Ako funguje Nvidia Image Scaling a akú kvalitu má oproti DLSS?

Pozrime sa bližšie na novú Image Scaling funkciu od Nvidie ponúkajúcu upscaling pre všetky hry.

pridal saver 23.12.2021 o 16:49 pod hry
Ako funguje Nvidia Image Scaling a akú kvalitu má oproti DLSS?

HRY > NOVINKY >

Nvidia v poslednom update ovládačov pridala novú funkciu do ponuky možností svojich grafík a to Image Scaling. Image Scaling je upscalovacia funkcia ktorá dopĺňa DLSS, a to ako pre karty tak aj pre hry, ktoré DLSS nepodporujú. A prečo? Lebo hráči chcú, vyšší framerate a obetujú ho za cenu malého zníženia kvality obrazu.

Čo je Image Scaling?

Nvidia Image Scaling (NIS) je upscaling funkcia, ktorý má Nvidia v ovládačoch už dlhšie, ale teraz s príchodom FSR od AMD, ktoré funguje podobne, ho vyťahuje vyššie do povedomia a pridáva aj ju aj do Geforce Experience.

Je to funkcia, ktorá zvyšuje rozlíšenie obrazu pričom sa snaží zvýšiť jeho kvalitu. Ale oproti DLSS neanalyzuje predchádzajúce zábery a celé to neupravuje pomocou AI, len sa sústreďuje na jeden záber, ktorý sériou algoritmov zväčší a následne zostrí. Rovno totiž pridáva aj sharpening, teda zostrovanie obrazu.

Momentálne priamo v sebe nemá Image Scaling zapracovaná žiadna hra, ale to nie je problém, keďže si ho viete zapnúť priamo v ovládačov a funguje prakticky na všetko. Je teraz ešte len v úvodnom testovacom štádiu a sú tam ešte nejaké veci, ktoré treba doladiť, ale funguje a viete si ho vyskúšať. 

 

Ako zapnúť Image Scaling?

Funkciu si viete zapnúť pod GeForce Experience nastaveniami, kde musíte zaškrtnúť "povoliť experimentálne funkcie". Následne po update sa vám priamo v nastaveniach zobrazí okienko Zmena Mierky Obrázku (Image Scaling), ktorú môžete aktivovať.  Má pri sebe aj výber rozlíšenia, ale ten nemusíte riešiť, lebo si ho nastavíte vždy v hre a aj nastavenie sharpeningu, teda zostrenia obrazu.

Ako funguje Nvidia Image Scaling a akú kvalitu má oproti DLSS?

Rovnako ju viete spustiť aj cez Nvidia Ovládací panel, kde je umiestnené pod Spravovaním 3D nastavení.  Je to prepojené so zapnutím v Geforce Experience, ale tu je ešte navyše aj nastavenie Indikátor prekrývania, čo je hlavne zo začiatku dôležitý parameter, aby ste vedeli, či Image Scaling funguje a akú funkciu práve používa.

Ako funguje Nvidia Image Scaling a akú kvalitu má oproti DLSS?

Kedy sa Image Scaling aktivuje?

Hneď ako máte aktivovaný Image Scaling, Nvidia už kontroluje nastavené rozlíšenie na monitore. A to ako priamo vo Windows systéme, tak v hre a ak si ho prestavíte na nižšie, automaticky ho bude zvyšovať na maximálne rozlíšenie monitora cez Image Scaling. Teda ak hru pustíte vo fullscreene v nižšom rozlíšení, automaticky ju zväčší. Ak však hra nemá fullscreen, je potrebné zmeniť rozlíšenie priamo vo Windows, aby to fungovalo. 

Pritom ak máte zaškrtnutý spomenutý Indikátor prekrývania, vidíte v ľavom hornom rohu NIS písmená. Ak s nič nerobí respektíve je aktívny len shaprening je NIS modré, ak resizuje, je nápis zelený. Zatiaľ cítiť, že je to také úvodné testovaci zapracovanie.

A ako to vyzerá v hrách?

Keď to porovnáme v hrách, podľa očakávania môžete čakať lepšiu kvalitu ako čistý upscaling, ale slabšiu kvalitu ako DLSS. Zároveň je to podobná, respektíve mierne lepšia kvalita oproti FSR.

 

Natine rozlíšenie vs Image Scaling

Pozrime sa najskôr, ako vyzerá Image Scaling voči natívnemu rozlíšeniu. Konkrétne 1440p je tu zväčšené na 4K, najskôr bez funkcií na upscaling, potom s Image Scalingom. Vidieť, ako sa pixely zjemnia

Ako funguje Nvidia Image Scaling a akú kvalitu má oproti DLSS?

 

Image scaling vs DLSS

Môžeme si aj Nvidia Image Scaling porovnať s DLSS v Quality režime, ktoré upscaluje tiež z 1440p na 4K. Samozrejme tam je kvalita oveľa vyššia a aj obraz je pri pohybe stabilnejší. Čo sa týka framerate, ten je veľmi podobný, keďže obraz sa počíta rovnaký, len záleží, aký výpočtový čas zhltne dané filtrovanie. Pri DLSS to býva o 2-3 fps nižšie a napríklad táto scéna z Bright Memory išla v DLSS 89 fps, NIS malo 91 fps. Pričom natívne 4K išlo len 50 fps.

Ako funguje Nvidia Image Scaling a akú kvalitu má oproti DLSS?

 

Sharpening

Môžeme sa pozrieť aj na možnosť nastavenia ostrosti obrazu. Ten si môžete nastaviť rovno v ovládačov, Geforce Exprience alebo aj priamo v hre cez ALT+F3, kde sa zobrazujú filtre. Môžete sa ľubovoľne pohybovať medzi 0% až 100%, tu sú porovnané tri nastavenia - minimum, stredné a maximum.  Stredné s 50% sa zdá ako ideálne, ale môže to byť rôzne podľa hry a podľa toho aký typ obrazu chcete docieliť.

Ako funguje Nvidia Image Scaling a akú kvalitu má oproti DLSS?

 

Native vs DLSS vs Image Scaling

Pozrime sa aj na porovnanie natívneho 4K rozlíšenia, DLSS a Image Scalingu na jednom zábere. Mimochodom, na tieto porovnávania spravila Nvidia aj ICAT utilitu, ktorou si porovnáte dva zábery alebo videá na sebe, alebo viac vedľa seba. Môžete si ľubovolne zoomovať a pohybovať zábery. Možno škoda, že zooming nie je ešte vyšší. 

 

Ako funguje Nvidia Image Scaling a akú kvalitu má oproti DLSS?

 

Ďalšia ukážka je z Guardians of the Galaxy, ktoré s plne zapnutým ray tracingom v 4K ide 20 fps, s DLSS 42 fps a Image scaling je tu mierne pomalší a ide 38 fps. DLSS tu odvádza veľmi dobrú prácu aj v kvalite obrazu, ale celkovo je hra dosť vyhladená a ani Image Scaling nemá veľkú stratu kvality.

Ako funguje Nvidia Image Scaling a akú kvalitu má oproti DLSS?

 

Ešte pridám jeden neoznačený obrázok, na ktorom môžete hádať, ktorá časť patrí jednotlivému typu upscalingu a ktorá je natívna.

Ako funguje Nvidia Image Scaling a akú kvalitu má oproti DLSS?

 

 

Performance režim - DLSS vs Image Scaling

Pozrime sa aj na to ako dokáže Image Scaling a DLSS upscalovať 1080p obraz na 4K, kde Image scaling už má väčšie problémy, ale DLSS sa drží stále dobre.  V každom prípade, Image Scaling je stále oveľa lepší ako čisté 1080p. 

Ako funguje Nvidia Image Scaling a akú kvalitu má oproti DLSS?

 

 

Čo to vlastne ukazuje? 

Ukazuje to, že upscalingy obrazu majú pred sebou zaujímavú budúcnosť. Nie preto, že by hráči chceli rozmazanejší obraz, ale preto, že chcú čo najvyšší framerate v ešte prijateľnej kvalite.   DLSS to odštartovalo vo vysokej kvalite, uchytilo sa a teraz sa postupne objavujú ďalšie nižšie formy upscalingov ako FSR, tak aj Image Scaling (enginy ako Unreal Engine 5 ešte k tomu zapracuvávajú vlastné typy upscalingov). 

Ale to sú všetko funkcie ktoré treba zapracovávať v samotných hrách. Image Scaling, na rozdiel od ostatných umožňuje upscalovať prakticky všetky hry a to na všetkých Nvidia kartách, nielen RTX. Síce je to priamo cez ovládače respektíve Geforce Experience, ale nakoniec je to najjednoduchšie riešenie. Ktoré vám automaticky upscalne hry ak si v nich zmeníte rozlíšenie, napríklad preto, že hra nestíha na plnom rozlíšení, alebo chcete vyšší framerate. Je to zaujímavá vec, ktorá by možno do budúcnosti mohla byť zapracovaná ako štandard.  Zatiaľ je to ešte len beta, sú tam určíte nedotiahnuté veci (ako grabovanie) a uvidíme do akej finálnej podoby to dotiahne Nvidia.





Páči sa mi! (+2)






Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Cod mw2 (7)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Hra 1612/smuta (1)
Smuta 1612 je nová hra s veľmi realistickou grafik...
|Speedlink competition pro extr... (0)
Zdravim, som lama mám otázku.Kúpil som si SpeedLin...
|Mw3 2011 xbox series x multipl... (2)
Čaute, kúpil som si fyzickú kópiu MW3 x360. Hra fu...
|Poľovnícke hry - hunter simula... (6)
je ich viacero,ale v tomto vlákne by som sa chcel ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19527)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk