Recenzent magazínu ako Sector to nemá vôbec jednoduché (skôr naopak). Práve ako ja teraz. Saver, skalný fanúšik Lary Croft strašne sklamaný „novým“ dielom mi nakázal spraviť na túto, ehm, hru nejakú (najlepšie objektívnu) recenziu. Problém je v tom, že ste ju už hrali. Štyri krát (ak nerátam najrôznejšie datadisky). Takže v podstate by som mohol napísať niečo v zmysle: „Lost Artifact je to isté ako Tomb Raider 1, Tomb Raider 2, Tomb Raider 3, Tomb Raider 4“, ešte pridať nejakú vtipnú narážku na poprsie hlavnej hrdinky a mal by som pokoj. Lenže to nejde, pretože seriózny recenzent ako ja musí zo seba vypotiť aspoň 3500 znakov (zatiaľ sme ich urobili len 686 aj s touto zátvorkou). Takže spravíme dohodu: ukážem vám ako sa píše recenzia keď dochádza inšpirácia s tým, že nakonci budete vedieť čo je Tomb Riader 3: The Lost Artifact zač a ja nepríjdem k vážnejšej ujme na psychickom zdraví, okay? Na začiatku treba nejako nadhodiť hlavnú tému, to pri Tomb Raidrovi nerobí žiadne problémy. Lara Croft, jedna z najznámejších (ak nie vôbec najznámejšia) virtuálnych postavičiek, predstavuje vhodné lákadlo pre počítačových hráčov. Mňa osobne sága príliš neoslovila, aj keď treba priznať originalitu a revolučný game design, ale po hernej stránke za veľa nestála. Ľudia ako ja Lost Artifact v obchode minú s ľahkým úsmevom na perách. Ďalšiu skupinu tvoria fanúšikovia, najmä prvých dvoch dielov, ako Saver, ktorý si hru kúpia (no... kúpia... nemôžeme byť zase príliš naivní) z akejsi zotrvačnosti, nostalgie alebo niečoho podobného a po hodine hrania ju znechutene odhodia do kúta bohatší o poznanie, že „to už nie je to čo bývalo“ a chudobnejší o pár stoviek korún (niektorí). Samozrejme nemôžeme prehliadnuť skalných až fanatických priaznivcov - tí bez rozmýšľania nakopnú vrtuľu, rýchlosťou svetla vyrazia k najbližšej krabici s Lost Artifactom v perimetre 20 kilometrov a majú o zábavu na niekoľko mesiacov postarané (za predpokladu že ho budú hrať stále dookola) - kým nevyjde ďalší diel. Ešte sme sa však stále nedostali k jednej zásadnej informácií. Tomb Raider: Lost Artifact je vlastne stand-alone mission pack postavený na engine Tomb Raidra 3 (v niektorých prípadoch je hra označovaná tiež ako Tomb Raider 3 gold), z toho hned vyplíva niekoľko vecí. Napríklad aj to, že sa nedočkáte takmer žiadneho vylepšenia grafiky alebo enginu, čo je dosť škoda, pretože tým hra stráca jednu z najväčších devíz. Samozrejme, že grafika je stále na vysokej úrovni, ale aj tak som očakával nejaké vychytávky, nejakú snahu. No nič, asi by som toho chcel priveľa. Vlastne rovnaké je skoro všetko vrátane predmetov, ovládania, prostredia aj Lary. Dokonca ani originálnych FMV sekvencií sa nedočkáte, na CD sú pribalené jedine tie z TR3 aby ste vraj (citujem Eidos) lepšie porozumeli príbehu. Tak na to môžem povedať len jedno: HAHAHA. Jedine 5 kvalitných nových úrovní a niekoľko nových (nie príliš inventívnych) monštier nám majú byť útechov, treba však podotknúť že dosť slabou. Pri hraní ma neustále sprevádzal pocit dejá-vu, skrátka z môjho pohľadu sa Lost Artifact podobá na tretí diel až príliš, čo zráža celkovú hratelnosť pod bod mrazu. Jediné čo ma ako-tak zaujalo bol tradične bezchybný design úrovní a architektúra (heh, väčšinu recenzie máme za sebou - 3280 znakov, super...). Takže keď zhrniem Lost Artifact ako celok a potom mi padne do očí CDčko s Indiana Jonesom a pekelnou mašinou náhodne pohodeným na mojom stole je mi z toho smutno. Viete ako prebiehal proces výroby tejto hry? Podľa mňa to bolo takto: prvé a najzásadnejšie rozhodnutie bola veľkosť obvodu hrudníka (a sakra, to som si pomýlil s predchádzajúcimi dielmi, prepáčte), potom náhodne zvolený člen vývojárskeho týmu hádzal šípkami do nástennej mapy kôli určeniu miest nových lokácií (tentokrát sa neobvykle trafil veľmi nahusto - skoro všetko Albion), grafik naskicoval pár ľudí z manažmentu ako nové kreatúry, spravili sa tri nové textúry a obalilo sa to tonami hype (potom sa autori sa išli na polroka vyvaľovať na Hawai). No nie je to bomba? Nie je, a čo je najhoršie tentokrát to nestačí ani na ohúrenie väčšiny priaznivcov TR. Jednoducho ak nemáte na to nejaký vážny politický, či náboženský dôvod, alebo vás neviaže prísaha odporúčam sa dotýkať Lost Artifactu len dostatočne dlhou palicou. Samotná hra je potom len pre najodolnejšie povahy. Môžeme sa teda pokojne vrátiť k Drakanovi (alebo Indiana Jonesovi - podľa vkusu), pretože čo z toho že Lara má svoje štvorky, keď Rinn má vlastného draka, no nie?
HODNOTENIE: 48 percent (Saver chcel tomu dať viac, ale koho dnes zaujíma Saverov názor, že? Hehehe)