ROBINSONOVCI

ROBINSONOVCI

8.0

Dnes to bude podľa klasickej formule: nový animovaný film, nová oficiálna hra. Lenže tá hra nie je vôbec špatná!

Štúdiá Walta Disneyho vyprodukovali nový animovaný film a ako je v posledných rokoch nepísaným zvykom, filmový projekt sprevádza aj rovnomenná hra. Titul Meet the Robinsons u nás nájdete pod označením Robinsonovci a my vám povieme, či je to len klasický komerčný brak, alebo sa tento počin prezentuje, okrem známeho loga, aj slušnou hrateľnosťou.

Hlavným hrdinom hry je Wilbur Robinson, typický puberťák, ktorý ignoruje príkazy svojich rodičov a dobromyseľného robota, čo má na chlapca dozerať. Inak je to celkom bystrý a šikovný chalan až na to, že robí jeden „prúser“ za druhým a v budúcnosti, kde je možné manipulovať s časom, to nie je práve sranda. Teda o humor a zábavu vlastne nie je núdza, hoci premisa môže pôsobiť trochu strašidelne. Totiž keď Wilbur napriek upozorneniu svojej mamy neuzavrie garáž, tajomný cudzinec v klobúčiku (nie je to Pan Tau) ukradne časostroj a pokúša sa o nadvládu nad celým svetom. Vďaka rôznym vynálezom sa však chlapec ocitá v minulosti a alternatívnej budúcnosti spolu so záhadným zlodejom, ktorý stále pátra po niečom, čo by mu zaručilo absolútnu moc.

Robinsonovci

Vďaka Wilburovi romantické okolie domu nahradila chŕliaca sopka.
Robinsonovci

V hre je mnoho prekážok, roboti, detektory, energetické polia...
Robinsonovci

Milovníci rýchlej jazdy si užijú pasáže v energetickej guli, trate sú však neraz pekne náročné.

Čo hľadá cudzinec v klobúčiku a či sa ho podarí Wilburovi zastaviť skôr, ako sa otec vráti zo služobnej cesty, sa dozviete, ak s chlapcom absolvujete strastiplné, ale aj vtipné dobrodružstvá v rôznych časových obdobiach a na rozličných miestach. Po úvodnej cvičnej misii v egyptskej pyramíde sa zoznámite s domom Robinsonovcov a všetkými rodinnými príslušníkmi. Až keď si osvojíte základné princípy hry, pustíte sa do veľkej naháňačky. Dostanete sa na vedeckú výstavu na škole z minulosti, budete loviť robotické mravce v prekrútenej budúcnosti, ocitnete sa v špinavej priemyslovej štvrti, vo futuristickej továrni, v kanalizácii a na ďalších viac alebo menej atraktívnych miestach.

Ak očakávate klasickú „hopsačku“, kde treba preskákať sériu úrovní, zbierať mince a občas nakopnúť nejakého dotieravca, mýlite sa, hoci aj takéto prvky sú súčasťou hry. Wilbur musí neraz šikovne kľučkovať pred robo-mravcami, robotími správcami a ďalšími protivníkmi, čo sa ho snažia zastaviť, alebo dokonca zničiť. To sa nezaobíde bez vynálezov, ktoré treba najprv pracne zostrojiť, rébusov a situácií, kde treba zapnúť mozgové závity.

Vynálezy sú v hre naozaj nepostrádateľné a využijete ich už krátko po štarte hry, keď budete pátrať po bezpečnostnom kóde od garáže. Pomôže vám pri tom skener, pomocou ktorého objavíte inak neviditeľné stopy a odtlačky, ale získate aj základné údaje o požadovanom objekte či postave. Rozhodne sa hodí aj rozkladač. Ten je určený na demontáž vecí a následné získavanie troch druhov surovín nevyhnutných na výrobu ďalších vynálezov. Okrem spomínaných prvkoch je na výrobu potrebná aj schéma a prístup k montážnemu prístroju, kde to všetko dáte dohromady. Takýmto spôsobom nadobudnete nie len nové predmety, ale napríklad aj extra životy.

Rozkladač je naozaj skvelá vec a vďaka nemu nemáte problém s oplotením, alebo inými prekážkami, čo vám blokujú prechod. Navyše ho využijete aj v boji s nepriateľmi, či už na ich paralyzovanie alebo aj zlikvidovanie a to v spojení s iným vynálezom, energetickými rukavicami. Postupne získate niekoľko foriem rukavíc, ktoré vám umožnia doslova rozbiť nepriateľov, aktivovať spínače a neskôr sa aj zavŕtať pod povrch zeme. Rukavice, ako aj životy, sa dopĺňajú pomocou nabíjačiek umiestnených na stenách.

Robinsonovci

Wilburovi bránia v postupe aj otcovi Roboti, ktorých tatko nastražil, aby syn nerobil neplechu v jeho laboratóriách.
Robinsonovci

Nové predmety zhotovíte v transmutátore, na to ale potrebujete schému a dostatok surovín.
Robinsonovci

Čakajú vás aj súboje s finálnymi bossmi.

Niekedy však ani najdokonalejšie vynálezy sami osebe nestačia a treba zapojiť mozgové bunky. Napríklad budete s Wilburom presúvať kovové bloky a predmety tak, aby ste mohli preliezť cez ochranné pole, alebo budete manipulovať so sériou spínačov, aby ste vytvorili ucelenú cestu z otočných energetických polí. Poriadne sa potrápite pri úlohách v podzemí, kde hru vnímate z pseudo 2D pohľadu. Tu vás čakajú skutočné logické problémy v duchu starých klasických hier. Pomocou rukavíc budete hĺbiť podzemné cesty a musíte si pri tom dávať pozor na kamene, ktoré vám môžu spadnúť na hlavu, ak ich podhrabete. Niekedy je však podrývanie skál jediný spôsob, ako zlikvidovať prítomných nepriateľov.

Ani milovníci rýchlej jazdy neprídu skrátka, Robinsonovci totiž ponúkajú jazdy v energetickej guli, s ktorou musíte absolvovať rýchlodráhy, pripomínajúce tobogán. Trate sú však sťažené neraz dosť pekelnými prekážkami, ako sú posuvné plošiny, ozubené kolesá, horúce výpary a lávové polia atď.

To však stále nie je všetko. Počas deja sa môžete a minimálne raz musíte zahrať zápasy v guľoblesku. O čo sa jedná? Sú to minihry, kde musíte priamymi alebo odrazenými strelami, zostreliť všetky tehličky na súperovej strane ihriska, aby ste mu potom mohli dať víťazný gól. Poraziť zručných oponentov vám však dá slušne zabrať.

Wilbur a ani vy, milí hráči, to skrátka nebudete mať práve najľahšie, ešteže skákanie je automatické a keď sa vám minú všetky životy, vrátite sa len do predošlého úseku, na ktoré sú rozdelené misie. Potešia aj rady vášho osobného robota, ktoré si vyvoláte vždy, keď sa budete cítiť stratený. Napriek tomu je však obtiažnosť na niektorých úsekoch značne vysoká a hra rozhodne nie pre malé deti.

Okrem obtiažnosti môžeme k negatívam pripočítať aj nepraktické ovládanie. Najmä na PC si pri zameriavaní cieľov takmer polámete prsty a nepomôže vám ani prestavenie predvolených kláves. Najviac mi liezlo na nervy zložité zameriavanie nepriateľov a komplikovaný prístup k zoznamu úloh, máp, schém a ďalším súčastiam. Vždy musíte najprv vstúpiť do menu a potom sa pracne preklikávať do ďalšej ponuky. Rozhodne by situáciu zjednodušilo využitie predností myši, tú však tvorcovia určili na ovládanie kamery. Bohužiaľ ani toto im veľmi nevyšlo.

Robinsonovci

Ocitnete sa ja v škole bŕŕŕŕŕ!
Robinsonovci

Zlodej v klobúčiku zanecháva aj takéto stopy.
Robinsonovci

Zápasy v guľoblesku môžete hrať aj mimo príbehu a dajú vám slušne zabrať.

Hoci hráč si môže podľa ľubovôle meniť uhol pohľadu, stretnete sa s náhlymi automatickými zmenami kamery, ktoré sú úplne nevhodné. Inokedy sa popri pohybe musíte sústrediť na zmenu pohľadu, lebo priľahlý povrch je neprehľadný a takéto nakopenie ovládania neraz vedie k vašej záhube. Obvykle nestihnete prispôsobiť pohľad na terén vaším potrebám, pretože vám to môže byť osudné. Napríklad, keď balansujete na šmykľavom povrchu v energoguli a pod vami je vzduchoprázdno, nastavovanie kamery vás ľahko vyvedie z miery.

Pre úplnosť k záporom pridávam aj pomerne monotónnu a dosť odpudivú hudbu, ktorá sa vám zrejme zunuje už počas inštalácie, nehovoriac o tom, že MIDI sa už dávno nenosí. Štandardné stereo zvuky sú však na úrovni a pochváliť treba aj české texty a hlavne veľmi sympatický dabing. Grafika je príjemná a lokality v hre vyzerajú presvedčivo a prispievajú k veľmi dobrej atmosfére, či už sa jedná o územie školy, park alebo futuristické mesto. Komixovo ladené postavičky pôsobia milo a mnohé z nich si obľúbite.

Pri zbežnom pohľade na vás titul Robinsonovci môže zapôsobiť všedne. Ak však hru predčasne neodsúdite (ako to spravila väčšina recenzentov), oceníte jej zaujímavý koncept a nápady. Atraktívny obsah sa odkrýva postupne a čoraz viac pohlcuje hráča do svojich útrob. Cestu k dobrej zábave však môže zahatiť práve nepraktické ovládanie a nevyvážená obtiažnosť hry. Ale ak si zvyknete a neodradí vás tento fakt, dočkáte sa pôsobivého zážitku, ktorý stojí za to. Pre mňa osobne je hra Robinsonovci príjemným prekvapením, hoci s niektorými nepríjemnými súčasťami.

Robinsonovci

V tejto lokalite budete manipulovať so spínačmi, aby ste správne otočili pločiny a udžali energetické pole.

Robinsonovci