HALO: COMBAT EVOLVED

HALO: COMBAT EVOLVED

7.5

Bungie začalo na hre Halo: Combat Evolved pracovať už viac ako pred 5 rokmi. Už zo začiatku bola hra ohlasovaná ako revolučná, čo neskôr prvé obrázky aj potvrdili  (tu je pár shotov zo začiatku roku 2000). Pôvodne autori hru plánovali ako  takticky zameranú akciu na PC. No potom prišiel X-box a všetko sa zmenilo. Microsoft kúpil Bungie a hra sa stala hlavným ťahákom na konzolu. A podľa toho musela byť aj upravená. Menej taktiky, viac akcie, viac nepriateľov, a najviac strieľania. Nemusím ani spomínať aká bola hra úspešná na X-boxe, myslím že doteraz sa tam drží ako najpredávanejšia hra a hodnotenia neklesali pod 90%. Teraz o dva roky neskôr sa konečne,  prostredníctvom Gearboxu vrátila hra na PC. No nie je to také ako by sa dalo čakať, a od pôvodnej, už dva roky starej X-box verzie, sa zmenilo iba málo.

Hra je postavená na motívy novely Halo: The Fall of The Reich, od Erica Nylunda. Vlastne rozpráva  pokračovanie príbehu začatého v knihe. Tu je škoda, že tí kto nečítali knihu sa prakticky nedozvedia do akého prostredia sa to dostávajú, a nedozvedia sa to poriadne ani v hre. Chýba tu totiž poriadne intro aspoň so zbežným popisom udalostí. No nič čo neurobí hra, musím trochu aspoň ja.

Dostávate sa do roku 2552, kedy Zem ešte stále existuje (no predstavte si) a kedy ľudia kolonizovali množstvo ďalších planét za hranicami našej sústavy. Ale problémy na seba nenechali dlho čakať. Pred 32 rokmi sa stratilo spojenie s kolóniou Harvester a  skupina, ktorá išla vyšetriť čo sa stalo, bola zničená. Len jedna loď sa vrátila a jej posádka tvrdila niečo o nezastaviteľnej mimozemskej lodi, ktorá ničí všetko rad radom. Vtedy sa ľudstvo prvý krát dozvedelo o skupine mimozemských rás nazvaných Covernant. Skupine rás, ktoré sa v svojom fanatickom náboženstve rozhodli, že ľudstvo je urážkou boha a musí byť eliminovaná. Po porážkach mnohých kolónií sa Covernanti dostávajú stále hlbšie do ľudského vesmíru. Napriek všetkým snahám sa nepriateľom podarilo dostať aj k najväčšej vojenskej základni Reach, ktorú kompletne vyplienili (Fall of the Reach opisuje kniha). Tu bol vedený aj projekt SPARTAN II na vytvorenie cyborg super vojakov, ktorý by mohli zvrátiť stav vojny, no zničeniu sa vyhol len jeden. Vy Master Chief. S vami na palube sa vrhá slepým skokom do vesmíru sa posledná prežitá loď Pillar of Autumn. Snaží odvrátiť Covernantov od smeru k Zemi a dúfa že jej to vyjde.

Náhodou sa dostáva ku gigantickému prstencu nazvanému HALO (v preklade kruh, . Je to je umelý rotujúci svet s vnútornou stranou posiatou horami a moriami. Inak pre bližšiu predstavu je to niečo ako kópia Nivenovho Ringworldu, ten vo svojej sérií kníh opísal niečo veľmi podobné len niekoľkotisíc krát väčšie krúžiace okolo slnka. Halo je  menší prstenec a umiestnený v rovnovážnom bode medzi planétou a jej mesiacom a jeho využite je tu diametrálne odlišné. To na čo slúži vám už rozpovie samotná hra, postupne ako budete prechádzať temnými zákutiami prstenca a zisťovať o čo vlastne ide. Je to zbraň? Kolonizačný nástroj? Uvidíme.

Čaká na vás 10 misií rozdelených na rôzne miesta prstenca, cez povrch, podzemia, zelené časti, zasnežené časti a zabojujete si v gigantických na vesmírnych lodiach. Grafika levelov je pekná, trocu menej hranatá ako som čakal, ale žiaľ až priveľmi repetívna. Teda miestnosti sa opakujú, prostredia sú tiež značne rovnaké a často ani neviete či ste tadeto už išli, alebo ste odtiaľto prišli, alebo kde to vlastne ste. Napríklad v jednej misií musíte dobiť niekoľko navlas rovnakých základní, alebo prejsť asi 10-timi rovnakými miestnosťami rovnako osídlených nepriateľmi. Keď to všetko prejdete, utrpenie sa zďaleka nekončí na raz prichádza 10 ďalších minimálne rozdielnych miestnosti a potom ďalšie a ďalšie. Dosť slabé a hru to sťahuje dole, je to jednoducho konzolová arkádovka. Ak čakáte aspoň trochu taktiky tak snívajte ďalej.  Horší design levelov som hádam nevidel ani lacnej béčkovej hre. Možno zo tri zaujímavé scény tam boli, ale viac určite nie. V recenziách na X-boxe často písali že Library level je najhoršie navrhnutý level v cele historii hier, ja si myslím že sú v hre všetky na rovnako slabej úrovni.

Celkovo sa mi single player kampaň zdala aj dosť krátka, 10 misií som prešiel za menej ako 10 hodín, čo je dosť slabé.  Možno keby som sa zdržiaval a zabíjal všetkých nepriateľov trvalo by to aj dlhšie, ale nevidel som v tom akýkoľvek význam. A už vôbec nie v druhej polovici hry, kedy sa pridala tretia rasa a Covernanti začali bojovať s nimi a mňa si už všímali menej. Len málokedy som sa na jednom mieste musel zdržať toľko, aby som ich musel vyničiť všetkých. A nakoniec ani príbeh nebol nič moc, dosť jednoduchý, vývoj sa dá očakávať a koniec už duplom. Jedine jedno prekvapenie tam nájdete, ktoré trochu zvráti udalosti a človek si myslí že sa to konečne začína rozbiehať, ale nie, ono to naopak už čoskoro  končí :)

Halo: Combat Evolved
Halo: Combat Evolved
Halo: Combat Evolved

Čo sa týka zbraní, tu je arkádová časť hry značne obmedzená a váš superhrdina Master Chief totiž môže niesť len dve zbrane, plus granáty.  Základné  sú automatická pištoľ a útočná puška. Obe relatívne účinné zbrane. Myslím že tá útočná puška je najefektívnejšia zbraň z celej hry, ostatné plazmatické mimozemské črepy sa klasickým projektilovým zbraniam nikdy nevyrovnajú. Aj keď na druhej strane je pravda že plazmatické zbrane vedia napríklad automaticky zameriavať a lúče si sami vyhľadávajú cieľ, alebo pri  jednej ich zbrani môžete určovať silu výboja dĺžkou držania spúšte. Nie sú také účinné ako klasické ale budete musieť používať minimálne polovicu hry, ono totiž projektily sa vám veľmi rýchlo minú a keďže nemáte okolo žiadne mŕtvoly vašich ľudí od ktorých by ste zobrali náboje, musíte  zbraň zahodiť a zobrať inú. (respektíve ak je okolo vás nejaký váš živý vojak, nechajte náhodou blízko neho padnúť niekde blízko neho granát a hneď máte náboje  :)  Z poriadnych projektilových zbraní tu ešte máte sniperku a raketomet. Škoda že sniperku som použil asi len dva razy aj to len z nudy, a raketomet dokonca ani raz. Radšej som sa vyžíval v hádzaní granátov ktoré sú naozaj efektívne. Máte tu dva druhy, jeden klasický mechanický, a druhý lepiaci plazmový. Zatiaľ čo mechanický granát sa po hodení odráža od stien a nikdy neviete kde sa zastaví a vybuchne, plazmový sa prisaje na všetko na čo ho hodíte a bude tam prilepený až pokým nevybuchne. Teda na steny, nepriateľské vozidlá a samozrejme aj na nepriateľov, kedy si užijete naozaj kopu srandy. Nepriateľ na ktorom bude granát prilepený začne chaoticky behať dokolečka, nadávať, kričať a to až do svojej skorej smrti :) Ostatní nepriatelia okolo vždy od granátov takticky uskakujú a skrývajú sa pred granátmi. Keď im to však nevyjde užijete si nádherný ruko-noho-krvo trisk nepriateľov.

Okrem týchto zbraní máte ešte niekoľko upgradov a to samozrejme lekárničky, supershield, a neviditeľnosť. S lekárničkou je to podobné ako v Mace Griffinovi, máte okolo seba neviditeľný štít ktorý vás určitú dobu dokáže chrániť pred zranením a po chvíli sa vždy sám dobíja. Takže ak si budete dávať pozor taktizovať, nemusíte ani prísť k úrazu a lekárničky nepotrebuje. Samozrejme len teoreticky, prakticky keď sa dostanete medzi tucet nepriateľov a nad hlavou vám krúži jeden Banschee nebudete mať čas sledovať si shield.

Typov nepriateľov je niekoľko, sú tu rasy Covernantu, je ich minimálne 7 ale v hre stretnete tri hlavné typy. Jeden bude malý slabší menej inteligentný korytnačkovitý tvor slúžiaci väčšinou ako slabšia stráž, druhý vysoký silný bojovník ozbrojený lepšími zbraňami a vybavený kvalitnejším ochranným štítom, posledné je nejaké skoro nepriestrelné ježovité monštrum. V neskorších častiach hry keď sa dostanete do podzemia prstenca objavujete ďalšiu rasu The Flood,  čo vyzerajú ako nafúknuté poskakujúce mozgy alebo zmutované riadne leprou šľahnuté zombie bytosti. Sú málo inteligentné a útočia silovo a počtom ako všetci zombíci. Covernanti majú k nim veľmi blízko, a rovnako aj k celému prstencu, v hre sa mihne aj myšlienka či náhodou prstenec nepostavili ich dávny predkovia a oni sa teraz pokúšajú zistiť ako sa aktivuje. Vychádza totiž na povrch, že prestenec je gigantická zbraň schopná zničiť všetko život v okruhu niekoľko stoviek svetlných rokov. Preto tu s vami tak tvrdo bojujú a snažia sa vás zastaviť.

Halo: Combat Evolved
Halo: Combat Evolved
Halo: Combat Evolved

Inteligencia nepriateľov a aj vášho teamu je celkom dobrá. Nezdá sa mi síce nejaká unikátna, ale dobrá. Napríklad vašu ľudia vám uskakujú spopred auta ak sú vám v ceste, tvoria formácie, hľadajú a používajú voľné vozidlá  (často vám pred nosom ukradnú aj vaše) a takticky eliminujú nepriateľov. Rovnako aj nepriatelia sa pred vami schovávajú, vyskakujú spoza rohov, uhýbajú sa granátom, a majú veľmi radi keď vás prejdú nejakým vozidlom. Majú aj chyby často sa stalo hlavne ak útočili proti mne s vozidlo, že si nevšímali prekážky medzi nami a snažili sa prestreliť aj skaly, dokonca aj keď boli meter pred ním.

Čo sa týka vozidiel, tie sa mi na hre asi jediné páčili.  Sú tu 4  a to Warthog, 4x4 offroad ľudská bojová buggyna pre troch pasažierov, Ghost, veľmi dobre ovládateľné mimozemské vznášalo, ďalej Scorpion tank, kvalitný vysoko pancierovaný plazmatický tank, a nakoniec Banshee lietajúci stroj covernantov. Všetky sa ovládajú veľmi jednoducho a dynamicky. Najlepší je samozrejme Warthog, ten však najviac oceníte v multiplayeri keďže je pre viac ľudí a šofér nemôže strieľať. V kampani si s ním zajazdíte trochu na začiatku kde sa ešte budete dosť pohybovať na povrchu a potom  na konci si s ním zazávodíte na čas vo vašej vesmírnej lodi. Mimochodom toto je jediná časová misia v celej hre, čo je trochu škoda ale chýba  časový stres. Z fyzikálnej stránky je ich správanie veľmi kvalitné, len trochu ma hnevalo to ich neustále prevracanie aj pri menších kopčekoch a jamách. Vždy postava automaticky vyskočí a vy vozidlo musíte prevracať naspäť a znovu nasadať. Trochu mi však vadilo že mimozemštania majú tri svoje vozidlá a ľudia len jedno, mohli im ešte pridať buď silný tank, alebo nejakú helikoptérku.

Náročnosť hry je trochu miernejšia ako v rovnako konzolovom Mace Griffinovi, ako aj zo stránky nepriateľov tak aj zo stránky ukladania pozície. Samozrejme hra nemá klasické PCéčkové ukladanie kedy chcete a kde chcete a ukladá sa len na checkpointoch. Ti sú však našťastie dosť husto pri sebe a  takže sa vôbec nemusíte báť že by ste chodili niekam ďaleko ak sa náhodou zabijete. Aj keď raz sa mi stalo že som spadol do jamy a predtým ako majster šéf skapal hra sa na nejakom zvláštnom chcekopointe uložila :), odvtedy som bol stále v jame. Potom už pomôže jedine restart celého levelu, alebo uložený starší chcekpoint (checkpointy si musíte vždy ukladať ak si daný level chcete ešte niekedy zahrať).

Gearbox značne popracoval na multiplayeri v hre ktorý je značne lepši a rozsiahlejší ako single kampaň. Nájdete tu 19 hrateľných máp z toho 8 s vozidlami. Oproti single playeru čakajte aj dve špeciálne zbrane a to plameňomet a fuel rod. Celkovo čakajte  módy ako Assault, CTF, DM, King of the Hill, Oddball, Juggernaut alebo Race, plus všetky v teamovom prevedení a ešte sériu pôvodných minimódov X-boxu kde máte čisto iba sniperku, raketomety, alebo budú všetci neviditeľní. Škoda, že maximum je 16 hráčov, nie že by to bolo málo ale mapy sú dosť rozsiahle a 24 alebo 32 hráčov by už bola lepšia vojna. Celkom sa mi páčil Race mód kde si zoberiete Warthogy a budete na mapách  robiť kolečká okolo vyznačených checkpointov. Do budúcnosti sa plánuje aj kooperativny mod do single playeru, ale vzhľadom na to že single kampaň a misie sú také hrozné ani mi to veľmi nechýba. Inak v multiplayeri si môžete vybrať až jeden model vojaka čo multiplayer robí trochu slabším. Ale uvidíme ako sa vypracujú módy, určite hra v tejto oblasti má budúcnosť.

Rýchlosť grafiky nie je nič extra, je síce pekná samé shadre, filteringy, efekty, ale skutočnosť je taká, že aj na rýchlejších počítačoch to má problémy stíhať vo vysokých detailoch. Napríklad mne na ATI9600 a XP 3200, to väčšinou chodilo plynulo v 1024x768 a vysokých detailoch ale akonáhle prišlo viac nepriateľov, veľa výbuchov a streľby už to išlo s framerate dosť dole vodou. Tam je dobré vypnúť si specularne efekty, všetky antialiasingy a anistorpicke filtrovania. Prípadne sa z príkazovej riadky dá znížiť aj verzia používania pixel shadrov, čo zvýši rýchlosť hlavne na Geforce kartách. K schopnej rýchlosti odporúčam aspoň 1.3ghz a Ati8500 alebo GF4 MX. Z efektov sú tu samozrejme veľmi kvalitné svetelné efektíky, kde ma celkom zaujala kvalita vašej príručnej baterky, alebo svetlá auta, zaujímavé sú aj výbuchy a pekne vyzerajú aj odrazy na ľade a rôznych plochách. Fyzikálna stránka hry je tiež dobrá, zbadáte to hlavne pri správaní vozidiel a hádzaní a vybuchovaní granátov. Objekty nie sú zle prepracované, ale je to stále starší štandart tak s pred dvoch rokov, teraz by to chcelo viac detailov a aj viac textúr pretože sa mi to zdá že sa v hre strieda na prostrediach spolu asi 5 rôznych textúr. Ak keď sú určite pekné, ale chcelo by to viac rôznorodosti. Možno sa menej mali hrať s efektíkmi a viac designovať.

Halo: Combat Evolved
Halo: Combat Evolved
Halo: Combat Evolved

Zvuková stránka je naozaj pekná. Slušný soundtrack v pozadí s chorálovou atmosferickou hudbou do ktorej si okrem neustáleho strieľania užijete aj množstvo hlášok vašich vojakov, vášho AI sprievodcu, a aj rozhovorov medzi levelmi. Škoda že mi trochu EAX blblo a trochu mi to vynechávalo, alebo preskakovalo alebo čo to vlastne robilo.

Celkovo sa mi Halo, až tak nepáčilo ako napríklad Mace Griffin, má síce pekné efekty a akciu, ale je to celé až príliš arkádové a stále rovnaké, minimálna taktika a len samé strieľanie. Jediným pozitívom je asi multiplayer a kvalitné vozidlá. Chápem že hra mohla byť vďaka svojej arkádovosti úspešná na konzole, ale na PC no neviem neviem, bude sa predávať asi hlavne pre svoje meno. Má to síce plusy ako dobrý príbeh, zvuky, kvalitnú fyzikálnu stránku a AI, ale aj tak ma hra nepresvedčila že si zaslúži viac percent ako som jej dal. Len vďaka rozsiahlemu multiplayeru som tomu nedal 55% ako som pôvodne za single player plánoval. Inak hra je len na jedno CD, neviem presne koľko zaberala na DVD pre X-box ale dúfal som že bude aspoň na dve. Na tom druhom mohlo byť aspoň nejaké poriadne intro do hry :). Ak vás hra sklamala nebojte čoskoro je tu Breed, ktorý vám sklamanie vynahradí. Na druhú stranu ak vás zaujala, kúpte si do Apríla X-box a budete si môcť hneď zahrať druhú časť hry kde si už zabojujete na priamo na Zemi.

Plusy:
- kvalitné animácie postáv
- slušná AI