POHLCUJÚCA SILA ZVUKU: PREČO JE ZVUK KĽÚČOM K HERNÉMU REALIZMU? |
POHLCUJÚCA SILA ZVUKU: PREČO JE ZVUK KĽÚČOM K HERNÉMU REALIZMU? |
Alan Davidson, európsky obchodný manažér spoločnosti Harman International, sa s nami stretol, aby s nami prediskutoval budúcnosť zvuku v hernom svete i mimo neho. S vývojom technológií dopyt po pohlcujúcich zážitkoch neustále rastie a spoločnosť JBL je na čele poskytovania vysokokvalitného zvuku. V tomto rozhovore sa Davidson podelil o poznatky o tom, ako JBL formuje budúcnosť zvuku, integruje špičkové technológie, ako je Dolby Atmos, a zabezpečuje, aby bola udržateľnosť hlavným cieľom pri vývoji produktov. Venuje sa tiež rastúcemu významu zvuku v hrách a tomu, ako spoločnosť reaguje na potreby audiofilov, hráčov a nadšencov zábavy.
Prečo je dobrý zvuk pre videohry taký dôležitý?
Rovnako ako v každom skutočnom hudobnom systéme je cieľom reprodukovať realitu. Ak ste napríklad v hre, kde vás prenasledujú, sledujú alebo vstupujete do budovy, chcete mať pocit, že ste tam naozaj. Chcete počuť atmosféru prázdneho skladu alebo zvuky džungle - šuchotanie listov, stromov a vietor, ktorý fúka okolo vás.
To isté platí aj pri hraní - musíte počuť, či sa niekto približuje zozadu. Detaily, ako sú kroky v poraste alebo pohyb v inej miestnosti, sú kľúčové. Kvalitný zvuk je v hre rovnako dôležitý ako v hudbe, pretože zvyšuje realistickosť. A čím reálnejšie pôsobí, tým viac sa do hry ponoríte.
Hráči počítačových hier sú pomerne niche skupinou, ktorá sa vždy snaží o čo najlepší zážitok. Ale pre bežných hráčov, najmä konzolových, sa dôraz na vysokokvalitný zvuk skutočne objavil až s touto generáciou konzol. Všimli ste si v posledných rokoch rastúci dopyt po kvalitnom zvuku v hrách?
Áno. Práve sme vyvinuli celý nový rad receiverov JBL a naša koncepcia dizajnu bola zameraná na hráčov, ktorí používajú konzoly Xbox a PlayStation. V skutočnosti to môžete vidieť v dizajne výrobku - biela povrchová úprava zodpovedá estetike PlayStation, zatiaľ čo napríklad podsvietenie prechádza do zelenej farby pre Xbox. Urobili sme to zámerne, pretože vieme, že či už hráte hry, počúvate hudbu alebo sledujete film v spálni alebo obývačke, váš AV prijímač JBL pravdepodobne sedí vedľa Xboxu, PlayStation alebo možno dokonca PC.
Boli nejaké špecifické dizajnové rozhodnutia, ktoré ste urobili, aby ste prilákali hráčov k JBL?
Áno. Ako som už spomenul, jedným z kľúčových aspektov je, že moderné hry teraz obsahujú zvukové stopy s plným zvukom v Dolby Atmos, rovnako ako vo filmovom priemysle. Mnohí mladší zákazníci používajú svoje herné zariadenia nielen na hranie, ale aj na sledovanie filmov a počúvanie hudby. Preto sme na to pri navrhovaní našich produktov mysleli.
Ako spoločnosť JBL integruje nové 3D zvukové a priestorové technológie do svojich produktov?
Jednou z kľúčových funkcií nových prijímačov JBL je Atmos. Celý koncept Atmos nie je len o riadení zvuku zľava doprava alebo spredu dozadu - je založený aj na objektoch. So zvukovou stopou Dolby Atmos môžete zvuk umiestniť kdekoľvek v 3D priestore miestnosti, v ktorej sa nachádzate.
Potom záleží na zvukových inžinieroch - kam umiestnia konkrétny zvuk? To je prvý krok. Ďalším krokom je schopnosť presne ho stvárniť, čo si vyžaduje vysokokvalitný procesor. Práve v tom JBL vyniká - používame špičkové spracovanie Dolby Atmos, aby sme zabezpečili čo najpohlcujúcejší zážitok.
Ako spoločnosť JBL vyvažuje potreby audiofilov, filmových nadšencov a hráčov?
S týmto novým radom receiverov pristupujeme ku všetkým používateľom rovnako. Uvedomujeme si, že už nejde len o audiofila alebo niekoho, kto sleduje len filmy - ľudia teraz konzumujú zvuk a video z mnohých rôznych zdrojov. Naším cieľom je navrhnúť produkty, ktoré budú znieť skvele bez ohľadu na zdroj.
To, čo sme urobili, je, že sme prispôsobili dizajn produktu tak, aby vytváral asociáciu s rôznymi skupinami používateľov. Napríklad biela povrchová úprava alebo zelené podsvietenie sa jemne spájajú s hráčmi, ale základný zvukový výkon zostáva vynikajúci pre všetkých.
Ako spätná väzba od spotrebiteľov ovplyvňuje vývoj nových produktov v JBL? A pokiaľ ide o tento nový rad, boli nejaké postrehy od hráčskej komunity?
Áno, určite. Uplatnili sme široký prístup a starostlivo sme analyzovali, ako spotrebitelia interagujú s našimi produktmi. Preto sme predstavili rady MA310 a MA510 - MA znamená „Modern Audio“. Naším cieľom bolo navrhnúť tieto receivery s moderným pohľadom na vec a zabezpečiť jednoduché používanie bez toho, aby sme znížili výkon.
Jedným z príkladov je diaľkové ovládanie. Nechceli sme používateľov zahltiť niečím príliš zložitým alebo zastrašujúcim. Namiesto toho sme ho navrhli tak, aby ste ho mohli vziať do ruky a hneď intuitívne pochopiť, ako ho používať. Rovnaká filozofia platí aj pre predný panel prijímača. Tlačidlá sú zjednodušené tak, aby poskytovali len to, čo potrebujete - nič príliš komplikované - a zároveň poskytovali čo najlepší zvukový zážitok.
Hráči často rýchlo investujú do špičkového hardvéru, napríklad do novej grafickej karty za 1 000 EUR každých pár rokov. Ako ich však presvedčiť, že kvalitný (a niekedy aj drahý) zvuk je pre herný zážitok rovnako dôležitý?
Nuž, existuje staré príslovie: „odpad dnu, odpad von“. Ak začnete so zlým signálom, je veľmi ťažké ho zlepšiť. Preto je dobrý zdroj vždy prvým miestom, do ktorého odporúčame investovať. Je to však aj o vyváženosti - o vybudovaní dobre fungujúceho systému, v ktorom sa zdroj, zosilňovač a reproduktory navzájom dopĺňajú.
Nezáleží na tom, koľko miniete; dôležité je zabezpečiť, aby bol váš systém vyvážený. Nemá zmysel mať úžasné reproduktory bez zosilňovača, ktorý ich dokáže správne poháňať, rovnako ako nemá zmysel mať výkonný zosilňovač v spojení s malými, nevýraznými reproduktormi. Dokonca aj také detaily, ako je kabeláž, prispievajú k celkovému zážitku.
Nie som odborník na grafické karty, ale viem si predstaviť, že je to podobný koncept - nechcete prehnane míňať v jednej oblasti a zároveň zanedbávať inú. Či už je zdrojom zvuku konzola, počítač, prehrávač CD, streamer alebo gramofón, naozaj záleží na zážitku.
V konečnom dôsledku je zábava o relaxácii a pôžitku. Všetci máme rušné životy, pracovný stres, účty, ktoré musíme zaplatiť - ale potrebujeme aj spôsoby, ako sa odreagovať. V Spojenom kráľovstve hovoríme, že by ste mali zjesť päť druhov ovocia a zeleniny denne, aby ste zostali zdraví. Ja k tomu rád pridávam: počúvajte päť skvelých melódií denne, aby ste si udržali zdravú myseľ. Či už je to hudba, filmy alebo hry, ak vám to pomôže vypnúť od stresu každodenného života, je to fantastická vec.
Je to síce klišé otázka, ale je dobrá, takže sa aj tak opýtam. Kam podľa vás bude smerovať budúcnosť audiotechniky v nasledujúcich piatich až desiatich rokoch?
Wow. No, po prvé - bude v najbližších piatich až desiatich rokoch ešte existovať hudba? Pravdepodobne. (smiech) Nie, vlastne som si celkom istý, že bude. No a či to bude hudba, ktorá sa vám bude páčiť, to vám nemôžem zaručiť!
Hudba je nadčasová. Dnes som počúval skladby z rôznych žánrov a období a bez ohľadu na to, odkedy a odkiaľ pochádzajú, dokážu vám vyčariť úsmev na tvári a vyvolať spomienky. To sa nikdy nezmení. Kľúčové momenty v živote si vždy budete spájať s hudbou - či už je to váš prvý tanec na svadbe alebo... no, nebudem sa vyjadrovať príliš názorne, ale predstavu máte.
Čo sa týka spôsobu počúvania hudby, niektoré veci zostanú vždy zachované. Budete potrebovať zosilňovač a budete potrebovať reproduktory. Ale zdroj? To je divoká karta. Formáty sa vyvíjajú - kedysi sa hovorilo, že vinyl je mŕtvy, a teraz sa vinyl vrátil. Kazetové pásky? Tie už takmer vymizli. Beta, VHS - zastarané. Teraz všetko streamujeme - YouTube, Netflix, Sky, digitálne platformy.
Skutočnou hnacou silou zmien bude kapacita internetu. So zvyšovaním rýchlosti širokopásmového pripojenia a možností siete bude budúcnosť zvuku smerovať práve tam. Kto vie, ako to bude za desať rokov? 3D holografické koncerty? Pokročilejšie rekonštrukcie štadiónov a koncertných sál? Najdôležitejšie je, aby zvuk naďalej prinášal radosť. Pokiaľ budeme vedieť ľuďom vyčarovať úsmev na tvári, budúcnosť vyzerá celkom dobre.
Keďže udržateľnosť sa stáva čoraz dôležitejšou v oblasti spotrebnej elektroniky, ako JBL zahŕňa ekologické postupy do vývoja svojich produktov?
Brilantná otázka. Absolútne brilantná. Takže v prvom rade vám ďakujem. Máme polhodinu? (smiech)
Jednou z vecí, ktoré sme nedávno urobili, je významné vedomé rozhodnutie odstrániť plasty zo všetkých našich obalov. Takže v žiadnom novom výrobku od spoločnosti Harman nie je žiadny plast. Taktiež sme odstránili tlačené manuály, na ktoré sme kedysi potrebovali strom - pretože sme potrebovali vytlačiť každý jazyk na svete, alebo sme aspoň z toho mali taký dojem! Teraz k nim máte prístup online a my poskytujeme len stručnú príručku.
Na všetky naše obaly používame sójový atrament, čo uľahčuje ich recykláciu. Skúmame tiež, ako môžeme ušetriť energiu pri zosilňovaní. Digitálne konštrukcie zosilnenia znížia teplo a výrazne znížia spotrebu energie. MA je vlastne prvý produktový rad, ktorý využíva toto nové digitálne zosilnenie.
Tak ako autá smerujú k hybridnej technológii, to isté sa deje aj vo svete audia. My sme už začali a spoločnosť Harman má silné poslanie: chceme urobiť všetko pre to, aby sme sa posunuli smerom k udržateľnosti. Neviem, či niekedy úplne dosiahneme uhlíkovú neutralitu - to je nad moju platovú triedu. Ale naším plánom je usilovať sa o výrazný pokrok.
Ďakujem za rozhovor.