poradie výskumu sa vám vytvára v rovnakom poradí, v akom ste vyklikali jednotlivé oblasti. Je preto potrebné si vopred dobre premyslieť, ktoré oblasti budú pre vás dôležité v úvodných fázach hry. Zároveň sa otvára možnosť viacerých štýlov hrania hneď od úvodných fáz, takže hra ponúkne tradične dobrú znovuhrateľnosť. Vedomosti sa získavajú na základe výstavby špecifických budov, pričom budovy v ich susedstve začnú generovať vedomostné body. Budovy, ktoré generujú vedomosti, sú napríklad Grammaticus, divadlo alebo rada starších.  

The Waders, prví obyvatelia provincie Albion, sa budú snažiť nájsť svoje miesto v Rímskej ríši, no už v skorých fázach hry sa rozhodnete, čo je pre vás prednejšie. Kultúrne dedičstvo a tradície posunú druhý vývojový stupeň obyvateľov na „kováčov”, pričom sa vyznačujú svojou tvrdou prácou v oblasti spracovávania kovov. Produkcia potravín bude inšpirovaná tradičnými keltskými pokrmami, ktoré budú tvoriť syry a pivo. Vodca vášho kmeňa bude rešpektovaný líder, no pri budovaní príde o možnosti terraformovania mokradí. Práve odvodňovanie mokradí je jednou z hlavných noviniek a funkcií pri práci s terénom. Vďaka tomu budete vedieť získať dodatočné miesto pre vaše stavby, ale budete musieť zaplatiť určitú cenu - vzdať sa svojich kultúrnych tradícií a prijať rímske zvyky, technológie a náboženstvo. Vďaka tomu sa posunie aj technológia vašej výstavby, získate pokročilejšie budovy a iný spôsob života vašich obyvateľov. Tí budú viac otvorení rímskemu spôsobu života a obchodovaniu. Rozdielna bude aj strava pri dosiahnutí druhého stupňa vývoja občanov, kedy syry nahradia rímske klobásy a pivo nahradí chlieb.  


Hra kladie veľký dôraz aj na náboženstvo, pričom si budete musieť zvoliť svojho patróna, vďaka čomu získate dodatočné výhody v určitej oblasti. Pre každý osídlený ostrov si budete vedieť zvoliť iného boha tak, aby vyhovoval vašim potrebám. Rovnako ako pri architektúre a budovách, aj pri božstvách nájdete bohov typických či už pre Rimanov, alebo pre keltské kmene. Pri rímskej ceste si budete môcť vybrať jedného z piatich bohov - Ceres, Neptúna, Marsa, Minervu a Merkúr-Lugusa. Ak si ako vášho patróna zvolíte Ceres, zvýši sa vám agroprodukcia, zväčšia sa kapacity vašich skladov a získate dodatočnú populáciu za každú postavenú rezidenciu. Ide teda o mierumilovnú bohyňu, ktorej vyznávanie vás odmení podporou vašich obyvateľov. Ak ste dobrodružnejšej povahy a plánujete objavovať okolité ostrovy a využívať efektívnejšie obchodné trasy, Neptún bude ten správny patrón pre vás. Nielenže získate vyššiu odolnosť vašich lodí, ale znížia sa vám aj ich náklady, zvýši sa ich rýchlosť a zároveň sa vám zvýši produkcia surovín, ktorá je orientovaná na zdroje z oceánu.  

Militantnejšie orientovaní guvernéri, ktorí chcú vládnuť tvrdou rukou, budú uctievať pravdepodobne boha Marsa, ktorý zvyšuje produkciu vojenského vybavenia, zvyšuje morálku a redukuje pracovnú silu potrebnú pre vaše jednotky. Zároveň získate prístup k novým, unikátnym jednotkám. Diplomatov osloví Minerva, vďaka ktorej sa vám zvýši získavanie vedomostných bodov, zlepšia sa vzťahy s ostatnými guvernérmi a zvýši sa produkcia oblečenia. Posledným z dostupných rímskych bohov je Merkúr, ktorý osloví hardcore obchodníkov. Vyššie zisky z obchodov, získavanie prestíže a rýchlejšie nakladanie a vykladanie vozov a lodí sú silné nástroje pre dosiahnutie silnej ekonomiky, vďaka čomu budete môcť investovať prostriedky do rozkvitajúcich veľkomiest.  

Keltských bohov máme len dvoch - Eponu a Cernunnosa. Epona vám zvyšuje produkciu zo zvieracích fariem, produkčné budovy vám zvýšia populáciu a obchodné vozy môžu cestovať oveľa ďalej, aby previezli váš tovar. Cernunnos zvyšuje produkciu z lesa a močarísk, zvyšuje zdravie a vedomosti z rezidentov a poskytuje silnejšie buff efekty pre všetkých bohov. Zároveň pri keltskej ceste získate viacero výhod aj pri bojoch v lesoch a náročnom teréne, kedy budete vedieť ľahšie poraziť ríms,ke jednotky. No netreba zabudnúť na to, že Rimania majú vďaka výskumu k dispozícii pokročilé útočné jednotky ako legionárov, kopijníkov, kavalériu, ale aj obliehacie stroje ako katapulty a obrovské kuše scorpio. To je poriadne široká ponuka v porovnaní s jednotkami Albionu, ktoré pozostávajú len z bojovníkov so sekerami a bojových vozov.    


Hra ponúka okrem tradičného sandbox režimu, kde si viete zvoliť štart v jednom z dvoch regiónov, aj príbehový režim s kampaňou. Kampaň začínate dôležitou počiatočnou voľbou, kedy sa budete musieť rozhodnúť, či sa chcete vydať cestou spoznávania príbehu Marcusa alebo Marcie. Nejde ale len o tradičné rozdelenie na mužskú a ženskú postavu, ale každá z postáv má svoje rozdielne charakterové črty a prechádza si inými fázami života. Pomôžte Marcusovi prekonať jeho pochybnosti po jeho nepravdepodobnom vymenovaní za rímskeho guvernéra, pričom práve to je jeho jedinečná šanca dokázať sebe samému, že dokáže zvládať aj náročné a nepríjemné rozhodnutia. Cena za mier bude teda vo vašich rukách. Oproti tomu Marcia vás zoberie na cestu spoznávania pravdy za jej mysterióznym manželstvom potom, čo sa ocitla vo víre politických intríg. Prevezmite teda kontrolu a začnite z úzadia ťahať neviditeľné nitky moci.  

Príbeh obsahuje po novom animované prestrihové scény, ktoré pri plnej animácii trochu trpia na nižšiu kvalitu obrazu, no príbehu to nič neuberá a je potrebné podotknúť, že budete musieť čeliť nielen dôležitým rozhodnutiam, ale aj nečakaným zvratom. Od určitého bodu príbehu sa na vás hra bude snažiť pomaly vyvíjať nátlak a privedie vás často k myšlienkam, či to všetko stojí za udržanie mieru a či nie je pre vás výhodnejšie sa radšej pripraviť na boj. Animované dialógy postáv si zachovávajú tradičný štýl predchádzajúcich hier. Kampaň by vám mala zabrať približne 6 - 18 hodín, pričom vďaka dvom unikátnym príbehovým linkám hra ponúka aj dobrú znovuhrateľnosť.  

Vylepšeniami si okrem prestrihových scén prešlo aj samotné budovanie mesta, ktoré tvorí dominantný prvok celej hrateľnosti. Po novom budete môcť rozmiestňovať budovy nielen na tradičnej štvorcovej sieti, ale aj diagonálne. Vďaka tomu budete vedieť vytvárať unikátne mestské časti, prípadne lepšie optimalizovať využívanie bonusových efektov z postavených budov, ktoré sú často poskytované plošne v stanovenom rádiuse. Pribudla okrem iného možnosť otáčania budov, lepšia manipulácia s presunom už postavených budov, ako aj búranie a získavanie zdrojov zo starých antických zrúcanín.    

Inak je hrateľnosťou Pax Romana tradičné Anno so všetkým, čo k tomu patrí. Musíte myslieť na spokojnosť občanov, budovať silnú ekonomiku, strategicky rozmiestňovať podniky, ktoré by mohli naopak znižovať kvalitu života a čo je hlavné, vybudovať efektívnu infraštruktúru ciest a skladov. Ako už býva zvykom pri Anno hrách, máte viac úrovní občanov, ktorým rastú aj nároky pre spokojný život. Aby ste ale mohli ponúknuť komplexnejší sortiment, napríklad odevy alebo chlieb, musíte vybudovať celú potrebnú sieť menších podnikov pre produkciu potrebných surovín. Niektoré podniky potrebujú pre ťažbu zdrojov aj špeciálne lokácie, takže časom sa nevyhnete ani honbe za surovinami po okolitých neobývaných ostrovoch.  

