PRIHLÁS

TEMPEST RISING

TEMPEST RISING

8.5

Veľmi dôstojný nástupca Command & Conquer

Recenzia na PC verziu

Klasické stratégie hráčom chýbajú. Aj preto Tempest Rising, ktorý až priveľmi okato pripomína staršie kultové série, vyvolal už pred vydaním vlnu nadšenia. Zatiaľ čo o niektoré iné, hoci aj kvalitné hry, je v Sectore vlažný záujem, o recenzovanie tejto RTS sa takmer pobila väčšina redaktorov. To hovorí za všetko. Napokon novú stratégiu s hrateľnosťou starých dobrých značiek mám tú česť hodnotiť ja a hneď v úvode vám môžem povedať, že ste na ňu nečakali zbytočne.

Je to skrátka RTS v duchu Command & Conquer a podobnosť určite nie je čisto náhodná. Veď už samotná surovina tempest, ktorá figuruje aj v názve, nápadne pripomína tiberium. Len s tým rozdielom, že je červená a nie zelená. Ale spoločných prvkov si všimnete oveľa viac. Medzi hernými režimami dominuje kampaň, ktorú môžete hrať za dve strany. Je to technologicky vyspelá Global Defense Force (GDF) a na druhej strane euroázijský spolok Tempest Dynasty. S každou frakciou vás čaká jedenásť misií a nezáleží na poradí, v akom ťaženia budete hrať.  Nie sú dejovo prepojené. Dokonca pri výbere si pri každom z nich osobitne vytvárate nový profil s voľbou obťažnosti, čo je trochu zvláštne.
 
Samotná náplň kampaní už ale nevzbudzuje žiadne pochybnosti. Čakajú vás rôzne variabilné misie s rozličnými zadaniami a odlišné pre každú stranu. Budete, samozrejme, ničiť jednotky a budovy protivníka, musíte zlikvidovať konvoj alebo špecifické objekty, oslobodiť zajatcov, eskortovať do bezpečia civilistov, nenápadne prepašujete do nepriateľskej základne agenta. Popritom môžete plniť vedľajšie zadania, ktoré vám prinesú nejaké výhody, napríklad znížia nepriateľské posily, alebo naopak za ne dostanete nejaké jednotky na výpomoc pre seba. Okrem toho vám zvýšia aj výsledné hodnotenie misie. Všetky kľúčové prvky misie pritom pekne vidíte zaznačené na minimape, ale aj priamo v teréne, so zvýraznením farbami a číslami.

Tempest Rising
Tempest Rising Ako za starých čias. Ale namiesto zeleného tiberia sa ťaží červený tempest.
Ako za starých čias. Ale namiesto zeleného tiberia sa ťaží červený tempest.


Tempest Rising Užijete si boje so slušným počtom jednotiek.
Užijete si boje so slušným počtom jednotiek.


Tempest Rising Brífingy vizuálne nevyzerajú zle, ale obsahovo sú dosť nezáživné. Nemusíte ich však vôbec pozerať.
Brífingy vizuálne nevyzerajú zle, ale obsahovo sú dosť nezáživné. Nemusíte ich však vôbec pozerať.





Hra kombinuje výstavbu základne s produkovaním jednotiek, ktoré posielate do boja proti nepriateľom. Hlavnou surovinou je spomínaný tempest, ktorý sa nachádza na rôznych častiach mapy a získava sa ťažobnými vozidlami.  Táto surovina súčasne spôsobuje poškodenie vojenskej technike, keď cez ňu priamo prechádza. Z tempestu máte kredity na nové budovy a jednotky a niekedy k tomu potrebujete aj druhý zdroj, ktorým je spravodajstvo. To získate rôznym spôsobom, napríklad generovaním v budovách alebo strelami s označovaním nepriateľov. Na základni vybudujete kasárne na pechotu, továreň na vozidlá, letisko, radar a nejaké ďalšie budovy, niektoré s prístavbou modulov. Dôležité je mať dostatok elektrární a pristavovať nové, inak vám budovy, obzvlášť obranné veže, skrátka prestanú fungovať. Na obranu využijete niekoľko druhov vežičiek a ochranné múry aj s bránami.

Každá strana má pritom rozdielny sortiment jednotiek aj štruktúr a dokonca aj trochu odlišný systém výstavby.  GDF využíva predovšetkým laserové zbrane a drony. Už v základe pechoty sú piloti dronov a tie pekne nalietavajú na ciele, prípadne ich môžete aj priamo ovládať. Na vrchole sú veľké lietajúce stroje, ktoré vypúšťajú celé letky dronov a prevalcujú prakticky všetko. K špecifickým jednotkám patria vozidlá na rozkladanie mínových polí či skvelé tanky, ktoré si tvorcovia vypožičali zo Starcraftu. Nielenže si ich takisto prepínate do delostreleckého módu, ale navyše sa podobajú aj vzhľadom. A sú veľmi účinné.

Tempest Dynasty pôsobí v základe viac tradične, ale má aj unikátne jednotky. Hlavné zbrane sú založené na používaní ohňa, ktorým sa dobre ničia budovy a pechota, ale platí aj na vozidlá. Obrana je založená najmä  na raketových systémoch. Podobne ako pri GDF pomáhajú rôzne druhy špecialistov určených na špecifické účely. Medzi top posily patrí guľatá sféra, ktorou doslova prevalcujete nepriateľov a hodí sa na ničenie väčších armád aj vyčistenie základní. Z letectva sú to veľké lietadlá s ničivými strelami na pozemné ciele, ktoré môžu bojovať bez obmedzení. Okrem toho dokáže dynastia zrýchliť produkciu energie a tým aj produkciu jednotiek v dosahu, ale s tým, že objekty sa pri tej rýchlosti postupne poškodzujú a treba ich potom opraviť. V inej budove zas viete aplikovať plány na zvýšenie účinnosti vojska, zrýchlenie ťažby a podobne.

Obe strany majú svoju alternatívu viacúčelového inžiniera / technika. Ten vie automaticky opravovať budovy a vozidlá v dosahu, odstraňovať míny a obsadiť zvolené nepriateľské budovy, ktoré potom môžete používať aj s príslušným sortimentom jednotiek, čo sa tam produkujú. Okrem toho postaví špecifický objekt a vie opraviť mosty, ktoré sú oživením tradičnej hrateľnosti. Mosty sa totiž dajú pekne strategicky využiť. Zničením mostu (ideálne aj s útočníkmi na ňom) zabránite príchodu protivníkov z daného smeru a naopak opravou sa dostanete aj na inak nedostupné miesta.

 

Väčšina leteckých jednotiek má limitovaný počet striel, bez ohľadu na to, či sú určené na pozemné alebo vzdušné ciele. Takže sa lietadlá musia vracať na základňu na doplnenie munície, čo u niektorých jednotiek automaticky funguje, u iných nie. Zrejme teda ide o chybu, ktorá je v novinárskej verzii akceptovateľná, ale ak sa objaví aj po vydaní, budú potrebné záplaty. Pre zmenu sa pozemné jednotky občas niekde zaseknú, hlavne medzi budovami, ak sú priveľmi nahusto. Našťastie, nestáva sa to často a autori to plánujú doladiť. V boji môžete niekedy využívať doplnkovú globálnu podporu. Sú to schopnosti, ktoré vyvolávate podľa potreby, ak sú plne nabité a máte dostatok surovín. Opäť sa líšia pre každú stranu. Môže to byť privolanie náletu alebo malého vojenského oddielu, vytvorenie mínového poľa, liečivej budovy, čo uzdravuje okolité jednotky a podobne.
 
Používateľské rozhranie je praktické. Samozrejmosťou je jednoduché používanie myši. Posily vyrobíte buď po naklikaní priamo v označených budovách, alebo rýchlejšie pomocou bočného panelu na obrazovke. Na tom môžete pohodlne organizovať všetko, pekne zoradené podľa záložiek – výstavbu v kategóriách štandardných budov a obrany, produkciu pechoty, vozidiel, letectva. Pričom ak máte viac budov rovnakého typu, sú tam aj malé ikony na prepínanie, napríklad kasárne číslo 1,2,3 a podobne. Nad tým sú ešte ikony na opravu alebo predaj prebytočných budov, prípadne organizovanie distribúcie energie.
 
Pri hraní za GDF staviate budovy tak, že určíte miesto v teréne a v menu zvolíte požadovaný objekt. Stavby sa tak postupne dokončia priamo na mieste. Pri Tempest Dynasty určíte výstavbu budovy z ponuky a až potom ju už hotovú umiestnite v teréne. Zdá sa, že je to nepodstatný rozdiel, ale opak je pravdou. S GDF totiž môžete rovno rozmiestniť niekoľko rôznych stavieb a venovať sa inej činnosti. Ale s Tempest Dynasty viete postaviť vždy len po jednom objekte z danej kategórie. Kým ho totiž neumiestnite v okolí, ďalšie budovy rovnakého druhu sa stavať nezačnú, aj keď ich máte v poradí. Takže musíte každú chvíľu preklikávať do menu, čo vás zdržuje pri iných činnostiach, napríklad v boji. Je to teda pomalšia výstavba, no na druhej strane môžete rovno pred nepriateľa postaviť okamžite funkčnú obrannú vežu. Pritom pre obe frakcie platí, že stavať sa dá len v dosahu základne, prípadne na dočasnom mieste, ktoré jedna strana vyznačí krátkodobým majákom a druhá tam presunie špeciálne vozidlo.

Tempest Rising
Tempest Rising Lietadlám plným dronov podľahne prakticky všetko.
Lietadlám plným dronov podľahne prakticky všetko.


Tempest Rising Tempest Dynasty v základe vyzerá viac tradične, ale má svoje jedinečné technológie.
Tempest Dynasty v základe vyzerá viac tradične, ale má svoje jedinečné technológie.


Tempest Rising Dajú sa vytvoriť obrovské základne. Takto to vyzerá v GDF.
Dajú sa vytvoriť obrovské základne. Takto to vyzerá v GDF.





Po víťazstve na mape sa ocitnete na obrazovke s prípravami na ďalšiu misiu v poradí. Nájdete tam doktríny, čo sú skvelé pasívne vylepšenia v oblastiach komunikácie, mobility a spravodajstva. V praxi to znamená, že za body si môžete odomknúť výhody platné pre všetky ďalšie boje. Napríklad permanentne zvýšite účinok vybraných zbraní, rýchlosť ťažby, výdrž letectva a podobne. Pochvaľovať si budete možnosti zbrojnice, kde budete nakupovať skvelé výhody. Môžete ich používať podľa toho, koľko ich viete umiestniť do slotov nákladu (loadout). Tie sa však otvárajú postupne a navyše jednotlivé výhody môžu zaberať jeden až štyri sloty. Takže môžete použiť niekoľko menších bonusov, alebo pár veľkých, respektíve vhodné kombinácie a meniť ich podľa uváženia.

Každá strana má v zbrojnici dostupné rozdielne výhody, GDC o niečo zaujímavejšie. Môžete získať skvelé automatické doliečovanie pechoty, keď je v pokojovom stave mimo boja. Alebo zvýšite dosah určitých zbraní, po zničení vášho vozidla vám zostane ozbrojený vojak, vaše jednotky sa produkujú so statusom veterána a podobne. Sú tam aj ukradnuté plány, ktoré vám umožnia na vašej základni produkovať vybrané jednotky zo sortimentu nepriateľa! To je skvelá vec a napríklad je dobrý nápad posilniť si Tempest Dynasty obliehacími tankmi.

Pred ďalšími misiami si môžete pozrieť brífingy. Veliteľ alebo iná osoba vám tam rozpráva, čo máte urobiť, prípadne môžete položiť doplňujúce otázky. Je to ale fádne a prakticky stále s rovnakým pohľadom v miestnosti. Na parádne scény z Command & Conquer sa to nechytá, nie sú tam žiadne zaujímavejšie momenty ani pamätné postavy. Našťastie, brífingy vôbec nemusíte sledovať, jednoducho ich nespustíte a idete rovno do misie. O nič zásadné neprídete. A vlastne by sa nič nestalo, keby v hre vôbec neboli. Lepšie sa už potom pozerá na prestrihové scény pri štarte misií, kde vidíte slušne naaranžovane výjavy z bojiska. A potom už to bude priamo vo vašich rukách.

Tempest Rising
Tempest Rising Doktríny a zbrojnica prinášajú skvelé výhody, ktoré môžete obmieňať. Vrátane plánov na výrobu jednotiek z dielne nepriateľa.
Doktríny a zbrojnica prinášajú skvelé výhody, ktoré môžete obmieňať. Vrátane plánov na výrobu jednotiek z dielne nepriateľa.


Tempest Rising A takto to vyzerá na základni Tempest Dynasty. Medzii jednotkami sú aj účinné, demolačné guľaté sféry.
A takto to vyzerá na základni Tempest Dynasty. Medzii jednotkami sú aj účinné, demolačné guľaté sféry.


Tempest Rising Väčšina leteckých jednotiek  má limitovanú muníciu.Týchto elitných strojov Tempest Dynasty sa to ale netýka.
Väčšina leteckých jednotiek má limitovanú muníciu.Týchto elitných strojov Tempest Dynasty sa to ale netýka.





Hra obsahuje aj režim šarvátky a multiplayer, medzi ktorými je rozdiel len v tom, že môžete hrať samostatné mapy sólo alebo s inými hráčmi. Multiplayer pritom umožňuje online pripojenie aj lokálne LAN hranie. Bezmála desiatka máp je určená pre dvoch až štyroch účastníkov s možnosťou rozdelenia do tímov. Dajú sa pridať aj boti, ktorí sú  už na normálnej obťažnosti dosť nepríjemní. V teréne je množstvo surovín aj neutrálnych budov, ako sú generátory zdrojov, pevnosti, bunkre a garáže, kam môžete umiestniť pechotu alebo si ich privlastniť inžinierom / technikom. Okrem výstavby a bojov nechýbajú doktríny, ktoré však na rozdiel od kampaní môžete vyvíjať za suroviny, podobne ako budovy. Je na ne samostatné menu paralelne s výstavbou.

Zaujímavosťou pri hraní je jukebox, čo je vlastne zoznam viac ako 40 tvrdých rockových melódií zo sountracku. Môžete si vybrať ktorúkoľvek z nich a počúvať v poradí alebo dookola. Je to pekná vychytávka. Tým sa dostávame k ozvučeniu, ktoré predstavujú slušné zvuky a hlášky na bojisku a dabing. Ten počujete hlavne v brífingoch a sám osebe nie je zlý, avšak vo väčšine scén nezosúladený s tým, ako postavy otvárajú ústa. Nepôsobí to veľmi dobre, no zrejme aj v tomto pomôže záplata.

Navyše, ako už bolo spomenuté, brífingy nie sú veľmi zaujímavé, takže ich zrejme nebudete veľmi sledovať. Graficky ale nevyzerajú zle, na postavy oživené v Unreal engine sa pozerá dobre. No predovšetkým sa s potešením budete porozhliadať po okolí priamo pri hraní. Mapy sú dizajnovo slušné, v rôznych prostrediach, od púšte až po zasneženú krajinu. V okolí sú skalnaté hory, lesy, mestá, budovy a pekne do toho zapadajú červené ložiská tempestu. Všetko si môžete parádne priblížiť a obdivovať tak prepracované detaily stavieb a jednotiek.

Tempest Rising
Tempest Rising Dynastia často používa ohnivé zbrane.
Dynastia často používa ohnivé zbrane.


Tempest Rising Na terén, budovy a jednotky sa môžete pozrieť pekne zblízka.
Na terén, budovy a jednotky sa môžete pozrieť pekne zblízka.


Tempest Rising Účinná obrana sa dá vytvoriť z rôznych veží a jednotiek. Ak je nablízku inžinier/technik, všetko samostatne opravuje.
Účinná obrana sa dá vytvoriť z rôznych veží a jednotiek. Ak je nablízku inžinier/technik, všetko samostatne opravuje.




Tempest Rising je konečne RTS podľa gusta veteránov aj mladších hráčov. Prináša totiž veľmi príjemný kompromis klasickej hrateľnosti s moderným spracovaním. Veľa originality v tom nehľadajte, ale o zábavu núdza rozhodne nie je. Užijete si dve vydarené, do značnej miery odlišné kampane, ale aj kvalitný multiplayer, kde by však ešte mohlo pribudnúť viac máp. To ale očakávame (pravdepodobne aj v naznačenej expanzii), rovnako ako opravy chýb, o ktorých autori vedia a plánujú ich odstrániť. Hru môžeme pokojne označiť za hodnotného nasledovníka Command & Conquer. Nemá síce také pamätné prestrihové scény ani postavy, ale inak obsahuje mnoho povedomých prvkov a veľmi dobre vystihuje ducha kultovej klasiky. Navyše vo forme, ktorá je atraktívna aj pre mladšie generácie.


napísal uni 17.4.2025
Páči sa mi! (+8)
8.5
Ohodnotiť
TEMPEST RISING
+ vydarený kompromis klasickej hrateľnosti s moderným spracovaním
+ dve zábavné a trochu odlišné kampane
+ doktríny a zbrojnica s vylepšeniami
+ slušný sortiment jednotiek a mnohé z nich sú unikátne
+ praktické používateľské rozhranie, výstavba a produkcia na jednom paneli
+ jukebox s výberom melódií počas hrania
+ dynamický lokálny aj online multiplayer
- menšie chyby v správaní jednotiek (zasekávanie v teréne, automatické zásobovanie letectva nie vždy funguje)
- brífingy sú fádne, zle zosynchronizované s dabingom, ale vlastne aj nepotrebné
- trochu škoda, že v príbehu nevystupujú žiadne výrazné postavy


RECENZIE HRÁČOV
PC

Vývoj: Knights Peak / Slipgate Ironworks
Štýl: Stratégia / Realtime
Dátum vydania: 24. apríl 2025
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Herný kútik (2)
Zdieľajte s inými hráčmi svoj herný "kútik", vzájo...
|Xsplit premium na 12 mesiacov ... (0)
ahojte, ak niekto streamujete alebo sa nahravate, ...
|Commandos: origins (1)
Zravím vás. Pracujem na SK preklade hry Commandos:...
|Predam crash bandicoot n.sane ... (0)
Ahojte, predám cartridge verziu (komplet krabic...
|Ktory herny ntb (4)
Zdravim už dlhši čas rozmyšlam o kupe ntb mam 3 fa...
|Screenshots (62423)
Vkladajte sem vaše zaujímavé screenshoty z hier. O...
|Filmy filmy filmy film... (47167)
O filmoch. Hádam chápete....
|Must see (41767)
Su veci ktore sa slovami opisat nedaju a preto pat...
|Sector hraje ... (125210)
:diskoška o HRACH, ktore prave hravate, ale aj o t...
|Hlavná diskusia (32)
O všetkom, respektíve ak máte nejaké otázky alebo ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (38180)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2025 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk