JERUSALEM |
JERUSALEM |
To čo odštartoval v roku 1997 Cryo nemohol nik tušiť. V tomto roku vychádza pravdepodobne prvá náučná adventúra Versailles 1685. Dochádza k odlišným názorom, že herná časť je príliš plytká a zadosťučinením nie je ani encyklopédia obsiahnutá v tomto titule. Napriek všetkým ohlasom sa stávajú tieto hry populárnejšie, vychádzajú z čoraz zaujímavejších prostredí a časových liniek. Stále sa držia tradícii, zábava a učenie. Idú tieto dve rozličné činnosti vôbec dohromady ?
Mierne vyvedený z mieri bude určite každý kto vzhliadne intro. Je to namieste a v poriadku ? Nič nehovoriace intro. Kľud, Jerusalem je pokračovaním Pompei, hrou ktorá odštartovala trojdielnu ságu o záchrane stratenej láske. Autori zrejme nemysleli na tých hráčov, ktorý ich predchádzajúci projekt nehrali alebo nevideli.
Musím sa priznať, medzi nich patrím aj ja. Bol som trochu zmetený, ale po vyhľadaní potrebných informácií som už bol opäť v obraze. Nezaškodilo by keby autori pridali do ultra krátkeho intra, zopár informácií, čo sa odohralo pred Pompei, a nie len skazu a útek tohto mesta.
Trocha histórie nezaškodí alebo kvôli čomu to vlastne začalo
Hlavnou postavou celej trilógie je Adrian Blake, archeológ ala Indiana Jones. Človek s patričnou dávkou odvahy, zručnosti, vedomostí a zmyslu pre nebezpečenstvo. Adrian žije spokojne a šťastne so svojou snúbenicou Sophiou, dovtedy kým Adrian ťažko neochorie. V halucináciách sa mu zjavila bohyňa Ishtar sľúbiac mu pomoc. Nič nie je zadarmo a tak naša milá bohyňa chcela počuť vyznanie lásky z Adrianových úst. On však odmieta a privádza na seba kliatbu. Ishtar mu pripravila milé prekvapenia, okrem toho že ho zachránila zo spárov smrti, unáša Sophiu a väzní ju v troch časových obdobiach. Prvým dielom bol spomínaný Pompei (1.stor.n.l.), druhým Jerusalem (16 stor.n.l.), a aké bude posledné môžme len hádať.
Komu náhodou ušiel Pompei, nemusí sa znepokojovať, okrem vzťahu Adriana a Sophie neprišiel prakticky o nič, pretože sa v každom diely odohráva vlastný príbeh. A všetky smerujú k jej záchrane.
A prečo sa ocitá Adrian v Jeruzaleme ? Privádza ho sem Ishtar a samozrejme nehrdzavejúca láska k svojej vyvolenej. Zjavuje sa v oáze, deň cesty od Jeruzalemu. V dobovom kostýme, absolútne netušiac čo tu pohľadáva. V oáze zachraňuje veľvyslanca samotného cisára, Ozdemira, ktorý ma namierené kam inam ako do Jeruzalemu. Keďže mu Adrian zachránil život od vykrádačov karaván, menuje ho za svojho poradcu a tlmočníka. Ozdemir má veľmi dôležité poslanie, prešetriť pravosť obetnej dýky, ktorá sa našla pri prácach na zdvíhaní obranných múrov. Táto dýka, ak sa dokáže, že je pravá je naozajstnou relikviou. Týmto vražedným nástrojom mal obetovať Abrahám svojho prvorodeného syna na dôkaz viery. Po príchode ku guvernérovi Jeruzalemu, ale trpko zisťujú, že dýka bola odcudzená väzňom menom Hyaat, ktorý si odpykával trest v miestnom väzení. A aby mu nebolo smutno na svojej ceste uniesol guvernérovu dcéru Hykmah. Guvernér vás preto žiada aby ste pomohli pri hľadaní jeho jedinej dcéry. Prečo zachraňovať ďalšiu ženu keď ja pátram po svojej.
|
|
|
Arxel Tribe vsádzajú na svoj osvedčený engine CINView použitý už v toľko omieľanom Pompei, to nám umožňuje pohľad z vlastných buliev a 360 stupňové otáčanie. Tento spôsob začína byť u adventúr akýmsi štandartom, čo mne len vyhovuje. Kurzor nie je pevný, ale môžete s ním šmejdiť po obrazovke a keď sa dostanete blízko kraja obrazovky začínate sa rozhliadať po okolitom svete. Ako ste sa mnohí dovtípili budete sa prechádzať v meste Jeruzalem. Či je to naozaj verná kopia mesta vám neviem povedať, ale môžeme autorom veriť, keďže spolupracovali s francúzskymi historikmi z Réunion des musées Nationaux, ktorí majú na svedomí aj náplň encyklopédie, k nej sa ešte dostaneme.
Po prvých minútach som mal dojem, že hrám interaktívny film. Smiešny logický problém v oáze, potom niekoľko minút rozhovorov a animácií. Niežeby mi to vadilo, mne sa to dokonca začalo aj páčiť :-).
Keď som sa ale do príbehu riadne ponoril, to už bolo iné kafčo. Mesto nie je rozsiahle, napriek tomu je tu mapa, cez ktorú sa môžete presúvať do jednotlivých častí mesta. Keďže ani inú možnosť nemáte, mapa príde vhod.
Budete mať možnosť preskúmať chrámy moslimov, kresťanov a židov, ktorých náboženstvá vyšli z jedného proroka Abraháma. Tieto chrámy budete môcť navštíviť aj v tzv. Visit móde, ktorý je prístupný cez hlavné menu. Takto si môžete pokaziť pôžitok z hry nakoľko sú všetky chrámy prístupné ihneď. Osobne by som privítal možnosť vstupu do jednotlivých chrámu až, keď si ho odomknem priamo v hre. Grafika beží v jedinom rozlíšení a to 640x480, čo je na dnešnú dobu trochu málo, dokonca sa nevyužíva ani akcelerácia grafiky, čo má za následok mierne pixely a rozmazanosť celého obrazu. Zatiaľ Myst III : Exile kraľuje. Z animácie postáv som mal mierne zmiešané pocity. Pri rozhovoroch sa len kolíšu ako keby fúkal vietor, mimika tvárí je úbohá, hýbu prakticky iba čeľusťou, sem tam žmurknú očami (naozaj len sem tam:() Keby nebol systém chytrej kamery, ktorá zaberá rozhovor z viacerých uhlov a vzdialeností, pozerali by ste sa prakticky na statický obrázok. Samotné rozpohybovanie postáv pri FMV sa mi zdal strnulý a niekedy trhaný, a to sa pýšia v kreditoch, že bol použitý Motion Capture, takto som si to naozaj nepredstavoval. Celkovo sa dá grafika prirovnať v hre Road To India. Zvuková stránka je takisto nemastná neslaná. Dorazili ma zvuky krokov na kamennej dlažbe, šušťali ako na mäkučkom koberci vypranom v novom azurite. Dialekt postáv má nádych azijského akcentu, hudba je naozaj zaujímavá, nemôžem si pomôcť motívy akoby boli vykradnuté z Road To India. Titulky je možné počas rozhovorov zapnúť. Obtiažnosť hry nie je vôbec ťažká, ale to u tohto typu hier býva zvykom. Linearita sa tiahne celou hrou, dokonca vám hra nedovolí zobrať predmet skôr ako ona uzná za vhodné. Ovládanie je klasicky myšoidné, ľavým skúmate, vediete rozhovory, pravým sa vám otvorí v hornej časti inventár, ktorého súčasťou je aj diár, do ktorého sa vám zapisujú dôležité udalosti a poznámky, niektoré vám môžu pomôcť v ďalšom postupe, ale vzhľadom na jednoduchú obtiažnosť to ani nebude nutné.
|
|
|
Neodmysliteľnou súčasťou každej náučnej adventúri je encyklopédia. Je prístupná z hlavného menu, po kliknutí sa objaví strom s heslami, rozdelenými do jednotlivých podskupín. Figurujú tu jednotlivé náboženstvá, z ktorých čerpá námet hry. Každé heslo je opatrené obrázkom, ktorý sa ale nezobrazuje hneď, ale musíte si ho ďalším klikom zobraziť.Rozsiahla encyklopédia. Chýbalo mi tu vyhľadávanie a prepojenie s hrou, keď sa dala vyvolať po kliknutí na nejaký odkaz priamo v hre. Pre dokončenie hry nie je nutné použiť údaje z encyklopédie, ale pomôže vám pochopiť niektoré nejasnosti. Encyklopédia je stručná, ale pútavá a nájdete v nej veľmi veľa zaujímavosti, ako napr. Solimanova armáda mala hodnosti inšpirované predmetmi z kychyne, preto nosili bronzový hrniec v erbe. Materiály obsiahnuté v encyklopédii boli použité v spolupráci s Réunion des musées Nationaux. Spolupracovali aj na hrách Versailles 1685, Versailles 2, China, Aztec.
|
|
|
Nemožno odcudzovať tento typ hier hneď na začiatku, musíme im nechať trochu voľnosti, ale čo je moc to je veľa. Prílišná krátkosť, priemerné technické spracovanie, zaujímavý príbeh, tomu moc nepomôžu. Keby to bolo o trochu dlhšie a bolo použitých viacero lokácií. Na druhej strane sa k nám dostala ďalšia z radu náučných adventúr, s encyklopédiou nabitou informáciami. Uvidíme ako sa bude tento štýl ďalej vyvíjať, dúfajme, že záverečný diel tejto trilógie nebude až takýto priemerný. Modlime sa bratia.
Je to ale stále málo, rozhodnúť musíte ale vy, či sa vám oplatí investovať do hry na dve maximálne tri popoludnia.
Plusy :
- náučná adventúra
- atraktívne prostredie
Mínusy :
- náučná adventúra
- technické spracovanie