PROJECT MOTOR RACING |
PROJECT MOTOR RACING |
Giants Software, ktorý je známy svojou dlhoročnou sériou Farming Simulator, sa tento rok pokúsil o výraznú zmenu smeru. V spolupráci so štúdiom Straight4 Studios nasadili svoj vlastný engine na úplne nový typ projektu. Namiesto traktorov a farmárskej techniky teraz engine poháňa pretekárske špeciály v Project Motor Racing. Výsledkom je netradičné spojenie dvoch herných svetov, kde sa pôvodná technológia používaná pre veľké otvorené prostredia a fyziku strojov presúva do pretekárskeho simulátora.
Štúdio sa tak pokúša zabŕdnuť do žánru skutočných simulácií, kde dlhodobo dominujú tituly, ako Assetto Corsa, iRacing či Automobilista 2, a zároveň mieri aj na konzoly. Project Motor Racing má v tomto priestore viac-menej suplovať odstavenú sériu Project Cars, no minimálne v aktuálnej podobe na ňu nedosiahne. Hra pri vydaní pôsobí nedotiahnuto - vizuálne slabšia, s technickými nedostatkami, nepresným ovládaním a fyzikou, ktorá je pre časť komunity skôr krokom späť. Miestami až prekvapí, že nevyšla najprv v režime Early Access, kde by podobné problémy boli pochopené a hráči by počkali, kým sa odstránia. Prakticky končí veľmi podobne ako Rennsport, ktorý tiež vyšiel tento mesiac, aj keď ten má základ zadarmo.
Od Project Motor Racing môžete čakať rýchle autá naprieč známymi kategóriami, od MX-5 a GT4, až po GT3, GTR či rôzne prototypy, doplnené o niekoľko starších pretekárskych špeciálov. Hra ponúka aj autentické okruhy, ktoré slúžia ako základ pre kariéru, samostatné víkendy aj online jazdenie. Obsahovo ide o bežný mix, ku ktorému sa pridávajú rôzne časovky a úlohové challenge režimy.
Kariéra
Kariéra v Project Motor Racing je postavená na správe vlastného tímu. Najskôr si musíte kúpiť auto, následne platiť vstupné poplatky za jednotlivé preteky a vyrovnávať sa aj s nákladmi na opravy. Jazdením a hlavne vyhrávaním získavate kredity, ktoré následne investuje do ďalších sérií a techniky. Hra tak pracuje s jednoduchým ekonomickým modelom, pri ktorom musíte premýšľať nad rizikom, štýlom jazdy a dôsledkami havárií.
Samotná štruktúra kariéry ponúka voľný výber tried áut, možnosť postupovať cez rôzne šampionáty a jazdiť kompletné race víkendy. Niekde pripomína starší GRID, kde nie je komplexná tímová stratégia, skôr séria pretekov s dôrazom na financovanie, výdrž auta a prechod medzi kategóriami. Je to jednoduchý základ kariéry, s decentnou ponukou aj keď chýba väčšia hĺbka.
Nedotiahnuté sú však oblasti, ktoré by mali robiť základ kariéry - AI súperov je často nepredvídateľná, naráža bez varovania a svojím správaním narúša zmysel pretekania aj financovania. Totiž poškodenie auta zavinené chybou AI hráča zbytočne penalizuje. Čo pri zameraní kariéry na peniaze nie je ideálne. Pridáva sa ale aj nedotiahnutá fyzika, špeciálne pri kolíziách. Výsledkom je kariéra s dobrým základom, ale v stave, ktorý zatiaľ pôsobí skôr ako pracovná verzia a nie ako hotový režim pre plnohodnotný simulátor. K tomu, ak nechcete hrať celú kariéru, sú tu aj singleplayerové race víkendy proti AI, ktoré si nastavíte podľa želania.
Challenge možnosti
Ak chcete súperiť len na čas, hra ponúka aj samostatnú challenge časť. Ide o krátke úlohy zamerané na čistú jazdu, presnosť a konzistentné kolá. Režimy sú v ňom dva - Factory Driver alebo Endurance Hall, ktoré stavajú hráča pred pevne dané podmienky - konkrétnu trať, auto a cieľový čas, pričom výsledky sa zapisujú do online rebríčkov. Je to rýchly spôsob, ako si vyskúšať rôzne kategórie áut bez potreby riešiť náklady, kariéru či manažment tímu.
Pozitívom je okamžitá odozva, buď sa vám čas podarí, alebo nie, čo motivuje skúšať to znova a hľadať optimálne línie. Systém leaderboardov dáva režimu dlhšiu životnosť a pre niektorých hráčov je práve tento typ disciplíny najčistejším spôsobom, ako vyskúšať fyziku hry bez rušivých faktorov (ako AI).
Negatíva však vyplývajú zo stavu hry ako celku. Ak fyzika či ovládanie nie sú úplne vyladené, prejaví sa to práve tu, v režime, kde rozhodujú desatiny sekundy. Narazíte totiž na nekonzistentné správanie pneumatík alebo drobné technické záseky, ktoré v časovkách stoja okamžite celé kolo. K tomu fyzika je nekonzistentná aj medzi autami - k tomu sa ešte dostaneme.
Multiplayer
Multiplayer v Project Motor Racing ponúka ranked aj custom lobby, pričom v ranked režime sa jazdia pevne dané preteky so stanovenými kategóriami áut. Hráči tak môžu zbierať rating, zúčastňovať sa pravidelných eventov a skúšať jazdiť v stabilnejšom prostredí ako proti AI. Custom lobby umožňuje voľné preteky, kde si vyberiete trať, nastavíte pravidlá a aj preteku, či úroveň asistencií. Z hľadiska obsahu ide o štandardnú ponuku, akú od moderných sim pretekov očakávame.
Fungovanie multiplayeru je však tiež nie je ideálne, ako v komplexnosti, tak aj celkovej stabilite. Síce po posledných patchoch sa dá nájsť viac ranked pretekov a spojenie je stabilnejšie, ale stále ešte nie je plne stabilné. Na problémy môžete naraziť pri pripájaní do zápasov, zamŕzaní lobby a občas nepripravenom serverovom kóde, ktorý spôsobuje lagy či oneskorené reakcie pri štarte. Zároveň systém hostingu je neprehľadný a chýbajú základné funkcie.
Na druhej strane, keď všetko funguje, hráte nerušene s minimálnym lagom. Podobne ako kampaň aj táto časť by si ešte zaslúžila dopracovať a rozšíriť. Hlavne keď práve multiplayer je základom simulačných hier. Aktuálne bude Project Motor Racing konkurovať len ťažko. Určite to budú autori postupne dopracovávať, ale ako som spomínal, mohlo to vyjsť ako Early Access.
Vozidlá a fyzika
Hra aktuálne ponúka viac ako 70 vozidiel rozdelených do viacerých kategórií, od ľahkých MX-5 Cup a GT4, až po rýchlejšie GT3, GTR či náročné prototypy typu LMP, LMDh a Group C. V ponuke sú značky, ako Porsche, Mercedes-AMG, BMW, Acura či Mazda, pričom každá trieda má odlišné správanie aj možnosti nastavenia. Okruhov je 18 s 28 layoutmi, prevažne licencované reálne trate, ako Daytona, Watkins Glen, Laguna Seca, Spa-Francorchamps či Silverstone. Pretekať môžete v rôznych podmienkach - od slnečného počasia až po dážď, zmeny dennej doby či jazdu v odlišných ročných obdobiach, čo má ovplyvňovať priľnavosť a viditeľnosť. Obsahovo je to klasický základ moderných okruhových pretekov.
Fyzika vozidiel v Project Motor Racing však pôsobí nevyrovnane. Niektoré kategórie, najmä ľahšie autá ako MX-5 či GT4, sa správajú prirodzene a jazda s nimi je intuitívna. Pri silnejších triedach - GT3, GTR alebo prototypoch sa výraznejšie ukazujú limity fyziky. Autá často reagujú až príliš prudko, najmä pri brzdení a rýchlych zmenách smeru, a aj malé vstupy môžu viesť k šmykom. K tomu vám pneumatiky nie vždy poskytujú konzistentnú spätnú väzbu. Fyzika hlavne pri výkonných sériách áut si ešte vyžaduje výraznejšie doladenie.
A samotný kolízny model v Project Motor Racing patrí medzi slabšie stránky hry. Kontakty medzi autami často nepôsobia prirodzene. Aj menší dotyk často vyvolá prehnanú reakciu alebo nečakané odhodenie, niekedy aj vystrelenie auta nad cestu a krútenie vo vzduchu. Keď si k tomu prirátate, že AI pri brzdných zónach či v nájazdoch do zákrut často neberie hráča do úvahy, vedie to k zbytočným nárazom a reakciám, z ktorých sa nemusíte jednoducho dostať. Poškodenie áut je pritom slabé a nepôsobí presvedčivo, pričom aj väčšie kolízie zostanú bez výraznej vizuálnej odozvy.
Grafika
Grafická stránka Project Motor Racing pôsobí skromne a zaostáva za tým, čo naznačovali trailery alebo čo ponúka konkurencia. Použitý GIANTS Engine, pôvodne určený pre Farming Simulator, síce zvláda rozsiahle prostredia, no pri rýchlych okruhoch stráca dych. Nasvietenie je jednoduché, detaily tratí a okolia pôsobia plocho a celkový obraz je často fádny, dážď nevýrazný. Čo však vyniká aspoň na štandardnú úroveň, sú prijateľné modely áut.
Slabiny vizuálu navyše zvýrazňuje výkon, hra je náročná na CPU, trpí nestabilným framerate a pri väčšom počte áut dochádza k trhaniu či prepadu fps. Pri nižších detailoch sa dá dostať k plynulejšej jazde, no celkovo engine pôsobí neoptimalizovane a limituje vizuálny potenciál hry.
Ovládanie je najlepšie hrateľné s volantom, kde force feedback poskytuje decentné informácie o povrchu a trakcii. Síce nie na všetkých volantoch, kde som videl sťažnosti hráčov na zlý force feedback, ale povedal by som, že na Logitechu RS50, na ktorom som to hral, nebol zlý. Možno nie dokonalý, ale dá sa na to zvyknúť, auto precítiť a konzistentne jazdiť, hlavne pri nižších sériách áut, pri vyšších a vysokých rýchlostiach sa to pocit z ovládania rozpadá. Pre zaujímavosť, skúšal som aj nový Rennsport, ktorý tiež nie je dokonalý, ale cítiť, že v early access bol dlhšie a jazda a jej precítenie je lepšie.
Tak či tak, pri volante tak jazda pôsobí najstabilnejšie. Oproti tomu na gamepade je šoférovanie výrazne náročnejšie, je problém udržať stabilitu a ovládateľnosť v zákrutách. Pri klávesnici ide skôr o doplnkovú možnosť než plnohodnotný spôsob hrania, vhodný len na základné jazdenie. Auto sa udržiava na ceste veľmi ťažko. Môžete si však nastaviť širokú škálu asistencií, od plne automatickej prevodovky, brzdových a trakčných pomocníkov, aby ste to ako-tak kompenzovali.
Aspoň zvuková stránka patrí medzi silnejšie prvky Project Motor Racing. Motory majú výrazný zvuk, dobre zachytávajúci výkon a pri rôznych triedach áut pôsobia rozdielne, od ostrých tónov MX-5, až po hlboké prejavy GT a prototypov. Interiérové zvuky sú čisté, prepínanie prevodov pôsobí technicky presvedčivo a pri volante je spätná väzba doplnená aj o dobré akustické signály pneumatiky či podvozku. Slabšie pôsobia niektoré efekty okolia, ktoré sú jednoduchšie a menej dynamické.
Project Motor Racing je zaujímavým pokusom, má ambíciu spojiť ponuku áut, rôzne kategórie, licencované trate, kariéru, multiplayer, výbavu a zvuky do jedného balíka, ale minimálne zatiaľ je všetko nedotiahnuté a potrebuje dopracovať. Základ tam je, ale potenciál nie je naplnený a s tým sa pri veľkej konkurencií v simulačných hrách ťažko hra presadí. Totiž, máte konkurenciu, ktorá ponúka to isté, ale je vo všetkom lepšia. Ešte by hra mohla zaplniť miesto po Project Cars a priblížiť sa k masovejšiemu publiku, ale ťažká ovládateľnosť a slabšia grafika v tomto smere nepomáha. Grafika, fyzika, kolízie, AI, všetko by bolo potrebné ešte doladiť.
(testované s novým Logitech RS50 8nm volantom, test volantu prinesieme čoskoro)
RECENZIE HRÁČOV |
|
PC
Xbox Series X|S PS5 Vývoj: GIANTS Software / Straight4 Studios Štýl: Racing
| |||
|
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
| |||