PS2 HRY ROKA 2007

PS2 HRY ROKA 2007

Len tá najlepšia smotana zo sladkej smotany sa dostala do rebríčka najlepších. Ktoré hry to boli?

Článok

Taký rok, akým bol minulý, sa tak často nevidí. Mimoriadne úspešný pre herné spoločnosti, nezvykle bohatý na kvalitné tituly, zhovievavý k nastupujúcemu HD trendu. Dvanásť mesiacov, to je 52 týždňov. Magická sedmička na konci 2007 je vekom najúspešnejšej platformy na planéte. Počas siedmych rokov sa predalo viac ako 120 miliónov kusov PlayStation 2 a predajné čísla indikujú, že ešte nejaký ten miliónik si na konto pripíše a nemusí to byť len vďaka redizajnu už redizajnovanej PS2 Slim, ktorá sa dostane do predaja tento rok. Sedem rokov, to je 84 mesiacov, 364 týždňov.

PS2 je živá, má stále silu a pre platformu dôležitú moc zabaviť, čo je pre herný systém najdôležitejšie. V úvodníku k očakávaným hrám roka minulého som spomínal skladbu Alive and Kicking vystihujúcu vtedajšiu aktuálnu situáciu. Dnes by som volil Get the Party Started, pretože sedem krížikov na chrbte je na jeden herný systém príliš a z tých hier, ktoré sa objavia tento rok, to budú z drvivej väčšiny nové pokračovania etablovaných sérií. Sony ako držiteľ platformy má v rukáve viac rodinné tituly ako hard core.

Dosiahol sa hardvérový strop, herné firmy už nemajú na kedysi úrodnej pôde, kde zasiať svoje semienka zábavy. Nezostala ani piaď, ani milimeter pre obrovský megahit. Lány teraz posievajú tisícky titulov. Zostáva už len oberať chutné plody a užívať si plnými dúškami najväčšie hry najväčšej platformy na svete.

Stojíme na zlome, odovzdáva sa štafeta vyšportovanému atlétovi, ktorému týmto želáme, aby zabehol minimálne tak odhodlane maratón ako táto krabička. Nie je to rozlúčka, nie je to posledné zbohom. PS2 má svoje roky jednoducho za sebou. Slovač ju bude ešte niekoľko rokov zásobovať titulmi a určite sa archív nejedného z nás rozšíri o zabudnuté skvosty (ako to robíme pravidelne), výrobcovia hier opúšťajú loď smerom k novým vyhliadkam a postupne sa stane miestom pre budgety a superbudgety. Tých pár posledných mohykánov príde a odíde.

Nezostane opustená, to nie. PlayStation 2 žije v nás, jej odkaz bude živiť predstavivosť a spomienky. Možno som zlým prorokom, možno sa mýlim. My nezabudneme a so slzou v oku vyhlasujeme (možno posledný krát) najlepšie hry roka 2007. Nebubnujte, vzdajte hold a ticho sledujte, ako všetky z nich dokázali vztýčiť prostredník paľbe next-genu, zakričať z plného hrdla, že život nie sú len shadery. Nie sú porazení, ale víťazi!

Najlepšia akcia
 God of War 2 9.5 [recenzia]

Nik ma nezastaví! Nik, rozumieš!?!
Najväčší mäsiar v histórii PlayStation ukončuje svoju krížovú výpravu naprieč gréckym panteónom dôstojne; vymláti dušu z najvyššieho boha, Dia, nakloní si Titánov a otvorí cestu k Olympu, ktorý chtiac nechtiac bude musieť padnúť a skloniť sa k nohám boha vojny. Kratos už raz predviedol, že ak mu niekto zahrá na nesprávnu citovú strunu, tak sa bude kúpať vo vlastnej krvi.

Áres mu zdráhavo odovzdal trón, Zeus zakašľal prebodnutý obrovským obojručákom a radšej nechcime vedieť, kto je na jeho zozname ďalší. Tí, ktorí mu čelili, skončili zohavení, tí, ktorí ho ovládali, boli konštantne omámení epikou nevídaných rozmerov a neodmysliteľnou, ale nutnou brutalitou, aby dodala príbehu potrebný punc legendárnosti. Žiaden kráľ si nevydobyl svoj trón bez boja, Kratos to zvládol ľavou zadnou a nebál sa postaviť stometrovému Rodoskému kolosu či celebritám z filmového Súboja Titanov.

Nominanti: Syphon Filter: Dark Mirror, God Hand

Najlepšia akčná adventúra
 Okami 9.8 [recenzia]

Pozor, božská Amaterasu.
V tejto hre ovládate bielu vlčicu, ktorej pod nohami vybuchujú kvetinky, staráte sa o stromčeky, záhon so zeleninkou, želáte dobré ránko slniečku a dobrú noc mesiačiku. Znie to prehnane detinsky na to, aby sa tejto hry dotkli ruky hráča, nieto ešte aby bodovala v rebríčku najlepších. Trúfalosť Okami pramení z inšpirácie. Ide o jednu z najlepších kópií The Legend of Zelda a dokonca svoj veľký vzor aj prekonáva.

Vývoj postavy cez príbeh a postupné sprístupňovanie častí obrovského sveta sa stali základom legendy, ktorú naraz prežívate, pretvárate a píšete. Inovatívny systém Nebeského štetca ako základný gameplay element vám dovolil meniť noc na deň, priviesť späť k životu stromy, nakresliť chýbajúci most či v neposlednom rade aj bojovať. V hre ste bohom uväznenom v tele vlčice Amaterasu, tak sa nečudujte, že môžete robiť také psie kusy. Unikátnosť Okami tkvie aj v kreatívnej stránke úzko previazanej na grafický štýl, čo ešte viac umocňuje zážitok z tvorenia-hrania.

Nominanti: Tomb Raider: Anniversary, Robinsonovci, The Simpsons Game

Najlepší multiplayer
 Buzz Junior: Monster Rumble

Najlepšie je ich zjesť všetkých!
Povedzme si pravdu, je len veľmi málo ľudí, ktorí sa s PS2 pripoja na internet, to zanedbateľné percento z celkovej základne majiteľov bojuje v Socom alebo iných starých vykopávkach. Preto online ignorujeme s úsmevom, ako to už dlho robia vývojári. V offline multiplayeri jednoznačne súperia párty hry a v tejto kategórii hier bolo naozaj ťažké vybrať jednoznačného víťaza. Stačí zorganizovať jednu párty, zožať úspech a ľudia nebudú chcieť nič iné, ako hrať Singstar, Guitar Hero či EyeToy.

Tento rok sa však stalo niečo nečakané, na trh bola uvedená lokalizovaná verzia Buzz Junior: Monster Rumble, kompilácia minihier s roztomilými príšerkami pre všetky vekové kategórie. Deti od vás už nebudú potrebovať vysvetlivky, čo musia robiť v tej ktorej disciplíne a ak im nastavíte maximálnu dĺžku turnaja, máte od nich na dobré dve hodinky pokoj.

Monster Rumble dominuje tejto kategórii aj z hľadiska masovej histérie pred jedným televízorom, výborne navrhnutým ovládaním a bezprostrednou zábavou krátko po zapnutí. Detský vizuál nech vás neodrádza, ide o skutočnú časovanú bombu, ktorá môže kedykoľvek vybuchnúť aj vo vašej blízkosti.

Nominanti: Burnout Dominator, Guitar Hero III

Najlepšia párty/puzzle hra
 Guitar Hero III: Legends of Rock 8.5 [recenzia]

Kto nemá za sebou koncert, nevie, ako žijú "pravé" rockové hviezdy.
Gitarová revolúcia sa krátko po zrode nového fenoménu na poli hudobných hier ocitla v rukách skejterov. Pochybnosti v spojení s nedôverou voči novému vývojárskemu domu boli zbytočné. Séria Guitar Hero dostala poriadny kopanec, ktorý vystrelil predajné čísla do nebies a autorov medzi rock stars. Každý, kto má niečo spoločné s herným biznisom, či už ide o vývojárov z garáží alebo vrcholnú špičku obrovských megafiriem, hovoria len o Guitar Hero.

Hra dokázala každého infikovať charakteristickou vlastnosťou premeniť každého na gitaristu formátu Hendrix. Výborné vypalovačky na soundtracku si udržali pozornosť a diabolsky nastavená obtiažnosť zase núti aby ste drilovali stláčanie tlačítok na plastovej gitarke.

Znie to šialene a vyznie to ako obhajoba, ale kto nehral pred vypredaným štadiónom, ohlušujúca paľba riffov nerozkývala hrivu na hlave a nezoškriabala omietku zo stien a na konci neprišli parohy a vyplazený jazyk, môže sa považovať za pózera.

Nominanti: Buzz Junior: Monster Rumble

Najlepší šport/racing
 Burnout Dominator 8 [recenzia]

Áh, závan spáleného burnoutu je lepší ako raňajšia káva.
Vzdanie holdu platforme, na ktorej najrýchlejší racing planéty trhal prvé pneumatiky. Nesmelý začiatok, dobré druhé kolo, diabolské finále agresívne zakončuje svoje deštrukčné turné a uzatvára jednu epochu série Burnout, ktorá sa s príchodom Paradise mení od základov. Preto možno aj povedať, že Dominator predstavuje posledný klasický diel postavený na pravidlách ocenených generáciou burnoutu.

Burnout patrí do vitríny hneď vedľa pokrúteného plechu z vášho prvého prevráteného vraku. Dominator dominoval aj napriek faktu, že žezlo po britských Criterion prevzala pobočka EA. Z ďaleka nejde o zásadný diel, no jeho existencia uštedrila zvyšku racingov poriadny takedown. Rýchlosť stále dokonale rozmazávala okraje obrazovky a mylne naťahovala perspektívu, soundtrack pravidelne pumpoval adrenalín, nový systém dopĺňania burnoutu nútil jazdiť ako zmyslov zbavený a trate s mnohými skratkami zvyšovali nutkanie zdolať jednotlivé úseky v najlepšom čase.

Výsledok stál za to, ľúto nám bolo absencie módu crash, ale nová dávka plameňov a skvelý párty multiplayer nás nechali zabudnúť na reťazové havárie. Bolo nám smutno, ale teplúčko.

Nominanti: Stuntman: IgnitionFIFA 08, NFS ProStreet

Najlepšia RPG
 Final Fantasy XII 9.2 [recenzia]

Massive Fantasy XII.
Najzásadnejšie? Najväčšie? Najkrajšie? Najkomplikovanejšie? Najkomplexnejšie? Nech už nazvete Final Fantasy XII akokoľvek, vedzte, že vám zo života ukrojí poriadny kus. Časovo náročná (ako ktorákoľvek iná komplexná RPG), výdatné komplikovaná príbehová linka vás bude ťahať vpred a ani si nestihnete všimnúť tých nových zmien, ktorými dvanástka posunula sériu vpred.

Prekopaný súbojový systém s akčnejšou charakteristikou je vybavený systémom gambit, pomocou ktorého sa dá do posledných detailov naprogramovať chovanie každého člena v partii. A keď už nebudete tráviť množstvo času triedením príkazov, tak dlhé hodiny môžete dumať nad nákupom licencií pre jednotlivé postavy. A keby sa vám málilo, tak je tu pre vás tona vedľajších úloh a množstvo NPC postáv, ktoré majú rozhodne čo povedať.

Ivalice čaká, Penelo a Vaan tiež, tak načo ohŕňať nos? Najlepšia RPG je len jedna a vy robíte chybu, že ju doma ešte nemáte.

Nominanti: Shadow Hearts: From the New World

Hlavné kategórie máme za sebou, nezostáva nám nič iné, ako vyhlásiť posledný blockbuster uplynulých 12 mesiacov. Modlíme sa, aby to tak nebolo. Doba je krutá, nad nami visia čierne mraky a strieborné blesky skrútené do čísla 3. Ešte predtým však reklamná vložka v podobe minikategórií, ktoré aj tak nik nečíta.

 Najlepšia grafika: God of War II
 Najlepší zvuk: God of War II
 Najlepšia pôvodná hudba: God of War II
 Najlepší soundtrack: Guitar Hero III
 Najlepší príbeh: Okami
 Najlepšia hra, ktorú nik nehral: Okami
 Najväčšie prekvapenie: redizajn redizajnovanej PS2 Slim
 Najväčšie sklamanie: masívny odchod štúdií na lukratívnejšie platformy
 Najhoršie spracovanie: Fantastic Four: Rise of Silver Surfer

Najlepšia PS2 hra roka
 Okami 9.8 [recenzia]

Krajší vizuál si Okami nemohla priať.
Na tomto mieste sa isto strhne debata a dvihne vlna nesúhlasu. Nie každý sa rád díva na 20-minútové intro plné textu a animovaných artworkov, ktoré nejde preskočiť, ale radšej skočí rovno do akcie a šteklí nepriateľov bleskami. God of War 2 mal v roku 2007 tú smolu, že Okami v Európe jednoducho meškala. Dobrodružstvo namaľované na ryžovom papieri nás neuzemnilo len kreatívnou stránkou, ale aj skutočnosťou, že Okami predčí aj koncept The Legend of Zelda.

Nejde o rúhanie, možno naozaj stačilo len zmeniť hlavnú postavičku. Okami má najdlhší prológ a najpomalší rozbeh v histórii moderných videohier a aj napriek absencii dabingu do detailov vykreslené postavičky, akoby vám svoj životný príbeh rozprávali dlhé hodiny. Susano vie, o čom hovoríme. Za záchranu sveta ponoreného v tieni zloducha vie Okami hráča odmeniť. Nie však darmi v podobe bonusov, ale duchovnou očistou od všetkých herných paskvilov. Okami jednoducho vie chytiť za srdce a dušu poláskať živou maľbou.

Nominanti: God of War II, Final Fantasy XIII, Burnout: Dominator


napísal spacejunker 14.1.2008
Páči sa mi!
PS2 HRY ROKA 2007


Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SECTOR MAGAZÍN

pdf

Sector magazín #115


SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
| Predám/vymením cod boiiii, w40... (0)
Predám (za symbolickú sumu) alebo vymením kľúče hi...
| Ktory m.2 slot pre boot ssd (15)
Caute, idem stavat novu masinu a chcem si preverit...
| Nejde pretaktovat ani podtakto... (2)
Zdravim, cca pol roka som mal CPU stabilne natakto...
| We want you ! (artwork) (1)
Ahojte. Malicka parta troch hernych nadsencov hlad...
| Problém s hrou ac origins (3)
Ahojte, prosím viete mi poradiť? Mám problém s hro...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk