SHADOWS: HERETIC KINGDOMS - FIRST BOOK

SHADOWS: HERETIC KINGDOMS - FIRST BOOK

7.5

Požierač duší zo Slovenska

Pred desiatimi rokmi hráčov celkom príjemne prekvapila slovenská RPG Kult: Heretic Kingdoms. Po dlhom čase  nám vývojári z Games Farm naservírovali pokračovanie, ktoré sa zahráva so svetom tieňov. Hra o svojich kvalitách presvedčila už vo verzii s predbežným prístupom a teraz je tu kompletný produkt s podtitulom Požierač duší, po ktorom bude nasledovať druhá časť nazvaná Vek démonov.

Zatiaľ však stojíme iba na začiatku dobrodružstva, ktoré síce neoslní príbehom, ale po obsahovej stránke sa vymyká bežnému štandardu v žánri akčných RPG. Dej sa odohráva 20 rokov po udalostiach v hre Kult a hráč preberie úlohu démona Devourera - požierača duší. Ako úvod slúži  krátky prológ, ktorý sa dosť nešikovne snaží navnadiť a uviesť hráča do obrazu. Táto pasáž však pôsobí dosť nútene a fádne a nič podstatné neukáže. Zaujímavé to začne byť až vo chvíli, keď sa pustíte do prvej kapitoly a zoznámite s démonom, s ktorým sa vydáte na rozsiahlu púť a to hneď v dvoch paralelných svetoch.

Samotný požierač duší sa síce uplatní len vo svete tieňov, ale má pod kontrolou duše hrdinov a ďalších postáv, ktoré postupne pribudnú do jeho zbierky a tie sa v obnovenom tele pohybujú vo svete smrteľníkov. Hneď na začiatku si vyberiete jeden z troch sarkofágov, v ktorých leží bojovník, lovec a čarodejnica. Zvolená osoba ožije a môže sa pohybovať v hmotnom svete, ale je pod neustálym vplyvom a kontrolou démona. V praxi to znamená, že hneď na začiatku hry máte dve postavy, ktoré si ľubovoľne prepínate a týmto spôsobom meníte aj prostredie, v ktorom sa pohybujete. Lokalita je vlastne tá istá, ibaže tradičný svet ako ho poznáte sa pri voľbe démona zmení na pochmúrne miesto, kde dominuje čierna a zelenkavá farba.

Shadows: Heretic Kingdoms - First Book
Shadows: Heretic Kingdoms - First Book Keď sa nenájde cesta v hmotnom svete, určite bude riešenie vo svete tieňov.
Keď sa nenájde cesta v hmotnom svete, určite bude riešenie vo svete tieňov.

Shadows: Heretic Kingdoms - First Book Púštne mesto je zaujímavé a celkom dobre si tam podebatujete.
Púštne mesto je zaujímavé a celkom dobre si tam podebatujete.

Shadows: Heretic Kingdoms - First Book Na výrobu predmetov potrebujete ingrediencie a dielňu.
Na výrobu predmetov potrebujete ingrediencie a dielňu.

To však nie je jediná zmena. V spirituálnom svete bežných smrteľníkov jednoducho nevidíte a ani oni vás a týka sa to NPC postáv aj nepriateľov. Lenže namiesto toho vás obklopia spirituálne bytosti a kreatúry, ktoré väčšinou nie sú priateľské. Obvykle sa jedná o bizarné stvorenia s farebnou aurou, ktoré vedia vášmu démonovi poriadne zavariť. Dokonca ho môžu zabiť. A ak skoná démon, je koniec hry, čiže to nesmiete dopustiť. Takže ak sa nedokážete úspešne brániť, stačí prepnúť na zotročenú postavu v hmotnom svete a nočné mory zmiznú. Lenže pozor, váš bojovník sa môže ocitnúť rovno uprostred banditov, škorpiónov, pavúkov alebo napríklad aj kostlivcov a múmií, ktoré sú súčasťou tradičného sveta. A nepriatelia nie sú žiadne padavky a neraz vás poriadne potrápia.

Bábky, teda oživené osoby v područí démona, ale na rozdiel od ich pána zahynúť môžu a nič tragické sa nestane. Devourer ich dokáže bez väčších problémov oživiť. Môže to urobiť  tak, že vyhľadá cenotaph - pomník padlých, ktorý slúži jednak na cestovanie medzi lokalitami a súčasne okamžite oživí všetkých vašich nebožtíkov. Druhý spôsob je trochu pracnejší, ale aj zaujímavejší. Pri boji v ktoromkoľvek svete z porazených nepriateľov vystupujú esencie duší a tie sa hromadia v hráčovom zásobníku. Na oživenie postavy stačí obetovať určitý počet esencií a je znovu pripravená bojovať. Táto energia, ktorá je v podstate náhradou tradičnej many, sa dá využiť aj na doliečovanie démona a jeho bábok a to aj priamo počas boja. Dokonca môžete naraz útočiť na protivníkov a súčasne podržaním tlačidla regenerujete život vášho borca. Je to veľmi užitočné a originálne.

Na hojenie rán ale môžete použiť aj tradičné prostriedky, čiže liečivé odvary. Dajú sa kúpiť, ale aj vlastnoručne vyrobiť. Na výrobu liečiv, no aj ďalších podporných doplnkov a tiež výzbroje, potrebujete získať patričný recept a suroviny. Napríklad na odvary musíte mať prázdnu fľaštičku a správne bylinky. Okrem toho ale treba vyhľadať  výrobné zariadenie, kde to všetko namiešate alebo iným spôsobom dáte dokopy. Samotný výrobný proces je už len jednoduchou formalitou. Veci, recepty, peniaze a rôzne nálezy sa hromadia v inventári. Odtiaľ ich môžete presunúť na maketu ktorejkoľvek vašej postavy, takže získa lepšiu výzbroj  alebo ich umiestnite na lištu na obrazovke a odvary a podporné doplnky sú pripravené na okamžité použitie.

Predmety využijete v oboch svetoch a budú sa hodiť démonovi aj jeho bábkam. Niektorí protivníci sú totiž húževnatí a dokonca sa regenerujú. Najväčšiu výzvu, samozrejme, predstavujú bossovia a ich pobočníci, ktorí sú zvyčajne, na rozdiel od bežných oponentov, viditeľní v obidvoch svetoch. Silného rivala teda môžete otĺkať vašim bojovníkom, opancierovaným zombíkom  a ďalšími podrobenými postavami a dorazíte ho démonom. Taktiež to ale znamená, že húževnatému záporákovi neuniknete, ani keď si prehodíte svety. Zaujímavosťou je aj to, že  niektoré možnosti a prístupové cesty sú dostupné len vtedy, keď ste tom správnom univerze. Používať páky a spínače, prehľadávať truhlice a zbierať predmety môžu (až na výnimky) len postavy v hmotnom svete. V démonickom prostredí sa zas objavia spirituálne mosty a prechody, ktoré v realite nejestvujú alebo sú zablokované.

Hlavné úlohy v hre sú štandardné a formované tak, aby démon a jeho bábky museli postupovať do stále ďalších lokalít, kam sa treba krvopotne prebojovať. Najmä v prvej kapitole, v púštnom meste, sa vyskytuje dosť vedľajších úloh, ktoré môžete prijať od obchodníkov či NPC postáv. Budete hľadať muža v kapucni, pokúsite prejsť cez katakomby, nájsť hrobku, získať imperiálnu palicu alebo ceremoniálny nôž, či poraziť konkrétneho protivníka. Nič prekvapivé, ale pre potreby akčnej RPG to postačí. Za zmienku však stojí komunikácia so spirituálnymi NPC postavami, respektíve duchmi, ktorí vám občas zadajú úlohu v ich prirodzenom prostredí. To znamená, že komunikujú s vašim démonom. Niekedy sa môžete dokonca rozhodnúť, akou formou splníte zadanie. Napríklad duch opilcovej ženy chce, aby ste zaniesli sud s dôkazom kapitánovi stráží. Môžete to urobiť a žena sa oslobodí, alebo hodíte predmet do priepasti a nešťastnica už nikdy nenájde pokoj.

Až potiaľto je všetko celkom fajn. Vzhľadom na zaujímavé nápady a nevšedný prístup autorov k niektorým aspektom hry je ale boj prekvapivo obyčajný až nudný. Rovnako ako schopnosti postáv. Boj sa obmedzuje na bežné útoky z diaľky a zblízka, ktoré sú u väčšiny postáv podobné. Pritom tvorcovia hanebne ignorovali pokročilé funkcie myšky, ktorá v hre slúži len na základný útok a pohyb. V podstate všetko ostatné ovládate a používate tlačidlami na klávesnici, respektíve klikaním na ikony, čo je ale dosť pomalé. Možno teda bude pre vás lepšou voľbou gamepad. V boji chýbajú kombá, pokročilé taktické možnosti alebo aspoň skutočne nápadité špeciálne útoky. Navyše niekedy postava akoby udierala do vetra a nie je schopná zamerať a zasiahnuť cieľ. Na hru Sacred 3 síce môžete mať ťažké srdce, ale rozhodne ponúkla oveľa  dynamickejšie potýčky s lepšími možnosťami ako Shadows. Pritom je boj základnou esenciou akčnej RPG, takže keď hráča nezaujme, je to dosť zásadný problém.

Každá postava má šesť aktívnych schopností, ktoré sa dajú opakovane používať v boji. Každá schopnosť má k tomu dve vylepšenia, ktoré  zvýšia dostrel alebo zdokonalia efekt kúzla či útoku. Všetko sa dá navyše viackrát upgradovať. Okrem toho sa dajú odomknúť aj pasívne schopnosti, vďaka ktorým má napríklad postava lepšiu odolnosť alebo démon pri útoku vysáva z obete život. Rozhadzovanie bodíkov je zrozumiteľné, mne osobne však aktívne schopnosti pripadali málo osobité a ich efekt sa mi nezdal dostatočný. Sklamaný som bol už pri vzorovej hrdinke s levelom 20 v epilógu a  svojimi schopnosťami ma neohúrila ani moja čarodejnica, ani ďalšie postavy. Vám však možno boj sadne viac.

Grafika hry je celkom pekná a príjemná. Exteriéry, ale aj kobky a interiéry, majú dobrý dizajn a ponúkajú zaujímavý kontrast pri prepínaní svetov. Okrem toho funguje aj denný a nočný cyklus, takže vo fyzickom svete môže slnečný deň nahradiť prítmie. Nahrávanie pozícií a nových lokalít, napríklad pri vstupe do bludiska, je ale dosť zdĺhavé. Predmetov na zbieranie je habadej, možno až priveľa, hoci väčšinou sú to suroviny, ktoré poslúžia na zhotovovanie výbavy.

Shadows: Heretic Kingdoms - First Book
Shadows: Heretic Kingdoms - First Book Na tomto mieste môžete oživiť padlé postavy a dá sa to využiť pri boji s nepriateľmi.
Na tomto mieste môžete oživiť padlé postavy a dá sa to využiť pri boji s nepriateľmi.

Shadows: Heretic Kingdoms - First Book Táto postava je síce silná a z nepriateľov narobí fašírky, ale je aj dosť nemotorná.
Táto postava je síce silná a z nepriateľov narobí fašírky, ale je aj dosť nemotorná.

Shadows: Heretic Kingdoms - First Book Samozrejme, nechýbajú bludiská plné rôznej hávede.
Samozrejme, nechýbajú bludiská plné rôznej hávede.

Postavy sú vykreslené celkom dobre, hoci napríklad čarodejnica drží palicu, ktorú takmer vôbec nepoužíva a kúzli druhou rukou. To je ale iba detail, no v hre si všimnete iné prvky, ktoré tvorcovia neustriehli a niekedy vedia znepríjemniť hru. Napríklad som mal v inventári vec, ktorú nedokázala používať moja postava, hoci bola pre ňu priamo určená. Inokedy som zutekal do bludiska pred trojicou jašterov, ktorí sa samovoľne doliečovali, ale to som ešte netušil, že mi zablokujú vchod a nedajú mi šancu prebojovať sa von. Potvory tam zostali aj po reštarte hry (v oboch svetoch) a jedinou možnosťou, ako sa dostať z podzemia, bolo použitie staršej uloženej pozície. Hudba v hre je kvalitná a dobre napasovaná k jednotlivým prostrediam. Zvuky sú dobré a postavy toho síce veľa nenahovoria, ale keď sa čarodejnica Evia rozohnila v boji, pripomínala mi Daenerys Targaryen zo seriálu Hra o tróny.

Shadows: Heretic Kingdoms je zaujímavá hra, ktorá prináša rôzne inovácie do žánru akčných RPG. Ale popri skutočne pozoruhodných novinkách servíruje hráčom vlažne podaný príbeh a príliš obyčajné, málo dynamické boje. Občas aj zbytočné kiksy a nedotiahnuté prvky. No ak vaše nároky v tomto smere nie sú vysoké, s výsledkom budete spokojní. Hra ma v určitých momentoch príjemne prekvapila, inokedy trochu sklamala, rozhodne však tvorcom zo Slovenska hanbu nerobí a odviedli kus dobrej práce. Nejaké chybičky krásy sa však nájdu.

napísal uni 5.12.2014
7.5
7.5