Sector Online Entertainmentnet Sector.sk Onlinehry.sk Plnehry.sk Blog.sector.sk Biosector.sk Kinema.sk Rozpravky.sk Funny.sk Docu.sk Lacné letenky
Advertisement
logoblack
Login:
Heslo:
 > Zabudli ste heslo?
facebook login
listallistamlistaplistaulistaylistarlistaelistaqlistajlistaklistadlistaz hryvideásúborytechfóruumužívatelia

História série Resident Evil

Článok

Kto by si myslel, že skutočne prvým survival hororom, ktorý vykresal tento žáner do podoby, v akej ho poznáme dnes, bol prvý Resident Evil, musím ho taktne poupraviť. Za zakladateľa tejto bezosporu populárnej odnože akčných adventúr sa totižto považuje ranné dielo Capcomu (na trhu sa objavilo už v roku 1989) s názvom Sweet Home, ktoré vďaka viacerým aspektom, prakticky identickým s prvým Residentom (hra sa odohrávala v interiéroch veľkého sídla, obsahovala logické rébusy a navyše sa v nej objavili pre Resident Evil typické loadingy v podobe dverí), je mnohými považované za akéhosi duchovného predchodcu Umbrelláckej série. Samozrejme, pri návrhu prvého dielu tejto kultovej ságy autori v istej miere vychádzali aj z vtedy už rozbehnutej značky Alone in the Dark, ale práve vďaka veľmi podobnými princípom zdieľaným so Sweet Home možno už teraz bez zaváhania povedať, že dejiny herného survival hororu sa v plnej miere začali písať ešte pred tým, než sa do popredia dostali 3D scény s jej 3D obyvateľmi.

Možno vás ten vecný úvod trošku zmiatol, ale hneď to uvediem na správnu mieru. Dnes, kedy na scénu po veľkých očakávaniach prichádza už piaty regulárny diel Resident Evil, je namieste, aby sme trošku zabilancovali, zaspomínali na dávne doby, kedy sa fenomén herných zombíkov a ich tvorcov, megakorporácie Umbrella ešte len pomaly tvoril, na časy, v ktorých bol survival horor ako žáner vecou rovnako extravagantnou, ako je v dnešných dobách napríklad japonské manga-porn hardcore RPG. Skrátka, vrátime sa na niekoľko okamihov naspäť do nedávnej histórie, aby sme si priblížili jednotlivé časové roviny série Resident Evil, ktoré natrvalo poznačili naše horor milujúce životy. A kde inde začať ak nie na úplnom začiatku, ktorý definíciu survival hororu ako osobitného žánra prakticky postavil do pozoru?

Resident Evil (1996)
Miesto katastrofy: Sídlo rodiny Spencerových, pohorie Arklay, niekoľko km od Raccoon City
Zúčastnení pozorovatelia: Albert Wesker, Chris Redfield, Barry Burton, Jill Valentine
Remaky: Resident Evil pre Gamecube, Resident Evil Deadly Silence pre Nintendo DS

Povestná hala, ktorou sa začala písať história tejto značky
Píše sa 24. júl 1998 a do lesov poblíž fiktívneho mestečka Raccoon Cinty je vyslaný Alfa tím špeciálnych jednotiek STARS (Special Tactics and Rescue Service), aby lokalizoval nezvestný tím Bravo, pôvodne aktivovaný za účelom prieskumnej misie s cieľom objasniť záhadné kanibalistické útoky, ktoré sú z okolia spomínanej metropoly hlásené. Po príchode na miesto činu nenachádza jednotka Alfa okrem opusteného vrtuľníku žiadne ďalšie stopy vedúce k strateným kolegom a tak sa vydáva na širšiu obhliadku lokality.

Náhly útok agresívnych psov ale svižne redukuje rady Alfy a tak sa jej zostatky v počte 4 osôb zbesilo vydávajú do neďalekého a zdanlivo opusteného sídla, s cieľom zachrániť si životy a súčasne aj zistiť od miestnych nejaké tie konkrétnejšie informácie o tom, čo sa s posádkou prvého vrtuľníka stalo. Po vstupe do hlavnej haly sú ale hrdinovia ihneď konfrontovaní s výstrelom vychádzajúcim kdesi z útrob nehnuteľnosti a tak sa po taktickej porade rozdeľujú, aby zmapovanie sídla vykonali v čo možno najkratšom čase. A tu práve nastupuje na scénu hráč, aby sa chopil role jednej z postáv a zdolaním mnohých nástrah miestneho sídla aj prišiel na to, čo sa vlastne s tímom Bravo stalo. A nielen to!

Prvý Resident Evil bol svojho času skutočne prelomovým nielen po stránke príbehu (jeho komplexnosť je aj dnes objektom údivu) a preto vďaka tomu mnoho jeho typických znakov (napr. liečenie pomocou trojice rastlín, silne limitovaný inventár či donedávna aj save systém v podobe písacieho stroja) ostalo so sériou prakticky až do dnešných dní. Hra sa predviedla vo svojej dobe parádnym grafickým spracovaním, kombinujúc 3D polygónové modely s prerenderovanými bitmapovými prostrediami, pričom z hľadiska ovládania využil princíp akéhosi statického útoku, kedy sa postava nemohla počas streľby pohybovať a bola tak výsostne odkázaná iba na hráčovu presnú mušku (tento prvok sa neskôr stal terčom kritiky najmä u Resident Evil 4, ale nechýba ani v aktuálnom pokračovaní).

Na polygóny chudobní, aj tak ale smrteľne nebezpeční - takí boli zombies už od svojho narodenia
Práve nutnosť zaujať dobrú útočnú pozíciu výrazne zintenzívňovala celkovú atmosféru titulu a aj dnes je hranie tejto nostalgickej veci skutočne silným zážitkom. Nehovoriac ani o mnohých logických rébusoch, ktoré výborne oživovali inak akčne ladenú hrateľnosť. A čoho sa tá spomínaná akcia týkala? Tak predovšetkým zmutovaných obyvateľov daného sídla, ktorí sa nakazením podivným vírusom zmenili na nemotorné zombie, čím vám výrazne sťažili prístup do jednotlivých lokalít. Samozrejme, virálny výskum pod vedením vtedy ešte neznámej fiktívnej spoločnosti Umbrella, ktorý sa v tajnosti v danom sídle prevádzal, mal pre hráčov pripravených aj niekoľko odlišne zmutovaných foriem (rastlina 42, povestný megahad či megapavúk), pričom hlavne záverečný tyrant utkvel v pamäti zrejme každému, kto hru dotiahol do samotného finále.

To už potom klasicky predviedlo ukážkový príbehový cliffhanger, kde v závislosti od vašich rozhodnutí a od postavy, ktorú ste ovládali, vyvrcholilo hneď niekoľkými odlišnými scénami, nechávajúc tak otvorené vráta pre ďalšie pokračovanie. Tak či onak, nech sa spätne pozerám na Residenta jednotku z akéhokoľvek uhla pohľadu, ten nával pozitívnych spomienok je natoľko markantný, že kľudne ho možno označiť za jeden z najlepších herných hororov, aké kedy uzreli svetlo sveta – ak nie najlepší.

Zaujímavosť: Intro a záverečné scény sú narozdiel od nasledovníkov urobené s reálnymi hercami na pozadí reálnych kulís, podobne ako to dnes robí séria Command and Conquer.

Resident Evil 2 (1998)
Miesto katastrofy: Zombíkmi zaplavené mesto Raccoon City
Zúčastnení pozorovatelia: Leon S. Kennedy, Claire Redfield, Ada Wong

Odohrávajúc sa dva mesiace po incidente v neďalekých lesoch, Resident Evil 2 začína v momente, kedy sú obyvatelia Raccon City infikovaní T-vírusom zmenení na hordu zombies, vrhajúc tak celé mesto do striktnej karantény. V uliciach, po okraj naplnených nemŕtvymi, sa tak odohráva gro herného príbehu, prinášajúceho na scénu celú plejádu nových postáv, z časti ale previazaných na hrdinov pôvodnej story. K slovu sa tak dostáva do policajného zboru čerstvo nastupujúci člen Leon S. Kennedy, ktorý veľmi skoro po príchode do mesta zisťuje, že peklo nie je len výsadou biblie. V rámci úvodných príbehových peripetií sa ale rukou osudu stretáva s mladšou sestrou hrdinu pôvodnej hry, Claire Redfield, pričom včasná konfrontácia s miestnou háveďou prinúti oboch hrdinov vyhľadať úkryt v miestnej policajnej stanici.

Grafický pokrok medzi jednotkou a dvojkou je ihneď viditeľný
Tá samozrejme nie je opustená, ale ukrýva vo svojich útrobách ďalšiu várku pre príbeh kľúčových postáv a tak sa nitky hernej story ešte viac zamotávajú. A tak, postupne ako budú hrdinovia putovať naprieč zdevastovanými reáliami Raccoon City (a tajného Umbrelláckeho labáku pod ním), odhalia, že nákaza T-vírusom bola nešťastnou náhodou, pričom tvorca vírusu, geniálne vedec William Birkin, mimochodom otec jednej z preživších postáv, mladučkej Sharry Birkin, hodlá na svojej dcére aplikovať úplne nový, tzv. G-vírus. Ten, vďaka výrazne agresívnejším mutagénnym účinkom, sa preto stane terčom zničenia hlavnej dvojice, ktorá sa tak vydá do útrob podzemného laboratória s cieľom nájsť protilátku. Samozrejme, dejová línia sa ešte väčšmi zamotá príchodom druhého rodiča či skrytou motiváciou niektorých postáv (napríklad špiónske poslanie Ady Wong), takže vo výsledku ešte väčšmi skomplikuje už tak zložitý zlepenec vzťahov a udalosti, ktoré katastrofu Raccoon City obklopujú.

Po viac menej komornejšom vyznení príbehu pôvodného Resident Evilu bol masívny a bohato vetvený príbeh dvojky vskutku kľúčovým faktorom, ktorý výrazne obohatil a dokreslil univerzum, v ktorom sa hra odohrávala. Vďaka mnohým doplňujúcim informáciám, ktoré postavy nahádzali vo forme útržkových odkazov, sa navyše prehĺbila aj úloha medicínskej korporácie Umbrella, ktorá tak definitívne zaujala pozíciu hlavného protivníka celej série a naveky sa tak stala symbolom nelegálneho biologického výskumu.

Z hľadiska herných princípov sa dvojka pevne držala dobre fungujúceho konceptu jednotky, pričom ale neváhala priniesť nejakú tu novinku, v konečnom súčte vhodne obohacujúcu už tak výbornú hrateľnosť. Zrejme najväčším prínosom Resident Evilu 2 bolo zavedenie dvoch odlišných príbehových scénarov. Podobne ako jednotka, aj dvojka vám umožnila prejsť prvý scenár za postavu podľa vášho výberu, pričom sem tam vás konfrontovala s odlišnými hrdinami, predmetmi či lokalitami tak, aby sa zachovala istá miera variability. Čo vám ale prvý Resi neposkytol, bol druhý scénar, ktorý sa vám v dvojke po úspešnom zavŕšení pôvodného príbehu sprístupnil. Ten ste potom absolvovali v duchu odlišného uhla pohľadu v koži druhej postavy, pričom priebeh ostal ovplyvnený rozhodnutiami, ktoré ste spravili počas prvej expedície.

Skrátka a dobre, týmto rozvetvením hernej náplne do viacerých diferencovaných príbehových variácií poskytol Resident Evil 2 hráčom vynikajúcu zábavu na mnoho večerov, taktiež vďaka klasickej šablóne väčšieho a bombastickejšieho pokračovania, ktoré prinieslo všetkého to, čo mala už vtedy sa tvoriaca komunita fanúšikov rada, ibaže vo väčšom množstve (kopec zbraní, väčší počet zombíkov na scéne, nápadití bossovia, mohutné grafické vylepšenie atď). Masívny úspech, ktorý Resident Evil 2 krátko po svojom vydaní zaznamenal, preto nebol prekvapivý a viac menej už vtedy bolo jasné, že trojka sa na scéne ukáže skôr, než by ktokoľvek očakával.

Zaujímavosť: Prvý krát sa v hre objavuje vizuálne rozpoznateľný zdravotný stav hrdinov ako aj bodovanie vášho výkonu podľa faktorov ako počet savov, počet použitých lekárničiek, doba dokončenia hry a pod.

Resident Evil 3: Nemesis (1999)
Miesto katastrofy: Raccoon City tesne pred vyhladením z povrchu zemského
Zúčastnení pozorovatelia: Jill Valentine, Carlos Olivera, Nicholai Ginovaef, Nemesis

Klasická scéna z RE3...
Kto by si nespomínal na chirurgicky odfláknuto zošité a takmer nezničiteľné monštrum, ktoré vás v tretej inkarnácii Resident Evilu naháňalo naprieč celou príbehovou líniou? Veru tak, nepodarený výsledok experimentov prevádzaných Umbrellou sa stal ikonou prakticky celej série a svojim strach naháňajúcim výzorom pokojne môže konkurovať pyramid headovi zo susedného Silent Hillu. Príbeh RE3 nás opäť zaviedol do obdobia, kedy zamorenie mesta Raccoon dosahovalo vrcholných hodnôt a rovnako ako minule, aj teraz bolo hlavnou úlohou hrdinky utiecť z mesta skôr, než bude zrovnané so zemou. Tou hrdinkou sa ale tentokrát stala už dobre známa Jill Valentine, ktorá po incidente v sídle Spencerovcov vystúpila z jednotky STARS a v meste robila vyšetrovanie na vlastnú päsť. V rámci svojho úteku naráža na člena UBCS (Umbrella Biohazard Countermeasure Service), ktorý si síce sprvu nezíska jej dôveru, ale po jednej z mnohých konfrontácií s Nemesisom sa stane jej jedinou nádejou pre útek z mesta. Príbeh teda opäť rozvíjal katastrofu mesta Raccoon a aj keď už viac menej len podával doplnkové informácie (napríklad nezaoberal sa vírusmi ani ich tvorcami v takej miere ako predchodca), špičkovým spracovaním jednotlivých príbehových úskalí držal pokope tak ako nikdy pred tým.

... a jej hlavný aktér
Ešte lepšie potom dopadla samotná hrateľnosť. Po dvoch dieloch mohutne vylepšené herné mechanizmy opäť priniesli nejakú tú vítanú zmenu a tak sa hráči mohli po novom tešiť z čiastočne interaktívneho prostredia (barely, anyone?) či možnosti úhybných manévrov, keďže protivníci po novom získali na rýchlosti a sile a tak bola schopnosť vyhnúť sa istému zraneniu vítaným prínosom. Rovnako pozitívne bola prijatá aj existencia rozličných strelných prachov, ktorých kombinovaním si mohli hráči vytvoriť muníciu do svojich zbraní. Nakoľko bolo v hre nábojov skutočne ako šafranu, tento krok zo strany autorov sa tešil nesmiernej popularite.

Live Selection Mode, ďalšia z noviniek potom v rámci niektorých scén umožnila hráčom zvoliť si jednu z dvoch ciest, ktorými sa príbeh následne uberal. Resident Evil 3 sa veľmi pevne držal zabehnutej formuly a až na nemožnosť voľby postavy v úvode (to znamená, že hra sa dala prejsť len s jednou postavou, narozdiel od dvoch v prípade predchodcov) ponúkal presné takú porciu zábavy, akú si fanúšikovia želali. Tretí diel, odohrávajúci sa v prakticky stále tom istom prostredí, už ale isto iste začínal tvorcom nepekne zväzovať ruky a tak sa krátko po vydaní titulu začali šíriť špekulácie, že do Raccoon City sa už tak skoro nepozrieme. A tak sa aj stalo!

Zaujímavosť: Resident Evil 3: Nemesis sa stal kľúčovým zdrojom inšpirácií pre filmové spracovanie Resident Evil: Apocalypse, čoho dôkazom je nielen prítomnosť Jill Valentine a Carlosa Oliveru, ale aj Nemesisa či záverečného vyhladenia mesta. Taktiež zaviedol teraz už štandardnú minihru Mercenaries.

Resident Evil Code: Veronica (2000)
Miesto katastrofy: Rockfort Island, Antarktída
Zúčastnení pozorovatelia: Claire Redfield, Steve Burnside, Albert Wesker
Remaky: Resident Evil Code: Veronica X pre PS2 a GC

Kto čakal zmenu, ten sa jej v prípade kódu Veronica dočkal v priam vrchovatom množstve. Samozrejme, koncepčne bol Resident Evil Code: Veronica stále tým istým survival hororom, na aký boli fanúšikovia zvyknutí, ale kľúčová zmena nastala práve na poste prostredia, do ktorého bol herný príbeh zasadený. Už to neboli zdevastované uličky mesta Raccoon či rozmanité miestnosti rozľahlého sídla, ale sviežo pôsobiace reálie privátneho ostrova, tvoriaceho domov pre mnohé (ne)vojenské. Vlastníkom tohto kusu pôdy bola, ako inak, Umbrella Corporation, takže prítomnosť biogenetického výskumu tu samozrejme nesmela chýbať. A rovnako ani tak vypuknutie vírusovej epidémie, opäť pretvárajúcej tamojších obyvateľov a zamestnancov do tých najrozmanitejších mutagénnych podôb. Neskoršie pasáže potom hráčov zaviedli až na odľahlú Antarktídu, miesto vyvrcholenia príbehovej línie.

Zmena prostredia u Code Veronica je očividná
Tá sa tentokrát vracia k dvojici súrodencov Redfieldových. Claire, odhodlaná nájsť svojho brata Chrisa, sa vydáva na vlastnú päsť do Paríža s cieľom získať v miestnej Umbrelláckej základni aspoň kusé informácie o tom, kam sa jej brácho podel. Jej plán ale nanešťastie stroskotá a tak sa hrdinka ocitá vo väzení na izolovanom ostrove, na ktorom len tak mimochodom onedlho vypukne epidémia T-vírusu. Tu sa v base spoznáva s ďalším väzňom, Stevom Burnsidom, ktorý sa neskôr stane jediným živým nositeľom nového vírusu T-Veronica, vyvíjaného práve na onom ostrove. Zaistenie jeho vzorky je ale súčasne aj Weskerovým cieľom a tak po príchode uvoľňuje do ovzdušia jeho štandardnú T-verziu, s cieľom rozpútať na ostrove chaos a touto zásterkou sa nepozorovane dostať k vzorke.

Ďalšie udalosti sa potom odohrajú už v klasickom tóne tejto série a tak po opätovnom uväznení hrdinky na základni v Antarktíde preberá hráč kontrolu nad jej bratom, ktorý celý ten hon na nový vírus dotiahne do zdarného konca, kedy nielenže odpraví pôvodnú, zdanlivo mŕtvu tvorkyňu vírusu, Alexiu Ashford (viditeľne poznačenú Veronicou), ale navyše aj zničí tamojšie labáky, čím si ale proti sebe poštve Alberta Weskera, ktorý mu za to pri najbližšom stretnutí sľúbi bohatú odplatu (Resident Evil 5).

Resident Evil Code: Veronica, vyvíjaný ako jeden z kľúčových titulov pre Dreamcast, si po ére PSX verzií mohol dovoliť na tú dobu priam luxusné technické spracovanie, z čoho aj v primeranej miere ťažil. Prvý krát sa tak v sérii objavilo plne 3D prostredie, ktoré tak konečne nahradilo už obsolentné prerenderovanéné pozadia a ešte väčšmi prispelo k celkovo impresívnemu dojmu z grafickej prezentácie. Kamera síce naďalej zaujímala pozíciu statického pozorovateľa, aj keď vďaka rozličným efektom približovania neraz markantne prispievala k celkovej dynamike scény. Ako bonus sa ale objavila aj možnosť pohľadu z vlastných očí, a to pri použití na to určenej dvojice zbraní.

Vrátili sa aj teraz už povestné vybuchujúce sudy či inteligentnejšie zombies a obtiažnosť znižujúce checkpointy. Veľkým prínosom bol taktiež aj dual wielding systém, kedy ste mohli niektoré zbrane držať v móde akimbo a tak nezávisle útočiť hneď na dvoch protivníkov. Code Veronica potom prevzal od svojho predchodcu nutnosť hrať len za autormi zvolenú postavu, pričom až v polke hry ste presedlali do kože iného hrdinu. Tak či onak, stávka na mix technologického pokroku spolu a old-schoolovou hrateľnosťou autorom vyšla sto percentne a hráči prijali tento diel s obrovskými návalmi eufórie.

Zaujímavosť: RE Code: Veronica je jediné plnohodnotné pokračovanie, ktoré nenesie žiadnu číslovku. Paradoxné pritom je, že práve Code Veronica bola označovaná za priameho nástupcu RE 2, zatiaľ čo projekt Nemesis mal byť len akousi príbehovou odbočkou.

Resident Evil 4 (2005)
Miesto katastrofy: Španielsko, Európa
Zúčastnení pozorovatelia: Leon S. Kennedy, Ada Wong, Osmund Sadler, Ramon Salazar
Remaky: Resident Evil 4 pre PS2 a v ostrasnej podobe aj pre PC

Resident Evil 4 končepčne prekopal celý dovtedy zaužívaný systém série
Dlhých 6 rokov po incidente v Raccoon City je Umbrella Corporation po sériach vyšetrovaní na lopatkách a jej objekty výskumu začínajú pomaly, ale isto prenikať na čierny trh. Kým sa ale obchod z bioorganickými zbraňami ešte len pomaly rozbieha, dochádza k únosu dcéry amerického prezidenta akýmsi európskym kultom a tak je do približného miesta jej zadržiavania vyslaný čerstvo menovaný agent tajnej služby a súčasne aj hrdina RE 2, Leon S. Kennedy. Po príchode do bližšie neurčenej lokácie kdesi v Španielsku, Leon zisťuje, že miestnych obyvateľov, tzv. los ganados, ovláda fanatický kult Los Illuminados na čele s jeho šéfom, Osmundom Sadlerom. Ten, využívajúc akéhosi parazita s názvom Las Plagas, ukrytého pod zámkom rodiny Salazarových, kontroluje myseľ a konanie okolitých domorodcov, z ktorých sa tak stávajú ešte nebezpečnejšie a fanatickejšie bytosti, než ich nemŕtvi kolegovia.

Sú rýchli, vedia využívať zbrane či spolu komunikovať a tak sa spomínaná nákaza stáva zákonite terčom záujmu rozličných skupín. Jednou z nich je aj organizácia, v menej ktorej je do oblasti vyslaná aj Ada Wong, jedna z hlavných postáv Resident Evil 2. Jej význam je samozrejme počas príbehových animácií postupne odkrývaný, ale až do samotného záveru prakticky nedá hráčovi žiadne konkrétnejšie informácie o tom, či sa radí medzi kladné, alebo záporné postavy. Leon tak spolu s občasnou pomocou práve zo strany Ady musí v miestnych dedinách lokalizovať prezidentovu dcéru a súčasne aj nájsť protijed, keďže počas úvodných okamihov je parazitom nedobrovoľne infikovaný aj on sám.

6 rokov, to je doba, za ktorú štandardy musia skôr či neskôr radikálne zmutovať. Resident Evil 4, po prvý krát zaoberajúc sa inou nákazou, než tou vírusovou, tak zákonite v čase svojho uvedenia pritiahol pozornosť fanúšikov práve k príbehu, keďže ten bol po rokoch predsalen niečím skutočne novým. Avšak neboli to len úplne nové reálie, ktoré vzbudili obrovský záujem. Titul sa totižto po rokoch klasických survival hororových mechanizmov vydal odvážnou cestou akčnej adventúry s prímesou hororu, ktorá logické rébusy a obsiahly prieskum terénu zatlačila do úzadia a namiesto toho sa prednostne zamerala na likvidáciu početných radov rozmanitých ganados prostredníctvom obsiahlej ponuky upgradovateľných zbraní.

Chlapci s motorovkami sa počnúc týmto dielom stávajú rovnako populárnymi, ako pyramid head
Preč bola statická kamera či maximálne koridorové levely – po novom hráč hrdinu ovládal z pohľadu tretej osoby, pričom priestrannejší a častokrát nelineárny dizajn lokalít dal vzniknúť rozličným taktickým možnostiam, ako sa s protivníkmi vysporiadať. Aby to ale hráči nemali až také ľahké, hrdina bol nútený počas mierenia a streľby ostať v nehybnej polohe, vďaka čomu dochádzalo k vskutku adrenalínovým scénam, kedy ste stáli na jednom mieste a v strese pálili do blížiaceho sa davu, až kým vám jeden z protivníkov nestál až tesne pred tvárou, na čo ste spanikárili a zbesilo zdrhali kade ľahšie. Hra taktiež hojne využila kontextových akcií, kedy ste nielen počas bežných súbojov telo na telo mohli prevádzať rozličné protiútoky, ale v rámci niektorých interaktívnych animácií ste boli nútení promptne reagovať na príkazy, ktoré daná scéna vyžadovala.

Z ostatných noviniek potom stačí spomenúť implementáciu viacerých zásahových zón, takže už nebol problém poslať ganados do pekla jednou ranou do hlavy, prípadne im vystreliť zbraň priamo z rúk. Čím sa Resident Evil 4 potom dodatočne preslávil, bola verzia pre PS2, ktorá ponúkla hráčom bonusový scenár nazvaný Separate Ways, v rámci ktorého ste v koži Ady Wong odhalili dôležité pozadia jej úlohy a jej priamu prepojenosť na Alberta Weskera. Spätne teda možno považovať štvorku za zrejme najprelomovejší diel v sérii, čo v konečnom dôsledku ocenili aj fanúšikovia (4,85 milióna predaných kópií nepotrebuje žiaden komentár).

Zaujímavosť:Vedeli ste, že na úplne prvej verzii RE4 sa začalo pracovať už po skončení vývoja Residentu 2, pričom ale projekt nevyznel do stratena, ale neskôr z neho vznikol Devil May Cry? Taktiež vás prekvapí aj informácia, že prvé prototypy tejto hry sa zaoberali paranormálnymi javmi, pričom ale vďaka radikálnemu odklonu od pôvodnej témy boli hneď niekoľko krát hodené do koša.

Resident Evil Zero (2002)
Miesto katastrofy: Sídlo rodiny Spencerových, lesy Arklay, niekoľko km od Raccoon City
Zúčastnení pozorovatelia: Rebecca Chambers, Billy Coen, James Marcus, Albert Wesker

Súbežne s vydaním remaku prvého Resident Evilu na platformu GameCube uviedol Capcom na trh aj akýsi prequel k celej sérii, označovaný ako Resident Evil Zero. Ten sa z hľadiska časovej osy opäť vrátil k incidentu v zdanlivo opustenom sídle, avšak na rozdiel od regulárneho prvého dielu, ktorý sa zaoberal iba základnou témou nákazy, sa Zero zameral na samotné dôvody vzniku výskumu, siahajúce až do ďalekej Afriky. V rámci príbehovej línie tak na povrch vyplávali zaujímavé skutočnosti ohľadom úplne prvého, tzv. Progenitor vírusu, ktorý trojica zakladateľov Umbrelly objavila v dávnych dobách a na ktorého základe vystavala svoj výskum.

Nula, exkluzívny to titul platformy Gamecube, síce nepriniesla mnoho nového, ale hrateľnosťou bola opäť raz na výši
Hráči v koži mladej členky Bravo tímu, Rebeccy Chambers, túto pravdu postupne odhaľovali v spoločnosti odsúdeného vojaka Billyho Coena, ktorý sa k hrdinke pridal už v prvých minútach hrania. Prequel hráčov zaviedol do lokalít v okolí sídla, pričom úvodná pasáž v odstavenom vlaku patrí medzi tie najpamätihodnejšie, aké táto séria ponúka. Po príbehovej stránke pritom vynikla predovšetkým prepojenosť s dejom prvého dielu, takže počas vašeho dobrodružstva ste narážali na postavy, ktoré vystupovali aj v jednotke. Námatkovo spomeniem Chrisa Redfielda či Alberta Weskera, ktorý svojou prítomnosťou opäť o čosi viac odhalili zo svojej minulosti.

Kľúčovým prvkom, ktorým sa Resident Evil Zero odlišuje od zbytku série, je simultánne ovládanie oboch postáv. Hráči sa mohli ľubovoľne medzi postavami prepínať, pričom kontrolu nad druhou z nich preberala AI. Táto schéma kooperácie našla v rámci herných mechanizmov hneď niekoľko sfér uplatnenia. Keďže každá z postáv mala mierne odlišné vlastnosti, takže zákonite sa to dotklo predovšetkým dizajnu logických hádaniek. Druhým vítaným updatom, aspoň teda v porovnaní s prvými dielmi série, bola možnosť odhodiť nepotrebné predmety na zem a v prípade potreby sa pre ne neskôr vrátiť. Resident Evil Zero tak eliminoval dosť frustrujúci prvok odkladových boxov a ešte väčšmi tak prispel k celkovo pozitívnemu prijatiu prequelu a aj keď do žánru nepriniesol žiadne extrémne zaujímavé novinky, vďaka silnému príbehu a klasicky parádnej hrateľnosti si fanúšikov nepochybne našiel.

Zaujímavosť:
Resident Evil Zero bol pôvodne vyvíjaný pre Nintendo 64, nakoľko technológia cartridgov bola vhodnejšia pre výpočet nových funkcií hry, akými boli odhadzovanie zbraní či real-time prepínanie medzi postavami. Až trend stanovený konzolami PlayStation donútil tvorcov presedlať na platformu GameCube, využívajúcu diskové médiá.

Resident Evil: The Umbrella Chronicles (2007)
Miesto katastrofy: Okolie Raccoon City, Rusko
Zúčastnení pozorovatelia: Väčšina postáv z predchádzajúcich dielov

Wiimote hordy zombies - hĺbka = Umbrella Chronicles
V Novembri roku 2007 vydáva Capcom svoj debutujúci diel Resident Evil pre next-gen platformu Wii a ihneď si získava pozornosť. Resident Evil: The Umbrella Chronicles totižto nie je klasickým Residentom, aký fanúšikovia poznajú, ale úplne odlišným titulom, ktorý len recykluje kľúčové okamihy z predchodcov s tým, že na záver aj prihadzuje niečo nové, aby sa nepovedalo. Koncepčne pritom príbehová línia vo forme retrospektívy nepôsobí vôbec násilne a strojovo, ale naopak vhodne vypĺňa prázdne diery celkovej story. Hráči sa tak vo forme Weskerových spomienok a rekapitulácií predchádzajúcich udalostí chopia postupne úlohy všetkých kľúčových postáv, aby si najprv ozrejmili niekoľko skutočností ohľadom incidentu v sídle a tomu, čo mu predchádzalo, následne sa vrátia do reálií zombíkmi zamoreného Raccoon City, aby v závere navštívili poslednú baštu Umbrelly v Rusku, kde dôjde k poslednému zúčtovaniu medzi hrdinami a korporáciou. Dejová zložka, aj keď z veľkej časti len prerozprávala to, čo už je známe, poskytla predsa len nejaký ten prekvapivý fakt a rozhodne jej prínos do celkovej mozaiky menom Resident Evil nemožno odoprieť.

Herné mechanizmy, využívajúc pohyblivých schopností Wii ovládačov, potom prakticky priniesli hráčom len do morku kosti osekané princípy tejto série, pričom hra sa svojim štýlom prakticky stala čistokrvnou on-rail akciou, takou, kedy okrem obmedzených možností rozhľadu a strieľania nemáte ako inak do hry zasiahnuť. Tento, tzv. automatový syndróm, ale práve vďaka revolučnému ovládaniu našiel u hráčov kladné prijatie a preto sa nemožno čudovať, že v blízkej dobe nás pokračovanie neminie.

Séria Resident Evil Outbreak (Outbreak, Outbreak File 2)

Z pôvodne komornej záležitosti spravil Outbreak vec hromadnú
V roku 2005 vydaný Resident Evil Outbreak bol pôvodne plánovaný ako multiplayer-only záležitosť, pričom až neskôr bola do neho implementovaná aj singleplayerová možnosť. Hráči sa v titule chopili jednej z mnohých postáv a po zvolení niektorého z dostupných scénarov (hra sa odohráva v čase katastrofy v Raccon City) sa chopili klasickej Residenťáckej povinnosti – prežiť a utiecť z mesta. Problém ale nastal v momente, keď sa Capcom rozhodol nesprístupniť online možnosť multiplayeru Európanom. Týmto krokom si preto logicky podpílil pod sebou konár a keď sa k tomu pridala aj nešťastne implementovaná hlasová komunikácia, tak sa Outbreak spolu s pokračovaním (ktoré síce prvotné neduhy vylepšilo) zákonite nemohol tešiť takej popularite, ako plnohodnotné diely série.

Séria Resident Evil: Survivor (Survivor 1, Survivor 2 Code Veronica, Dead Aim)

Prvý diel tohto pozoruhodného mixu FPS akcie a jej on-rail zjednodušenej odnože uzrel svetlo sveta v roku 2000 a zaujal predovšetkým bezmenným hrdinom, ktorý narozdiel od jeho kolegov musel postupne odhaľovať, kto vlastne je a akú úlohu v katastrofe zohráva. Hra predviedla celú plejádu nových postáv, vďaka čomu výdatne osviežila príbehové pozadie série, aj keď u hráčov sa zmenou herných mechanizmov veľkej obľube netešila. Jej pokračovanie potom previedlo udalosti titulu Code Veronica do podoby tejto zjednodušenej akcie a nasledovník s menom Dead Aim (mimochodom, jeho príchodu predchádzal vznik podobnej akcie, akurát na pozadí Dino Crysis) už iba len podčiarkol, že dlhodobí fanúšikovia o takéto bezduché akcie jednoducho nestoja.

Resident Evil Movie, Resident Evil Apocalypse, Resident Evil Extinction

Zrejme najlepšia scéna z celej série dokázala, že aj film na motívy hry nemusí dopadnuť v kolonke prepadákov
Mindless akčná záležitosť s prímesou hororu, to je status všetkých troch filmových spracovaní, čerpajúcich z tematiky Resident Evil. Jasné, sú tam zombíci, sú tam lickers, dokonca tam je aj Claire Redfield, Jill Vallentine či Albert Wesker. To hlavné, príbeh, je ale scenáristami obohatený hneď o niekoľko radikálnych noviniek, predovšetkým o projekt Alice, ktorý do univerza RE hádže fungl novú postavu Alice, ktorú si na plátne strihla prírodou skúpo obdarená Mila Jovovich. Jej výkon je samozrejme vzhľadom na charakter všetkých dielov viac menej zbytočné komentovať, pretože o nič iné, než o tupú akciu v týchto filmoch aj tak nejde. Čo ale neznamená, že sú zlé! Ba naopak – tak majstrovsky zvládnuté béčka dnes nevídať každý deň a pokiaľ chcete po celodennej práci vypnúť, nie je nič lepšie, než si pustiť niektorý z filmov a nechať sa pohodlne strašiť scénami, za ktorými rozhodne nie sú žiadne siahodlhé dialógy či emócie hodné Oskara.

Krátkym rozborom filmovej trilógie sa výlet do histórie série Resident Evil pre tentokrát končí, ale rozhodne to nie je naše posledné stretnutie. Jej hrdinovia sú totižto vďaka kvalitnému vykresleniu ich charakterov naprieč celou príbehovou osou natoľko atraktívni, že nepozrieť sa im trošičku na zúbok by bolo rovnako zvrhlé, ako nechať zombíka bez prísunu olova. Čo to teda znamená, už ste asi stihli vydedukovať. Dovtedy, mŕtvym nemŕtvym zdar!

 


napísal blade 13.3.2009


Pozrite si aj
Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login

searchbutton
Ďalšie aktuálne články
2 Gundam Versus
recenzia 16.1.
8 Steep: Road to the Olympics
recenzia 15.1.
26 Titan Quest: Ragnarök
recenzia 15.1.
78 Najlepšie hry roka 2017
článok 12.1.
52 Soldiers of The Universe
recenzia 12.1.
7 Bridge Constructor Portal
recenzia 11.1.
82 Sector 2017 v kocke
článok 10.1.
Sector Herný magazín
sector magazin SECTOR Magazín
#99


PDF verzia


Flash verzia

Social Sector
Nové herné videá
Video: Gravel - Franciacorta Speed Cross
Gravel - Franciacorta Speed Cross
pridané 16.1. 2018discus0
Príspevky
Star Wars Rivals bude mobilná multiplayerovka...
know that feel bro 😢 sw empire at war bolo...
Remedy: Tradičné singleplayer AAA hry sú veľm...
take hry ako si predstavujete nebudu kym ich nebud...
Quantic Dream bolo vykreslené ako toxické pra...
možno si prirodzený výber nájde ich.
Vesmír: Číne skoro spadla časť vesmírnej rake...
súhlasím tak na polovicu. išlo o zastrašenie a vyr...
Playstation 4 update 5.50 otvára beta testing
dokážem na ps4 napísať prácu v power pointe? dokáž...
Metal Gear Survive približuje svoj príbeh
jeho štúdio kojima productions je úplne nezávislé,...
Remedy: Tradičné singleplayer AAA hry sú veľm...
dobre, tak to opravim pre ludi co nemaju iny argum...
Je toto Xbox One Elite Controller 2?
neni su uz pomaly vsetky hry tencent ? :d z ciny...
Je toto Xbox One Elite Controller 2?
to nebude mat tie tuzkove, to je fakt skoda, lebo ...
Remedy: Tradičné singleplayer AAA hry sú veľm...
zaujmu len aaa hry...strasna hlupost. zaujat dokaz...
Je toto Xbox One Elite Controller 2?
ty vole to su fotky. najma ta posledna. :d :daj ja...
bottom
Hry | Videá | Súbory | Tech | Fórum | Užívatelia | PC | Xbox 360 | PS3 | PSP | Wii | DS | Mobil | Obsah
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2018 SECTOR Online Entertainment   /   contact us on: sector@sector.sk