Cyberpunk 2077 (PS5, verzia hry 1.5)

Mesto Night City založil Richard Night ako utopistické, bezpečné, čisté mesto v ktorom by nebola chudoba, zločin a chaos.

PS5
pridal LastPCgamer 14.5.2022 o 9:42 pod používateľské recenzie

8.5


Mesto Night City založil Richard Night ako utopistické, bezpečné, čisté mesto v ktorom by nebola chudoba, zločin a chaos. Pôvodne sa volalo Coronado City, bohužiaľ nie dlho po jeho založení bol Richard Night zavraždený a s ním zomrel aj sen o ideálnom meste. Následne Coronado City ovládla mafia a zločin, mesto sa v tomto období ironicky premenovalo na Night City. Keď už bola miera zločinu v Night City absolútne neúnosná zasiahli korporácie, ktoré prebrali kontrolu nad mestom a odstavili mafiu. Mesto následne, aj napriek svojej krátkej, približne 80 ročnej histórii, zažilo mnohé búrlivé udalosti, pomery v meste sa dynamicky menili. Avšak v momente keď do deja vstupuje hráč, je mesto Night City znova ovládané korporáciami a v meste kvitne zločin. 

Do týchto pomerov vstupuje hráč spolu s hlavnou postavou nazvanou jednoducho: „V“.  Hneď v úvode hra ponúka na výber z 3 rôznych unikátnych prológov, príbehových pozadí hlavnej postavy: „V“, konkrétne: Nomád, Dieťa ulice a Korporát. Ja som si vybral cestu Nomáda, teda predstaviteľa kultúrnej skupiny, ktorá žije kočovným spôsobom života prevažne v pustinách mimo veľkých miest. Jeden z dopadov tohto výberu na budúce udalosti spočíva v tom, že sa budu v dialógoch objavovať možnosti špecifické pre zvolené príbehové pozadie. Nasleduje tvorba vzhľadu postavy cez editor, ktorý ponúka bohaté možnosti nastavení. Tvorba postavy je zavŕšená rozdelením 7 bodov atribútov, ktoré je možné ľubovoľne priradiť k jednotlivým kategóriám atribútov. Atribúty sú: Telo, Inteligencia, Reflexy, Technická zdatnosť, Chladná hlava. 

Po vytvorení postavy nasleduje už spomínaný prológ, ktorý je unikátny pre každé zvolené príbehové pozadie, trvá približne pol hodinu a uvedie hráča do Night City. Táto počiatočná fáza hry, ktorá nasleduje po prológu, pôsobí trochu chaoticky, pretože treba vstrebať veľké množstvo informácii a vnemov za krátku dobu. V tejto časti hry treba byť veľmi pozorný a netreba sa ponáhľať.

 

Príbeh

„V“ je nájomný žoldnier ktorý spolu so svojim kumpánom, najlepším priateľom Jackie Wellesom, sníva sen o lepšom živote. Ambiciózna dvojica sa dostáva len k menším kšeftom za malé peniaze. Vytúžený zlom nastáva v momente keď dostanú extra zákazku od slávneho kšeftára Dextera DeShawna. Je to vytúžená vstupenka do prvej ligy na ktorú dlho čakali. Jeden veľký kšeft a „budú za vodou.“ V tomto momente sa hra naplno rozbieha, príbeh hodí hráča do víru udalostí, a ten sa až nebude stačiť diviť, aký rýchly to naberie spád. 

Príbeh je vyrozprávaný hlavne formou dialógov, ktoré sa odohrávajú priamo v hre a sú zobrazené z pohľadu prvej osoby. Dialógy a dialógové možnosti sú v tejto hre základným stavebným kameňom, je ich tu naozaj veľa a sú napísane prvotriedne. Niektoré rozhodnutia ktoré hráč počas dialógov učiní dokážu ovplyvniť ďalší vývoj hry. 

Silnou stránkou tejto hry je aj samotné mesto Night City, ktoré je veľké, originálne, rozmanité, očaruje svojou atraktivitou je naplnené aktivitami, a má zaujímavé historické a kultúrne pozadie. Atmosféra burácajúceho Night City pohltí hráčove zmysly, opantá si ho, a už ho nepustí. V ostrom kontraste voči rušnému veľkomestu sú „pokojné“ pustiny okolo mesta, ktoré majú svoj špecifický ráz. Atmosféra Night City v kombinácii s pútavým príbehom predstavujú najsilnejšiu stránku hry a najväčšie lákadlo. Ak milujete hry so silným príbehom, tak je Cyberpunk 2077 ideálna hra pre vás. 

Charaktery hlavných postáv sú výborne vykreslené a odprezentované. Postavy si medzi sebou zamieňať určite nebudete, a tiež si niektoré z nich isto zamilujete. Príbeh je temný a veľmi emotívny. Veľmi dobrá je aj dynamika vzťahu medzi dvomi hlavnými postavami, ktoré predstavujú: „V“ a Johnny Silverhand, táto dynamika dodáva príbehu ten správny rozmer. Postavu Johnnyho Silverhanda stvárnil Keanu Reeves, ktorý sa svojej úlohy zhostil výborne, a jeho hlas je príjemný bonus, povestná čerešnička na torte. Rôzne ukončenia príbehu sú v tejto hre samozrejmosťou, to ako hra skončí, sa bude odvíjať od vašich rozhodnutí.





Cyberware, kybernetické implantáty

Veľmi dôležitou súčasťou sveta Cyberpunk 2077 sú cyberware vylepšenia, je to kultúrny fenomén ktorý je bežnou súčasťou života. Cyberware sú umelé implantáty ktoré sa implantujú do tela nositeľa a poskytujú mu rôzne druhy vylepšení. Existuje niekoľko generácii cyberware vylepšení, od nultej generácie až po 4. generáciu. Tiež majú rôzny účel využitia, od praktického vylepšenia, ktoré zvýši napríklad fyzickú silu, zmysly, až po estetické vylepšenia, ktoré slúžia len na zmenu vzhľadu. 

Vývoj cyberware začínal v oblasti zdravotníckych protéz, to bola nultá generácia. Postupne sa zdokonaľoval, až sa z neho stal komerčný produkt a tiež produkt pre armádne využitie. V hre je najrozšírenejší cyberware druhej generácie, pričom 3. a 4. generácia je vzácny a drahý tovar. O implantáciu týchto vylepšení sa starajú na svojich klinikách takzvaní rozparovači. Takúto kliniku je potrebné navštíviť vždy, keď chce hráč vylepšiť svoj cyberware. Samozrejme nie je to zadarmo, a za cyberware implantáty je potrebné platiť. A čím pokročilejší implantát, tým vyššia cena. 

Na cyberware implantáty nadväzuje strom schopností, ktorý je naozaj košatý. Postavu je možné vylepšovať rôznymi smermi, podľa toho aký herný štýl sa bude preferovať. Je tu až päť smerov(atribútov), ktoré je možné vylepšovať. Konkrétne sú to atribúty: Telo, Reflexy, Technická zdatnosť, Inteligencia, Chladná hlava. Každý z týchto atribútov sa dá vylepšovať sám o sebe priradením dostupných bodov. Avšak každá z týchto 5 kategórii atribútov má ešte pod sebou aj podkategóriu, takzvané perky, jedná sa o unikátne schopnosti ktoré je možne odomykať. 

Možnosti úprav sú naozaj bohaté, a preto je dobré vybrať si konkrétne atribúty a perky, ktoré sa budú rozvíjať. Priradzovanie bodov rovnomerne na všetky strany totiž nie je veľmi efektívne riešenie. Vylepšovať sa dá aj výbava, teda zbrane a oblečenie, ktoré je možné spravovať v inventári. Počas hrania sa na hráča neustále sype množstvo nového vybavenia, ktoré je stále lepšie a lepšie, preto ho treba z času na čas obmieňať. Je tu aj možnosť vyrobiť si vlastnú výbavu, ale okrem výroby munície, som tuto eventualitu nevyužíval. 

Ak to teda zhrniem, v hre sú tri základe možnosti ako vylepšovať postavu, a konkrétne sú to: strom schopností, zbrane a oblečenie, cyberware implantáty. Tieto možnosti sa navzájom dopĺňajú a dajú sa ľubovoľne kombinovať, každý hráč si môže poskladať vlastný mix. 



Ako sa to hraje?

Po stránke hrateľnosti je Cyberpunk akčné RPG z pohľadu prvej osoby a dá sa hrať buď akčným štýlom, alebo tichým(stealth) štýlom. V oboch prípadoch hrajú dôležitú rolu takzvané rýchle „hack-y“, ktoré fungujú vďaka cyberware implantátom. Tieto hack-y predstavujú rýchly spôsob interakcie s okolitým prostredím, majú široké spektrum využitia, od neškodného vypnutia bezpečnostných kamier až po udelenie veľkého poškodenia priamo nepriateľovi. Aké hack-y budete mať k dispozícii, to závisí od toho, aké si nainštalujete modifikácie do cyberware implantátov. 

Pri akčnom štýle hrania sa dajú použiť, buď strelné zbrane, alebo kontaktné zbrane určené k boju na blízko, teda rôzne meče, nože, palice. Ponuka zbraní je naozaj pestrá, akcia s nimi je zábavná a tiež relatívne dobre spracovaná. Umelá inteligencia nepriateľov síce nie je prvotriedna, ale pri boji sa aspoň snaží o nejaký postup a kryje sa za prekážky. Akčná zložka hry Cyberpunku 2077 sa dá nazvať lepším štandardom, síce nenadchne ale ani neurazí, je to dostatočne zábavný spôsob ako prechádzať hru. 

Pri tichom štýle hrania je veľmi dôležité používať hacking, s ktorým sa dajú robiť dokonca aj „psie kusy“, napríklad cez bezpečnostný kamerový systém nepozorovane zlikvidovať konkrétny cieľ na diaľku, a potom elegantne zmiznúť. Na prvé počutie to znie skvelo, ale v skutočnosti to nie je až tak zábavné, keď sa to má pravidelne opakovať. Pri tichom štýle hrania sú viac viditeľné slabiny hry v podobe slabšej umelej inteligencie a nedotiahnutej hrateľnosti. Rozmiestnenie nepriateľov je väčšinou šablónovité, umelá inteligencia sa často ani veľmi nesnaží pohybovať, hrateľnosť je veľmi statická, nedotiahnutá a nudná. A tu sa musím pozastaviť a posťažovať sa, pretože práve v tichom štýle hrania, pokročilom hackovaní, a ponáraní sa do kyberpriestoru, sa podľa mňa skrýval najväčší potenciál tejto hry, ten ale bohužiaľ ostal trestuhodne nevyužitý. Hrateľnosť mohla mať oveľa väčšiu hĺbku, ak by bol tento aspekt hry dostatočne dotiahnutý. 

Nedotiahnutú hrateľnost pri tichom postupe našťastie aspoň čiastočne zachraňuje nastavenie vyššej obtiažnosti. Na dvoch nižších obtiažnostiach totiž hra pre skúseného hráča prakticky nepredstavuje výzvu, a dá sa hrať ako obyčajná akčná FPS. Ten pravý Cyberpunk zážitok začína až na dvoch vyšších obtiažnostiach, pri ktorých je potrebné používať aj RPG prvky, rýchle hack-y, dbať na vylepšovanie postavy a kombinovať akciu aj s tichým postupom. 

Vyššie spomenuté hrateľnostné postupy sa dajú praktikovať na najlepšom ihrisku kyberpunkového videoherného sveta, konkrétne v Night City! Pretože v Night City a jeho okolí budete mať vždy niečo na práci, pretože mapa mesta je posiata mnohými vedľajšími aktivitami, ktoré sa postupne odomykajú spolu s tým, ako vám stúpa váš level reputácie. Sú tu veľmi dobre napísané príbehové vedľajšie questy. Po hrateľnostnej stránke sú veľmi zaujímavé zákazky od kšeftárov, pri ktorých budete mať za úlohu z konkrétnej oblasti niekoho zachraňovať alebo eliminovať či sabotovať. A samozrejme nesmie chýbať ani bežná rutina, a tú predstavuje jednoduchá výpomoc polícii pri pouličných zločinoch, pri ktorých stačí len zneškodniť menšiu skupinku zločincov a zabezpečiť dôkazy. Vedľajších aktivít je tu naozaj veľa, nudiť sa určite nebudete. Herná doba sa plnením vedľajších aktivít vie natiahnuť o desiatky hodín. Zaoberať sa vedľajšími aktivitami môžete popri hlavnom príbehu, ale aj po skončení hlavného príbehu, nakoľko vás hra po záverečných titulkoch pustí späť do Night City. 




Technická stránka

Vydanie hry Cyberpunk 2077 bolo sprevádzané mnohými technickými problémami, bohužiaľ aj verzia 1.5 ešte stále nie je v úplne ideálnom stave. Hra obsahuje väčšie množstvo chýb. Bugov je v hre stále neúrekom a dokonca som musel dva krát hru úplne vypnúť lebo zamrzla. Pre ilustráciu ponúkam popis jedného z bugov: V jednom momente si len tak sedím s partiou kumpánov v pustine pri ohníčku, mala to byť krásna pokojná oddychová scéna, ale v momente keď som zbadal, že jedna z NPC postáv ktorá sedí so mnou pri ohni je zaborená priamo v aute, presnejšie v jeho motorovej časti, a trčí jej nad kapotou len hlava, tak celý zážitok z tohto krásneho príbehového okamihu šiel do prdele! Bugy sú v tejto hre naozaj veľmi otravné, a veľmi ľahko dokážu vytrhnúť hráča z deja hry. Sú veľmi nepríjemné a kazia zážitok z hry.

Po grafickej stránke hru vnímam ako výrazne nadpriemernú. V niektorých momentoch vie byť hra vizuálne podmanivá, ale inokedy šokuje vizuálnou fádnosťou. Dalo by sa povedať, že jej vizuálna prezentácia je trochu nekonzistentná. Hlavne počas dennej doby hra nevyzerá veľmi dobre. Našťastie nočné Night City zachraňuje situáciu. V noci totiž pestrofarebné osvetlenie, odrazy na mokrej vozovke a holografické projekcie dokážu navodiť fantastickú atmosféru. Dobrá zvuková kulisa tiež pomáha dotvárať atmosféru Night City, a v správnych momentoch zaznieva aj vkusná tematická hudba. Celá táto „mágia“ je poháňaná vlastným enginom štúdia CD Projekt RED, konkrétne REDengine 4. 

Night City je veľká metropola, preto som sa často musel presúvať z miesta na miesto pomocou áut alebo motoriek. Jazdu cez mesto som si veľmi zamiloval, ale paradoxne jazdný model vozidiel mi vôbec nesadol a ten som neznášal. Takže pri jazde autom som síce obdivoval krásu Night City, ale zároveň som v duchu nadával na nemotorný, „hračkársky“ jazdný model áut. Jednotlivé autá sa síce správajú na ceste rozdielne, ale žiadne mi úplne nevyhovovalo. Jazdný model áut a motoriek sa nebojím označiť za jedno veľké sklamanie.

Hra na PS5 ponúka na výber z dvoch grafický režimov: Režim Ray Tracing(30 FPS) a Režim výkonu(60 FPS). Prvý menovaný režim je problematický kvôli vysokému imput lagu, vďaka ktorému sa ťažko mieri a ovládanie je celkovo nepohodlné a ťažkopádne. Na druhej strane, režim výkonu je bezproblémový, ovládanie je pri ňom výborne a hra krásne plynulá pri 60 snímkoch za sekundu, režim výkonu je preto jasnou voľbou. Snímková frekvencia na PS5 je pri tomto režime prevažne stabilná, aj keď v niektorých oblastiach citeľne klesá, nie je to však tak časté a výrazné aby to kazilo celkový zážitok z hry. 


Verdikt

Hru kazia technické chyby, otrasný jazdný model áut, slabšia umelá inteligencia a nedostatočne vybrúsená hrateľnosť. Na druhej strane, hra ponúka dych vyrážajúce rozmanité mesto, so skvelou atmosférou ,a dobre vyrozprávaný, kvalitný príbeh. Aj napriek zjavným nedostatkom je Cyberpunk 2077 jedna z najlepších príbehových akčných RPG hier súčasnosti.


napísal LastPCgamer 14.5.2022



Páči sa mi! (+10)

8.5
CYBERPUNK 2077 (PS5, VERZIA HRY 1.5)
+ dych vyrážajúce mesto Night City so skvelou atmosférou
+ pútavý dobre podaný príbeh, so skvelo napísanými charaktermi postáv
+ Keanu Reeves ako Johnny Silverhand
+české titulky
-stále pretrvávajúce technické chyby (bugy)
-nedotiahnutá hrateľnosť
-slabý jazdný model vozidiel

Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
NOVÉ RECENZIE HRÁČOV
4.0
| Skull and Bones - 1. sezóna
[pridal SVK-RUSKO-R 14.4.2024 0]
9.5
| Felvidek PC Recenzia
[pridal PaPoČa 9.4.2024 17]
6.0
| The Last Of Us Part II
[pridal PrecedaVlasť 3.3.2024 4]
6.0
| The Last Of Us Part 2 remastered
[pridal PrecedaVlasť 27.2.2024 90]
6.5
| Star Wars Jedi: Survivor
[pridal PaPoČa 22.1.2024 21]
| Tomb Raider I-III Remastered
[pridal T0M0 16.1.2024 18]
9.3
| Alan Wake 2
[pridal Tiqer 20.12.2023 21]
| Witcher 4
[pridal Joey N 10.12.2023 0]
8.5
| Marvels Spider-man 2
[pridal Filip Basketak 27.10.2023 21]
8.9
| Remnant 2
[pridal Umelec roku 19.8.2023 11]
8.3
| Final Fantasy XVI
[pridal Tiqer 2.8.2023 27]
2.0
| Modern Warfare 2022 - minirecenzia
[pridal PrecedaVlasť 23.7.2023 0]
9.0
| Modern Warfare 2019 - minirecenzia
[pridal PrecedaVlasť 23.7.2023 0]
8.6
| Assassins Creed Valhalla
[pridal Lukášcico 11.7.2023 2]
| Preview na Final Fantasy 16
[pridal Sidh 26.5.2023 11]
8.2
| Star Wars Jedi: Survivor
[pridal Tiqer 12.5.2023 9]
9.5
| Resident Evil 4 (2023)
[pridal saimonkaca 5.4.2023 0]
10
8.7
| Resident Evil 4
[pridal Tiqer 4.4.2023 26]
9.0
| Lorelai
[pridal de Bielawa 1.4.2023 5]

SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Remake (1)
čo by ste hovorili na remake - manhunt 1-2,the pun...
|Televízor k ps5 (8)
Ahojte všetci. Veľmi sa nevyznám v elektronike. Ve...
|Bloodborne (1)
Získal som moon runu a nejde mi aktivovať pri stol...
|Testy,benchmarky,3dmarky,atď..... (2)
všetko ohľadne vašich testov a grafov...
|Cod mw2 (7)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19862)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk