Väčšina vývojárov hier si myslí, že Steam má monopol na distribúciu PC hier |
Z najnovšej správy o stave distribúcie PC hier v roku 2025 vyplýva, že väčšina herných vývojárov vníma Steam ako dominantného hráča s "efektívnym monopolom" na trhu. Očakávajú však zmenu.
Podľa správy The State of PC Game Distribution 2025 od platformy Rokky, založenej na prieskume medzi 306 manažérmi herných štúdií z USA a Británie, až 72 % respondentov verí, že Steam má monopolné postavenie v distribúcii PC hier. Hoci z právneho hľadiska nejde o skutočný monopol, Rokky označuje jeho pozíciu za „efektívny monopol“, keďže väčšina predajov a viditeľnosti sa odohráva práve cez túto platformu.
Hlavné výzvy pre PC trh
Najväčším problémom, ktorý vývojári uvádzajú, je nárast free-to-play hier (40 %), čo znižuje šance na predaj prémiových titulov. Nasleduje presýtenosť trhu a rastúca konkurencia (35 %) a nízka objaviteľnosť nových hier (33 %). Mnohé štúdiá upozorňujú, že aj kvalitné hry bez výrazného marketingu dnes na Steame zapadnú medzi tisíce iných vydaní.
Veľa indie vývojárov má problém, že si ich nikto medzi množstvom iného obsahu nevšimne.
Dominancia Steamu
Až 88 % herných štúdií hovorí, že viac ako 75 % ich tržieb pochádza zo Steamu, čo u 53 % z nich vyvoláva obavy zo závislosti od jednej platformy. Aj preto 73 % vývojárov uvádza, že ich najväčšou starosťou je riziko opätovného predaja herných kľúčov na tzv. šedom trhu, ktorý môže ovplyvniť ceny a regionálne rozdiely.
Zatiaľ čo na Steam vydali hru už takmer všetci, ostatné obchody vyzerali nasledovne:
- 48 % vývojárov vydalo hru na Epic Games Store,
- 38 % využilo e-shopy ako Humble Bundle alebo Fanatical,
- 30 % predávalo cez marketplaces ako G2A a Kinguin,
- 10 % publikovalo na GOG,
- 8 % na itch.io.
Rokky upozorňuje, že mnohí vývojári považujú práve e-shopy za „šedý trh“ a vyhýbajú sa im zo strachu pred stratou kontroly nad cenami a kľúčmi. Podľa autorov správy však ide o mylný dojem - tieto platformy môžu byť súčasťou riešenia, ak vývojári zavedú jasné pravidlá pre regionálne ceny a monitorovanie distribúcie.
Možné smerovanie trhu
- Viac ako 80 % vývojárov očakáva, že alternatívne distribučné kanály sa do piatich rokov stanú bežnou praxou.
- Približne 75 % verí, že využitie týchto kanálov môže zvýšiť tržby aspoň o 10 %.
- Platformy ako Rokky vznikajú práve preto, aby vývojárom umožnili spravovať distribúciu mimo Steamu - so zachovaním kontroly nad cenami, regiónmi a ochranou pred zneužitím kľúčov.
Správa uzatvára, že závislosť od Steamu ostáva najväčším rizikom pre PC vývojárov, no riešením nie je úplné odpojenie, ale rozumná diverzifikácia: zapojenie alternatívnych obchodov, prísnejšia kontrola predaja a aktívne budovanie viditeľnosti mimo dominantného ekosystému Valve.
| NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Alza spustila Black Friday zľavy 114
- Rusi predstavili svojho AI robota, spadol im priamo pri prezentácii 102
- Rusko nedokáže vyrobiť plánovaný Baikal-M procesor, ruší plány 109
- Pozor na čínske produkty - robotický vysavač posielal domov údaje, no keď ich maji 67
- Valve predstavilo Steam Frame, Steam Controller a Steam Machine 179
- Xpeng Iron je doteraz najhumanoidnejší robot 44
- GTA VI má už dokončený obsah, už sa len doťahuje 98
- Aký herný PC desktop kúpiť na jeseň 2025? Za 1000, 1200, 1400 alebo 2000 eur? 37
- RECENZIA: ANNO 117: Pax Romana 13
- Witcher - séria 4 - recenzia na seriál 54 zobraziť viac článkov >














