SILENT HILL 2

SILENT HILL 2

8.0

Strach z neznámeho sa ma zmocnil ako nikdy predtým. Pocit samoty a skľúčenosti je čoraz silnejší. Ale prečo ? Silent Hill pre mňa nie je miesto neznáme. Strávil som tu s Mary pekné chvíle, vtedy som bol naozaj šťastný. Teraz je všetko nenávratne preč, nemám nikoho. Mary si odniesla tá zákerná a záhadná choroba. Môj život sa zmenil od základu keď som dostal list. Celkom obyčajný až nato, že na ňom stálo od Mary. Od mojej Mary, milovanej manželky, ale ako ? Veď ona je tri roky po smrti ! Stretneme sa na našom obľúbenom miestečku, stálo v liste, ale obľúbené bolo celé Silent Hill ! Mary sa sem chcela znovu vrátiť, ale tá zákernosť si ju zobrala so sebou. Nájdem ťa, neboj sa !

Vianoce a Silvester sú  za nami, ale kosa  vonku zostala, takže okrem príležitostnej lyžovačky nie je dôvod potulovať sa po prírode. To znamená, že  bežnému smrteľníkovi zostáva dosť  času na naivné telenovely alebo zábavu s počítačom či hernou konzolou. Aj keď nasledujúca recenzia sa týka hry pre PC, konzoly som nespomenul náhodou. Hororový SILENT  HILL 2 je totiž gameska, ktorá bola pôvodne vyrobená pre PS2. A keďže dosiahla slušné úspechy, autori sa rozhodli, podobne ako v prípade RESIDENT  EVIL-a, že ju upravia a ponúknu aj vlastníkom kompov.

Silent Hill 2
Silent Hill 2
Silent Hill 2

Silent Hill, pojem vyvolávajúci v radách konzolových hráčov rešpekt. Tak ako predchádzajúci diel, bolo pokračovanie tohto survival hororu označené ako killer titul. A právom si tento prívlastok zaslúži. Hlavnou devízou tohto titulu je jednoznačne atmosféra a vynikajúci príbeh obsahujúci 6 zakončení. Od PS2 verzie (ktorá vyšla pred zhruba pred rokom) sa v mnohom líši. V prvom rade je to grafika podporujúca vysoké rozlíšenia (až 1600x1200), priestorový zvuk (veľmi dôležitá súčasť SH2) a navyše jeden podscenár nazvaný : Born from a Wish. Hmla sa zdvihla a jediná cesta dolu do mesta vedie cez les. Nie je iná možnosť len vykročiť a bežať.

A tak teraz si aj vy môžete vychutnať  temnú atmosféru mestečka Silent hill a pokúsiť sa rozlúštiť jeho tajomstvá. Ocitnete sa v koži muža, ktorý sem prišiel zistiť, či je jeho milovaná žena naozaj mŕtva, alebo čo sa s ňou v skutočnosti stalo. Blúdite po šerom zaliatych uličkách a strašidelných domoch, pričom likvidujete polohumanidných mutantov a lúštite viac či menej náročné hádanky a rébusy. Napríklad aby ste sa dostali do neprístupnej časti istého domu, musíte odsunúť veľké hodiny, za ktorými je upravený prechod. To, ale nie je až také jednoduché, pretože s hodinami pohnete až vtedy, keď je na nich nastavený konkrétny čas. Určíte ho pomocou indícií z nájdeného denníka a písma  na stene. Spomenul som šero. To spôsobuje všadeprítomná hmla, ktorá na jednej strane vhodne dotvára atmosféru, ale na druhej strane do istej miery priam znehodnocuje inak jedinečnú grafiku. Obrazovka totiž vypadá, akoby ste ju posypali múkou. Čiastočne pomôže ,keď v options prepnete na ,,jednoduchú hmlu”, ale aj tak to nie je úplne OK. Paradoxne, keď som si na tento fakt zvykol, napadlo ma, že to nie je až taká zlá inovácia, lebo vhodne dotvára atmosféru.

Silent Hill 2
Silent Hill 2
Silent Hill 2

Tma a hmla sú neoddeliteľným doprovodom, navyše sú nebezpečne zradné. Prechod lesom bol len test nervov. Neustále otáčanie sa po neznámych zvukoch v okolí, spôsobovali nemalé šoky. Po príchode do mesta sa to vôbec nezmenilo. Pusté ulice, viditeľnosť iba na pár krokov, nie je vôbec nič počuť. Akoby zastal spolu so životom aj čas. Začal som sledovať krvavé stopy, ktoré som objavil neďaleko. Na konci cesty som sa nevedel spamätať z toho čo som videl. Neľudské stvorenie s pokrivenými údmi, bez tváre. Zopár rán s palicou zakončenou klincami, muselo to zomrieť !

V hre nachádzate rôzne predmety, ktoré vám uľahčujú alebo komplikujú pátranie a občas dokonca natrafíte na ,,normálneho'' živého človeka (efektný je napr. zvracajúci Eddie (všetky postavy, na ktoré narazíte trpia nejakou úchylkou a rýchlou zmenou nálad)).Do cesty sa vám často pletie najmä záhadná tmavovláska (Maria, ja som ju mal blonďavú ! :)).Je krásna a súčasne plná záhad a nevyjasnených otázok (neskutočne sa podobá na Jamesovu Mary, bude to jediná postava, ktorá vás bude chvíľu sprevádzať). Okrem hlavného deja je tu ešte kratší podscénár (Born From a Wish), kde sa stotožníte so šarmantnou Mariou. Autori odporúčajú hrať ho až po dokončení hlavného príbehu, pretože doplnok s ním úzko súvisí (hranie tohto podscenára odporúčame aj my ač po dokončení hry samotnej, keďže dopĺňa mozaiku otázok z hlavného scenára). Monštrá, ktoré sa budú pliesť do cesty môžete ,,poštekliť '' oklincovanou palicou, sekáčikom na mäso, revolverom či brokovnicou (ďalej je tu motorová píla, oceľová trubka a puška). Ich prítomnosť v nepreniknuteľnom šere vám včas oznámi rádio. Totiž vždy keď je nablízku nejaký votrelec, ozývajú sa z neho rušivé zvuky a chrapčanie.

Silent Hill 2
Silent Hill 2
Silent Hill 2

Rádio, z ktorého vychádzajú ruchy a šumy bude naozaj spojenie medzi svetom živých a mŕtvych. Na každého nemŕtveho platí iná taktika, šetriť nábojmi sa vypláca (závisí od zvolenej obtiažnosti) a stále môžete vziať nohy na plecia. Chodby naplnené zombíkmi sa dajú veľmi rýchlo vymaľovať na červeno. Pri štarte novej hry si môžete vybrať obtiažnosť, separovanú pre hádanky a akčnú časť zvlášť. Rozdiely sú jasné, čím je ťažšia obtiažnosť tým menej James znesie zásahov, monštrá potrebujú viacej olova a na riešenie puzzlov je menej nápovedí.

Ak ste už niekedy skúsili hrať konverziu konzolovej hry, zrejme predpokladáte, že ani tento produkt sa nevyhol istým ťažkopádnostiam a obsahuje pre bežnú PC hru atypické prvky, ktoré často pôsobia rušivo na počítačom odchovaného hráča. Tušíte správne. Aby som bol konkrétny : v prvom rade je to práca autokamery, ktorá sa bohužiaľ nedá ovplyvniť. Svojho hrdinu a okolitý dej vnímate chvíľu z čelnej pozície, chvíľu ho sledujete odzadu, potom z bočného pohľadu alebo zhora z vtáčej perspektívy. Myslím, že väčšina z vás, tak ako ja, nie je zástancom takéhoto polochaosu. Spôsobuje dezorientáciu a vybraný mód kamery nie je v každej situácii ideálny. Potom je tu problém s ovládaním. Pri bežnej manipulácii s postavou sa používa len klávesnica. Na výber su dva módy pohybu a ovládanie sa dá zmeniť, ale kým zosúladíte pohyb s pohľadmi kamery, bude vás to stáť trochu námahy. Ďalším prvkom je možnosť ukladania hry v predurčených lokalitách. V SH2 ale našťastie ide skôr o akýsi zmätený konzolový pozostatok, pretože hru môžete uložiť kdekoľvek pomocou klasického SAVE alebo quicksave. Musím povedať, že odlišný prístup k hráčovi a konzolovský systém  nie je vždy na škodu. Vďaka tomu je hra totiž dosť výrazne iná a pôsobí na PC-čku tak trochu novátorsky a  revolučne.

V tomto odstavci nemôžem s Unim súhlasiť. Je pravdou, že myš na korigovanie kamery (trochu nezbednej) by mala byť nutnosťou v prípade 3D hry. Ale je tu naozaj nutnosťou ? Veď aj séria AITD (Alone in the dark) sa hrala výhradne na klávesnici. Mne ovládanie hry nerobilo problémy podobne ako aj kamera (aj keď ...) vždy sa dal násť kompromis a ešte je tu klávesa S, ktorá dostala kameru za Jamesove plecia. Veľmi rýchlo som si na tento fakt zvykol. Sejvovacie červené listy, sú podľa mňa v hre naschvál aby tvorcovia ukázali hráčom aké to mali ťažké konzolisti. A verte, že to funguje !

Ako sa to hýbe ? Za rozumnú zostavu môžeme v tomto prípade označiť komp so 700Mhz procesorom a dobrou 3D kartou (GF2,3 alebo napr. RADEON 7500,8500), ale predpokladám, že vzhľadom na krátku viditeľnosť v hre a teda menšie množstvo zobrazovaných objektov sa ujme aj slabší stroj. Keď porovnám všetky pre a proti,nemôžem inak,ako so zdvihnutým palcom zaradiť SILENT  HILL 2  medzi prežívajúce, slušné tituly. Aj keď si hra na PC so sebou priniesla konzolovské zlozvyky, po ubehanom úvode a ,,zaškolení sa'' určite očarí priaznivcov hororového žánru. A to hlavne preto, že má skvelú atmosféru a kvalitný príbeh.

Grafika SH2 je maniakálne šialená, všetko je opotrebované, prázdne, bez života. Ťažko by ste hľadali pozitívnu farbu alebo niečo krásne. Nie je to náhoda, že Silent Hill je bez života. Nič nie je také ako predtým. Autorom sa podarilo dokonale zvládnuť odrazy na vodnej hladine a hru svetla a tieňov (skúste si SH2 zapnúť cez deň, na monitore budete sotva niečo vidieť). SH2 je tmavý, možno až príliš. Prechádzať sa po uliciach Silent Hillu nie je preskúmavanie, ale skúsenosť, ktorá sa vám vryje do pamäte. Opustené apartmány, rozbité autá na uliciach, historický inštitút s bránou do pekla, nemocnica preplnená až moc starostlivými sestričkami to sú lokácie, kde nie je všetko v poriadku. Zvuková kulisa, ktorá tvorí základ atmosféry SH2 je neuveriteľná (Verný dabing, čisté prekvapujúce zvuky (zaznievajú vždy v nepravú chvíľu) a výborná hudba (má ju na svedomí jediný človek!)).Dohrať SH2 je pre fanúšika hororu povinnosťou, ale určite to nezostane len pri jednom dohraní (koncov je celkom 6). Výprava do šialeného sveta snov sa môže začať !

V nočných morách, vidím to mesto : Silent Hill !

Plusy:
+ výborný dej