TOTAL CHAOS |
TOTAL CHAOS |
Kedysi rušné bane na ostrove Fort Oasis sú dnes zrúcaninou, kde ticho prerušuje len záhadný rozhlasový signál, ktorý vás láka do srdca opustených baní. Ako sa preplietate temnotou ostrova, cesta pred vami sa mení na kľukatú a neistú, odhaľujúc desivé tajomstvá pohrebného miesta. O čom to vlastne píšem? Vyskúšal som si demo Total Chaos na augustovom Gamescome a bola to vlastne moja posledná hra na tohtoročnom veľtrhu - mrazivá hororová čerešnička na záver, ktorá mi ešte dlho nedá spať.
Hra pôvodne vznikla ako oceňovaný mod pre Doom 2, no autor sa rozhodol premeniť ju na úplne samostatný titul, postavený na Unreal Engine 5, s modernými mechanikami, resource managementom a psychologickým hororom zachovávajúcim ducha originálu. Vlastne by sa dalo povedať, že ide o remake pôvodného modu so zachovaním všetkého, čo predtým fungovalo, akurát je to teraz postavené na moderných technológiách. V deme som už cítil napätie, zúfalstvo a zlovestnú atmosféru, ktorá sľubuje, že finálna verzia bude pre fanúšikov hororu a survival žánru nezabudnuteľným zážitkom.
Naozaj od Total Chaos neočakávajte akciu, je to pomalý a náročný horor, ktorý vás chce celú dobu držať v napätí, aby ste ani chvíľku nemali pokoj od hrôz, ktoré na vás číhajú za rohom. Neviem, v akej miere bolo Gamescom demo reprezentatívne s ohľadom na plnú hru, ale prvých 10 minút som sa ani nedostal k nepriateľom. Len sa budovala atmosféra, pomaličky sa rozvíjalo príbehové pozadie a odvšadiaľ sa ozývali zlovestné zvuky. Naozaj to je teda pomalá hra, kde minimálne tú necelú hodinu na Gamescome nebola vystavaná na lacných ľakáčkách.
Zbrane? Aj k nim som sa dostal len pozvoľne. Prvou bol krompáč, ktorý nie je práve ideálnym nástrojom na boj proti monštrám, no a navyše si ho musíte najskôr vyrobiť. Ale keď nemáte nič iné poruke, aj ten krompáč padne vhod. Lepšie ako nič. Akurát tu som narazil na snáď jedinú nepríjemnosť v rámci demo a to bug s inventárom. Predmety si vyrábate kombináciou iných. V prípade krompáča bolo nutné skombinovať tri veci, ja som si myslel, že stačia dve. Namiesto toho, aby hra odmietla kombináciu vykonať, tak mi do ruky hodila porisko a zvyšok do inventára späť. Apogee ma ubezpečili, že to bude opravené, lebo takto inventár a výroba fungovať nemá.
Na zbrane si navyše budete musieť dať aj poriadny pozor. Toto je dosť nebezpečná hra a aj keď nepriateľov nie je veľa, munície je ešte menej. Zbrane sa tiež môžu poškodzovať, takže neraz je oveľa lepšou voľbou ako konfrontácia skôr nenápadný postup a obchádzanie nepriateľov. Ak sa bojom vyhnete, pošetríte zbrane. Nie vždy to však ide, a preto aj pri boji musíte používať hlavu. Nie doslova, ale nebojujte bezhlavo, urobte si od nepriateľov odstup, dobre mierte a keď sa už aj dostanete k nejakej tej strelnej zbrani (čo v Gamescom deme bolo až pred koncom), tak nestrieľajte zbrklo.
Ako to teda prebieha priamo v akcii? Predstavte si, že na vás útočia tri monštrá. V zásade to znamená, že vás takmer určite čaká smrť, lebo to je situácia, z ktorej je náročné vymanévrovať. Ale nie nemožné. Musíte si osvojiť taktické dashovanie. Teda dashovať v hre tak, aby ste tým pre seba získali výhodu a priestor. Počkáte si napríklad na ich útok, vyhnete sa mu a potom je rad na váš výpad a môžete zase uskočiť. Naozaj od toho nečakajte nejakú akčnú jazdu. Autor chce, aby ste sa tu báli o svoj život, čo mu podľa mňa aj naozaj vyšlo.
Už viackrát som spomenul monštrá, tak čo si pod tým máte predstavovať? Total Chaos je temná hra so svojskou estetikou a aj dizajnom príšer. Dizajnovo aj schopnosťami sú naozaj rôznorodé, no dôležité je tiež to, že vás preveria rozdielnymi spôsobmi a v hre sú na miestach, kde musíte naozaj hrať rozumne, aby ste prežili. Niekto vás neúnavne, no pomaly prenasleduje, iné monštrum je zase rýchlejšie, ďalšie má svoje útoky a podobne. No a potom sme sa mohli pozrieť aj na príšeru, ktorá bola citlivá na svetlo. Ale nie tak, aby ju to odplašilo. Práve naopak.
Hra nám predviedla v podzemí aj jednu rozsiahlu hádanku v prostredí. Je to pasáž, kde sa vlastne nemáte ako brániť, môžete sa len skrývať a využívať svetlo vo svoj prospech. Keďže musíte prehadzovať sériu poistiek a zapínať ističe, aby ste sa cez rôzne zablokované dvere dostali ďalej, budete na seba pravidelne strhávať pozornosť. Vašou šancou tak je preskúmať prostredie, skrývať sa a vychádzať len tam, kde to je nutné. A len na tak dlho, ako to bude nutné. Problém je, že ste v takmer úplnej tme, takže aj verným zapaľovačom si môžete posvietiť len vtedy, keď je to už naozaj nutné. Jediný stret s príšerou znamená vašu smrť, takže si naozaj musíte dávať pozor a pozornosť na seba nepútať, skôr ju naopak odlákavať.
A vyrábať tu budete všetko. Total Chaos je hra, v ktorej sa o svoju postavu musíte starať. Tu to nie je len o živote, vaša postava bude mať časom hlad, nepriatelia vám môžu spôsobiť krvácanie a iné negatívne efekty. Chcete sa liečiť? Najskôr si teda zastavte krvácanie, nech to vôbec má zmysel. A ani šprintovať neviete donekonečna. O to všetko sa musíte starať, zbierať veci, vyrábať veci a aj konzumovať veci. Akurát pozor na efekty. Plesnivý chlieb vás síce môže zasýtiť a hlad tak zmiernite, ale môže sa to zase podpísať na vašom živote. Takže aj v tejto oblasti nemôžete hrať bezhlavo. Niekedy sa však oplatí zariskovať a jeden atribút vymeniť za iný, ktorý sa možno teraz hodí viac.
Nebudem klamať, už pôvodný mod sa mi páči. Áno, beží na naozaj zastaranej technológii, ale esteticky stále vyniká a vyzerá parádne. Táto samostatná verzia na Unreal Engine 5 je v tomto ohľade taká istá, akurát technológiu mení za modernú. Z toho ešte viac ťaží atmosféra a ponorenie do hry. navyše to bude pomerne lineárny zážitok, síce s kľukatými cestičkami a odbočkami, ale stále bez otvoreného sveta, takže by ani nemali byť problémy s behom hry. Koniec koncov na Gamescome som demo hral na hernom notebooku a bežalo tam už teraz hladko. Zvuk je tiež pohlcujúci, desivý, nabiehajú z neho zimomriavky. Presne tak, ako to v hororoch máte radi.
Síce už čakáme dlho, ale oveľa dlhšie by sme nemali. Total Chaos má vyjsť niekedy v poslednom štvrťroku 2025 a ten je už za rohom. Prinesie psychologický horor, ktorý sa zameriava na problémy duševného zdravia a sebapoškodzovanie. Nie je to jednoduchá hra na pohľad a ani na hranie. Budete zomierať, vaša postava bude trpieť a často za to budete môcť vy. Ale ak máte radi takéto veci, radi sa bojíte a hlavne prekonávate svoj strach, toto je hra, ktorý by ste si mali niekam zapísať. Na Gamescome som mal naozaj veľa hororov, ale žiadny sa ani len nepodobal na Total Chaos.
![]() |
PC
Vývoj: Apogee / Trigger Happy Interactive Štýl: Akcia
| ||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|