Ak ste nováčikom žánru a série, začiatok bude pre vás mierne náročnejší. Hra síce ponúka počas hrania tutoriál, no ten je často vo forme úloh s prípadným popisom, ako daná mechanika funguje. To je fajn v počiatku hry, no neskôr vás hra zavalí kvantom informácií, ktoré je potrebné sledovať a riešiť, plus sa k tomu pridajú rôzne náhodné udalosti. Bude potrebné reagovať na začínajúce požiare, nepokoje a vzbury, ako aj na šírenie sa chorôb. Často stačí postaviť len dostatočný počet požiarnych staníc, studní, strážcov a nemocníc, čo efektívne minimalizuje vzniknuté škody. No na to, aby ste vedeli dané nákladné budovy postaviť a neskôr aj financovať, budete potrebovať fungujúcu ekonomiku. Budovať silnú armádu a námorníctvo nebude taktiež lacná záležitosť.

Od Anno 117: Pax Romana sa na základe predchodcov očakáva aj silná podpora od tvorcov, pričom základná hra by mala tvoriť len základ pre hrateľnosť. V rámci Year 1 passu sa hráči môžu tešiť na 3 rozširujúce DLC, ktoré rozširujú možnosti provincie Latium a získate možnosť stavby ikonických monumentov. V rámci Prophecies of Ash pribudne nová provincia, ktorá sľubuje doteraz najväčší ostrov v rámci Anno série, pričom budete svedkami toho, ako dokáže obrovská prírodná vulkanická katastrofa zmeniť prístup a spôsob vládnutia. V rámci rozšírenia The Hippodrome získate možnosť postaviť doteraz najväčší monument v histórii série, a to okruh inšpirovaný známym Circus Maximus. Posledné zo sľubovaných rozšírení vám na záver sprístupní úplne novú provinciu s unikátnymi problémami, potrebami a kultúrou - Egypt. Okrem púštnych prostredí a rovnako ako v prípade Albionu nebudú chýbať ani vaše ambície upevniť si rímsky vplyv voči tradičnému náboženstvu a spôsobu života. Ak sa rozhodnete Rímu vzdorovať, pomáhať vám budú unikátne vojenské jednotky.  

Záver 

Anno 117: Pax Romana je dôstojným nasledovníkom predchádzajúcej časti, pričom prináša niekoľko dlho požadovaných vylepšení. Historické zasadenie hre veľmi svedčí, a to ako v rámci príbehu, tak aj graficky. Budovy sú dostatočne odlišné, prepracované a vďaka novému enginu viete sledovať rutinu NPC z bezprostrednej blízkosti, pričom kvalita postáv a jednotlivých animácií získala konečne po rokoch potrebný upgrade. Hra je zároveň aj v technicky slušnom stave, už počas testovania sme nenarazili na žiadne výrazné problémy. Ako je pri sérii Anno už tradíciou, môžeme sa pripraviť na niekoľko dodatočných DLC, ktoré rozšíria hrateľnosť, vďaka čomu hra získava dobrú znovuhrateľnosť na niekoľko ďalších rokov. Celkovo ide o dobrý základ, na ktorom môže najbližšie roky Ubisoft stavať.


napísal tomass 10.11.2025
Páči sa mi! (+1)
8.5
Ohodnotiť
ANNO 117: PAX ROMANA
+ zaujímavé historické zasadenie
+ výborná znovuhrateľnosť
+ množstvo požadovaných vylepšení voči predchodcom
+ kampaň a jej príbeh
+ široké možnosti manažmentu a budovania
- slabší tutoriál pre nováčikov
- vyššie hardvérové požiadavky na PC
- cena (vrátane všetkých DLC)


RECENZIE HRÁČOV
PC
Xbox Series X|S
PS5

Vývoj: Ubisoft / Ubisoft
Štýl: Stratégia
Dátum vydania: 13. november 2025
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Archelund a exilled kingdom od... (0)
Čo sa s týmito hrami stalo ? Príde niekedy Archelu...
|Nová pc zostava (24)
Nazdar, po dlhých rokoch kupujem novú PC zostavu, ...
|Lenovo legion 5 - poraďte :-) (4)
Ahojte, potrebujem vyriešiť nový notas a chcel by ...
|Rady pri výbere oled monitora (26)
Ahojte, keďže Alza spustila BF zľavy, mám dilemu. ...
|Vyššia teplota cpu pri helldiv... (17)
Čaute, ako je spomenuté v názve, pri Helldivers 2 ...
|Screenshots (64560)
Vkladajte sem vaše zaujímavé screenshoty z hier. O...
|Filmy filmy filmy film... (47977)
O filmoch. Hádam chápete....
|Sextor kutik: zeny, hry a pod. (28640)
Hravaju zeny hry? A ak ano, musia byt zarucene ska...
|Čo ma dnes potešilo ... (43559)
Sem mozte pisat co vas dnes potesio , co ste prije...
|Sector hraje ... (127656)
:diskoška o HRACH, ktore prave hravate, ale aj o t...
|Svet, ukrajina, vojny ... (45520)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2025 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk