DESTINY: RISING |
DESTINY: RISING |
Nie je to tak dávno, čo bola Destiny jednou z najväčších a najjagavejších hviezd herného sveta. Bungie sa po odtrhnutí od Xboxu a sérii Halo naozaj vytiahlo novým sci-fi svetom, v ktorom prinieslo bohatú mytológiu siahajúcu mnoho rokov do minulosti. Rozsiahlosť Destiny univerza je naozaj obrovská a ešte stále rastie. Avšak značka pomaly upadá a ani správy o samotnom Bungie už nie sú až také pozitívne. Skôr práve naopak. Ako to celé zachrániť? Čo tak vydať novú hru na aktuálne najpopulárnejšiu platformu - mobily?
Ale nebude to port. A ani priamy spin-off. Je to niečo iné. Destiny: Rising nás zavedie do alternatívnej časovej línie, ktorá sa odohráva dávno pred udalosťami pôvodného Destiny. Nenájdeme tu ani Guardianov, ani legendárnu Tower - namiesto toho sa hra odohráva v období, keď sa ľudstvo len začína spamätávať z Kolapsu spôsobeného mimozemskými nájazdníkmi. Zlatej ére, ktorú kedysi priniesol Traveller, je koniec a svet sa pomaly prebúdza z druhého stredoveku.
Práve v tomto chaose prichádzajú na scénu Duchovia, bytosti, ktoré dokážu oživovať vybraných ľudí a premeniť ich na Lightbearers. Tí sa stávajú novou silou stojacou proti nepriateľom ľudstva a s pomocou legendárnych Iron Lords začínajú písať prvé kapitoly hrdinských legiend Destiny. Dej sa sústreďuje na postavu s prezývkou Wolf, ktorú si hráči môžu plne prispôsobiť, a z útočiska menom Haven vyrážajú na výpravy do rôznych kútov Zeme - od zamrznutej podzemnej siete Jiangshi až po vyprahnuté oblasti pri Červenom mori.
Okrem úplne nových tvárí sa v Rising objavujú aj známe mená zo série, ako napríklad Ikora Rey či Iron Lord Jolder, no tentoraz v odlišnom kontexte. Haven slúži ako hub tých, ktorí prežili, a zároveň základňa pre Lightbearerov, z ktorej sa vydávajú na misie proti mimozemským rasám známeho univerza - Vexom, Hivom, Fallenom či Cabalom. Hra tak spája nové príbehové linky s nostalgiou pôvodnej série a rozširuje jej mytológiu o ďalšiu, paralelnú kapitolu. Celkový dojem je trochu divný. Je a aj nie je to Destiny. Ale nemôžem povedať, že by to bolo zlé. Len iné.
Rising je free to play titul, ale s dosť inou štruktúrou ako dvojica hlavných hier na PC a konzolách. Máte tu síce svoju postavu Wolfa, ktorý si na začiatku vytvoríte a postupne vylepšujete a upravujete, no nebude to vaša jediná postava. Hra je totiž postavená na gacha mechanikách, takže okrem rôznych mikrotransakcií a kopy rôznych virtuálnych mien tu máte aj gacha mechaniky na získavanie ďalších postáv. Pričom čím lepšia postava, tým nižšia šanca na zisk. Niekoľko rôznych postáv ale pohodlne získate zadarmo, už len v rámci príbehu. Každá postava má svoje schopnosti a aj svoje zbrane. Pritom vybrané misie dokážete absolvovať len s konkrétnou postavou, aby ste v príbehu napredovali. No to platí pre postavy, ktoré získate zadarmo.
Pozitívom je, že si hru môžete užiť aj bez platenia. Niektoré veci možno nepôjdu až tak rýchlo a nedostanete sa k postavám, ktoré sú na pohľad zaujímavé, ale dokážete si užívať singleplayer príbeh, zapájať sa do kooperačných aktivít a aj do PvE súbojov. Dizajn je tiež prispôsobený tej kope virtuálnych mien a FOMO, takže hra chce, aby ste sa prihlásili každý deň, aby ste získali čo najviac odmien a splnili čo najviac výziev. Čo to pre vás znamená? Ak nie ste závislí na dopamíne z toho všetkého, nič moc. Akurát je otravné každú chvíľu prechádzať všetky tie menu a podmenu a vyklikávať si claimovanie hentej, onakej a ešte inej odmeny. Lebo tam vám svieti červená bodka, hentam tiež a podobne. A fakt to je otrava.
Je na vás, ako budete hru hrať. Je tu first person perspektíva a aj kamera spoza hlavnej postavy, takže môžete hrať podľa svojich preferencií. Aj keď teda nejakú dobu trvá, kým sa dostanete k poriadnemu hraniu. Na úvod vás oživí Ghost, prejdete si tutoriál a keď sa dostanete do Haven, v rámci niekoľkých kapitol postupne odhaľujete hru - jej možnosti, režimy, meny, systémy, craftovanie, vylepšovanie a aj hrateľnosť. Zabudnite na to, že tu budete hrať vlastným tempom. Obsahu je tu halda a všetko z toho si musíte najprv povinne vyskúšať, aj keď sú to len vedľajšie aktivity a možnosti.
Nie je to niečo, čo by som vyslovene kritizoval. Dokonca to chápem, je to free to play hra, ktorá má istú podobu monetizácie a herného dizajnu, takže vás musí zahltiť všetkým možným, aby ste sa k nej vracali a skúšali všetko, pričom autori dúfajú, že z vás možno niečo málo vytiahnu. Ale nie som si istý, či chcem osobne takto tráviť svoj čas. Pritom ma hra bavila, len ma nebavilo toľko robiť veci, ktorým sa venovať nechcem, len aby som zistil, že napríklad aj rybačka tu má prepojenie na iné herné systémy a nachytané ryby tu majú svoj zmysel. No nech, ale ja s tým nemienim tráviť svoj čas a už prvé vyskúšanie pre mňa bolo plytvanie časom.
Na to, koľko tu toho vlastne je, je až zarážajúce, že Rising vlastne neponúka až toľko rôznych zasadení. Aj príbehové misie vás budú dlho vodiť po tých istých miestach. Je pravdou, že niektoré prostredia sú rozsiahle, takže sa dva levely môžu odohrávať na tom istom mieste, ale v iných častiach. Ale rovnako je pravdou, že keď budete hrať hru dostatočne dlho, všimnete si, že stále navštevujete tie isté miesta - rovnaké osady, rovnaké cesty, dokonca rovnaké tunely pod zemou. Raz s jednou postavou, inokedy s inou. Raz je to klasický level, inokedy vás tam niekde čaká náročný boss. Ale ak si hru zahráte tak, ako to autori chcú - každý deň na pár chvíľ - možno vás to ani nezačne nudiť.
Samotné misie nie sú dlhé. Je to pochopiteľné, keďže to je hra na mobily. Ale nie sú to ani nejaké kratučké pasáže, ktoré prejdete medzi dvomi zastávkami MHD. Dokonca by som povedal, že je to viac ako tradičná záchodovka. Skôr vám pokryjú reklamný blok v slovenskej televízii. Ak si pomôžete rýchlym cestovaním naprieč lokalitami, lebo neraz vás hra posiela medzi rôznymi miestami. A aj pri presunoch po leveloch si môžete pomôcť jazdou na speederoch, aby ste sa v rozsiahlych mapách rýchlejšie dostali na opačný koniec.
Ako to vidíte zatiaľ? Máme tu nejaké negatíva, máme tu aj nejaké pozitíva. Už by to chcelo niečo jednoznačne kvalitné. Našťastie aj na to prichádza rad a je to akcia. Teda to najdôležitejšie, čo v takejto mobilnej akčnej hre chcete. Síce za hrou nestojí Bungie, ale čínski autori z NetEase zjavne Destiny poznajú a rovnako aj pestrý arzenál tejto série s rôznorodými efektmi. Výsledkom tak je akcia, ktorá je na mobilné pomery naozaj zábavná, chytľavá a nebojím sa povedať, že nezaostáva za veľkými Destiny hrami. Je tu radosť skúšať rôzne zbrane, budovať si variabilný arzenál a využívať rôzne efekty na rôzne druhy nepriateľov, aby ste ich čo najľahšie skolili. A do toho miešať aj špeciálne schopnosti postáv. Tie sú tri a pomôžu vám v naozaj náročných situáciách.
Ak ste viac na multiplayer, Rising prináša hneď niekoľko rôznych možností, ktoré si postupne odomknete a môžete hrať s a aj proti iným hráčom. PvE režimy nájdete v Adventures, kde sa spájate s ďalšími hráčmi a spoločne sa vydávate na boje proti AI protivníkom, pričom nechýbajú ani bossovia. Bohužiaľ, hra nie je až tak stavaná na nutnosti spolupráce a na hráčoch to badať, kde každý hrá sám na seba. Od základných Haven Ops, ktoré vychádzajú zo Strikov, sa dostanete až po obľúbené raidy Gauntlet Ops. Môžete sa tiež vo vybraných časových oknách pustiť kooperačne do Legendary kampane na extrémnej obťažnosti.
Chcete radšej hrať proti niekomu ako s niekým? Aj tu je toho viac a na výber máte viacero režimov. Keďže dnes nemôže existovať hra bez kartovej minihry, nájdete jednu aj v Rising. Volá sa Shadowshaper Duels, budujete si tu svoj deck a bojovať môžete proti NPC a aj proti iným hráčom. Chvíľu to potrvá, ale odomknete si aj Sparrow Racing, teda pretekanie na klzákoch, ktoré Destiny hráči dobre poznajú a majú ho radi. Aj tu funguje dosť dobre. No a pre tých, ktorí chcú bojovať, je tu PvP režim Iron Bar, kde so svojím tímom bojujete proti súperom v obsadzovaní zón. Hrať môžete aj vo svorkách. Klany sú tu totiž nazvané Packs a môžete sa k nim pridať, prípadne si vytvoriť vlastný.
Ovládanie je často achillovou pätou mobilných hier. Mobilné Destiny má veľmi dobre vyriešené ovládanie, navyše aj s pomerne rozsiahlymi možnosťami prispôsobenia. Síce je displej preplnený a ak máte väčšie ruky, neraz si bránite v dobrom výhľade pri klikaní po tom všetkom, ale stále je to v rámci akčných hier medzi tými najlepšie zvládnutými. Niektoré veci si viete aj automatizovať, napríklad beh, keď palec presuniete na istý bod. To je ale na mobiloch už štandardom. Ale čo je najlepšie, hra podporuje ovládanie gamepadom, takže po displeji nemusíte patlať vôbec. Jednoducho pripojíte ovládač a pustíte sa do akcie ešte pohodlnejšie.
Nie som si istý, či som niekedy vôbec videl mobilnú hru s väčšími produkčnými hodnotami. Toto je naozaj iba mobilná hra, ale pritom badať, že sa na nej nešetrilo. Napríklad ponúkne úplne úžasné cinematic sekvencie. Naozaj tu na ne radosť pozerať. Až je škoda, že ich vidíte len na malej obrazovke pri bežnom hraní (viem, že sa dajú telefóny pripojiť k TV). Doplnené je to dabingom postáv, čo sa tiež až tak často nevidí. Dabing je kompletný a pomerne kvalitný. Je tu pár hlasov, ktoré vám až tak nebudú sedieť, ale stále je to kvalitný dabing. A hudba? Tá je tiež naozaj dobrá. Na produkcii sa tu tak jasne nešetrilo.
A to všetko badať aj na grafickom spracovaní hry, ktoré je taktiež na mobilné pomery veľmi dobré, plné detailov a aj pekných efektov. Opäť až škoda, že na to všetko pozeráte na malom displeji, lebo sú tu aj také drobnosti, ako sú napríklad odrazy v kalužiach na zemi. Sú tu však aj nejaké tie neduhy, ako je napríklad doskakovanie niektorých objektov, čo si všimnete hlavne pri jazde na klzáku. Ale nie je to až tak rušivé, lebo je to len v menšom množstve a dosť ojedinele. Dôležité tiež je, že aj na novom Nothing Phone 3, ktorý má síce slušný výkon, ale nie to najvýkonnejšie železo v sebe, hra na ňom na Ultra behá hladko bez jediného problému. Nepotrebujete tak to najvýkonnejšie na trhu, aby ste si hru užili v Ultra a s vysokým snímkovaním.
Destiny: Rising je hra, ktorá je lepšia, ako by ste čakali. Dokonca pri hraní zabudnete na to, že je to free to play gacha hra. Príbeh tu má niečo do seba a aj keď je oddelený od hlavného kánonu, stále je to autentický Destiny zážitok so zábavnou a chytľavou akciou. Tiež je tu pomerne dosť obsahu, aj keď je škoda, že veľký časť z neho je uzamknutá za progresom, takže naozaj dlho trvá, kým sa k niektorým veciam dostanete (až štvrtá kapitola príbehu). A tiež nepomáha, že vás kampaň povodí stále po tých istých miestach. Takže vás síce baví, čo v hre robíte, ale už nie až tak to, kde to robíte.
RECENZIE HRÁČOV |
Mobil
Vývoj: NetEase / NetEase Štýl: Akcia / Multiplayer
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|