PRIHLÁS

VAMPIRE: THE MASQUERADE - BLOODLINES 2

VAMPIRE: THE MASQUERADE - BLOODLINES 2

Znovuzrodenie alebo pohreb legendy?

Takto pred šiestimi rokmi ma počas Gamescomu pozvali na stretnutie vývojári z Hardsuit Labs, aby mi predviedli približne polhodinové demo Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2. Veľa sa toho udialo v priebehu tých šiestich rokov a pritom zatiaľ netušíme, prečo pri pokračovaní legendárnej upírskej RPG muselo vydavateľstvo Paradox Interactive toľkokrát posúvať termín vydania, prekopať vedúce pozície v tíme vývojárov a nakoniec zveriť celú hru do rúk iného štúdia, The Chinese Room, ktoré nemalo skúsenosti s vývojom akčných RPG. Po šiestich rokoch môžem s úplnou istotou povedať, že hra, ktorá mi bola prezentovaná na Gamescome 2019, je na míle vzdialená od približne trojhodinového dema, ktoré mi poskytlo The Chinese Room. S veľkou neistotou sa však teraz zamýšľam nad tým, či išlo skutočne o vývoj k lepšiemu.

Keď sa vám do hlavy nasťahuje detektív

Reakcie na pôvodný koncept hrania za slabého Thinblood upíra boli skôr negatívne a možno aj preto bol celý škrtnutý a namiesto toho sa v hre vžijete do roly nomáda s menom Phyre. Legendárneho upíra, ktorý desiatky rokov cestuje po svete a všade, kde príde, vzbudzuje rešpekt. Z neznámeho dôvodu sa po dlhej hibernácii zobudíte v štáte Washington. Je rok 2024 a vy si musíte zvyknúť na mesto Seattle s kamerami, mobilnými telefónmi, strelnými zbraňami a ďalšími komplikáciami, ktoré môžu upírovi znepríjemňovať posmrtný život. Okrem straty pamäte vás však budú trápiť aj zvláštne znaky, ktoré vám permanentne zdobia ruky, a trochu otravný hlas vo vašej hlave. Zo záhadných dôvodov totiž zdieľate jedno telo s ďalším upírom z klanu Malkavian.

Noví scenáristi sa rozhodli rozprávať neo-noirový detektívny príbeh prostredníctvom hlasu detektíva, ktorý doslova okupuje vašu myseľ. Počas hrania budete viesť interné dialógy s Fabienom, ktorý vám ponúkne cenné informácie o svete okolo vás a spoločne sa pokúsite rozlúsknuť niekoľko záhad ohľadom vášho náhleho prebudenia v cudzom meste za zvláštnych okolností. Po pomerne zdĺhavom úvode v opustenej budove, kde sa naučíte ovládať všetky upírske schopnosti, bude vašou prvou úlohou rozlúštiť, prečo je Fabien zrazu vašou súčasťou a ako k tomu došlo. Fabien nebude len váš osobný rozprávač, ale v hre sa vyskytnú úseky, v ktorých budete ovládať jeho telo a tým pádom aj schopnosti.


Štyri klany a ďalšie dva za príplatok

Hra vám ponúkne na výber štyri základné upírske klany, ktoré si môžete rozšíriť pomocou DLC o ďalšie dva. Výber klanu určuje, aké budú vaše špeciálne schopnosti, a budú vás stáť menej bodov. Okrem toho sa na váš klan viaže aj výber outfitov, ktoré sa odomykajú po získaní klanových schopností, a samozrejme sú tu aj odlišné dialógové možnosti, ak hráte za priamočiareho Brujaha alebo diplomatického Ventrue. Ako Brujah sa budete spoliehať na silu a rýchlosť a konflikty si najradšej vyriešite päsťami. Tremere dokáže pomocou krvavej mágie ovládať nepriateľov a spôsobovať im devastačné zranenia. Pre tých, ktorí chcú väčšiu výzvu, je tu klan Banu Haquim. Ten využíva rýchlosť aj krvavú mágiu, aby v tichosti popravil nepriateľov bez toho, aby si to niekto všimol.

Tí, ktorí to chcú mať v upírskom živote ľahšie, si zvolia Ventrue. Sú to majstri manipulácie, ktorí dokážu zmraziť nepriateľov a poštvať ich proti sebe, alebo ich donútia zabudnúť, čo tu doteraz robili. Robia všetko, aby si nezašpinili drahý kabát, a rovnako elegantne sa vedia správať aj pri slovných konfrontáciách. S kúpou DLC Shadows and Silk sa vám odomknú aj klany Lasombra a Toreador. Prvý menovaný klan patrí medzi ťažšie oriešky na rozlúsknutie. Dokáže temnotu premeniť na zbraň, chytiť do pasce a ovládať akýkoľvek cieľ. Najsilnejšou zbraňou Toreadora je charizma. Dokáže svoje obete nalákať a zmanipulovať, aby nepociťovali strach, až kým už nie je neskoro.

Nezábavne šplhanie a skákanie po strechách

Vonku sa to hemží policajtmi a najbezpečnejší spôsob, ako sa dostať čo najrýchlejšie preč bez pútania pozornosti, je hľadať únik cez strechu. Tam, kde to nejde bežnými krokmi, vieme doskákať, loziť po rebríkoch aj plachtiť vo vzduchu, aby sme sa dostali na druhú stranu. Lezenie je dôležitou súčasťou hrateľnosti a kým v prvej hre ste dokázali len veľmi neohrabane skákať, tu sa z vás stáva nočná šelma, ktorá preskakuje zo strechy na strechu, kde ju nevidia smrteľníci. Hra nás prostredníctvom sledovania stôp zámerne vedie na odkvapové rúry, protipožiarne schody a únikové východy. Nepôsobí to však ako zábavný parkour s dobre navrhnutými budovami, ale skôr ako najnepraktickejšie cestovanie po meste plnom podivných existencií.

Ľudia sa považujú skôr za zdroj potravy a do fyzických konfliktov sa tu dostanete skôr s členmi frakcie Anarch a ich Ghoulmi. Sú to nepriatelia Camarilly, ktorej ste vy súčasťou, a ako sa rýchlo ukáže v tejto hre, podarilo sa im tie najzásadnejšie postavy položiť na kolená. Namiesto sofistikovanej spoločnosti stojacej na tých najmocnejších upíroch na čele s Princom sa frakcia Camarilly v Seattli zdá ako banda amatérov. Anarchovia sa dokázali dostať do centrály Camarilly a nebyť vás, už by boli na ceste za Princom. Ide pritom už o tretieho vodcu za posledných pár mesiacov a zdá sa, že vaše prebudenie zo spánku potrebovala Camarilla ako soľ.

Päste, krv a hluchí nepriatelia

Fabien je z vašich schopností ohúrený, keď ich začnete používať, no toto nadšenie sa neprejavilo na opačnej strane obrazovky. V hre sa dá bojovať nablízko údermi a uchopiť predmety a manipulovať nimi vo vzduchu. Jedným tlačidlom robíte údery, podržaním urobíte silnejší úder, ďalším tlačidlom urobíte úskok a útok hneď po úskoku vykoná kop. Môžete sa rozbehnúť proti nepriateľovi a zaútočiť, aby ste ho prekvapili. Pomocou telekinézy ho dokážete pritiahnuť k sebe a silným kopom zase odhodiť. Je dôležité nenechať sa obkľúčiť a obmieňať útoky. Zaujímavým aspektom môžu byť schopnosti klanov, preto sa oplatí skúšať viaceré klany a zistiť, ktorý štýl boja vám vyhovuje.

Súboje nablízko založené na uhýbaní, rýchlych úderoch a hádzaní predmetov si určite nájdu svojich fanúšikov, no pre mňa osobne bolo menej bolestivé nepriateľov zabíjať v tichosti. Ako Banu Haquim bolo možné zrýchliť vlastný pohyb a tak sa zakrádať za nič netušiacimi nepriateľmi. So špeciálnou schopnosťou je ľahké umlčať nepriateľov, aby neupozornili ostatných na vašu prítomnosť, a so schopnosťou okamžite oddeliť hlavu od tela nebolo nutné ďalej udierať päsťami ako blázon. Dosť však zamrzela AI nepriateľov, ktorí sú tak hluchí a slepí, že si nevšimnú, keď zabijete postavu stojacu vedľa nich.


S vašimi upírskymi zmyslami si čoskoro všimnete, že vaša chodiaca večera môže mať takzvanú rezonanciu sangvinika, cholerika či melancholika. Vysávanie určitého typu rezonancie vám prinesie špecifické body, ktoré potrebujete na odomknutie novej schopnosti. Ide o výrazné zjednoušenie myšlienky, ktorú mali ešte v Hardsuit Labs, kde chceli, aby psychické rozpoloženie obete, ktorú ste vysali, ovplyvňovalo vaše schopnosti. Vašou povinnosťou je dodržiavať pravidlá Masquerade a neodhaľovať svoje upírske schopnosti pred obyvateľmi mesta. Otvorené alebo zatvorené oko v rozhraní pred vami určuje, či ste skrytý alebo odhalený pred zrakmi smrteľníkov. Aj dopadnutie z väčšej výšky môže spôsobiť podozrenie. Ak sa meter naplní len sčasti, útekom ho dokážete vynulovať a prestane vám hroziť odťatie hlavy.

Mŕtve mesto pochované pod snehom

Väčšina bezdomovcov v okolí bude pripisovať nadprirodzené javy zlému duševnému stavu. Horšie je odhaliť sa pred policajtmi, ktorí v tomto meste neváhajú strieľať aj po neozbrojených. Demo nám predviedlo absurdné správanie NPC postáv, ktoré pripomína skôr komické situácie z hier spred 20 rokov. Nevydarený dialóg s cholerikom na ulici, ktorého urazil návrh byť priateľmi, viedol k naháňačke cez dva bloky. Istým riešením, ako sa nenechať mlátiť od neznámeho chlapa, bolo postaviť sa na strechu nákladiaka, kam nedočiahol. Rozruch privolal policajtku, ktorá muža krúžiaceho okolo auta zastrelila.

Obyvateľov Seattlu neprovokuje len priateľstvo, ale občas aj vaša existencia. Zažijete tu simuláciu bežného života ženy, keď vás bude obťažovať chlap s ponukou na sex a nebudete sa ho vedieť zbaviť. Zlodej na ulici na vás bezdôvodne zaútočí, a ak sa s ním nechcete naháňať až do temnej uličky, kde by ste ho zabili, konflikt opäť vyrieši za vás policajt. Ten bez váhania muža zastrelí a potom sa ďalej pokojne prechádza okolo jeho mŕtvoly, akoby sa nič nestalo. Umelá inteligencia tu má asi pripomínať pôvodný Bloodlines a o budúcnosti postáv s vlastnosťami AI chatbotov môžeme ďalej snívať.

Seattle v tejto hre nie je pekným mestom. Z nejakého dôvodu ho postihla snehová kalamita, ktorá zahalila ulice odtieňmi šedi. Spôsobila, že žiadne autá tu nejazdia a ľudia sa tu pomaly vlečú medzi kopami snehu, trasú sa od zimy a nemajú pre nikoho vľúdne slovo. Aj keď má ísť o polootvorený svet rozdelený na mestské štvrte, Seattle svojím dizajnom v tejto hre vôbec nie je lákavý na preskúmavanie. Pôsobí hmlisto a mŕtvo na zemi a ešte monotónnejšie zo striech, kam sa vás hra snaží naviesť. Motiváciou k skákaniu vo výškach má byť zbieranie ukrytých symbolov na budovách, ale ide len o chabý pokus nanútiť nám nezábavný parkour na nudne navrhnutých budovách. Hudba veľmi nepomáha dotvárať atmosféru a mnohokrát robí zásadnú chybu, že vás donúti upriamiť na ňu vašu pozornosť počas hrania. Počas dialógov jej tóny často pôsobia úplne mimo, akoby boli určené pre iný druh scény. 

Duchovia minulosti a klišé súčasnosti

Prvky z dema, ktoré sme videli ešte v roku 2019, sa objavujú aj v tejto hre, akoby The Chinese Room využilo aspoň čosi, čo im po Hardsuit Labs ostalo. Objavujú sa tu staré postavy, no zrazu majú iné mená a iný štýl komunikácie. Niektoré boli úplne vyškrtnuté a je zjavné, že naratívny tím úplne prekopal príbeh aj spôsob, akým je v tejto hre rozprávaný. Postavy, na ktoré sme natrafili v tomto deme, však pôsobili ako zlé klišé. Dialógy s nimi neboli pútavé, a keďže demo nám ponúklo iba prvé hodiny hrateľnosti, nedalo sa badať, že by dialógové možnosti mali vplyv na príbeh; zatiaľ iba budovali vzťahy s postavami. Bolo mimoriadne náročné nechať sa pohltiť dialógmi, pretože ich kazil dabing hercov, ktorí sa miestami priveľmi snažili znieť ako patetickí upíri.

Asi najzaujímavejší aspekt bol v úplnom závere dema, keď sme sa ocitli v koži Fabiena a vyskúšali si jeho detektívne schopnosti značne okorenené o schopnosti klanu Malkavian. Fabien nie je bojovník, ale celkom schopný vyšetrovateľ. A tam, kde chýba analytické myslenie, pomôže aj ovládnutie mysle či schopnosť rozprávať sa s mŕtvymi. Vyzerá to tak, že schopnosti, o ktorých sme dúfali, že budú dostupné pri bežných konverzáciách, budú limitované len na časti hrané za Fabiena. V roku 2019 nám pôvodní vývojári sľubovali, že úlohy budú mať viaceré spôsoby dokončenia a rôzne dopady na príbeh. Ostáva nám iba dúfať, že sa k niečomu podobnému odhodlali aj The Chinese Room. Bola by to veľká škoda, ak by Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2 bolo pre nich priveľkým sústom a táto hra by doplatila na zlý krízový manažment vo vedení.


napísal Tanya 19.8.2025
Páči sa mi!
VAMPIRE: THE MASQUERADE - BLOODLINES 2


Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2
PC
PS5
Xbox Series X|S

Vývoj: Paradox / The Chinese Room
Štýl: Akčná Adventúra
Dátum vydania: 21. október 2025
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
| nové pc - rady/tipy (56)
Ahojte komunita, už dlhšie plánujem poskladať n...
|Vaše obľúbené dovolenkové dest... (5)
Celkom by ma zaujímalo kde chodievajú sektoráci na...
|Hry dokážu vyvolať silné emóci... (11)
Podeľte sa o tituly, ktoré vás emocionálne zasiahl...
|Ps5-hackeri? (4)
To sa chcem spytat ohladne cod mw3 alebo cod6,hovo...
|Predam : (1)
Predam dve pletene čiapky ALIENWARE a dve podložky...
|Screenshots (63767)
Vkladajte sem vaše zaujímavé screenshoty z hier. O...
|Zľavy/akcie/rozdávačky - pc (336)
Ahojte, všimol som si (alebo som aspoň nenašiel...
|Čo ma dnes potešilo ... (43628)
Sem mozte pisat co vas dnes potesio , co ste prije...
|Sector hraje ... (126701)
:diskoška o HRACH, ktore prave hravate, ale aj o t...
|Must see (41879)
Su veci ktore sa slovami opisat nedaju a preto pat...
|Svet, ukrajina, vojny ... (42538)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2025 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk