REBEL GALAXY

7.5

Vesmírne dorodružstvo plné rôznych možností

Recenzia na PC verziu

V poslednom čase sa na hernom trhu začínajú vcelku početne objavovať hry s tematikou cestovania vo vesmíre. Niet divu, je to vďačná téma, nad ktorou sú ľudia schopní dumať dlhé hodiny. Ľudstvo jednoducho odjakživa láka predstava neznáma. Každý z nás počas večerných prechádzok s priateľkou alebo so psom rád upiera hlavu smerom ku hviezdam. Rôznych filmov tu máme neúrekom, bola by škoda nevenovať sa otvorenému vesmíru aj v hrách. Kde inde sa dá tak verne navodiť pocit, že ste kapitánom gigantického korábu a môžete neviazane putovať medzi hviezdami? Star Citizen netreba zvlášť predstavovať, rovnako tak ani Elite: Dangerous. Tentokrát ale podobne uvažovali aj tvorcovia z malého indie štúdia Double Damage. Priniesli nám titul Rebel Galaxy, ktorý je mnohými považovaný za remake legendárneho Freelancera.

Hra vás privíta krátkym introm, kde vám vysvetlí, ako sa veci majú. Do rúk dostanete postaršiu loď menom Rasputin, ku ktorej vám poskytla prístup vaša teta Juno. Tá sa považuje za čiernu ovcu rodiny a už niekoľko rokov o nej nikto nič nepočul. Teraz vám od nej prišla naliehavá správa so žiadosťou o pomoc, spoločne so súradnicami vesmírnej stanice v odľahlom kúte galaxie. V tejto oblasti vládne anarchia, klamstvo, podvody, pašeráctvo a, samozrejme, po zuby ozbrojené pirátske gangy.

Každá nová hra vám ponúka unikátny, procedurálne vygenerovaný vesmír. V hre budete cestovať naprieč sústavami, objavovať nové planéty, spoznávať postavy a kolónie. Na začiatku sa ocitnete pri stanici, na ktorej sa s vami Juno mala stretnúť. Tá tu už však nie je. Neostáva vám teda nič iné, ako sa po nej začať vypytovať. Vaša loď Rasputin nie je žiadnou malou stíhačkou. Rebel Galaxy vám dáva príležitosť ovládať kolosálne lode vyzbrojené sadami laserov, kanónov a navádzanými strelami. V tomto sa hra líši od iných, podobných hier, kde môžete nad materskými loďami jedine tak slintať cez okienko tej vašej so skromnejšími možnosťami.

Rebel Galaxy
Rebel Galaxy Na mape nájdete stanice, lokality questov, súradnice z vysielačov...
Na mape nájdete stanice, lokality questov, súradnice z vysielačov...

Rebel Galaxy Okolité lode si môžete preskenovať, zistíte tak napríklad obsah ich batožiny.
Okolité lode si môžete preskenovať, zistíte tak napríklad obsah ich batožiny.

Rebel Galaxy Pri cestovaní narazíte na rôzne zaujímavé úkazy.
Pri cestovaní narazíte na rôzne zaujímavé úkazy.

Ak už vyťahujete letecký joystick a rozmýšľate, ktorému tlačidlu priradíte akú funkciu, zadržte. Hra nie je simulátorom a ani sa o to nesnaží. Je to čistá arkáda. Na odporúčanie autorov sa najlepšie ovláda na gamepade. Avšak aj na klasickej klávesnici a myši je ovládanie úplne v poriadku. Po niekoľkých minútach hrania nás nepríjemne zarazila jedna vec - absencia vertikálneho ovládania lode. Áno, v hre jednoducho viete ísť len doprava alebo doľava. Najprv si pomyslíte, že to snáď ani nie je možné a začnete zúrivo rolovať v nastaveniach ovládania. Po pár minútach sa zmierite s tým, že je to naozaj realita a vy sa môžete pohybovať iba na jednej pomyselnej horizontálnej úrovni. Nepriateľské lode takýto limit nemajú, preto budú lietať všade okolo vás. Keď sa dostanú pod vás, neostáva vám prakticky nič iné, len počkať kým zas vyletia na vašu úroveň. Občas tak budete mať pocit, že ste skôr na palube námornej lode, nie vesmírnej.

Dokonca aj streľba s bočných zbraní sa až nápadne podobá tomu, čo sme videli v AC: Rogue. Vaša loď ma 4 štíty, jeden z každej strany. V boji sa teda budete musieť všemožne otáčať, aby ste prichádzajúcu streľbu rovnomerne rozdelili a nechali jednotlivým štítom čas na regeneráciu. Pod medzerníkom sa skrýva špeciálny prídavný štít. Po dobu jeho činnosti je síce vaša loď chránená, no na oplátku nemôžete strieľať. Motory majú niekoľko úrovní výkonu plus zrýchľovače. Rýchlosť vyrovnáte s nepriateľom, letíte tesne popri ňom, pálite jednu salvu za druhou a potom si už len vychutnáte oslnivú explóziu.

Na vašich cestách naprieč vesmírom budete svedkami mnohých zaujímavých úkazov. Modré hviezdy, vulkanické planéty, pásy asteroidov, ale aj miesta zahltené odpadom. V rámci sústavy sa presúvate pomocou špeciálneho medziplanetárneho pohonu. Presuny trvajú zopár minút. Ostražitý treba byť neustále, pretože aj počas rýchleho preletu vás môžu nečakane prepadnúť piráti. Pri cestách narazíte aj na iné signály. Občas tak objavíte stratený náklad alebo vysielač. Hacknutím z neho viete získať napríklad súradnice lodí, na ktoré je vypísaná odmena. Stanice sú ovládane jednotlivými frakciami. Ak ste teda s nejakou v nepriateľskom vzťahu, pri návšteve jej základne očakávajte útok. Frakcie sa delia sa aj na základe typu. Poniektoré sú len malými stanovišťami s pár tisíc obyvateľmi, iné predstavujú rozsiahle komplexy. Na skok do inej hviezdnej sústavy potrebujete mať namontovaný špeciálny modul.

Peniaze dokážete nahromadiť prostredníctvom viacerých rôznych činností. Ak vás neláka boj, dá sa živiť mierumilovnou ťažbou rúd z asteroidov. Alebo sa z vás stane profesionálny obchodník, ktorý pozná aktuálne trendy na trhu. Napríklad technicky zamerané stanice majú zväčša veľký dopyt po potravinách. Takýmto spôsobom viete tovar nakúpiť na jednej stanici a na druhej výhodne predať. Ak sa cítite hrdinsky, môže sa z vás stať samozvaný ochranca zákona. Na lode pirátskych gangov sú vypísané odmeny, jednoducho sa ich zbavíte a peniaze máte v hrsti. Navyše sa vám bude zvyšovať aj priazeň medzi civilistami.

Možno však radšej budete balansovať na hrane zákona a uživíte sa pašeráctvom. V tomto prípade ale hrozí, že vám ochranné jednotky pri staniciach skontrolujú batožinu. Ak je u vás zistený nelegálny tovar, okamžite vás kontaktujú a žiadajú, aby ste im ho vydali. Každý ale má svoju cenu, preto sa aj s hliadkami dá rozumne dohodnúť. Niečo málo im šuchnete do vačku a nikto nič nevidel. Alebo sa im jednoducho vysmejete do tváre a premeníte ich na medziplanetárny prach. Takáto akcia však už priamo hraničí s pirátstvom, ktoré je lákavé. Ťažba je zdĺhavá, zničenie nič netušiaceho baníka je rýchle a už len veselo predáte získanú korisť. Možností je viac a každý si nájde to, čo mu pasuje najviac. Alebo môžete činnosti striedať, robiť z každej niečo a práve tak sa najlepšie vyhnete stereotypu. Ten sa ale po čase objaví tak či tak. Činností je síce viac, no žiadna z nich nie je spracovaná do hĺbky.

Hlavná dejová línia je spojená práve s pátraním po vašej tete. Príbeh je príjemným spestrením a bude vás hnať vpred. Presúvate sa medzi stanicami, snažíte niečo zistiť od rôznych kontaktov. Do hry je zapracovaný dialógový systém inšpirovaný RPG hrami. S postavami teda priamo komunikujete, vyberáte odpoveď. Predtým ako vám poskytnú informáciu, si od vás väčšinou vynútia nejakú tu službičku. Niekedy vás pošlú zlikvidovať loď, inokedy zháňajú materiály. Ak od vás napríklad niekto žiada nerast, môžete ho vyťažiť alebo ho získať vydrancovaním prepravných lodí. Úlohy sú teda priamo prepojené so štandardnými činnosťami v hre. Nájdete tu aj vedľajšie úlohy, ktoré prijímate na staniciach. Taktiež v nich treba vyhladiť pirátske lode, ochrániť baníkov, zohnať nejaké suroviny alebo ich len prepraviť na inú stanicu.

Stanice okrem nástenky s vedľajšími úlohami a predaja tovarov ponúkajú aj ďalšie funkcie. Vaša loď sa tu dá vymeniť za lepší kúsok. Aktuálne je na výber 6 rôznych korábov. Tie drahšie sú skutočne gigantické. Ponúkajú veľa miesta na zbrane, čiže obrovskú palebnú silu. S narastajúcou veľkosťou sa však znižuje obratnosť a rýchlosť. Každá loď je vhodná na inú činnosť, preto si treba rozmyslieť, akým štýlom vlastne chcete hrať. Následne si ju ďalej upravujete a vylepšujete. Niektorí radi bojujú tvárou v tvár svojmu oponentovi, preto sa vybavia guľometmi na boj zblízka. Iní preferujú streľbu z bezpečnej vzdialenosti, zvolia teda ďalekonosné protiletecké strely.

Viete si vylepšiť prakticky všetko: pancier, štíty, turbíny, ale trebárs aj batožinový priestor. Ak vám to stále nestačí, nazrite do sekcie subsystémov. Tu nájdete hračky ako napríklad detektor slabín asteroidu. Vďaka nemu budete presne vedieť, kam namieriť vaše ťažobné lasery pre čo možno najlepší výsledok. Za moduly znižujúce čas prebíjania alebo zlepšujúce navádzanie rakiet zaplatíte hneď niekoľko miliónov. Každá stanica má aj krčmu, kde vám miestny barman vyzradí mnoho užitočných noviniek. Z nich dokážete napríklad vydedukovať, ako sa bude vyvíjať situácia na trhu. Takúto informáciu dokážete využiť, najmä ak sa živíte obchodovaním. Ak neradi cestujete osamote, môžete si tu zadovážiť bojovníka, ktorý bude verne lietať po vašom boku.

Rebel Galaxy
Rebel Galaxy Ďalšia pirátska pliaga premená v prach.
Ďalšia pirátska pliaga premená v prach.

Rebel Galaxy Nemusíte lietať iba osamote.
Nemusíte lietať iba osamote.

Rebel Galaxy Dialógový systém je inšpirovaný RPG hrami.
Dialógový systém je inšpirovaný RPG hrami.

V soundtracku hry nečakajte žiadne sci-fi ladené melódie. V pozadí hrajú rockové vypaľováky a bluesové vybrnkávačky, ktoré vhodne dotvárajú atmosféru rebelantského vesmíru. Zvukovej stránke sa nedá nič vytknúť ani po stránke efektov. Rezonujúci zvuk medziplanetárnych motorov vás zatlačí do stoličky a dunivé zvuky kanónov spoločne s vysokofrekvenčnými lasermi vás vtiahnu do boja. Dokonca aj vizuálna stránka je na pomery indie hry viac než len prekvapujúca. Navyše hra nie je prehnane náročná. Čerešničkou je OpenGL vykresľovanie. Kiežby aj všetky AAA tituly vyzerali a bežali rovnako dobre.

Podobne ako samotná hrateľnosť, ani grafika sa nesnaží pôsobiť realisticky. Naopak sa nebojí farebnosti a prináša unikátne, pôsobivé spracovanie vesmíru. Prekážali nám jedine poletujúce črepiny a súčiastky. Majú za cieľ vyplniť priestor a navodiť dojem špinavého vesmíru. To sa im síce sčasti darí, no rotujú až neprirodzene rýchlo a v samotnom priestore sa nehýbu. Keď sa k nejakej súčiastke priblížite, zbledne a vy preletíte priamo cez ňu. Treba však tolerovať, že autori nemali prostriedky na vytvorenie niečoho zložitejšieho. Očakávať fyzické častice, ktoré by lietali po okolí a navzájom kolidovali, by bolo v tomto prípade asi naozaj príliš.

Rebel Galaxy vo viacerých aspektoch vhodne vypĺňa dieru v tomto žánri hier. Ponúka arkádový zážitok a schopnosť ovládať lode enormných rozmerov. Dialógy v duchu RPG hier a unikátne generovaný vesmír pri každej novej hre sú vítanými prvkami. Audiovizuálna stránka tomu všetkému dáva pôsobivú obálku. Hra však má aj pár chybičiek, pričom najviac zamrzí absencia vertikálneho letu. Tie sa však dajú ospravedlniť tým, že sa jedná o indie projekt prevažne vyvíjaný iba dvomi ľuďmi. Viaceré veľké herné štúdia by si z tohto titulu mohli brať príklad, pretože dokazuje, že keď sa chce, tak sa dá.

Rebel Galaxy
Rebel Galaxy Ilegálny tovar? Netuším o čom hovoríte pán seržant!
Ilegálny tovar? Netuším o čom hovoríte pán seržant!

Rebel Galaxy Niektoré zbrane sa dajú nastaviť na automatickú streľbu. Manuálne budete teda ovládať najmä bočné kanóny.

Rebel Galaxy V hre narazíte na rôzne druhy staníc.
V hre narazíte na rôzne druhy staníc.

napísal rolan 3.11.2015
+ RPG dialógový systém
- absencia vertikálneho letu
- činnostiam chýba hĺbka
- po čase stereotyp
- prehnané ceny niektorých lodí a modulov

RECENZIE HRÁČOV

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE