DYING LIGHT: THE BEAST |
DYING LIGHT: THE BEAST |
Poľský Techland prináša ďalší diel svojej zombie série Dying Light, tentoraz menší projekt s názvom Dying Light: The Beast. Pôvodne malo ísť len o DLC rozšírenie pre Dying Light 2, no autori sa nakoniec rozhodli hru osamostatniť a predstaviť ju ako samostatný titul. Je to ako pre financie, tak pre dĺžku vývoja veľkých hier. Chcú vydávať nové hry každé dva-tri roky, nie každých šesť rokov.
Ak poznáte históriu, viete, že séria Dying Light sa začala ako nasledovník Dead Islandu, s dôrazom na parkour spojený s bojom proti zombíkom na blízko. Prvá hra nás zaviedla na úplný začiatok zombie apokalypsy, kde sa nákaza rozšírila len v jedinom meste a v úlohe Kyla Cranea sme ho preskúmavali. Dying Light 2 nás o roky neskôr vtiahlo do obdobia, keď ľudstvo stálo na pokraji zániku a jediným miestom prežitia bolo posledné veľké mesto, pričom sme prebrali novú postavu. Teraz nás však autori zavedú späť k Craneovi a ponúknu pokračovanie jeho príbehu.
The Beast ukáže, čo sa s Craneom po rokoch zajatia a brutálnych experimentov stalo. Totiž má v sebe zombie DNA, na ktorej experimentoval Barón Fisher. Uteká, ale neodchádza, vydáva sa na cestu za pomstou. Dej sa odohráva v prostredí menšieho horského mestečka v Alpách - Castor Woods, pôvodne turistickej lokality, teraz zamorenej zombíkmi a Baronovou armádou. Crane tu musí zvládnuť konflikt medzi človekom a monštrom v sebe a dokončiť svoju pomstu.
Oproti hustým mestám v jednotke a dvojke toto bude viac relaxačné a oddychové, podobne ako vidiecka expanzia pre jednotku The Following, aj keď nie až taká prázdna, keďže tu je skôr centrom malé mesto. Síce je tu aj priemyselná zóna, ale aj veľa lesov, močiare, farmy a aj národný park a chaty. Toto celé prostredie budete spoznávať, postupne prechádzať jeho časťami, obsadzovať si základne, kontaktovať ľudí a postupovať vďaka ich misiám v príbehu ďalej.
Ak ste ešte Dying Light nehrali, čakajte zombie hru v otvorenom svete, výrazne zameranú na boje na blízko, ale so špecifikami, ako je každá vec má svoju životnosť, ničí sa, strelných zbraní býva veľmi málo, ak vôbec sú a deň a noc sú v hre úplne odlišné. Cez deň sú totiž zombíci strnulí a pomalí, ale v noci začína peklo a objavujú sa aj nebezpeční zombíci, pred ktorými je potrebné utekať. Popritom zbierate ďalšie veci, zbrane, vylepšujete si ich, levelujete sa a prežívate.
Iné to nie je ani tu a konkrétne, ak ste hrali Dying Light 2, je ponuka činností prakticky rovnaká, aj keď pocitovo je hrateľnosť iná. Napríklad strelné zbrane máte už takmer od začiatku, áut na prevoz je tu dostatok a nechýba rozdelenie na štvrte podľa vášho levelu. Do vyšších levelov sa neoplatí chodiť, keďže smrť príde rýchlo. Zároveň je to výrazne orientované na parkour, kde veľa misií bude mať aspoň časť zameranú na lezenie či beh po strechách v meste, alebo náročné lezenie po vysokých budovách, alebo, keďže sú tu ako pohoria, tak aj kamenné steny. Bude to pekný mix misií v rôznych prostrediach a aj mimo neho.
Samozrejme, ani tu nebude chýbať káblovanie elektriky, čo je pekný prídavok puzzle prvku do hry a pridá sa aj hák, ktorý aj tu odomknete niekde v strede príbehu. Čo tu oproti Dying Light 2 chýba, sú rozhodnutia v príbehu a je to teraz čisto príbehové a priamočiare. Aj keď zrejme je to bez nich lepšie. Tu by sa nejaké výraznejšie zmeny až tak nehodili.
Akcia je tentoraz mierne náročnejšia, aj keď nie výrazne. Štandardne sa len cez deň prechádzate ulicami popri zombíkoch, ktorí sa po vás môžu načiahnuť aj z troch metrov, alebo občas po vás skočia. Najlepšie je pohybovať sa po strechách. V noci je to rovnako podobné s útokmi Volatiles, pred ktorými hlavne utekáte. Ideálne je veľmi v noci nechodiť von, aj keď aj tak bude temných oblastí viac než dosť a zombíci si tam na vás radi počkajú. A keď nie zombíci, je tu aj armáda, ktorá si stráži svoje lokality.
Novinkou sú Chimeras, to budú bossovia, ktorých priebežne v misiách stretnete a musíte zabiť. Sú to Baronove experimenty, ktoré sú nebezpečné, ale vždy, keď ich zabijete, získate ampulku s ich krvou, ktorou si otvoríte ďalšie schopnosti. Ste totiž napol zombík a na jednej strane si v skill strome odomkýnate možnosti v štandardných bojoch, na druhej strane zombie možnosti v režime Beast mode. To je režim, kde sa naštvete a na určitý čas premeníte na zombíka a nepriateľov doslova trháte. Zo začiatku sa zapne automaticky, neskôr si ho môžete sami aktivovať, keď sa naplní indikátor.
Spolu čakajte takmer dvadsiatku boss bojov a štrnásť schopností. Ak by vás zaujímali aj iné počty, ktoré autori zverejnili, je tu 140 zbraní na blízko a tentoraz už 17 strelných zbraní, od pištolí, cez samopaly až po luky, alebo aj chuťovka, a to plameňomet. Toto všetko použijete na takmer dvesto variantov zombíkov a cez sedemdesiat typov ľudských nepriateľov. V skratke, bude to tu rozmanité v každej oblasti.
Celkovo je to expanzia na 12-15 hodín hrateľnosti, ale záleží od vášho tempa a skillu, zároveň ak chcete prejsť všetko a aj všetky vedľajšie misie, čakajte 20-30 hodín. Mimochodom, zatiaľ čo hlavné misie sú vždy iné a ťahajú vás po prostredí, pri vedľajších je to rôzne. Niektoré sú špecifické, iné napríklad len zamerané na určitú činnosť, napríklad na sprevádzkovanie elektriny v rôznych oblastiach alebo len otváranie bezpečných miestností, čo tiež vyžaduje často náročné boje alebo skákanie. Z bonusových lokalít môžete vstúpiť do Dark Zones, ktoré sú náročnejšie, plné zombíkov, ale majú zaujímavé odmeny v podobe plánov a návodov na zbrane.
Lokality máte všetky zobrazené na mape, ktorú postupne objavujete. Tá je, mimochodom, spracovaná v podobe papierovej mapy, ktorá sa pohybuje vo vetre, keď ju rozložíte, alebo keď prší, tak sú na nej kvapky. Je to pekný efekt. Vidíte na nej aj ciele misii, viete si pridať vlastné body a filtre.
Plus, samozrejme, tak ako v predchádzajúcich hrách, aj v The Beast môžete rovno celý príbeh hrať kooperačne a konkrétne rovno štyria. Môžete si tak nepriateľov pekne rozložiť a spolupracovať na ich ničení. Zároveň, ak sa k niekomu pripojíte, príbeh sa rovnako odomkýna aj vám a nemusíte ho prechádzať znovu, alebo sa k priateľovi môžete len instantne pripojiť v strede bojov a pomôcť mu. K tomu, ak hráte spolu, môžete sa navzájom oživovať, ale za podmienky, že sa neroztratíte po mape. Kooperácia pekne funguje, aj keď zatiaľ bez crossplayu medzi platformami, len medzi Epicom a Steamom.
Engine v hre už má svoje najlepšie roky za sebou a The Beast to jasne ukazuje. Techland síce pridal podporu moderných technológií ako DLSS 4 a upscalingy, no minimálne teraz pri vydaní chýba Ray tracing (pôvodne ho plánovali k vydaniu, teraz príde až neskôr), ale hlavne základné zobrazenie C-Enginu už pôsobí zastaralo. Prostredia sú síce atmosférické a Castor Woods ponúka pôsobivé zasnežené scenérie, no pri bližšom pohľade je vidieť rozmazanejšie textúry a limity v detailoch prostredí. Niekde časť prostredia vyzerá menej detailne alebo časť prostredia bez vegetácie pôsobí zastaralo. Toto už bolo aj pri dvojke, Techland akoby nevedel dobre zapracovať na detailoch a špeciálne na výhľadoch, kde príroda v diaľke často vyzerá slabo.
Pekne sú však spracované postavy a aj zombíci, kde sú detaily parádne, sú skvele rozanimovaní a aj ozvučení. Na druhej strane, postavy a ich rozpadávanie je stále pôsobivé a tentoraz ešte lepšie. Každá rana na zombíkoch zanechá stopu, odpadáva im koža, časti tela odlietavajú, kosti sa lámu, vidíte vnútornosti a priam cítite každý zásah. V kombinácii s „beast mode“ pôsobia útoky ešte drastickejšie a zombíci sa menia na krvavé hromady končatín.
Výkon v zásade nie je zlý, v 4K na RTX 5080 na maxime s DLSS na quality ide okolo 100 fps, s frame generation od 130 fps hore, podľa toho, koľkonásobný frame generation si zvolíte. Aj keď nie vždy je obraz úplne plynulý a miestami sa cíti zatrhávanie, hlavne pri prechode lokalitami.
Zvuky a hudba nezaostávajú. Olivier Derivière vytvoril viac ako 4 a pol hodinový soundtrack, ktorý kombinuje gitarové prvky s akustickými bubnami a agresívnejšími tónmi, no pritom si zachováva originalitu. Hudba pekne reaguje na priebeh hry, pri bojoch a nepriateľských stretnutiach stúpa napätie a v tichších momentoch ustúpia melódie do úzadia. Pridávajú sa tisícky rôznych zvukov zombíkov a voice acting je tiež decentný, aj keď samotné rozhovorové scény sú často len strnulé.
Dying Light: The Beast je síce menší, ale príjemný prírastok do série, ktorý vyniká najmä návratom Kyla Cranea, zasadením do nového horského prostredia Castor Woods. Výrazné novinky tu nie sú, ale je to veľmi dobre spojenie všetkého, čo sme videli v predchádzajúcich Dying Light hrách. Čakajte aj vylepšený parkour, vylepšený gore systém pri bojoch a aj rozmanité prostredie. Na druhej strane, engine má už vek, textúry a technické spracovanie už neohúria, niekedy sú prostredia pekné, inokedy zarazia jednoduchosťou. Boje a zombíci sú však stále pôsobiví, rovnako ako parkour. Výsledkom je viac oddychová zombie akcia, ktorá síce neprináša veľký posun vpred, ale fanúšikom série ponúka ďalší vstup do sveta Dying Light.