Nemesis systém zo Shadow of War má Warner Bros. patentovaný do roku 2036 |
Warner má stále patent na Nemesis systém
Warner Bros šokovalo herný priemysel oznámením zatvorenia troch štúdií, vrátane Monolith Productions, tvorcu Middle-earth: Shadow of Mordor a jeho pokračovania Shadow of War. Monolith bol známy predovšetkým vďaka svojmu revolučnému Nemesis systému, ktorý umožňoval nepriateľom „pamätať si“ hráčove činy a reagovať na ne dynamickým spôsobom. Tento patentovaný mechanizmus mal byť použitý aj v pripravovanej hre Wonder Woman, ktorá bola teraz spolu so štúdiom zrušená.
Čo je Nemesis systém?
Nemesis systém debutoval v Shadow of Mordor v roku 2014 a okamžite si získal uznanie ako jedna z najinovatívnejších herných mechaník desaťročia. Fungoval na princípe procedurálne generovaných nepriateľov, ktorí si pamätali predošlé stretnutia s hráčom a prispôsobovali sa im. Ak hráč v boji s orkom zlyhal, nepriateľ sa mohol vrátiť silnejší, posilniť svoju pozíciu v hierarchii a posmievať sa hráčovi za jeho prehru. Naopak, ak bol ork porazený, mohol sa vrátiť s jazvami či inými známkami predchádzajúceho stretu a túžiť po pomste. Tento systém pridával do hry jedinečnú vrstvu dynamiky a osobnej rivality.
V Shadow of War bol systém ešte vylepšený – umožňoval hráčom budovať vlastnú armádu orkov, ktorí sa mohli stať spojencami, zradcami alebo súpermi v boji o moc. Mechanizmus tiež rozšíril hierarchiu nepriateľov, čím priniesol komplexnejšie interakcie medzi postavami v otvorenom svete.
Prečo je systém nedostupný pre ostatné hry?
Warner Bros si dal systém patentovať v roku 2016 a oficiálne ho získal v roku 2021 pod názvom „Nemesis characters, nemesis forts, social vendettas and followers in computer games“. Tento patent znamená, že žiadne iné štúdio nemôže vytvoriť mechanizmus s takýmito princípmi bez porušenia práv Warner Bros. Patent je platný do augusta 2036, pričom spoločnosť si ho môže ponechať, ak bude naďalej platiť potrebné poplatky.
Zatiaľ čo mnohé hry experimentovali s rôznymi variáciami dynamických nepriateľov, žiadna nevyužila podobný systém v takom rozsahu ako Shadow of Mordor a Shadow of War. Mnohí vývojári a hráči sú presvedčení, že patent zbytočne brzdí inovácie, keďže Warner Bros od udelenia patentu Nemesis systém v iných hrách nevyužilo a teraz zrušilo aj posledný projekt, kde mohol byť implementovaný.
Ale využitie niečoho takého v iných hrách nie je vylúčené, keďže nič nebráni vytvoriť vývojárom podobný alebo lepší systém s určitými obmenami. Len to by niekto musel aj vymyslieť a realizovať.
Reakcie komunity a herného priemyslu
Oznámenie o zatvorení Monolith Productions a nevyužitom patente vyvolalo ostrú kritiku zo strany hráčov aj vývojárov. Niektorí označili situáciu za „tragické premrhanie potenciálu“, iní obvinili Warner Bros, že zabránilo ďalšiemu rozvoju inovatívnych herných mechaník. Novinár Cade Onder na sociálnych sieťach napísal: „Patentovo ochránili Nemesis systém len na to, aby s ním neurobili absolútne nič.“
Monolith Productions patrilo medzi rešpektované štúdiá, no jeho zatvorenie je len jedným z viacerých problémov Warner Bros Games. V posledných rokoch sa spoločnosti nepodarilo presadiť s viacerými značkami, ako Gotham Knights, Suicide Squad: Kill the Justice League či MultiVersus. Navyše, prezident Warner Bros Interactive Entertainment David Haddad nedávno oznámil svoj odchod po 12 rokoch vo vedení.
Osud Nemesis systému je tak momentálne neistý. Ak Warner Bros neplánuje jeho ďalšie využitie, pravdepodobne zostane nevyužitý až do vypršania patentu v roku 2036.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- The Elder Scrolls IV: Oblivion remastered bol predstavený a rovno vydaný 295
- RECENZIA: Clair Obscur: Expedition 33 46
- The Elder Scrolls IV Oblivion remastered sa na Steame pekne rozbehol 129
- Grafických kariet je na skladoch stále viac, už dostanete aj RTX 5070 Ti za lepšie 62
- GTA San Andreas má dostupný slovenský AI dabing 52
- Aký monitor si vybrať za 100, 200, 400 alebo 1000 eur? Aký rozmer, obrazovku a pom 113
- Takto bude vyzerať iPhone 17 Pro s obalom 64
- RECENZIA: Lost Records: Bloom & Rage 11
- The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered bude ohlásený zajtra 31
- Porovnanie druhej epizódy The Last of Us season 2 seriálu s hrou 42 zobraziť viac článkov >