Ako po troch rokoch od vydania obstál Dying Light 2: Stay Human? |
Dying Light 2: Stay Human Reloaded

7.0
"Počúvaj, môžeš urobiť skvelé veci... Skoro tak, ako Kyle Crane." - Liquidator
Dying Light 2 je pre mňa osobne spojenie lásky a nenávisti, ktoré sa miešajú medzi sebou ako infikovaná krv tých nešťastlivcov, ktorí mali tú smolu, že sa nechali pohrýzť. Čakali sme dlho a po pár odkladoch sme sa na začiatku februára opäť dostali do sveta, kde namiesto kľudného spánku sa v noci sa ulicami ozývajú desné revy nakazených duší.
Vitajte v meste Villedor, silne inšpirovaným poľskou architektúrou, ktoré sa rozprestiera na rozlohe 7 km² a delí sa na dve časti - staré a nové mesto. Zhostíte sa role mladého muža menom Aiden, ktorý žije ako pútnik svetom, ktorý by sa dal ťažko nazvať krásnym. Hlavne keď zapadne slnko.
Úvod:
Na začiatku hry sa dostaneme do menšej časti mimo hlavnú mapu, kde nám hra vysvetlí základné princípy hrateľnosti a dostane nás zľahka do deja. Scenéria navôkol nás silne evokuje jesenný čas, veľa oranžových a hnedých tónov a jemné lúče slnka nás obalia do príjemného pocitu a kľudu. To horšie na nás ale čaká už o pár momentov.
Na začiatku stretneme starého známeho z prvého dielu a to Spikea, ktorý sa tiež stal pútnikom a ten nám pomôže kontaktovať osobu, skrz ktorú prenikneme do mesta Villedor, ktoré je obostavané obrovskými hradbami. Ako Aiden máme len jednu hlavnú úlohu - nájsť svoju sestru, ktorá by sa mala nachádzať vo Villedore. V tomto momente sa pre nás hra začína.
"Kto by si pomyslel, že koniec sveta môže byť taký... pokojný?" - Spike
Príbeh, writing a obsah:
Veľmi som sa po vcelku priemerne napísanom prvom diele obával, ako dopadne po príbehovej stránke toto pokračovanie. Svetlým momentom bola informácia, že poľský Techland si na túto prácu pozval Chrisa Avellona (dizajnér a lead writer pre hry ako - Fallout 2, Star Wars: KOTOR2, Neverwinter Nights 2, Fallout: New Vegas). Ten taktiež hru aj prezentoval na jednej z prezentácií v roku 2019, kedy fanúšikovia jasali a boli z kúskov odhalených na tejto prezentácii veľmi nadšení.
Po údajných sexuálnych obvineniach voči ženám bola ale jeho práca na tejto hre zastavená a môžeme len špekulovať koľko jeho nápadov zostalo implementovaných v hre. Techland sa po tomto incidente rozhodol zobrať všetko do svojich rúk a pomeniť čo sa dá, aby im to vo finále dávalo hlavu aj pätu a hra mohla byť vydaná ako jeden celok.
Táto časť projektu je taká zvláštna. V hre je dostatok zaujímavých momentov, no určite to prevažujú také tie nemastné-neslané. Je vidieť že veľa vecí a dialógov bolo najprv nadizajnovaných inak, alebo mali mať väčší dopad na dej hry.
Na prezentácií bolo sľubované neskutočné množstvo rozhodnutí, ktoré mali dopad na celú hru a nie len jej konce, či nejaké hlavné oporné body v príbehu.
Vaše najväčšie rozhodnutia, ktoré v hre môžete spraviť sú asi to, že pri obsadení určitých budov a veterných mlynov (ktoré slúžia ako safezóny), sa môžete rozhodnúť či ich dáte jednej z dvoch frakcií. Jednou sú Survivors a druhou Peacekeepers.
Survivors, sú obyčajní ľudia, remeselníci, úradníci alebo farmári. Tí sa snažia vrátiť mestu taký ten pohodový a priateľský pocit. Pomáhajú si navzájom, predávajú zásoby a spoločne bojujú proti Harranskému vírusu.
Na druhú stranu tu máme Peacekeeperov, ktorí sa zmocňujú role akýchsi strážcov zákona / polície / armády a pomocou tvrdej ruky a zmyslom pre spravodlivosť a morálku hliadkujú mestom a ničia nákazu po svojom.
Tieto dve frakcie majú každá svoje výhody, ktoré sa vám po odomknutí dostatočných území pre danú komunitu sprístupnia.
Preživší majú viac parkourovo ladené výhody ako laná a rôzne zdvíhacie háky pre ľahší pohyb a mobilitu mestom skrz vzduch a výšky, pád tlmiace vaky a taktiež sa vám sprístupní pár vedľajších úloh.
Strážcovia sú podľa mňa menej rewarding, keďže vám sprístupnia len kušu a špeciálne náboje do nej, ktoré boli možno dobré v prvotnom vydaní hry, teraz už moc nie.
Super pomôcka v hre je samozrejme aj hák a paraglider, s ktorým sa dostane všade rýchlejšie a efektívnejšie, tieto dva nástroje sa vám odomknú až v druhej časti hry.
Pre zaujímavý fakt by som len dodal, že keď sa rozhodnete pomáhať Preživším, v hre stratíte prístup ku deviatim vedľajším úlohám. Naopak keď sa rozhodnete, že ste na strane Strážcov, v hre stratíte prístup ku celkovo tridsiatim dvom vedľajším úlohám. Tento nepomer je to čo som spomínal hore, že hra dosť stratila po dizajnovej stránke a je to v určitých momentoch cítiť.
Grafická stránka, optimalizácia a zvuk:
Dying Light 2 používa vlastný engine, ktorý si vyvinul Techland a to Chrome Engine. Ten bol použitý naprieč všetkými hlavnými značkami Techlandu, takže hry ako Call of Juarez séria, Dead Island séria a staršie, menej známe hry pracujú na tomto engine.
Po grafickej stránke je cítiť krok vpred oproti predchádzajúcemu dielu, no len v určitých oblastiach. Veľakrát sa mi zdá, že prvý diel je ostrejší a lepšie sa hrá s farbami a detailmi postáv, oblečenia a vegetácie. Pri prvom release hry v roku 2022 hra ešte dlho po vydaní trpela na rozmazané textúry stromov, trávy a to hlavne v diaľke. Vegetácia pritom v tejto hre hrá dôležitú rolu, keďže skoro každá budova je zarastená vysokou trávou, porastmi a stromami. Tento fakt ale už bol časom opravený a tak hra získala už lepší vizuál aj ostrosť.
Optimalizácia je po troch rokoch od vydania už na tom lepšie, v hre sa nachádzajú aj možnosti upscalingovania obrazu ako pre karty od Nvidie, tak aj podpora AMD technológii a Intel upscalingu. Chrome engine toto zvláda pekne a dokáže vykresliť pekné detaily, bez nejakého väčšieho zásahu na FPS.
Zvuková stránka je obstojná, dabing je kvalitný a ozvučenie scén a ambientu je taktiež na úrovni. Cez deň sa mestom nesú ťažkopádne vzdychy nakazených a vystrašené výkriky chudákov, ktorí sa ocitli niekde, kde ich nečakalo nič pekné. V noci zase atmosféru dopĺňa rev volatilov a iných nakazených a výkrikov o pomoc.
Hudba je niečo, čo tejto hre dodáva grády a bez nej by som si to nevedel predstaviť. Takmer celé OST produkoval francúzsky skladateľ Olivier Deriviere a naozaj sa s ňou vyhral. Hudba bola nahraná Londýnskym orchestrom a vždy krásne doplňuje jednotlivé prestrihové scény.
Techland a jeho vývojári taktiež skvele implementovali do hry hudbu nie len ako doplnok, no ako funkčnú jednotku ktorá začne hrať pri vašom parkourovom cestovaní mestom a keď sa vám podarí dať viac kombinácií dobrého parkouru a nezastavíte sa, hudba sa prispôsobuje vášmu pohybu. To znamená, že pri dlhšom pohybe sa hudba mení, zvyšuje sa jej hlasitosť a graduje. Keď sa pri behu dostanete do vnútra nejakej budovy, tak sa na hudbu automaticky pridá efekt ktorý ju stlmí. Celkovo je hudba synchronizovaná s vašim pohybom a to je vec, ktorá mi v tejto hre extrémne sedí a skvele taktiež funguje.
DLC:
Teraz prichádzame k tej horšie zvládnutej časti hry. Prvé DLC ktoré bolo ohlásené rozprúdilo vo fanúšikoch krv a začali sa dlhé dohady o čom asi bude. Mnohí si mysleli, že vývojári pridajú do hry kusy obsahu, ktoré boli z hry natvrdo poodstraňované a tak prídu nové lokácie, nové úlohy a rozšírenie príbehu. No už po prvom oficiálnom predstavení prvého DLC s názvom Bloody Ties väčšine fanúšikom zmrzol úsmev na tvári.
Bloody Ties totiž do hry pridalo arénu, do ktorej ste sa mohli dostať po splnení pár úloh na hlavnej mape hry a táto aréna.. no.. ako začať..
Nebolo to zrovna to, čo si hráči mysleli, že ako prvé DLC dostanú. Dostali sme menšiu mapu, na ktorej bola veľká budova a v nej sieň slávy. Špeciálna mena, ktorú ste dostali za splnenie úloh v tejto aréne a následne ste si mohli v miestnom obchode kupovať tématické oblečenie a zbrane. Nachádzala sa tu aj sieň slávy, v ktorej ste stúpali rebríčkom nahor a snažili sa tak poraziť šampióna arény. Ruka v ruke išli s týmto aj nové úlohy a taktiež k nim pribudlo aj pár vedľajších. Celé sa to potom zaobalilo do nejakej kvázi mini kampane mimo hlavnú hru, ktorá mala svoj vlastný príbeh a postavy.
V tejto aréne ste mohli plniť misie na čas, či už parkourovo založené, alebo čisto len na prežitie vĺn nepriateľov. Jedna bola aj nadizajnovaná tak, aby pripomínala Harran z prvej hry pomocou rôznych kulís. Celé je to ale viac založené na kooperáciu a tam to je viac zábavné ako to hrať sólo.
Vývojári sľubovali dve hlavné DLC. No po vydaní prvého DLC sa na dlhý čas odmlčali, až prichádzali prvé leaky a hráči dostali nádej na lepšie a viac príbehovo ladené DLC. Boli zverejnené prvé artworky a taktiež to, že sa vráti Kyle Crane a bude mať v príbehu druhého DLC väčšiu rolu.
Neskôr ale Techland potvrdil, že z druhého DLC sa nakoniec stane plnohodnotná hra, ktorá dostala názov Dying Light: The Beast a budeme v nej hrať za Kylea Cranea. Vývojári hovorili o tom, že z toho čo malo byť najprv len DLC sa stalo niečo viac, pretože do neho vložili toľko nápadov, že začalo rapídne naberať na veľkosti a vďaka tomu prehodnotili vydanie ako dodatku pre druhú hru. Tento spinoff bude pre majiteľov Deluxe verzie druhej hry zadarmo.
Záver:
Dying Light 2: Stay Human prešiel od jeho, nie príliš dobrého vydania, veľmi dlhú cestu. Vývojári sa po vzoru prvej hry o toto pokračovanie náležite starajú, počúvajú komunitu a vylepšujú tie časti hry, ktoré väčšine ľudom moc nesadli. Do hry pridali mnoho nového obsahu, hlavne strelné zbrane, ktoré si komunita pýtala. Upravili veľa prestrihových scén, upravili hrateľnosť aj grafickú stránku hry. Časom prichádzali prvé eventy a misie na ich stránke, za ktoré sme ako komunita ale aj jednotlivci mohli dostať in-game odmeny. Kooperácia funguje slušne, aj keď tú som hral minimálne, no sú tam pre ňu rôzne úlohy a odmeny, ktoré môžete s kamarátmi plniť. Hra po vydaní dostala viac obsahu a zabalila sa do takzvanej Reloaded edície. Celkovo hra ponúka slušný a návykový boj, plný krvi a vnútorností. Tupé zbrane majú svoju váhu a je to cítiť pri každom dopade na nepriateľa. Sečné zbrane naopak amputujú končatiny a každá ručná zbraň môže mať aj vylepšenia. Elektrické, jedové a podobne. V hre sa nachádzajú aj strelné zbrane a pri tých treba dávať pozor na muníciu, je jej nedostatok. Dokopy ponúka kvalitný mix arzenálu.
Pre mňa ako zarytého fanúšika prvého dielu bola dvojka samozrejmosť. Očakávania splnila, bavil som sa pri nej, no bohužiaľ mohlo to byť aj lepšie. Hlavne po stránke príbehu a lepšieho scenára. To už ale bola voľba vývojárov a my ako hráči sme dostali vcelku obstojné pokračovanie tejto zombie hry.
Good Night and Good Luck.
(celkový odohraný čas pred písaním recenzie: 142,6 hodín)
+ Výborný parkour a mobilita naprieč mestom
+ 129 vedľajších úloh
+ Dabing, hudba a ozvučenie
+ Atmosféra
+ Pekné množstvo zbraní, pomôcok a
nepriateľov
+ Obstojná grafika a optimalizácia
- Nie príliš zaujímavý hlavný príbeh
- Bloody Ties DLC
- Hlavné frakcie mohli byť lepšie rozvinuté
- Absencia vozidiel
- Absencia druhého DLC do hlavnej hry
- AI má občas zlý deň
PC
PS4 Xbox One Vývoj: Techland / Techland Štýl: Akčná Adventúra
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|