ALIEN: ROGUE INCURSION EVOLVED EDITION - PART ONE |
ALIEN: ROGUE INCURSION EVOLVED EDITION - PART ONE |
Minulý rok vyšla nová Alien hra, ktorá však bola určená len pre majiteľov VR headsetov. Tvorcovia si však všimli, že mnohí záujemcovia (vrátane mňa) by uvítali verziu bez virtuálnej reality, a tak ju tu teraz máme s prívlastkom Evolved Edition. Užiť si dynamickú akciu z prostredia kultových votrelcov tak môže už prakticky každý, kto má aspoň priemernú hernú výbavu.
Po obligátnej havárii, akou začína mnoho hier, sa ocitnete v koži bývalej koloniálnej mariňáčky Zuly Hendricks. Zula zistila, že spoločnosť Weyland-Yutani využíva vojakov na získanie xenomorfov na desivé experimenty a rozhodla sa, že tejto hrozbe zabráni. Teraz sa ocitla na základni na planéte Purdan, ktorá už sa vymkla spod kontroly a je zamorená votrelcami. Zula musí podrobne preskúmať jednotlivé priestory, zistiť, čo sa stalo, pokúsiť sa vyriešiť situáciu a optimálne z toho vyviaznuť so zdravou kožou. Našťastie, pomáha jej oddaný android Davis 01 a okrem neho príležitostne stretne aj syntetikov, ktorí zostali z miestneho personálu. Väčšinu času je však Zula odkázaná len sama na seba a hŕstku zbraní a doplnkov, ktoré sú základom jej výbavy alebo ich nachádza v komplexe.
Osvedčená pulzná puška je praktická na elimináciu votrelcov a prestrelí aj silné sklo s energetickými článkami, čím otvorí niektoré uzamknuté dvere. Revolver je výborná sekundárna zbraň a poteší aj tradičná brokovnica a granáty. To je všetko. Sortiment výzbroje určite mohol byť aj bohatší, obzvlášť keď je munície pomerne málo a chýba účinný útok zblízka. Preto treba prehliadať všetky možné šuplíky a skrinky, kde sa okrem nábojov občas vyskytujú aj injekčné dávky na doliečovanie - tie môžete mať u seba maximálne tri. Niektoré z týchto objektov ale otvoríte až po rozpálení zámkov príručnou zváračkou, ktorú poznáte aj z filmov. Zváračku potrebujete aj na otvorenie zapečatených dverí, kde musíte rozpáliť a odstrániť pôvodné zvary. Okrem toho vám v tme poslúži príručná baterka a na odhalenie blízkosti votrelcov je k dispozícii tiež známy detektor pohybu s nepríjemným pískaním.
Veľmi pomôže data pad, ktorý obsahuje elektronickú mapu. Tú môžete otvoriť na celú obrazovku, alebo držať zmenšenú v jednej ruke, zatiaľ čo v druhej zvierate zbraň. Dobre označuje aj polohu miest, kam sa máte dostať v ďalších krokoch. Data pad umožní prehrávať pásky zo zvukovými odkazmi a je potrebný aj pri používaní počítačov, čo je v hre pomerne častá aktivita. Niekedy si tam po nalogovaní len prečítate menej podstatné správy, neraz je tam ale možnosť otvorenia uzamknutých miestností či analyzovanie vzoriek. V neposlednom rade data pad vkladáte do terminálov, v ktorých si ukladáte svoj postup v hre. Okrem ojedinelého automatického zaznamenania je to vaša jediná možnosť, ako uložiť svoj progres.
Háčik je v tom, že miestnosti s terminálom na uloženie hry, ako aj niektoré iné kľúčové priestory, na otvorenie často vyžadujú vyriešenie hlavolamu s elektrickými obvodmi. Je trochu škoda, že je to v hre jediný druh puzzle, aj keď s menšími rozdielmi na rôznych miestach, ale inak je to vítané spestrenie. Pomocou klieští musíte prestavovať káble tak, aby bol vytvorený funkčný ucelený obvod, ktorý umožní otvorenie elektrických dverí. Lenže aj v takýchto chvíľach si treba dávať pozor na votrelcov, ktorí vás neváhajú prepadnúť aj keď sa práve hrabete v skrinkách.
Kultové monštrá spočiatku stretávate len ojedinele, ale neskôr čoraz častejšie. Väčšinou sa objavia po dvoch - troch, ale v určitých situáciách musíte odrážať celé húfy votrelcov. Umelá inteligencia síce neexceluje, ale votrelci často vylezú zo šachiet alebo prebehnú po strope poza váš chrbát, takže vás môžu prekvapiť z hociktorej strany. A keď po nich strieľate, odskočia na stenu, takže ich musíte znova zamerať. Treba počítať aj s tým, že sa objavujú i na miestach, ktoré ste vyčistili a spawnujú sa v pravidelných intervaloch. Súčasne pritom začne znieť dramatická hudba, takže aj bez detektoru viete, že sú nablízku.
Môžete utrpieť aj zranenia z kyseliny, ktorá chvíľu zostáva na mieste skonania votrelcov. Len je škoda, že inak nevidíte, že by spôsobovala poškodenia objektov a nevytvára povestné diery - pred očami mám stále pitvu facehuggera z prvého filmu, pri ktorej kyselina prežrala niekoľko poschodí. Mimochodom, nechýbajú ani tieto potvory, ktoré sa prisávajú na tvár a natrafíte aj priamo na vajcia, z ktorých sa liahnu. Dokonca uvidíte aj pár drsných scén s infikovanými ľudskými telami, na ktoré si niektoré iné Alien hry vôbec netrúfli.
Sumarizovanie možností v hre teda neznie zle, čo poviete? A v prvých hodinách je to skutočne skvelý zážitok. Lenže v druhej polovici hry už sa začína prejavovať absencia nových možností a častý backtracking. Opakovane a hneď niekoľkokrát sa vraciate do priestorov, kde ste už boli. Niekedy je to preto, že ste získali odtiaľ prístup s vyšším povolením, a tak prejdete cez ďalšie dvere alebo našli alternatívny prechod cez šachty, čo má svoje opodstatnenie. Ale bežne vás úlohy v hre pošlú do prekutaných priestorov po nejaké doplnky, ktoré boli až dodatočne interaktívne a musíte kvôli tomu prechádzať celým komplexom hore-dole. Nové oblasti základne sa už neobjavujú a spočiatku atraktívne prostredie sa tak postupne stáva nezaujímavým a monotónnym.
Hra síce zaberie len niekoľko hodín, ale možno ich mohlo byť radšej ešte o pár menej, ako keď musíte x-tý raz ísť znovu tam, kde už ste to dokonale prelozili. No aspoňže vo finále vás čaká väčšia výzva, aj keď vzápätí zistíte, že je to len koniec jednej fázy a nie celého príbehu - ten bude pokračovať v hre Alien: Rogue Incursion Part Two. A to by vôbec nebolo zlé, ak sa autori vyhnú chybám z prvej časti a pridajú nejaké novinky.
Ovládanie v hre je slušné, ale na niektorých miestach je zjavné, že vychádza z pôvodnej VR verzie, kde manipulujete priamo rukami. Napríklad pri otáčaní kolesa stláčate a podržíte obidve tlačidlá myši. Alebo niekedy pri lezení po rebríku preklikávate ľavé a pravé. Inokedy podobným spôsobom niečo otáčate alebo vyťahujete. Ale nie je to nič také, čo by výraznejšie vyrušovalo. O niečo viac si ale uvedomíte určité menej graficky prepracované súčasti. Už samotné menu hry je veľmi jednoduché, skoro až primitívne. Rozpad tiel votrelcov a kyselina by si zaslúžili lepšie animácie a určité úseky sú dizajnovo slabšie. Navyše natrafíte na mnoho objektov, ktoré môžete vziať do rúk, ale sú úplne nepoužiteľné, takže interakcia s nimi je zbytočná.
No na druhej strane, mnoho priestorov je transformovaných z VR do tradičného zobrazenia veľmi dobre. Niektoré momenty sú priam úchvatné a je to aj vďaka využitej podpore DLSS, ako aj ray-tracingovým efektom. A atmosféra je výborná. Prispieva k tomu aj dobré ozvučenie s dabingom, aj keď ho počujete väčšinou len z nahraných odkazov. A v neposlednom rade boduje hudba, ktorá, ako sme už spomenuli, na jednej strane vybičuje vaše nervy, ale súčasne vás pripraví na to, že sú nablízku votrelci a doznie, keď je po nich.
Alien: Rogue Incursion Evolved Edition - Part One je veľmi slušne prepracovaná pôvodne VR hra do tradičného formátu. Prvá polovica príbehu je skvelá a obsahuje dobré, boje, slušnú interakciu s terminálmi a okolitými objektmi, čo ešte spestruje elektrickými hlavolamami. Ale to všetko sa potom iba dookola opakuje a nepribúdajú ani žiadne nové priestory, takže zábava rapídne klesá a záujem o hru prudko upadá.
Veľký potenciál naznačený v úvode však nemusí prísť úplne nazmar, ak sa autori v Rogue Incursion - Part Two poučia zo svojich chýb. Hlavné mechaniky môžu zostať zachované - fungujú dobre, len treba dodať viac zbraní (plameňomet a smartgun by boli super), vyhnúť sa ubíjajúcemu backtrackingu a pridať viac priestorov na preskúmanie, pokojne aj nové druhy rébusov. No ak dáte šancu aj Alien: Rogue Incursion - Part One, určite si pritom aspoň do istej miery užijete hrozbu votrelcov, len je optimálna tá pôvodná VR verzia, ktorá vás do všetkého vtiahne hlbšie. Ale ak radšej siahnete po Evolved edícii, dávkujte si ju po menších úsekoch a potom bude uspokojivá.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: Survios | |
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|