Výskumníčka Assassin’s Creed Shadows čelila útokom – hovorí o kultúrnej vojne aj zlyhaní Ubisoftu |
Profesorka Sachi Schmidt-Hori rozpráva, ako ju spolupráca na hre vystavila nenávisti, ale aj ako sa jej postavila čelom.
Keď profesorke japonskej literatúry a kultúry Sachi Schmidt-Hori z Dartmouth College pristála v schránke ponuka spolupracovať na hre Assassin’s Creed Shadows, najprv ju považovala za spam. Značku nepoznala, ani netušila, kto je Ubisoft. Až po zásahu univerzity a uistení od manžela, že ide o veľký projekt, prijala úlohu historickej konzultantky. Bližšie to zhrnul eurogamer.
Jej práca zahŕňala overovanie historických reálií zo 16. storočia Japonska, ako aj spätnú väzbu k scenáru a kultúrnej citlivosti hry. Ako odborníčka však musela často balansovať medzi historickou presnosťou a hernou voľnosťou. Pre úplnosť, ona postavy nevyberala, Ubisoft ich mal vybrané a mala dodať len dodatočné informácie.
Skutočný problém nastal až po zverejnení traileru v máji 2024, ktorý predstavil dvojicu hrateľných postáv - ženskú nindžu Naoe a černošského samuraja Yasukeho. Schmidt-Hori sa stala jedným z terčov nenávisti, a to z rôznych ideologických strán. Niektorí ázijskí muži žijúci na Západe ju obviňovali zo „zrady“ a „zmazania“ ázijských mužov z médií. Iní, vrátane krajne pravicových skupín, na ňu útočili ako na symbol tzv. „woke agendy“ a dokonca prekrúcali jej akademické publikácie.
Zaujímavé pritom je, že japonské publikum podľa nej na rovnaké postavy nereagovalo negatívne. Kritika prišla najmä od západných komunít, kde sa témy identity, zastúpenia a genderu stali častými spúšťačmi kultúrnych vojen aj pri iných hrách - spomeňme napríklad The Last of Us Part II alebo Hogwarts Legacy.
Namiesto mlčania sa Schmidt-Hori rozhodla reagovať - niektorých kritikov kontaktovala priamo, v niektorých prípadoch viedli ich rozhovory k zmiereniu či stiahnutiu nenávistných príspevkov. „Jeden z nich neskôr súhlasil s rozhovorom do dokumentu a stali sme sa priateľmi na Facebooku,“ hovorí. Iný sa jej po výmene názorov ospravedlnil.
S časti útokov sa stala aj kuriózna situácia - niektorí komentujúci kritizovali jej priezvisko Schmidt-Hori a predpokladali, že sa „zapredala bielym“. Ona však vysvetľuje, že pôvodne chcela opačné poradie, no Hori-Schmidt znelo „ako holy shit“, tak to radšej otočila.
Kritizuje aj Ubisoft. Podľa jej slov firma nijako nepredvídala riziko, ktoré jej zverejnenie prinieslo, a keď útoky začali, odporučila jej iba stiahnuť sa zo sociálnych sietí. Hoci Ubisoft neskôr vyjadril vďaku a podporu, Schmidt-Hori sa rozhodla v spolupráci nepokračovať.
Ubisoft odvtedy uvádza niektorých členov vývojového tímu iba krstným menom, aby predišiel podobným situáciám.
Dnes, s odstupom, hovorí, že útoky už takmer ustali a situáciu neberie osobne. „Boli nahnevaní na predstavu, ktorú si o mne vytvorili - nie na mňa samotnú,“ uzatvára. A dodáva:
„Vytvorili si obraz superwoke akademičky, ktorá píše o podivných témach, je vydatá za bieleho lúzera a neznáša Ázijcov. Tá osoba neexistuje - ale oni ju potrebujú, aby mali na koho kričať.“
| NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Alza spustila Black Friday zľavy 109
- Grand Theft Auto VI sa zase odkladá! 200
- Rusko nedokáže vyrobiť plánovaný Baikal-M procesor, ruší plány 109
- Pozor na čínske produkty - robotický vysavač posielal domov údaje, no keď ich maji 67
- Zaklínač na Netflixe stráca divákov 93
- RECENZIA: ARC Raiders 68
- GTA VI má už dokončený obsah, už sa len doťahuje 93
- Xpeng Iron je doteraz najhumanoidnejší robot 44
- Predator Badlands končí v recenziách prekvapivo dobre 67
- Aký herný PC desktop kúpiť na jeseň 2025? Za 1000, 1200, 1400 alebo 2000 eur? 37 zobraziť viac článkov >














