Výskumníčka Assassin’s Creed Shadows čelila útokom – hovorí o kultúrnej vojne aj zlyhaní Ubisoftu |
Profesorka Sachi Schmidt-Hori rozpráva, ako ju spolupráca na hre vystavila nenávisti, ale aj ako sa jej postavila čelom.
Keď profesorke japonskej literatúry a kultúry Sachi Schmidt-Hori z Dartmouth College pristála v schránke ponuka spolupracovať na hre Assassin’s Creed Shadows, najprv ju považovala za spam. Značku nepoznala, ani netušila, kto je Ubisoft. Až po zásahu univerzity a uistení od manžela, že ide o veľký projekt, prijala úlohu historickej konzultantky. Bližšie to zhrnul eurogamer.
Jej práca zahŕňala overovanie historických reálií zo 16. storočia Japonska, ako aj spätnú väzbu k scenáru a kultúrnej citlivosti hry. Ako odborníčka však musela často balansovať medzi historickou presnosťou a hernou voľnosťou. Pre úplnosť, ona postavy nevyberala, Ubisoft ich mal vybrané a mala dodať len dodatočné informácie.
Skutočný problém nastal až po zverejnení traileru v máji 2024, ktorý predstavil dvojicu hrateľných postáv – ženskú nindžu Naoe a černošského samuraja Yasukeho. Schmidt-Hori sa stala jedným z terčov nenávisti, a to z rôznych ideologických strán. Niektorí ázijskí muži žijúci na Západe ju obviňovali zo „zrady“ a „zmazania“ ázijských mužov z médií. Iní, vrátane krajne pravicových skupín, na ňu útočili ako na symbol tzv. „woke agendy“ a dokonca prekrúcali jej akademické publikácie.
Zaujímavé pritom je, že japonské publikum podľa nej na rovnaké postavy nereagovalo negatívne. Kritika prišla najmä od západných komunít, kde sa témy identity, zastúpenia a genderu stali častými spúšťačmi kultúrnych vojen aj pri iných hrách – spomeňme napríklad The Last of Us Part II alebo Hogwarts Legacy.
Namiesto mlčania sa Schmidt-Hori rozhodla reagovať – niektorých kritikov kontaktovala priamo, v niektorých prípadoch viedli ich rozhovory k zmiereniu či stiahnutiu nenávistných príspevkov. „Jeden z nich neskôr súhlasil s rozhovorom do dokumentu a stali sme sa priateľmi na Facebooku,“ hovorí. Iný sa jej po výmene názorov ospravedlnil.
S časti útokov sa stala aj kuriózna situácia – niektorí komentujúci kritizovali jej priezvisko Schmidt-Hori a predpokladali, že sa „zapredala bielym“. Ona však vysvetľuje, že pôvodne chcela opačné poradie, no Hori-Schmidt znelo „ako holy shit“, tak to radšej otočila.
Kritizuje aj Ubisoft. Podľa jej slov firma nijako nepredvídala riziko, ktoré jej zverejnenie prinieslo, a keď útoky začali, odporučila jej iba stiahnuť sa zo sociálnych sietí. Hoci Ubisoft neskôr vyjadril vďaku a podporu, Schmidt-Hori sa rozhodla v spolupráci nepokračovať.
Ubisoft odvtedy uvádza niektorých členov vývojového tímu iba krstným menom, aby predišiel podobným situáciám.
Dnes, s odstupom, hovorí, že útoky už takmer ustali a situáciu neberie osobne. „Boli nahnevaní na predstavu, ktorú si o mne vytvorili – nie na mňa samotnú,“ uzatvára. A dodáva:
„Vytvorili si obraz superwoke akademičky, ktorá píše o podivných témach, je vydatá za bieleho lúzera a neznáša Ázijcov. Tá osoba neexistuje – ale oni ju potrebujú, aby mali na koho kričať.“
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- RECENZIA: Death Stranding 2: On the Beach 100
- Nové mega zľavy spustené 42
- Štúdia MIT naznačuje, že dlhodobé používanie ChatGPT môže oslabovať kognitívne sch 90
- Mafia: The Old Country je už gold 102
- RECENZIA: Cyberpunk 2077: Ultimate Edition (Switch 2) 59
- Death Stranding 2 dostáva recenzie 42
- Číňania predstavili svoju prvú 6nm GPU, mala by byť konkurenciou RTX 4060, ale zat 68
- Unreal Engine 5.6 priniesol zlepšenie výkonu 60
- PlayStation čelí hromadnej žalobe v Holandsku za vysoké ceny digitálneho obsahu 112
- Nová AMD architektúra UDNA bude vraj o 20% rýchlejšia, bude aj v nových Xbox a PS 94 zobraziť viac článkov >