Ako sa držia ovládače Xbox One a PS4? |
Vibrácie v triggeroch, nová konštrukcia, rovnaký počet tlačidiel.
Počas aj tesne po ukončení E3 sa pozornosť upierala na boj proti DRM ochranám a neľútostnému boju systémov, ktorých rysku váh budú nakláňať next-gen tituly definované otvoreným svetom a prepojením s mobilnými zariadeniami. Jeden podstatný komponent však nedostal toľko priestoru, ako by si zaslúžil - gamepad dodávaný k Xbox One a PlayStation 4.
Ide o najprehliadanejší kus hardvéru, ktorý si kúpou konzoly prinesiete v krabici, napriek tomu, že je hlavným ovládacím prvkom a jeho dizajn sa počas životnosti jednej generácie vôbec nemení (zmena povrchovej úpravy sa neráta).
Má to svoj dôvod. Ovládač by mal byť navrhnutý tak, aby jeho konštrukcia, materiály aj rozloženie ovládacích prvkov nevytvárali bariéru a nenarúšali sústredenie hráča. Inými slovami, nesmie tlačiť, rezať prsty ani spôsobovať kŕče pri dlhom hraní.
Prvú vec, ktorú si všimnete, keď uchopíte nový Xbox One ovládač, je, že sa nič nezmenilo. Nepotrebujete sa dívať, kde sú tlačidlá, sú na tých miestach, kde ich nájdete aj teraz. Gamepad je teraz ľahší a pôsobí aj menšie.
Áno, klobúčiky analogov majú zapustenú vrchnú časť pre palce, D-pad má konečne správny tvar a zospodu zmizol zásobník pre batérie, tak čo sa také zmenilo?
Analógy kladú väčší odpor, napríklad, ukazováky kĺžu medzi triggermi, nemusíte ich vôbec prekladať, čo je nesmierne pohodlné, no a potom sú tu vibrácie. “Všimla som si to na výraze tváre,” hovorí mi hosteska pri stojane, kde bežali demá testujúce haptickú odozvu triggerov, keď prstami prebehli prvé vibrácie.
Úloha ukážok bola čisto demonštratívna, nešlo o vzorky hier a je ťažké odhadovať, aký veľký vplyv budú mať na samotnú hrateľnosť, ale v hororovom žánre si tlkot srdca, kedy som sa rozžiaril ako vianočný stromček, už inak predstaviť ani nedokážem.
Motory v triggeroch nie sú ani zďaleka tak silné ako v rukovätiach, nekopú, ale dokážu simulovať prudké zošliapnutie bŕzd, vibrácie z listov rotora vrtuľníku alebo také jemné vnemy ako tlkot srdca. Je to ako keby vám niekto z druhej strany striedavo ťukal na brušká ukazovákov.
Nič nevyčnieva ani keď uchopíte gamepad PS4. Vlastne, ja som si uvedomil, že držím DualShock 4 vtedy, keď mi zamrzlo demo Thief a otočil ho na chrbát, či svieti na čelnej strane svetlo.
Počet tlačidiel je tentoraz vyšší o jedno - Share - ktoré v žiadnom deme počas E3 nefungovalo. Dotyková plocha nielen nahradila, ale aj plne supluje chýbajúci Start, touchpad je klikateľný a navyše má aj vysokú odozvu. Navigovanie po mape bolo tak jednoduché ako ťahať prstom na displeji mobilu.
Čo je najdôležitejšie, DualShock 4 má úplne novú konštrukciu a je navrhnutý pre väčšie ruky. Po uchopení, vyplní obe dlane a prsty padnú presne na svoje miesta. Tlačidlá hľadať vôbec nemusíte a mimoriadne komfortná je aj povrchová úprava.
Po krátkom stretnutí s Xbox One gamepadom a DualShock 4 je ťažké vysloviť jednoznačný verdikt. Na to budeme potrebovať oveľa viac času a hlavne podstúpiť s nimi aj intenzívne hranie na jedno posedenie a odskúšať všetky prednosti ako identifikácia hráča podľa svetla, či silu reproduktoru v DS4.
Zatiaľ však spĺňajú základnú vlastnosť gamepadov a tou je, že si ich po omakaní prestanete všímať úplne a sústredíte sa iba na hru.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- GTA VI dostalo druhý trailer! 304
- RECENZIA: Vivat Slovakia 119
- Alza spustila nové zľavy 20
- Mafia: The Old Country dostala gameplay trailer 178
- RECENZIA: Doom: The Dark Ages 121
- John Wick 5 film začne nový príbeh 43
- Ako vyzerá GTA VI mapa? 50
- Mafia: The Old Country sa bližšie predstavuje v developer streame 92
- Grafické karty znovu zlacneli, hlavne RTX 5070ti a RTX 5080, ale už znižuje aj RTX 251
- Porovnanie GTA V a GTA VI 93 zobraziť viac článkov >