TOTAL CHAOS |
TOTAL CHAOS |
Už sa mi do rúk dostalo množstvo počítačových hier. Všemožné kombinácie žánrov rozprestreté doširoka. Titul Total Chaos sa vynoril v podobnej snahe a spojil dohromady rôzne žánre do jedného náročného mixu. Akcia z pohľadu prvej osoby je jasná, ďalej je tu psychologický horor, hra o prežitie a občasné logické úlohy.
Na čistý horor je Total Chaos príliš o pragmatizme, môžete sa zľaknúť a báť sa - no primárne sa obávate strateného času a zbytočnej strastiplnej cesty k cieľu, pretože miestami sú úložné pozície priďaleko od seba. Takže, samozrejme, atmosféra ťaží, párkrát som sa zľakol aj nečakane pri náhodných stretoch - vývojár sa o to snažil. Lenže najväčšie obavy sú sústredené v snahe prežiť.
Vystrašenie strieda nutnosť prežiť, v tomto prípade v niekoľkých rovinách. Musíte sa najesť - zbierate konzervy, salámy, chlieb, lenže niekedy je poruke len pokazená potravina. Takže musíte taktizovať, pokazené jedlo za normálnych okolností nezjete, v prípade nutnosti už možno áno. Takisto je dobré požívať energetické nápoje, lieky - dokonca aj tie na hlavu. V prípade zranenia pomôže lekárnička, prípadne obväz. Ak ho máte nedostatok, viete si ho na špeciálnych stoloch vyrábať - z predmetov, ktoré nájdete rôzne po úrovniach. Rovnako sú poruke ďalšie iné predmety a zbrane.
V podstate vyrábate všetko nutné, od kladiva, cez sekery, až po lopatu. Na výrobu daných vecí musíte nájsť návod, niektoré sú pekelne skryté a nájsť ich bude chcieť trpezlivosť a čas. Samotný výrobný proces nie je zložitý, no závisí od pozbieraných predmetov. Inventár máte hmotnostne obmedzený a ak je vaša postava pomalá, tak vás ľahko ohrozia protivníci, tých je na mnohých miestach hromada. Skrátka a dobre - hra je z môjho pohľadu menej hororová, viac zameraná na survival. Mimoriadne náročný. Obzvlášť v neskorších kapitolách…
Munície nie je v prípade strelných zbraní nadostač - skôr menej než viac, hoci na výnimočných miestach sa nachádza hojne. Ide o miesta, kde sa vyžaduje rozmýšľať alebo treba poraziť daného protivníka špeciálnym spôsobom. Streliť do reťaze - aby padol výťah alebo sa otvorili dvere. Či poraziť úrovňového bossa špecifickým postupom. V ostatných prípadoch sa na vás nahrnie armáda príšer a človeče, staraj sa, alebo uteč. Lopatou udierať po hlave do nekonečna tiež nemôžete, pretože sa prirýchlo rozpadne. Samozrejme, časom vyskúmate množstvo fígľov, ako byť šikovnejším a praktickejším - nuž a keď sa to naučíte, hra vás hodí do priekopy. Doslova.
Sú miesta, ktoré by ste dobrovoľne nenavštívili - na ostrov Fort Osasis by cestovky asi nenalákali mraky turistov, ak vôbec nejakého. Ak by boli úprimné, rozhodne nie. Zrúcaniny s dominantnou opustených baní vás vtiahnu dnu a už nepustia. Už v úvode to hráč pochopí. Tento titul sa poníma inak, ako sme zvyknutí. Žiadne vodenie za ručičku, minimálna pomoc. Priznám sa bez mučenia, občas som si musel pomôcť návodmi, pretože niektoré pasáže sa logicky prejsť nedali. Teda, ak by som hral pozorne, aj áno. Napríklad hra mi v jednej sekvencií povie, že si zapijem liek a uvidím inú realitu. V úplne inej kapitole sa ocitnem v uzavretom priestore a vôbec mi nenapadla táto spojitosť, navyše som si neuvedomil, že daný liek mám stále so sebou. Samozrejme, po požití lieku sa rozprestrie nová realita a môžem prejsť do zvláštneho tunela plného mŕtvol. Takto je to v ďalších prípadoch podobne a opakovane.
Za hororové beriem pasáže, kedy iba za pomoci zapaľovača prechádzam takmer úplnou tmou. Zapaľovač má tú nevýhodu, že rýchlo zhasína, nedáva veľa svetla a ak kráčate okolo ventilátorov, tak ho sfúknu - presne to platí aj pre herný zážitok v Total Chaos. Pridajte si množstvá protivníkov a máte balíček, aký nejedného hráča poteší.
Kde sa majstrovstvo vývojára prejaví naplno, je systém úrovní. Nie tak úplne kvalitou alebo precíznou logikou, tam na mnohých miestach stráca - najmä logické myslenie, hoci je potrebné, musíte párkrát vypnúť. Prechádzanie na istotu taktiež nefunguje, pretože level často nebýva lineárny, tu a tam sa pred vami zrúti chodník/mostík… a musíte hľadať alternatívny priechod. Samozrejme, po vzore Souls hier, odomykáte rôzne skratky. Tu sa dostávame k bodu, ktorý ma baví - hoci v mnohých hrách sa mi nepáči blúdenie, často nezmyselné, tu má opodstatnenie. Objavíte nutné predmety na výrobu, rôzne poznámky, ale hlavne sa nejakým spôsobom vždy niekam dopracujete. Titul ponúka aj nelineárne možnosti riešenia prejdenia levelu. V jednom prípade som sa pravdepodobne zázrakom dostal do cieľa, za čo ma hra odmenila vyznamenaním.
Chyby sa ani tomuto produktu na Unreal 5 Engine nevyhli - prepady pod textúru sa mi stali opakovane, či sa nespustil nejaký potrebný skript a ja som netušil, či je to zámer alebo chyba. Stane sa - ale mám pocit, že je v tomto piata generácia Unreal Engine doma. V zásade priveľa nedostatkov sa neobjavilo, dané sú v podstate odpustiteľné, na pády hry som nenarazil.
V hre sa objavuje hudba od skladateľa Akira Yamaoka, známeho napr. skladaním soundtrackov v sérií Silent Hill. O „spríjemnenie“ zážitku teda nebude núdza, hoci si nie som istý, či je to pozitívne alebo negatívne. Pretože ťaživú atmosféru to značne umocňuje a v prípade hrania s headsetom ide o strastiplný zážitok - navyše v úplnej tme.
Grafické prevedenie sa nesnaží o dokonalosť a kopíruje estetiku módu na Doom 2 (2018). Hra z neho vychádza, ale značne ho vylepšuje. Hoci sa základ nemení, finálna verzia pridáva mnohé a dohromady tak tvorí úplne novú hru. Kde víťazí prepracovanie v Unreal 5 Engine, je jasné - v práci so svetlami a tieňmi. Obzvlášť v pasážach, ktoré priamo využívajú tieto elementy ako súčasť hernej hádanky. Povedzme úroveň so skrývaním sa pred monštrom, kde prepínate poistky - tie jemne svietia a vedú vás ako stopy k cieľu. Prípadne priechody so zapaľovačom sú úžasné. Na textúrach sa šetrilo, nečakajte moderné spracovanie, lenže dohromady to celé v balíku funguje a vo výsledku sme spokojní.
Ak som niekedy v minulosti o nejakej hre napísal, že nie je pre každého, tu to musím desaťkrát podčiarknuť. Nečakajte novú Amnesiu - tam sa toľko umu od hráča nevyžadovalo. Hra je predovšetkým o prežití, o používaní logiky a trpezlivého postupu. Ak to všetko akceptujete, vtedy to môže fungovať. Napokon, pozitívne hodnotenia na Steame hovoria samé za seba. Pritom hra je „zadarmo“ v GamePasse. Stačí pár eur a môžete skúšať. Rozhodne to stojí za to!
RECENZIE HRÁČOV |
|
PC
Xbox Series X|S PS5 Vývoj: Apogee / Trigger Happy Interactive Štýl: Akcia
| |||
|
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
| |||