RENNSPORT |
RENNSPORT |
Táto jeseň je pre majiteľov konzol a fanúšikov sim racingu nevídaná. Na konzolách, kde je serióznych simulačných hier ako šafránu (nie, Forza Horizon sa naozaj neráta), vyšli v priebehu pár dní hneď dve, ktoré sa smelo hlásia k sim racing titulom. Žiaľ, až také terno to ani v jednom prípade nebude (o Project Motor Racing sa dočítate v nasledujúcej recenzii). Rennsport, ktorý bol na PC dostupný v Early Access už dlhšie, prešiel do plnej verzie a rovno pridal aj vydanie na oboch súčasných konzolách. Sľuboval poriadnu dávku pretekania za plnohodnotnú cenu. Naplnil teda očakávania?
Rovno môžem povedať, že konzolové vydanie veľmi škrípe. Hra vyšla s množstvom bugov a neodladená. Na Xboxe dokonca približne 7 dní vôbec nefungovali volanty (a toto naozaj nechcete hrať na ovládači, aj keď sa relatívne dá s trochou snahy), resp. fungovali pedále, ale už nie točenie volantom. Kto by takú drobnosť testoval pred vydaním, však? Týkalo sa to snáď všetkých značiek periférií. Na PlayStation volanty fungovali, ale hra padala a podobne. Už prvý patch obsahoval také množstvo fixov na game breaking bugy, že to núti k zamysleniu, či nebolo lepšie vydanie odložiť.
Hra totiž aj naďalej pôsobí ako Early Access a tech demo toho, čo by mohlo byť. Aj po patchi množstvo vecí nefunguje dobre, XP náhodne nie sú pridelené. Občas sa volant pri štarte snaží otočiť do full lock polohy (fixne sa so štartom). Zažil som pády hry v rôznych situáciách alebo neresponzívne UI (evidentne len narýchlo prerobené z PC verzie, bez ohľadu na špecifiká konzolových menu).
Na ceste je ďalší patch a tím na oficiálnom Discorde pomerne dobre komunikuje, takže možno sa dočkáme funkčnej hry, ale môže byť neskoro. Čo by bola škoda, pretože potenciál tu určite je (minimálne pre ľudí uprednostňujúcich online preteky).
Hra je postavená na Unreal Engine 5 a po skúsenostiach s Assetto Corsa Competizione alebo s EA Sports WRC vieme, že to nie je práve ideálny engine na racing hry. Optimalizácia často výrazne pokrivkáva. Na konzolách je hra citeľne upscalovaná, všadeprítomný je aliasing, render distance pre trávu a spätné zrkadlá je slabšia. Na niektorých tratiach dokonca vidno doskakovať samotnú vozovku v diaľke (alpská fantasy trať), čo je trochu smutné. Na druhej strane, trate sú pomerne detailné (napr. 24H Nurburgring ako DLC alebo Premium edícia). Autá síce nepôsobia vizuálne top dojmom, ale interiéry sú detailnejšie. Grafika celkovo neohúri, ale ani úplne neodradí. Všetko sa naviac hýbe bez problémov a sekanie alebo microstuttering som nezaznamenal ani pri pretekoch online.
Toto bude pravdepodobne ďalší kameň úrazu. Herná ponuka je veľmi skromná. 17 (+2 ako DLC) áut z rôznych kategórií (najväčšie zastúpenie majú GT3 stroje, ale nájdete tu aj napr. 2 Hypercars, GT4, TCR). Licencie ale nečakajte, takže polepy sú len vymyslené a naviac je ich veľmi málo (každé auto má 1, naviac je za hernú menu - prapodivný pozostatok z Early Access možné odomknúť ďalší 1 až 2, pravdepodobne je úmyslom toto časom rozšíriť). V každom prípade, Hypercars majú na konzolách v sim hre premiéru.
Tratí je tiež pomenej (14 aj s DLC), z toho nie všetky reálne. Ale niekoľko ikonických sa nájde: Monza, Spa, Nurburgring (GP), Hockenheim, Daytona, Road Atlanta, Fuji Speedway, Jeddah… Trate pôsobia dosť detailne, sú laserom skenované, čo je dnes už taký správny buzzword. Pri určitom nasvietení a čase dňa je na čo pozerať. Bohužiaľ, hra neobsahuje možnosť voľby počasia, čo je pre sim racing titul ťažko pochopiteľné (má prísť neskôr).
Z ponuky herných módov tiež nepadnete na zadok. Zo singleplayer režimov sú tu Time Trial, Quick Session (preteky proti AI s nastavením času dňa, dĺžky, možnosťou multiclass) a akýsi Championship, kde sa musíte cez sériu pretekov proti AI prepracovať od základných áut (M2, TCR, GT4) cez GT3 až k Hypercar. Nečakajte žiadny manažment ani nič hlbšie. AI naviac nemá žiadnu voľbu obťažnosti, takže si ju neviete prispôsobiť svojim schopnostiam (niečo, čo v ACC funguje veľmi dobre už niekoľko rokov). Naviac AI je doplnok pridaný zjavne na poslednú chvíľu, lebo niekedy sa správa veľmi bizarne, v úzkych pasážach ľahko havaruje, naslepo sa snaží držať ideálnej stopy bez ohľadu na to, či ste v ceste, takže o nadávky zatiaľ nie je núdza. Určite bude potrebovať ešte niekoľko patchov.
Jediný reálne dobrý mód tak zostáva multiplayer (hra pôvodne slúžila na eSport). Denne sa striedajúce Quick Play výzvy (žiaľ, často veľmi prázdne) v podobe krátkych pretekov na danej trati alebo online multiplayer s hustým kalendárom, kde sa prakticky každých 10 minút viete pripojiť k eventu (tréning, kvalifikácia, preteky). Systém má safety rating, takže na lepšie preteky musíte najprv čo-to odjazdiť. V každom prípade, následne máte istotu, že sa nedostanete medzi NFS hráčov, ktorí bezhlavo do všetkého vrážajú (viď. ACC a public lobbies v Monze).
Sieťová hra naviac funguje dobre, snímkovania sú veľmi stabilné a súperi zväčša fajn. Zas je to ale zrážané na kolená bugmi, keď niektoré preteky obsahujú nezmyselné bodové zrážky za „prekročenie limitov trate aj hneď na štartovom rošte”. Inak by to bola solídna zábava, naviac, keď je to jedna z mála racing hier s funkčným a dobre implementovaným cross-play (na rozdiel od ACC aj s PC). Nevýhodou je obmedzenie na 12 pretekárov na trati, čo nie je ideálne napr. na Nurburgring (tu je ACC na tom lepšie).
Dobrý sim racing potrebuje aj dostatočne precízny Force Feedback a ovládanie. Tu je to zatiaľ také napol. Občas paráda, jazda po Nurburgring je zážitok so všetkými nerovnosťami, betónovou carousel zákrutou. Občas však narazíte na rôzne fantómové sily, prípadne absolútne prehnané spiky pri jazde mimo trať. Naviac sa ovládanie výrazne líši aj medzi triedami áut, kde GT3 pôsobia dobre, ale napr. M2 je také zvláštne, prázdne, prípadne Touring Car na rovnakom nastavení až príliš silové. Tu autori stále musia zapracovať. Aj odporúčané nastavenia pre jednotlivé volanty sa zatiaľ dosť menia.
Čo sa týka ovládania na ovládači, dokázal som nútene (kým nefungovali volanty) využiť aj túto možnosť, ale určite to nie je niečo, s čím by ste vedeli byť konkurencieschopní a hra nie je prioritne na ovládače stavaná. Ľudia na fórach sa sťažujú na nedostatočnú možnosť odladenia citlivosti.
Tak toto sa, žiaľ, nepodarilo. Určite tam je solídne jadro simulačnej hry, ale stav, v ktorom vyšla, je mizerný. Bugy, otrasná AI, za plnú cenu málo obsahu. Lákadlom je hlavne crossplay pre konzolových hráčov a možnosť osedlať Hypercars. Žiaľ, na PC nemá hra v tomto stave reálnu šancu v konkurencii uspieť. Za plnú cenu ju nemôžem odporúčať. Potrebuje ešte veľa času na to, aby sa opravila a dostala do lepšej formy. Je však otázne, či v dnešnom svete dostane šancu o pár mesiacov, ak ju autori opravia. Podarilo sa to LMU na PC, uvidíme v prípade Rennsport. Je ale otázne, či dovtedy udrží hráčov v multiplayeri alebo tento najlepší mód začne o pár týždňov zívať prázdnotou.
(Hra bola testovaná s Fanatec CSL DD 8Nm)
RECENZIE HRÁČOV |
|
PC
Xbox Series X|S PS5 Vývoj: Competition company / Competition company Štýl: Racing
| |||
|
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
| |||