OBSCURE-LEARN ABOUT FEAR

OBSCURE-LEARN ABOUT FEAR

Prežije pätica študentov pátranie po svojom spolužiakovi vo francúzskom survival horory Obscure?

Dojmy

Neustála konzumácia toho istého jedla, počúvanie rovnakej hudby, hranie podobných herných titulov spôsobí, že akékoľvek pripomenutie prejedenia spôsobí v žalúdku búrku alebo prinajmenšom pousmiatie sa nad faktom, že sa mláti tá istá slama dokola. Žánru survival hororov už dlhé roky kraľuje herná séria Silent Hill, ktorá v štvrtom pokračovaní prejde malými a nutnými zmenami. Pridanie nového pohľadu a akčnejšie pojatie hrateľnosti bude prívalom nového vzduchu do zatuchnutej a obohranej nočnej mory. Francúzsky tím Hydravision nemusí svoju hernú sériu oživovať, pretože žiadnu nemajú. Ale v tomto žánri sú nováčikom. Ich pionierom bude pripravovaný survival horor Obscure - Learn About Fear (Mortifilia). Letmý pohľad na stručný popis hry však odhalí mnohé vylepšenia a novinky, aj keď sa celý koncept drží zubami nechtami zaužívaných a rokmi overených pravidiel.

Obscure by sa dal označiť za tínedžerský horor, kde jeden študent zomiera za druhým pod silnými údermi neznámeho vraha (I Know What You Did Last Summer, Valentine, Sleepaway Camp). Súkromná stredná škola Leafmore High je vyhľadávanou inštitúciou pre vynikajúce výsledky dosahované pri výuke rôznych vedných predmetov. Dostanú sa sem iba deti zazobaných rodičov. Výber hlavných postáv prešiel zaujímavým sitom, kde sa odrážajú všetky sociálne vrstvy, ideály a názory. Skupinu tvoria študenti, ako ich poznáme z nespočetných popcornových amerických komédií. Nechýba tu playboy a lámač ženských sŕdc Kenny, ktorý si rieši komplexy v telocvični alebo v posteli s atraktívnou spolužiačkou. Prednosťami Kennyho nie je pohlavný život, ale vynikajúca fyzička a je z pätice najsilnejším. Ashley je ženská, od ktorej by ste nechceli dostať nakladačku, nejaké to bojové umenie má v krvi. Bude jej však stačiť na boj s monštrami? Typickým snílkom je Josh, je veľmi pozorný a jeho pozornosti neunikne žiadna stopa alebo predmet. Nepochopenú krásku hrá v Obscure Shannon, nepustí si nikoho k telu a útechu hľadá v štúdiu a vyplakávaním sa do macíka v posteli. Okrem fyzickej krásy vyniká vedomosťami z oblasti medicíny a jej zdravie sa regeneruje o 25% rýchlejšie ako u ostatných postáv. Opakom Shannon je Stanley, je to grázel a na školu z vysoka kašle. Viacej exceluje v absenciách, ako vo vysedávaní pred tabuľou. Poradí si s každým zámkom a dokáže ich otvárať naozaj rýchlo.

Obscure-Learn About Fear
Obscure-Learn About Fear
Obscure-Learn About Fear

Široká paleta postáv a ich odlišné prednosti jasne poukazujú na rôznorodé situácie. Ovládať bude možné iba jednu postavu naraz, pričom o ďalšiu sa môže postarať druhý hráč (kedykoľvek je možné vstúpiť do hry a hrať kooperatívne). Medzi hernými charaktermi sa môžete ľubovoľne prepínať, ako bude vyriešené prepínanie medzi ostatnými, ktorí nie sú v jednej miestnosti je záhadou. Obscure bude pravdepodobne rozdelený do kapitol a každá postava (dvojica) dostane priestor na realizáciu svojich jedinečných schopností. Ovládať však bude možné aj iných študentov mimo pätice hlavných postáv. Nájdete ich v tajných laboratóriách pod školou, ich životnosť však bude krátka. Kvôli prehľadnosti na obrazovke bude hráč postupovať s maximálne troma postavami, je to však iba domnienka (na zatiaľ zverejnených obrázkoch boli najviac tri postavy). Do hry sa budú zapájať jednotlivo, čím sa otvorí niekoľko alternatívnych ciest trebárs do klubovne, kde sa všetci stretnú. Zatiaľ čo bude Kenny uväznený v pivnici, Ashley mu doma zohrieva posteľ. Ďalšou špekuláciou sú miestnosti, kam sa dostane iba niektorá postava, keď bude pátrať po ostatných študentoch. Keď už sme pri tých hypotézach, z výsledného počtu postáv môžeme očakávať celkom rozsiahlu hru so solídnou hracou dobou (15-20hodín čistého herného času). Prejdime však radšej k faktom a dojmom z dema.

Do školy Leafmore High by chcel chodiť každý študent, v poslednej dobe sa však niečo deje. Keby tak steny mohli rozprávať! Budova školy pochádza zo začiatku 20.storočia a celej inštitúcii šéfuje starý aristokrat Herbert Friedman. Vzbudzuje rešpekt, ale ako hovoria mladí, je už mimo hru. Študentom sa stratil spolužiak Kenny a rozhodnú sa ho v starej budove nájsť. To, čo objavia, navždy pozmení ich životy. Na niekoľkých študentoch sa rozhodli experimentovať profesori a ich výsledkom sú obscénne kreatúry uväznené v chodbovom komplexe pod školským pozemkom.

Obsah objemného dema tvorí podzemná chodba, niekoľko miestností, dva druhy príšer a dva ovládateľné charaktery. Hra dala priestor nášmu playboyovi Kennymu, ktorý si precvičuje hádzanie na kôš v prázdnej školskej telocvični. S hráčovou pomocou vyrieši otravný telefonát (volá nadržaná Ashley) a začne pátrať po odcudzenej taške. Stopy zlodeja vedú do záhrady s polorozpadnutým domom vedľa telocvične. Cez vŕzgajúcu bránu je to už len na skok k prvému predmetu, ktorým je neodmysliteľná baterka. Tento na prvý pohľad nepotrebný predmet zohral hlavnú úlohu nielen v Silent Hill, Alone in The Dark 4, ale aj v novodobej FPS DOOM3. V Obscure je baterka veľmi dôležitá. Nie preto, žeby tu bola tma, ale okolo monštier sa nachádza Black Aura (živý tieň).

Obscure-Learn About Fear
Obscure-Learn About Fear
Obscure-Learn About Fear

Hydravision zabudli na základné pravidlo. Strach z neznáma. Prostredia zbytočne presvetlili a monštrá zahalili do tmy. Nepriatelia však mali byť zabalení do tmy v prostredí. Black Aura je akýmsi ochranným štítom a nepriepustnou stenou zároveň. Jediná funkcia baterky je zahrievanie emitovaného svetla. Pretože prostredia sú dostatočne svetlé, nebude nutné hľadať predmety alebo interaktívne miesta. O navigácii v absolútnej tme nehovoriac. Teplo zo svetla baterky dokáže rozpustiť Black Auru a odhaliť tak monštrum skryté v tieni. Potom je už jednoduché zraniť potvoru streľnou zbraňou alebo ju inak zabiť. Tieto tiene sa budú nachádzať pravdepodobne v celej hre a to nielen na nepriateľoch, ale aj predmetoch či iných objektoch. Baterka dokáže iba limitovaný čas produkovať teplo, potom sa prehreje a je nutné počkať, kým vychladne. Súboje sa týmto faktorom zdramatizujú a budú živšie. Hydravision by mohli do hry pridať aj potvory citlivé na svetlo, podobné ako boli v AITD 4 (Jednoduchým mávaním svetla ste ich od seba odohnali) alebo pridať aj logické hádanky so svetlom. Nechajme sa prekvapiť vo finálnej verzii. Zbraňový arzenál bude široký, revolveru s baterkou budú sekundovať mnohé sečné (sekera, basebalka) a strelné zbrane (brokovnica, samopal).

Grafika v hrateľnej ukážke bola detailná a na niektorých miestach bola doslova hnusná. Boli to hlavne hluché miesta, kde nenájdete žiaden hotspot. Slúžia hlavne na pobavenie, napr. WC z dema s odrazmi v zrkadlách. Ako som už spomínal, grafika je svetlá, čo sa do hororu absolútne nehodí a vo finále sa to asi už nezmení. Prekvapením boli postavičky, ktoré sa veľmi verne hýbali. Stláčali kľučky, zohli sa pre predmet, otvárali dvere... jednoducho vynikajúco animované. Dynamická kamera zachytáva postavu z niekoľkých uhlov a mení svoju pozíciu, kameru nie je možné priamo ovládať. Ovládanie Obscure je okopírované zo Silent Hill. Na pohyb slúžia šípky, jedno tlačítko na interakciu, jedno na zameranie a ďalšie na streľbu. Demo bolo možné ovládať iba na klávesnici, v plnej verzii by určite potešila podpora myši, aspoň na ovládanie smeru lúča baterky. Každá postava má tri rýchlosti chôdze: pohyb krokom, mierny poklus a beh. Pri dlhšom behu dochádza k zadýchaniu a je nutné nechať charakter vydýchať. Ak vás niekto naháňa a vy chcete stále bežať, stačí vbehnúť do miestnosti, vrátiť sa späť a kyslíkový dlh je už minulosťou. Ďalší nedostatok (dúfajme, že sú to chyby dema a v plnej verzii už budú odstránené) sa objavil, keď som pred sebou tlačil potvoru bez toho, aby sa do mňa zahryzla. Je to drobnosť, ale v deme išlo o rýchlosť, únik z pivnice vyžadoval poriadne načasovanie (alebo dávku šikovnosti) a zatiaľ čo jedna postava strieľala po obrovi, druhá sa snažila odtlačiť kovovú debnu pred dverami.

Obscure-Learn About Fear
Obscure-Learn About Fear
Obscure-Learn About Fear

Na záver dojmov som si nechal celkovú atmosféru dema. Nech sa snaží Obscure akokoľvek, dieru v žánri survival hororu nespraví. Hranie vo mne vôbec neevokovalo strach, skôr pobavenie. Bubáci. Slovo monštrum ani potvora nie je hodné na popis nalakovaných biologických tvorov. Nie sú presvedčiví a už vôbec som nemal pocit, že by museli zomrieť. Ak ešte dnes máte traumu z Raťafáka Plachty a divadla na rukavičke, tak dostanete infarkt. Obscure vyčnieva z radu počtom hlavných postáv, ktorých bude päť. Pritom hrateľnosť za každú z nich má priniesť iný herný zážitok. Nad Obscure sa vznášajú obavy, ktoré umocňujú dojmy z dema. Je to však iba subjektívny názor, nechcem odsudzovať hru, ale demo ma nepresvedčilo, že hrám horor.


napísal spacejunker 3.9.2004
Páči sa mi!
VIDEÁ Z HRY
Obscure Trailer
| OBSCURE TRAILER
[11.2.2004]
OBSCURE-LEARN ABOUT FEAR


PC

Vývoj: Microids / Cenega / Hydravision Entertainment
Štýl: Akcia
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania:  jún 2004
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Dragons dogma 2 (0)
Zdravim, mam otazku ohladne DG2 a to ze ako mam pa...
|Metro séria (6)
Chcem sa len opýtať pre zaujímavosť Metro hry sú u...
|Vetráky: pripojenie 3-pin 5v a... (13)
čafte, mám staručký pc 2017/18 (Z270-i7-7700k) nak...
|Jedi survivor (2)
prosím, v akom case príde survivor do gamepass? je...
|Remake (1)
čo by ste hovorili na remake - manhunt 1-2,the pun...
|Svet, ukrajina, vojny ... (20209)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk