SLOVENSKÁ STOPA V BALDUR'S GATE 3

SLOVENSKÁ STOPA V BALDUR'S GATE 3

Úspešný príbeh zo Slovenska

Vo svete pracuje veľa úspešných slovenských vývojárov a nie je to len v Česku, kde Ján Ilavský s partiou vytvorili Beat SaberMarek Rosa zase Space Engineers a Good AI. Na The Last of Us Part II sa napríklad podieľala Mária Zborovská. Roman Pajdlhauser robil na The Division, práve on vás vydesil v Alien: Isolation a dokonca chvíľu pracoval aj na novej časti Commandos. Mišo Ivan dáva zase dušu postavám v League of Legends vďaka svojim konceptom. No a dnes vám predstavíme ďalšieho šikovného vývojára zo Slovenska, Martina Strapka, ktorý zakotvil v kanadskej pobočke Larian Studios, kde pracuje ako dizajnér systémov a jeho stopu môžete vidieť aj v očakávanej RPG Baldur’s Gate 3.

Mohol by si sa najskôr predstaviť našim čitateľom?

Volám sa Martin, ale keďže Martinov je na Slovensku veľa, mnohí známi a kamárati ma volajú mojou prezývkou Wryxo aj v reálnom živote. Som z Bratislavy a po tom, ako som vyštudoval teoretickú informatiku na Matfyze (FMFI univerzity Komenského), som pracoval pár rokov ako herný analytik a následne som odišiel pracovať pre kanadskú pobočku Larian Studios, kde aktuálne pôsobím ako Systems Designer pre Baldur’s Gate 3.

Vieme, že nám o Baldur’s Gate 3 nemôžeš veľa prezradiť, tak aspoň povedz, aká je tvoja úloha vo vývoji hry. Je v hre niektorá konkrétna oblasť, na ktorú sa v aktuálnej verzii môžu pozrieť hráči a vidieť v nej tvoju prácu?

Ako Systems Designer je mojou primárnou úlohou definovať mechaniky hry, ako sa správajú, ako do seba zapadajú a nájsť spôsob, ako adoptovať veci, ktoré dungeons and dragons definuje do našej hry tak, aby poskytla hráčom čo najlepší pôžitok z hrania.

Je jednoduché vidieť moju prácu v hre, keďže takmer všetky kúzla a akcie, ktoré hráčska postava dokáže v hre robiť, prešli v niektorom bode ich života mojimi rukami.

Slovenská stopa v Baldur's Gate 3

Ako si sa vlastne dostal do štúdia Larian?

Myslím, že som mal aj dosť šťastie. Po tom, ako som bol analytikom, som vedel, že chcem skončiť v nejakom štúdiu a priamo pracovať na hre. Niekoľko pokusov neskôr som oslovil Larian Studios, kde vo mne videli potenciál a rozhodli sa dať mi šancu ukázať sa.

Teraz pracuješ v svetoznámom štúdiu, predtým si pôsobil aj na Slovensku. V čom sú podľa teba najvýraznejšie rozdiely medzi herným biznisom na Slovensku a vo svete?

Nepracoval som priamo v žiadnom štúdiu na Slovensku, čiže je mi ťažko to porovnávať. Pre mňa najvýraznejší rozdiel je pracovať v tíme, kde nie je priamo dominantná jedna kultúra. Vďaka štúdiám po celom svete každý deň pracujem s ľuďmi z rôznych častí sveta, ktorí majú kompletne iný mindset ako ja a to ma fascinuje.

Sú na Slovensku ľudia a podmienky na to, aby napríklad aj tu vznikli hry na úrovni Divinity: Original Sin či Baldur’s Gate 3?

Osobne si myslím, že na Slovensku nemáme úplne podmienky na takéto rozsiahle tituly. Niežeby sme toho neboli schopní, ale všetky väčšie štúdiá u nás sa sústredia viac na mobilný market. Avšak nemyslím si, že treba chodiť až tak ďaleko ako do Belgicka alebo nebodaj do Kanady. Už v Česku a Poľsku sa dajú nájsť skvelé štúdiá, ktoré robia hry na úrovni Divinity: Original Sin 2 a Baldur’s Gate 3.

Na Slovensku je viac príkladov ako si aj ty, keď šikovní ľudia odišli do sveta a tam sa podieľajú na známych a obrovských hrách. Je to náročná cesta?

Než som sa dostal do Larianu, tiež som nad tým s hrôzou rozmýšľal, ako náročné bude sa dostať do známej firmy. Koniec koncov, aj keď sú zahraničné štúdiá veľké a plné skúsených vývojárov, stále uvítajú nových ľudí. Ak ste motivovaný a odhodlaný pracovať v tomto biznise, tak mnohé štúdia rady privítajú novú krv, ktorú si časom vychovávajú na skvelých developerov.

Slovenská stopa v Baldur's Gate 3

Ako si sa vlastne dostal do herného biznisu a čo ťa v ňom drží aj po niekoľkých rokoch?

Hry tvorím už od strednej školy, ale do herného biznisu som sa dostal až v momente, keď som absolvoval predmet o tvorbe hier na Matfyze, ktorý vedie Michal Ferko.

Tvorba hier ma baví a je to pre mňa splneným snom, avšak musel som si prejsť tým ťažkým obdobím, kedy som zistil, že tvorba hier a hranie hier sú dve veľmi odlišné veci. Tvorba hier je práca, náročná ako každá iná, a ak nemilujete, čo robíte, tak je náročné ostať dlhodobo motivovaný.

Vyštudoval si informatiku na Univerzite Komenského, neskôr si ale pôsobil aj ako lektor herného vývoja v rámci Hemisféry. Ako vnímaš situáciu vzdelávania v oblasti herného vývoja (formálneho aj neformálneho vzdelávania) na Slovensku?

Myslím si, že z hľadiska formálnej výučby dizajnu sa máme čo učiť od iných krajín.

Na druhú stranu, programy ako Hemisféra a Butterfly Effect sú skvelým spôsobom, ako uviesť mladých ľudí a ukázať im, ako vyzerá vývoj hier. Každá disciplína, či už art, dizajn alebo animácia, má spôsob, akým sa vyučuje, avšak často v praxi pracuje trochu inak a myslím si, že tieto programy sú skvelá príležitosť naučiť sa a zažiť si na vlastnej koži tieto rozdiely.

Aké sú základné predpoklady skúsenosti aj schopností na to, aby niekto naskočil do herného vývoja? Je štúdium oboru dostatočným predpokladom? A na druhú stranu, je vôbec nutné?

Myslím si, že jedna z najdôležitejších vedomostí je uvedomenie si, že herný vývoj je práca a nie hranie sa. To, že sa hrám veľa hier neznamená, že ma to bude baviť ich vyvíjanie (ale ani to neuškodí :) ).

Taktiež v dnešnej dobe úspešné hry nie sú niečo, čo môže byť vytvorené jedným človekom (výnimky existujú, ale je to veľmi, veľmi, veľmi nepravdepodobné), čiže treba byť pripravený pracovať v kolektíve a vedieť prijímať feedback na vašu prácu. Vysokoškolské štúdium veľmi pomáha poskytnúť dobrý základ týchto vlastností, z ktorého potom firmy vedia vybudovať skvelých developerov.

Slovenská stopa v Baldur's Gate 3

Čo ťa ďalej čaká v kariére? Vieš si predstaviť, že by si sa ešte v jej rámci vrátil na Slovensko a pracoval tu?

Osobne som človek, ktorý neplánuje príliš dopredu a skôr sa prispôsobuje tomu, ako sa svet vyvíja okolo neho. V Lariane som veľmi šťastný, baví ma to, čo robím, a Kanada nie je práve najhoršie miesto na bývanie :D.

Vrátiť sa na Slovensko zatiaľ neplánujem, práca na rozsiahlych hrách ako Baldur’s Gate 3 mi vyhovuje, a, bohužiaľ, ako som spomenul vyššie, na Slovensku práve nie je štúdio, ktoré by vyhovovalo mojej vízii.

Ďakujem za rozhovor.


napísal matus_ace 22.4.2021
Páči sa mi! (+9)
SLOVENSKÁ STOPA V BALDUR'S GATE 3


Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Cod mw2 (7)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Hra 1612/smuta (1)
Smuta 1612 je nová hra s veľmi realistickou grafik...
|Speedlink competition pro extr... (0)
Zdravim, som lama mám otázku.Kúpil som si SpeedLin...
|Mw3 2011 xbox series x multipl... (2)
Čaute, kúpil som si fyzickú kópiu MW3 x360. Hra fu...
|Poľovnícke hry - hunter simula... (6)
je ich viacero,ale v tomto vlákne by som sa chcel ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19559)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk